Spänna handbroms bmw e91

diese1
28 november 2021 · 102 Inlägg

Tjena, har en e91 som jag behöver spänna handbormsen på, står den i lite lutning så måste man dra ca 6 steg för att bilen ska stå still.
Jag tycker att jag har spänt backarna bra på justerskruvarna som sitter vis bromsbackarna, det tar nästan i lite när handbromsen inte är i, dock tycker jag fortfarande att handbromsen tar dåligt. Måste jag byta ut vajersnordningen eller vad kan problemet vara?
Bytte bromsbackar förra veckan då de gamla var utslitna.

Utmarks-Loke
28 november 2021 · 5 833 Inlägg

Köpte du bromsbackarna på biltema? Det misstaget gjorde jag och de var bara att kasta. De måste ha i princip samma form som bromstrumman, så de får anliggning på hela slitytan, biltemas var lite för små så de bromsade bara lite på mitten och då blev det precis som du beskriver. Är förmodligen samma med många andra billiga bromsbackar.

diese1
28 november 2021 · 102 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Köpte du bromsbackarna på biltema? Det misstaget gjorde jag och de var bara att kasta. De måste ha i princip samma form som bromstrumman, så de får anliggning på hela slitytan, biltemas var lite för små så de bromsade bara lite på mitten och då blev det precis som du beskriver. Är förmodligen samma med många andra billiga bromsbackar.

Näe, bromsbackarna är faktiskt brembo, så kvalité...
Däremot köpte jag skivorna på biltema, så det kanske är dem det är fel på? smile

Xebers76
28 november 2021 · 2 265 Inlägg

Justera backarna igenom ett av hålet i bromsskivan och när det börjar släpa lite så slå lätt med en hammare på navet för att centrera backarna, sen juster igen osv osv. Ca 5 gånger fick jag göra så på föräldrarnas E91 på var sida, nu tar handbromsen bra.

Har du bytt backar eller skivor så kom ihåg att göra rent slitytor med brake cleaner innan montering och kör med dragen handbroms några hundra meter så dem slits till samma bågform.

Justeringen till vajrarna ska man ej röra, den är inte problemet, såvida ingen annan varit och pillat där innan.

diese1
28 november 2021 · 102 Inlägg

Xebers76 skrev:
Justera backarna igenom ett av hålet i bromsskivan och när det börjar släpa lite så slå lätt med en hammare på navet för att centrera backarna, sen juster igen osv osv. Ca 5 gånger fick jag göra så på föräldrarnas E91 på var sida, nu tar handbromsen bra.

Har du bytt backar eller skivor så kom ihåg att göra rent slitytor med brake cleaner innan montering och kör med dragen handbroms några hundra meter så dem slits till samma bågform.

Justeringen till vajrarna ska man ej röra, den är inte problemet, såvida ingen annan varit och pillat där innan.

Kanske ska prova att slå med en hammare, eftersom jag känner att backarna tar i när jag spänner.

Brådhis * Voff voff *
28 november 2021 · 10 277 Inlägg

diese1 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Köpte du bromsbackarna på biltema? Det misstaget gjorde jag och de var bara att kasta. De måste ha i princip samma form som bromstrumman, så de får anliggning på hela slitytan, biltemas var lite för små så de bromsade bara lite på mitten och då blev det precis som du beskriver. Är förmodligen samma med många andra billiga bromsbackar.

Näe, bromsbackarna är faktiskt brembo, så kvalité...
Däremot köpte jag skivorna på biltema, så det kanske är dem det är fel på? smile

Kan dom göra backar med fel kurvatur så kan dom säkert göra skivor också som inte funkar till andra backar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
28 november 2021 · 5 833 Inlägg

Ja, om inget annat funkar tycker jag ändå du skall kolla så att bromsbackarna passar bra i bromstrumman. Om de nästan passar kan man slita till det sista genom att åka omkring och dra i handbromsen medan man kör, men då skall det handla om tiondelar av en millimeter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang