Automat växelåda vill inte växla upp eller lägga i backen

V8scania
25 november 2021 · 5 Inlägg

Tråd från 2021 /Mod


tjena
har ett problem med min nissan navara med automatlåda från 2006. den vill inte växla upp eller lägga i backen, det konstiga i det hela är att ibland så fungerara den utmärkt precis som den ska och ibland så vill den inte växla upp i kombination av att backen inte vill läggas i. testade för några dagar sedan att ta bort en poolen från batteriet under natten och när jag skulle köra iväg på morgonen fungerade lådan kanon. kan även tillägga att jag har bytt växelådsoljan för 2 veckor sedan då jag hade samma problem och det fungerade i 1-2 veckor sen kom felet tillbaka.
nu hoppas jag att någon på denna sidan har upplevt liknande eller känner till felet.
mvh

Senast redigerat av V8scania (25 november 2021)

zzr94092
25 november 2021 · 4 378 Inlägg

Går det inte att läsa av om det finns några felcoder? Och du har/hur kollat oljenivån?

V8scania
26 november 2021 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går det inte att läsa av om det finns några felcoder? Och du har/hur kollat oljenivån?

har ingen felkodsläsare men det kanske är en väg att börja. nivån kollade jag på stickan till oljan

Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2021 · 4 628 Inlägg

Låter som något elektriskt.
Gissar att det är fullt med solenoider i den där lådan, o såna kan bli griniga om oljan blir för skitig, vilket den blir när lamellerna slits.
Sen har du garanterat ett gäng sensorer som känner av ingående och utgående varvtal o dylikt.
En spolning, kanske ta ner ventilpaketet och göra rent skulle nog inte vara en dum idé.
Passa på att kolla kontakten till växellådan också. Inte ovanligt (iaf på amerikanska automatlådor) att oljan tränger igenom kontakten inifrån o då får man en massa spännande fel.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mossan1
28 november 2021 · 2 751 Inlägg

Nissan är riktigt bökiga med OBD2.
Det är väldigt många "flesta-märkes-scanners" som inte klarar Nissan.

En vanlig generisk (billig) scanner tar inte transmissionen på någon bil.
Det är bara motorstyrdonet dom läser.

Nivito
30 juli 2023 · 1 Inlägg

Hej Har fått precis samma problem med min, har du lyckats åtgärda det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang