Audi 80 handbroms

Cuefa Ain't no place like home...
1 december 2021 · 4 628 Inlägg

Om man har trumbromsar, ja.
Men i detta fall är det skivbromsar.
Om vajrarna går trögt går inte oket tillbaks helt.
Det är interna fjädrar som drar tillbaks armen på oken, det var där det kärvade på mina nya ok.
Det rättade som sagt till sig efter en stund.
Det har även funnits externa hjälpfjädrar att köpa på Mekonomen men tror inte dessa går att få tag på längre dessvärre.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Audi145
1 december 2021 · 57 Inlägg

Cuefa skrev:
Om man har trumbromsar, ja.
Men i detta fall är det skivbromsar.
Om vajrarna går trögt går inte oket tillbaks helt.
Det är interna fjädrar som drar tillbaks armen på oken, det var där det kärvade på mina nya ok.
Det rättade som sagt till sig efter en stund.
Det har även funnits externa hjälpfjädrar att köpa på Mekonomen men tror inte dessa går att få tag på längre dessvärre.

Okej, men man spänner inte vid luckan vid handbromsen iaf?

Jag har vajrar så jag kan byta dom så får jag hoppas att det rättar till sig, jag kollade i papprena på bilen o den har varit in flera gånger på lagning pga av handbromsen. Och senaste bytes vajrarna 2018 men handbromsen rätta in till sig efter det. När jag köpte bilen i januari i år funkade inte handbromsen alls så den användes inte på flera månader av förra ägaren men jag fixade upp den o har änvänt den kontinuerligt fram tills nu

Cuefa Ain't no place like home...
1 december 2021 · 4 628 Inlägg

Om jag inte missminner mig så justeras den underifrån, där vajrarna går ihop.
Det var 3-4 år sen jag höll på med den bilen så kommer inte exakt ihåg nu faktiskt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Audi145
1 december 2021 · 57 Inlägg

Cuefa skrev:
Om jag inte missminner mig så justeras den underifrån, där vajrarna går ihop.
Det var 3-4 år sen jag höll på med den bilen så kommer inte exakt ihåg nu faktiskt.

Okej, jag ska åka till en lyft med bilen imorn så får leta där under.

En dum fråga säkert men kan man lita på endast att ha växel i när jag ska lifta upp bilen i en lyft, nu när handbromsen är helt ur funktion

jaka54
1 december 2021 · 5 680 Inlägg

Antagligen har du en vajerförgrening mitt under bilen (likadan som Audi 100 har) med en 10mm mutter som måste lossas/spännas (trångt som f.. eftersom avgassystemet ligger under vajern ).
Visst! Se bara till att du har en växel i!

zzr94092
1 december 2021 · 4 378 Inlägg

Du skriver i ditt första inlägg att du bytt OK, och nu skriver du att du ska "spänna" handbromsen vid trumman!??

Audi145
1 december 2021 · 57 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du skriver i ditt första inlägg att du bytt OK, och nu skriver du att du ska "spänna" handbromsen vid trumman!??

Ja oket är bytt men handbromsen är ju ur funktion så ska börja med o byta vajrarna ifall det är det o sen är de ju alltid bra att spänna handbromsen om den tar högt upp vilket min gör när den funkar, jag hade läst i en annan tråd att man spänner audi 80 vid en trumma med det var en 1.8s o jag har en audi 80 2.0E så jag har ju vid skivbromsarna, jag blandade ihop det

Audi145
2 december 2021 · 57 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241708/241708-2a59e94adfaff6cbf912023422feff61.jpg


Hur får man ut vajern därifrån??

jaka54
2 december 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det var några decenier sedan jag bytte på min Audi 100 2,0E (trummor bak) men har för mig att du drar vajern framåt (efter att du lossat den baktill vid skivorna).
Men...det där är ju en vajer som inte ska smörjas. Likadan som jag har på min 1989 Audi 100 Avant 2,0E.

Audi145
2 december 2021 · 57 Inlägg

Skulle byta vajrarna och hade hissat upp bilen o fått bort vajern hela vägen fram till det på bilden, hur får man bort den silvringa ringen och hur gör man för att få ditt den nya slangen som också har en ring där som inte går att skruva på? Jag använde liften på okq8 så jag hade inte möjlighet att ta bort avgösröret som är ivägen för att komma åt lättare men det verkar omöjligt ändå

Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2021 · 4 628 Inlägg

Audi145 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241708/241708-2a59e94adfaff6cbf912023422feff61.jpg


Hur får man ut vajern därifrån??

Den silverfärgade biten du ser är ett clip som ska tas bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1c08a6c1d2b8c1355088523db15415b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e80f8f308975d29cd221dd7f46e0d421.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Audi145
2 december 2021 · 57 Inlägg

Jag försökte få bort det men avgösröret är i vägen, ska man behöva ta bort den för att få bort clipet och är det bara den som behövs ta dän för att få loss det?

Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2021 · 4 628 Inlägg

Jag använde en tång för att lirka bort clip'et, men man kan få ta i en del. Brukar sluta med att man antingen får rikta clip'et efteråt eller köpa nytt.

En jäkligt lång spetstång kan fungera.

Senast redigerat av Cuefa (2 december 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Audi145
2 december 2021 · 57 Inlägg

Jag får försöka med det, men det är jobbigt att inte ha nån lift o man känner sig lite tidspressad när man står på okq8 men ska leta reda på nån lång tång o vara förberedd till nästa gång

jaka54
2 december 2021 · 5 680 Inlägg

Aaah!
Ett clips! Då kan du dra vajern bakåt.

Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2021 · 4 628 Inlägg

jaka54 skrev:
Aaah!
Ett clips! Då kan du dra vajern bakåt.

Tyvärr går den delen av vajern inte igenom, clip'et låser vajerns hölje (metalldelen som går genom hålet) i metalldelen. Så det måste bort om vajern ska tas bort. Vet som sagt att jag brottades som satan med det där, fick köpa nya clip's, de gamla blev småsmulor av när jag var klart.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Audi145
2 december 2021 · 57 Inlägg

Cuefa skrev:

jaka54 skrev:
Aaah!
Ett clips! Då kan du dra vajern bakåt.

Tyvärr går den delen av vajern inte igenom, clip'et låser vajerns hölje (metalldelen som går genom hålet) i metalldelen. Så det måste bort om vajern ska tas bort. Vet som sagt att jag brottades som satan med det där, fick köpa nya clip's, de gamla blev småsmulor av när jag var klart.

Vet du vad du köpte clipsen nånstans? Letade lite men hittade inte såna clips, är det typ mekonomen som kan ha?

Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2021 · 4 628 Inlägg

Audi145 skrev:

Cuefa skrev:

jaka54 skrev:
Aaah!
Ett clips! Då kan du dra vajern bakåt.

Tyvärr går den delen av vajern inte igenom, clip'et låser vajerns hölje (metalldelen som går genom hålet) i metalldelen. Så det måste bort om vajern ska tas bort. Vet som sagt att jag brottades som satan med det där, fick köpa nya clip's, de gamla blev småsmulor av när jag var klart.

Vet du vad du köpte clipsen nånstans? Letade lite men hittade inte såna clips, är det typ mekonomen som kan ha?

Dom finns hos närmaste Audi-handlare, och går fortfarande att få tag på.
Jobbar på VW/Audi som reservdelsman.... 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr94092
2 december 2021 · 4 378 Inlägg

Till TS,du får inte "spänna" handbromsvajern, endast ta bort slacket i den..och ännu en gång till,går hävarmen tillbaka HELT på bromsoken?

Audi145
2 december 2021 · 57 Inlägg

zzr94092 skrev:
Till TS,du får inte "spänna" handbromsvajern, endast ta bort slacket i den..och ännu en gång till,går hävarmen tillbaka HELT på bromsoken?

Jag har upptäckt felet på ena sidan, armen går inte tillbaka för att vajern hoppar ur o fastnar för att det fattas gummi på den om du fårstår vad jag menar. Men det gör iaf så att armen inte går upp ordentligt o bromsen ligger på när jag kör så det är byta vajern som behövs göras

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang