V70n Glödsftift funkar inte, fel på ecu?

JacobW30
22 november 2021 · 119 Inlägg

Har då en V70n D5 från 2007. Denna skulle då bli A-traktor och då kopplar man in en liten ”box” som kopplas ihop med ECM och Gaspedalen. Misstänker att något blev fel som har stört ut något i bilen… Bilen startar inte nu. Drog felkoder och de säger glödstiften. Inga funkar av dom. Bilen startar ENDAST på startgas, kall som varm. Kan ibland hoppa igång varm. Testade byta relä till glödsftiften men ingen framgång. En annan gissning är att ECM:en har gått åt f*n. Men när den har det vet jag att bilen antingen inte startas alls eller går som en påseskit. Men det konstiga är att när bilen hoppar igång så går den riktigt bra, inga problem och den går som innan!
Inte så jättesugen på att att volvo ska fixa ny ECM. cirka 15tusen med arbete för detta…

Några gissningar?

Jesper328
25 november 2021 · 2 333 Inlägg

Om du lossar en kontakt till ett glödstift och mäter, har du 12v där?
Drar glödrelät när tändning slås på?

Up the RA
JacobW30
3 december 2021 · 119 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om du lossar en kontakt till ett glödstift och mäter, har du 12v där?
Drar glödrelät när tändning slås på?

Den har varit inne hos volvo och de har testat o byte relä o massa grejer. Den har även stått inne i värme och den startar inte. Men såfort man drar i lite startgas så hoppar den igång efter 5-6 sekunder på startmotorn och går sedan helt felfritt inga fel. De säger att styrboxen har gått åt skogen och vill ha 13k för detta.

simlar
3 december 2021 · 5 516 Inlägg

Du har alltså skarvat in någon hastighets/varvtalsregulator på kablar till motorstyrdonet?
Skulle börja med att återställa allt det till original om du inte redan gjort det.

Motorn ska starta varm även utan glödstift.
En direktinsprutad diesel ska starta ner till ca 5-10°C utan glödning.

Låter som att ECU inte känner av tillräckligt högt varvtal för att aktivera insprutarna.
Med tanke på att den startar med startgas = motorvarvtalet ökar till mer än vad startmotorn klarar av att snurra .

Senast redigerat av simlar (3 december 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
JacobW30
8 december 2021 · 119 Inlägg

Här är en bild på felkoderna jag har fått ut. Volvo säger att en ny ecm behövs. De hade bytt reläet… https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239841/239841-6c362a8f41753f6556603af1da93b2b4.jpg

JacobW30
16 december 2021 · 119 Inlägg

simlar skrev:
Du har alltså skarvat in någon hastighets/varvtalsregulator på kablar till motorstyrdonet?
Skulle börja med att återställa allt det till original om du inte redan gjort det.

Motorn ska starta varm även utan glödstift.
En direktinsprutad diesel ska starta ner till ca 5-10°C utan glödning.

Låter som att ECU inte känner av tillräckligt högt varvtal för att aktivera insprutarna.
Med tanke på att den startar med startgas = motorvarvtalet ökar till mer än vad startmotorn klarar av att snurra .

Vad tror du? Felkoderna är ovanför.

Jesper328
16 december 2021 · 2 333 Inlägg

Hm, 2007.
H-reg via canbus?

Simlar är inne på något där.
Rör sig varvräknaren när du kör på startmotor, eller har du en dator så att du kan se varvtalssignal?

Up the RA
JacobW30
16 december 2021 · 119 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hm, 2007.
H-reg via canbus?

Simlar är inne på något där.
Rör sig varvräknaren när du kör på startmotor, eller har du en dator så att du kan se varvtalssignal?

Det är H-can som det heter som jag har kopplat in, eller ja Försökt… Det kopplar man på can systemet vid gaspedalen. Alla kablar är återställda till original.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang