Volvo s40 1.6 DPF

clark1
23 november 2021 · 15 Inlägg

Volvo P2585 Fuel Additive Control Module Warning Lamp Request

Partikelfiltret blev bytt för ca 1500-2000 mil sedan och även additiv vätskan fylld, tanknivån nollställd. Bilen går i ”limp mode” och felkoden ovan kommer upp i odb. Har nyligen bytt bränslefilter om det kan ha något med saken att göra. Har ej felsökt något. Vart sitter styrenheten till additiven och går den att felsöka? Går det att tvångsköra pumpen bak i additivtanken med 12v? Sitter det en givare någonstans i hela den här jävulska uppfinning?

Mvh

Brådhis * Voff voff *
23 november 2021 · 10 277 Inlägg

Det går att tvångsköra pumpen för additiv-vätskan med VIDA. Vet ej om det går att köra den direkt med 12V men jag är tveksam...

Men koden säger väl att nivån är låg/vätskan slut? Den har ju ingen givare för detta utan den räknar hur mycket pumpen pumpat. Så frågan är om verkligen detta nollställdes korrekt när du fyllde på sist?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
clark1
24 november 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:
Det går att tvångsköra pumpen för additiv-vätskan med VIDA. Vet ej om det går att köra den direkt med 12V men jag är tveksam...

Men koden säger väl att nivån är låg/vätskan slut? Den har ju ingen givare för detta utan den räknar hur mycket pumpen pumpat. Så frågan är om verkligen detta nollställdes korrekt när du fyllde på sist?

Senast det var fyllt var det tomt på vätska så då borde det väl inte ha fungerat så länge om det inte blev nollställt? Finns det inte en egen felkod för lågnivå/slut? Har endast provat med kina obd

Brådhis * Voff voff *
24 november 2021 · 10 277 Inlägg

clark1 skrev:

Brådhis skrev:
Det går att tvångsköra pumpen för additiv-vätskan med VIDA. Vet ej om det går att köra den direkt med 12V men jag är tveksam...

Men koden säger väl att nivån är låg/vätskan slut? Den har ju ingen givare för detta utan den räknar hur mycket pumpen pumpat. Så frågan är om verkligen detta nollställdes korrekt när du fyllde på sist?

Senast det var fyllt var det tomt på vätska så då borde det väl inte ha fungerat så länge om det inte blev nollställt? Finns det inte en egen felkod för lågnivå/slut? Har endast provat med kina obd

Det finns en (eller flera) koder vid låg nivå, men dom ligger inte under ECM (som du kan läsa ut med en vanliga läsare) utan under ADM och den kräver Volvo-specifik läsare. Så jag skulle gissa att du egentligen har fler koder lagrade, bara att du inte kan se dom med din läsare...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
clark1
24 november 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

clark1 skrev:

Brådhis skrev:
Det går att tvångsköra pumpen för additiv-vätskan med VIDA. Vet ej om det går att köra den direkt med 12V men jag är tveksam...

Men koden säger väl att nivån är låg/vätskan slut? Den har ju ingen givare för detta utan den räknar hur mycket pumpen pumpat. Så frågan är om verkligen detta nollställdes korrekt när du fyllde på sist?

Senast det var fyllt var det tomt på vätska så då borde det väl inte ha fungerat så länge om det inte blev nollställt? Finns det inte en egen felkod för lågnivå/slut? Har endast provat med kina obd

Det finns en (eller flera) koder vid låg nivå, men dom ligger inte under ECM (som du kan läsa ut med en vanliga läsare) utan under ADM och den kräver Volvo-specifik läsare. Så jag skulle gissa att du egentligen har fler koder lagrade, bara att du inte kan se dom med din läsare...

Okej, går det att få ner tanken och kolla nivån eller ska man bara köpa hem och fylla? Har du fler idéer vad det kan vara för fel? Kan det vara styrenheten som har gett upp?

Brådhis * Voff voff *
24 november 2021 · 10 277 Inlägg

clark1 skrev:

Brådhis skrev:

clark1 skrev:

Senast det var fyllt var det tomt på vätska så då borde det väl inte ha fungerat så länge om det inte blev nollställt? Finns det inte en egen felkod för lågnivå/slut? Har endast provat med kina obd

Det finns en (eller flera) koder vid låg nivå, men dom ligger inte under ECM (som du kan läsa ut med en vanliga läsare) utan under ADM och den kräver Volvo-specifik läsare. Så jag skulle gissa att du egentligen har fler koder lagrade, bara att du inte kan se dom med din läsare...

Okej, går det att få ner tanken och kolla nivån eller ska man bara köpa hem och fylla? Har du fler idéer vad det kan vara för fel? Kan det vara styrenheten som har gett upp?

Det absolut bästa är ju att läsa ut koderna på riktigt så att säga, så du får alla koder. Annars blir det bara gissningar. Kan ju vara allt från trasig tank, till trasig slang, trasig styrenhet osv. eller bara slut på vätskan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
24 november 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, låter som styrenheten inte lirar. Koppla upp o se till att allt nollas igen. Felkoder bör ju kollas, men raderas. Får du felkod efter det...- då blir det inte gratis. Grattis o välkommen till DPF träsket.  Lycka till.....

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang