Hur stor säkring i instrumenthuset? 7/940

Meko
24 november 2021 · 40 Inlägg

Tjena, lilla säkringen som är inbyggd i själva mätarhuset och som sitter nästan högst upp i vänster hörn sett bakifrån huset, hade nämligen brunnit upp pga nu åtgärdad kortslutning i kretskortet. Någon som vet hur många ampere den säkringen ligger på så den kan bytas ut?
Eller kan man bara köra med exempelvis en kabelbit där istället, utan att riskera brand?

Tack på förhand.

Meko
25 november 2021 · 40 Inlägg

Ingen som har nån aning?

zzr94092
25 november 2021 · 4 378 Inlägg

Jag vet inte, men är det verkligen en säkring,eller kan det vara en diod/motstånd?

Meko
25 november 2021 · 40 Inlägg

zzr94092 skrev:
Jag vet inte, men är det verkligen en säkring,eller kan det vara en diod/motstånd?

Är nästan 100% säker! Den finns inom ett markerat område (rektangulärt likt en säkring på ett elschema). Ifall jag vrider på tändningen medans "säkringen" är av så lyser bakgrunden men mätarna, varningslampor funkar ej. Om jag snabbt sluter kretsen med tex en liten kabelbit så hoppar mätare och lampor till liv.

fadret
26 november 2021 · 1 125 Inlägg

Det finns en säkring i form av en avsmalnad ledningsbana på foliekretskortet. Finns på Volvo att köpa,har haft samma problem,men jag lödde dit en tunn kabelbit,fungerade dom 6 åren jag hade bilen

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Meko
26 november 2021 · 40 Inlägg

fadret skrev:
Det finns en säkring i form av en avsmalnad ledningsbana på foliekretskortet. Finns på Volvo att köpa,har haft samma problem,men jag lödde dit en tunn kabelbit,fungerade dom 6 åren jag hade bilen

Tackar, då kör jag på det 👍

Lucif3r
26 november 2021 · 2 182 Inlägg

Problemet med kabel är ju att du förlorar säkerhet en säkring utgör... Blir det kortis(igen) så är risken stor att du istället åker på kabelbrand.

Personligen skulle jag löda dit en säkring. Hur stor? Ptja, prova sig fram. Börja med typ 1A och se om den håller, om inte gå upp till 2A. Kan inte tro att instrumenthuset drar mer än 2A ens med halogenlampor i belysningen.

Meko
27 november 2021 · 40 Inlägg

Lucif3r skrev:
Problemet med kabel är ju att du förlorar säkerhet en säkring utgör... Blir det kortis(igen) så är risken stor att du istället åker på kabelbrand.

Personligen skulle jag löda dit en säkring. Hur stor? Ptja, prova sig fram. Börja med typ 1A och se om den håller, om inte gå upp till 2A. Kan inte tro att instrumenthuset drar mer än 2A ens med halogenlampor i belysningen.

Jo det är det jag blir orolig för.. Har LED belysning så skall prova med 1A som du säger och se hur det går, så slipper man ju en onödig brandfara!

Meko
27 november 2021 · 40 Inlägg

Löste det genom att sätta en säkringshållare på blåröda kabeln som ger nyckelspänning till mätare och varningslampor osv, och körde bara med en ditskruvad kabelbit i själva mätarhusets kretskort vart trådsäkringen gått av! Detta efter konsultering med diverse elscheman såklart, tänkte dela med mig ifall någon själ kan ta nytta av infon i framtiden. Satte en 2A säkring.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang