Extraljus utan E-Märkning

EmulFFS
22 november 2021 · 42 Inlägg

Tjenare!
Jag har en Volvo s80 från 01 och undrar om man kan sätta på en ledramp som inte är E-Märkt utan att bess/polis klagar. Direktivet kom ju år 2005 och läste någonstans att man kunde hävda att den vart installerad innan 2005.
Någon som har tips/råd angående extraljus?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
spillolja
22 november 2021 · 4 020 Inlägg

Bara att installera, ingen som haft synpunkter på mina installationer
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
22 november 2021 · 10 388 Inlägg

EmulFFS skrev:
Tjenare!
Jag har en Volvo s80 från 01 och undrar om man kan sätta på en ledramp som inte är E-Märkt utan att bess/polis klagar. Direktivet kom ju år 2005 och läste någonstans att man kunde hävda att den vart installerad innan 2005.
Någon som har tips/råd angående extraljus?

OM du skulle hamna i den situationen så tror jag att, ungefär, ingen skulle tro på att din ledramp monterades för 17, snart 18, år sedan.
Vet däremot ingen som har råkat ut för det. Så som spillolja skriver; light it up.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mossan1
23 november 2021 · 2 796 Inlägg

För extrabelysning på Helljus kan man väl i princip ha vad som helst så länge det inte sitter trafikfarligt eller väldigt olämpligt. Tex vassa utstickande saker...

Halvljus är en annan femma.
Dimljus/varselljus likaså.
Där ska det vara godkända grejer, eftersom det lyser vid möte.

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 276 Inlägg

Mossan1 skrev:
För extrabelysning på Helljus kan man väl i princip ha vad som helst så länge det inte sitter trafikfarligt eller väldigt olämpligt. Tex vassa utstickande saker...

Halvljus är en annan femma.
Dimljus/varselljus likaså.
Där ska det vara godkända grejer, eftersom det lyser vid möte.

Det är egentligen krav på e-märkning även på helljus/extraljus. Men som nämnts i tråden så är det i praktiken ingenting som normalt sett kollas annat än vid tex import av en bil (och knappt ens då).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2021 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
För extrabelysning på Helljus kan man väl i princip ha vad som helst så länge det inte sitter trafikfarligt eller väldigt olämpligt. Tex vassa utstickande saker...

Halvljus är en annan femma.
Dimljus/varselljus likaså.
Där ska det vara godkända grejer, eftersom det lyser vid möte.

Det är egentligen krav på e-märkning även på helljus/extraljus. Men som nämnts i tråden så är det i praktiken ingenting som normalt sett kollas annat än vid tex import av en bil (och knappt ens då).

vet faktist att jag läst någonstans om detta med e-märka extraljus det var många som sa att nu är det förbjudet med många extraljus men som sagt sitter dom ofarligt så har jag ALDRIG hört någon som haft problem med extraljus..



förövrigt måste rek Strands ledramper...  har 2st på bussen jag kört senaste veckan..  inga stora grejer   dom är är lite bredare än nummerplåten infällda snyggt som f-n i kofongaren.  dessa lyser ruskigt bra för sin storlek.  enkel radig     alla mörka resor jag gjort med den bussen har Allla passagerare regerat när jag klipper på helljuset hur bra det lyser.  dom som tittat fram på bussen tror knappt att dom små kan lysa så bra.. 

visst dom kostar en del.    men tror dom håller hela bilens livslängd.  nu har dessa inte suttit så länge på den här bussen bara drygt 6000mil  då bussen är rätt ny. 

har en äldre strands ramp på min buss jag normalt sätt kör det är en enkel istort sätt lika stor som dom 2 som sitter på den andra och dom har levt i 50.000mil  tvättade med stor högryckstvätt varje dag inte ens ett uns av fukt i dom så dom är väldigt täta och fina smile


dessa är så klart E-märkta då dom körs i yrkestrafik..


https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-376af69f2ff0199a7f81e78a17451e4f.jpg

Senast redigerat av Growe (23 november 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:
vet faktist att jag läst någonstans om detta med e-märka extraljus det var många som sa att nu är det förbjudet med många extraljus men som sagt sitter dom ofarligt så har jag ALDRIG hört någon som haft problem med extraljus..

Sverige har ett undantag från EU-reglerna så vi slipper begränsningen i tex referenstal och vi får montera tex ett ojämnt antal extraljus. Det är vi ganska (helt?) ensamma om. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2021 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
vet faktist att jag läst någonstans om detta med e-märka extraljus det var många som sa att nu är det förbjudet med många extraljus men som sagt sitter dom ofarligt så har jag ALDRIG hört någon som haft problem med extraljus..

Sverige har ett undantag från EU-reglerna så vi slipper begränsningen i tex referenstal och vi får montera tex ett ojämnt antal extraljus. Det är vi ganska (helt?) ensamma om. smile

ja risken är ju stor..  roligare att få ta del av riktig normal körning.   
jag önskar ju att det fanns mindre elbilar med skaplig räckvid.  jag som är super nöjd med både mina seat arosor och audi a2 och min polo.. jag behöver inte större bilar..  men denna ligger ju väldigt bra i pris och tex en e-up har på tok för dålig räckvidd som jag tror mer eller mindre blir obefintlig vintertid

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
vet faktist att jag läst någonstans om detta med e-märka extraljus det var många som sa att nu är det förbjudet med många extraljus men som sagt sitter dom ofarligt så har jag ALDRIG hört någon som haft problem med extraljus..

Sverige har ett undantag från EU-reglerna så vi slipper begränsningen i tex referenstal och vi får montera tex ett ojämnt antal extraljus. Det är vi ganska (helt?) ensamma om. smile

ja risken är ju stor..  roligare att få ta del av riktig normal körning.   
jag önskar ju att det fanns mindre elbilar med skaplig räckvid.  jag som är super nöjd med både mina seat arosor och audi a2 och min polo.. jag behöver inte större bilar..  men denna ligger ju väldigt bra i pris och tex en e-up har på tok för dålig räckvidd som jag tror mer eller mindre blir obefintlig vintertid

Fel tråd? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2021 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Sverige har ett undantag från EU-reglerna så vi slipper begränsningen i tex referenstal och vi får montera tex ett ojämnt antal extraljus. Det är vi ganska (helt?) ensamma om. smile

ja risken är ju stor..  roligare att få ta del av riktig normal körning.   
jag önskar ju att det fanns mindre elbilar med skaplig räckvid.  jag som är super nöjd med både mina seat arosor och audi a2 och min polo.. jag behöver inte större bilar..  men denna ligger ju väldigt bra i pris och tex en e-up har på tok för dålig räckvidd som jag tror mer eller mindre blir obefintlig vintertid

Fel tråd? smile

skapligt fel tråd hur f-n gick det till smile  haha ...  så går det när man spelar  Dayz på datorn samtidigt som jag läser och skriver i trådar på andra skärmen tabba mig väll till fel fönster smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang