Volvo v70 2.5 2004(?) blir inte varmt / ofta imma på insidan etc

crossoftorments
26 november 2021 · 4 Inlägg

morsan köpte en volvo v70 2.5 2004(?) och hon tycker att dels att bilen har svårt att bli varm (hon undrar hur man ska trycka o vrida för att få på varmaste) och sen tycker hon att det är imma på insidan av bilen även när bilen är varm,t ex fönstren i bak o i baksidan är immiga. och på framrutan är det ibland också lite imma när man kör.
googlar jag så ser jag nåt om nåt värmepaket, vad är det? kan det vara problemet?

många frågor men ..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2021 · 17 455 Inlägg

AC ska vara på! Fungerar inte den immar bilen igen. Sen brukar värmen vara bra så ta en titt på inställningar åt henne. Klima på HI och reglera fläkten manuellt så den blåser på lite. Manuellt både ruta & golv i inställningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
27 november 2021 · 2 793 Inlägg

Börja med att kolla så den inte står i recirkulation.

Ang värmen så spelar det ingen roll.
Den kör full värme till den uppnår inställd temperatur. Det nås inte fortare med högre inställd temp, eller "Max".

På V70N sitter en tempgivare i klimatpanelen. Också en sugande fläkt som drar in luften. Aspireringsfläkt.
Du ska höra den om du öppnar dörren och sätter dig i bilen i tyst miljö.  Svagt surrande som ökar intensitet om du sätter fingret över gallret.
Ofta blir det massor av ludd däri som hindrar luftflödet.
Men otroligt viktigt (!!!!) är att INTE peta i gallret med något, för givaren sitter omedelbart innanför gallret och är en bräcklig NTC resistor.  Måste lödas dit ny sådan, och Volvo säljer inte. = komplett panel inkl kodning, eller löda dit ny NTC.

Rensning får utföras extremt försiktigt med dammsugare.

Rent generellt tar också V70N lång tid på sig att få motortemperatur jämfört med tidigare Volvo.

Senast redigerat av Mossan1 (27 november 2021)

crossoftorments
28 november 2021 · 4 Inlägg

tackar, ska kolla upp detta!

Brådhis * Voff voff *
28 november 2021 · 10 275 Inlägg

crossoftorments skrev:
morsan köpte en volvo v70 2.5 2004(?) och hon tycker att dels att bilen har svårt att bli varm (hon undrar hur man ska trycka o vrida för att få på varmaste) och sen tycker hon att det är imma på insidan av bilen även när bilen är varm,t ex fönstren i bak o i baksidan är immiga. och på framrutan är det ibland också lite imma när man kör.
googlar jag så ser jag nåt om nåt värmepaket, vad är det? kan det vara problemet?

många frågor men ..

Hur fuktigt är det under mattorna? Dels kan det vara fuktigt i bilen av olika skäl, då blir det immigt så fort temperaturen stiger och vattnet börjar dunsta, dels kan det vara så att värmepaketet läcker och det blir då (oftast) blött under mattorna fram och man får även immiga rutor (fast av glykoldimma istället).

Behöver hon inte fylla på kylarvätska så läcker sannolikt inte värmepaketet. Då får hon rikta in sig på att få torrt i bilen och se till att alla rutor är rena samt att kupéfiltret är i gott skick (och inte tex fuktigt och fullt med skräp).

Sedan är det som nämnts, kör allt på Auto. Ställ på 22-24 grader och låt bilen sedan sköta resten så blir det varmt så fort som möjligt i bilen.

Att V70N generellt (oavsett motormodell) skulle bli varm i motorn långsammare än andra bilar är inget jag upplevt alls på någon av dom jag haft. Har haft 2.4, 2.4T, T5, D5 samt 2,4d. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
29 november 2021 · 2 793 Inlägg

Inte "än andra bilar" utan "än tidigare Volvo".  Beroende på vad damen är van vid sen innan alltså.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2021 · 13 732 Inlägg

Mossan1 skrev:
Inte "än andra bilar" utan "än tidigare Volvo".  Beroende på vad damen är van vid sen innan alltså.

har man åkt gammal 240 innan så suger värmen i allt man sätter sig i .. smile

framför allt om det hade ac värmepaketet..    aldrig suttit i en bil som kan ge så hög tempratur i kupen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
29 november 2021 · 10 275 Inlägg

Mossan1 skrev:
Inte "än andra bilar" utan "än tidigare Volvo".  Beroende på vad damen är van vid sen innan alltså.

Ja, ser att du ändrat nu. wink Inget jag reflekterat över alls faktiskt, men nu är det länge sedan jag hade en 940/960 och 850 tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang