Hur många watt laddas batteriet med, ungefär?

pirx
28 november 2021 · 53 Inlägg

Hej!

Jag har en Mondeo (2005) som jag nog borde byta batteriet på (ja, jag ska...).
Ibland när jag kört mycket småsträckor så har det hänt att jag fått putta igång den.
Men det är inte det jag tänkte fråga om egentligen:)

Jag har köpt en värmedyna (stolsvärmen sönder i förarsätet). Den ska dra 35W.
(och en mobil på laddning drar nog ca 25W hos mig)

Frågan är, hur mycket påverkar detta batteriet? Kommer jag få putta igång bilen hela tiden
nu i vinter om jag kör småsträckor och har värmedynan på?

Hur många Wh tar en kallstart? Med hur många watt laddas batteriet sen upp (låt oss säga 80km/h).
Vad tror ni?

(och nej, vi ska heller inte gå in på att jag borde sluta köra småsträckor, för det måste jag tyvärr i nuläget)

Brådhis * Voff voff *
28 november 2021 · 10 244 Inlägg

pirx skrev:
Hej!

Jag har en Mondeo (2005) som jag nog borde byta batteriet på (ja, jag ska...).
Ibland när jag kört mycket småsträckor så har det hänt att jag fått putta igång den.
Men det är inte det jag tänkte fråga om egentligen:)

Jag har köpt en värmedyna (stolsvärmen sönder i förarsätet). Den ska dra 35W.
(och en mobil på laddning drar nog ca 25W hos mig)

Frågan är, hur mycket påverkar detta batteriet? Kommer jag få putta igång bilen hela tiden
nu i vinter om jag kör småsträckor och har värmedynan på?

Hur många Wh tar en kallstart? Med hur många watt laddas batteriet sen upp (låt oss säga 80km/h).
Vad tror ni?

(och nej, vi ska heller inte gå in på att jag borde sluta köra småsträckor, för det måste jag tyvärr i nuläget)

Om värmedynan verkligen bara drar 35W, vilket låter extremt lite om du ens ska känna någon värme, så är det i princip sak samma när motorn är igång... Det är mindre än vad ditt ena halvljus drar om det är halogen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pirx
28 november 2021 · 53 Inlägg

Brådhis skrev:

pirx skrev:
Hej!

Jag har en Mondeo (2005) som jag nog borde byta batteriet på (ja, jag ska...).
Ibland när jag kört mycket småsträckor så har det hänt att jag fått putta igång den.
Men det är inte det jag tänkte fråga om egentligen:)

Jag har köpt en värmedyna (stolsvärmen sönder i förarsätet). Den ska dra 35W.
(och en mobil på laddning drar nog ca 25W hos mig)

Frågan är, hur mycket påverkar detta batteriet? Kommer jag få putta igång bilen hela tiden
nu i vinter om jag kör småsträckor och har värmedynan på?

Hur många Wh tar en kallstart? Med hur många watt laddas batteriet sen upp (låt oss säga 80km/h).
Vad tror ni?

(och nej, vi ska heller inte gå in på att jag borde sluta köra småsträckor, för det måste jag tyvärr i nuläget)

Om värmedynan verkligen bara drar 35W, vilket låter extremt lite om du ens ska känna någon värme, så är det i princip sak samma när motorn är igång... Det är mindre än vad ditt ena halvljus drar om det är halogen.

Ok, försumbart menar du alltså. Yes jag ska faktiskt testa värmedynan hemma här med en (ganska kass) effektmätare.

Men jag är ändå nyfiken, hur mycket el (i Wh antar jag) drar en kallstart tror ni?
Hittar inget på nätet, får mest bara träffar på elbilar när jag söker.

Utmarks-Loke
28 november 2021 · 5 813 Inlägg

Man räknar inte laddning i W eller Wh, det räknas i Ampere. Men det går väl att räkna om antar jag, mer eller mindre exakt. Nu vet ju ingen hur stor generator du har på bilen, men säg 60 Ampere för skojs skull. Räknar man då 60Ax14,8V får man 888 watt. Men se det mer som en fingervisning, man räknar som sagt inte på det viset.

Om du kör mest korta turer bör du skaffa en vanlig elektrisk batteriladdare och hänga på över natten tex. en gång i månaden.

pirx
28 november 2021 · 53 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Man räknar inte laddning i W eller Wh, det räknas i Ampere. Men det går väl att räkna om antar jag, mer eller mindre exakt. Nu vet ju ingen hur stor generator du har på bilen, men säg 60 Ampere för skojs skull. Räknar man då 60Ax14,8V får man 888 watt. Men se det mer som en fingervisning, man räknar som sagt inte på det viset.

Om du kör mest korta turer bör du skaffa en vanlig elektrisk batteriladdare och hänga på över natten tex. en gång i månaden.

Ibland önskar jag att jag bodde i hus ja:)

Utmarks-Loke
28 november 2021 · 5 813 Inlägg

pirx skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Man räknar inte laddning i W eller Wh, det räknas i Ampere. Men det går väl att räkna om antar jag, mer eller mindre exakt. Nu vet ju ingen hur stor generator du har på bilen, men säg 60 Ampere för skojs skull. Räknar man då 60Ax14,8V får man 888 watt. Men se det mer som en fingervisning, man räknar som sagt inte på det viset.

Om du kör mest korta turer bör du skaffa en vanlig elektrisk batteriladdare och hänga på över natten tex. en gång i månaden.

Ibland önskar jag att jag bodde i hus ja:)

Det går att plocka ur batteriet och ta med sig in och ladda om man inte har andra möjligheter. Jo, det är jobbigt, men det är ännu jobbigare att bli stående utan att bilen startar.

Xebers76
28 november 2021 · 2 250 Inlägg

Jag pendlar till jobbet 1.6km och baslådan får jobba varenda gång fram och tillbaka. Till och med när det stackars gamla biltema-batteriet var så slitet att man inte kunda glömma halvljuset igång mer än 5 minuter för att bilen inte skulle starta så var det aldrig några problem att veva igång maskineriet med bara någon enstaka kilometer körd. (Såvida man inte glömde ljuset på då såklart)

Har läst om fler som har problem med att bilen inte orkar ladda upp batteriet vid korta sträckor men har aldrig någonsin upplevt det själv. Hur mår era generatorer egentligen?

MrHyde
28 november 2021 · 634 Inlägg

Xebers76 skrev:
Jag pendlar till jobbet 1.6km och baslådan får jobba varenda gång fram och tillbaka. Till och med när det stackars gamla biltema-batteriet var så slitet att man inte kunda glömma halvljuset igång mer än 5 minuter för att bilen inte skulle starta så var det aldrig några problem att veva igång maskineriet med bara någon enstaka kilometer körd. (Såvida man inte glömde ljuset på då såklart)

Har läst om fler som har problem med att bilen inte orkar ladda upp batteriet vid korta sträckor men har aldrig någonsin upplevt det själv. Hur mår era generatorer egentligen?

Stor del i det hela är väl alla jävla elektriska finesser som finns på nyare bilar. Jag märker till exempel när jag servar nån bil på jobbet och måste ha tändningen igång för att nolla serviceintervallen med datorn så gnäller många bilar efter bara 1 minut med tändningen på.
Start-Stop funktionen hjälper inte precis till heller roll

Live long, and prosper.
Hickan
28 november 2021 · 373 Inlägg

en startmotor är på 1.5kw för en liten bil ca. och man ksk kör den i 3 sekunder? mondeo kanske har lite större..
(2000w/13v)/1200=0.13a per start väldigt grovt uppskattat.

så om du har ett batteri på 70ah kan du endast använda 35ah innan det är tvärdött, det ger typ 260 starter med ett fräscht batteri teroretiskt. eller ja inte riktigt, för volten sjunker när batteriet tappar kapacitet, och sen är det väl massa effektförluster överallt på vägen också. men jaja

som sagt laddar din generator nog med 90ah om inte ännu mer, om det är en nyare bil.
skulle tippa på att ditt batteri kanske inte är topp notch för det ska räcka att i princip ta ett varv runt kvarteret så ska du ha tjänat in din start tongue

jag hatar bilar
granadadr
29 november 2021 · 7 268 Inlägg

köp en powerbooster smile då blir du iaf ej ståendes smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
29 november 2021 · 7 198 Inlägg

MrHyde skrev:

Xebers76 skrev:
Jag pendlar till jobbet 1.6km och baslådan får jobba varenda gång fram och tillbaka. Till och med när det stackars gamla biltema-batteriet var så slitet att man inte kunda glömma halvljuset igång mer än 5 minuter för att bilen inte skulle starta så var det aldrig några problem att veva igång maskineriet med bara någon enstaka kilometer körd. (Såvida man inte glömde ljuset på då såklart)

Har läst om fler som har problem med att bilen inte orkar ladda upp batteriet vid korta sträckor men har aldrig någonsin upplevt det själv. Hur mår era generatorer egentligen?

Stor del i det hela är väl alla jävla elektriska finesser som finns på nyare bilar. Jag märker till exempel när jag servar nån bil på jobbet och måste ha tändningen igång för att nolla serviceintervallen med datorn så gnäller många bilar efter bara 1 minut med tändningen på.
Start-Stop funktionen hjälper inte precis till heller roll

En kompis till mig, som driver en allbilsverkstad, kopplar alltid in en batteriladdare under tiden han går in i OBD-uttaget och analyserar värdena, i samband med service på bilarna.

Start-Stop-funktionen kopplar jag ALLTID UR vintertid(och för det mesta även året runt).

torpis Forummoderator
29 november 2021 · 10 572 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Man räknar inte laddning i W eller Wh

Jo, det är precis det man gör. Ampere är bara en halv enhet i sammanhanget.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
29 november 2021 · 10 572 Inlägg

pirx skrev:
Hur många Wh tar en kallstart? Med hur många watt laddas batteriet sen upp (låt oss säga 80km/h).
Vad tror ni?

Det är väldigt enkelt att räkna ut. Din startmotor är nog på ca 1000W. Hur lång tid tar en start av din motor? Vi säger 6 sekunder för att räkna högt. Förmodligen är det 2 sekunder eller så?

1000W i 3600 sekunder är 1kWh. 1000W i 6 sekunder blir alltså 6/3600 kWh eller 1.6Wh. En mobiltelefon har ett batteri på ca 16Wh, du kan alltså starta bilen 10ggr på energin i en mobiltelefon.

Generatorn kan ladda mer än ditt batteri kan ta emot. Säg att batteriet kan ta 60Ampere så är det ca 800W. Nästan samma som startmotorn drar. Du återladdar alltså en start på ungefär lika lång tid som det tog att göra starten. Det handlar alltså om sekunder snarare än minuter eller timmar.

Problemet är att blybatterier är urusla på att hålla laddningen och urusla på konstanta laster. Din bil kanske tjuvdrar lite lite och kapaciteten i ditt batteri är låg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mossan1
29 november 2021 · 2 752 Inlägg

Det handlar i grund och botten om att batteriet skall laddas lika mycket som det drogs ur.
Det är inte så enkelt som att bara räkna plus och minus Amperetimmar, för batterier tar inte emot ström i så rak tid/effektkurva.  Det går segare på slutet.  Nytt batteri tar åt sig snabbare i början, men att ständigt "snabbladda" klarar inga bilbatterier.
Nytt batteri kan lösa närtiden, men inte grundproblemet.
Det GÅR helt enkelt inte att köra för kort tid. Batteriet klarar inte det utan underhållsladdning.

Inte motorn heller egentligen
För sen kommer katalysatorproblem, och skarpt behov av betydligt tätare oljebytesintervaller ovanpå det, men det var inte grundfrågan i tråden.

Senast redigerat av Mossan1 (29 november 2021)

Cuefa Ain't no place like home...
29 november 2021 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

MrHyde skrev:

Xebers76 skrev:
Jag pendlar till jobbet 1.6km och baslådan får jobba varenda gång fram och tillbaka. Till och med när det stackars gamla biltema-batteriet var så slitet att man inte kunda glömma halvljuset igång mer än 5 minuter för att bilen inte skulle starta så var det aldrig några problem att veva igång maskineriet med bara någon enstaka kilometer körd. (Såvida man inte glömde ljuset på då såklart)

Har läst om fler som har problem med att bilen inte orkar ladda upp batteriet vid korta sträckor men har aldrig någonsin upplevt det själv. Hur mår era generatorer egentligen?

Stor del i det hela är väl alla jävla elektriska finesser som finns på nyare bilar. Jag märker till exempel när jag servar nån bil på jobbet och måste ha tändningen igång för att nolla serviceintervallen med datorn så gnäller många bilar efter bara 1 minut med tändningen på.
Start-Stop funktionen hjälper inte precis till heller roll

En kompis till mig, som driver en allbilsverkstad, kopplar alltid in en batteriladdare under tiden han går in i OBD-uttaget och analyserar värdena, i samband med service på bilarna.

Start-Stop-funktionen kopplar jag ALLTID UR vintertid(och för det mesta även året runt).

Det är praxis på de flesta verkstäder att koppla en laddare till bilen när man kör diagnos.
VW-verkstäder måste ha minst 25A laddare, helst starkare (en del av original-laddarna som finns att köpa som verktyg från VW är på 80A+).

Och start-stopp är aldrig aktivt förrän alla förutsättningar är uppfyllda (värme uppnådd i motorn, inställd temperatur uppnådd i kupén, batteriet har tillräckligt med ström, etc) så det är ingen fara att ha det aktiverat vintertid, om resten av bilens system funkar som de ska.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2021 · 17 380 Inlägg

Uträkningarna är genomgångna av många innan mig. Så lämnar den saken. En Mondeo från 2005 har inte start/stopp. Det som kan vara effektkrävande på den är ABS, vilket den givetvis har. Den kan även ha ESP, det drar med. Rejält så om det måste gripa in. Elservo? Oklart där från min sida. Elbakrutan en en rejäl bov i dramat effektmässigt, i synnerhet om den även värmer upp backspeglar. Många Fordar har eluppvärmd framruta. Den är lika elak som den nämnda bakrutan. Man kan således vara lite restriktiv med vad som används vintertid vid kortkörningar.

Min egen bil har förutom eluppvärmda säten som är grymt effektiva även eluppvärmd ratt och filhållningsassistent som gärna rycker i ratten för att hålla bilen mitt i filen, elvärme i kupén som hjälper till lite på morgonen innan motorn kommit upp i temp. Vi pratar 70-80A här så jag är restriktiv med vad som används. Har "täcke" över framrutan över natten som tillåter mig att börja rulla iväg omedelbart efter start på morgonen (Backat in bilen). Bara en sån enkel sak kan göra gott. Har kort väg till jobbet. 10 minuters körning.

OT: Start/stopp fungerar inte just nu, kallt. Den behöver sin laddning. Kan stänga av sig när jag kommer hem och lägger in N men startar omedelbart efter någon sekund igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
29 november 2021 · 6 566 Inlägg

Både eluppvärmda framrutan och bakrutan brukar starta via automatik (Om den har automatiskt klimatanläggning, vilket av majoritetens har)
när det är nollgradigt och kallare ute

De/Dem
MammDiin
29 november 2021 · 2 016 Inlägg

torpis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Man räknar inte laddning i W eller Wh

Jo, det är precis det man gör. Ampere är bara en halv enhet i sammanhanget.

Det är sant, men i detta fall så vet man ju spänningen i systemet.
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Men nu med elbilarna så är det kWh som gäller för batteriet, och jag antar det är för att de kan ha i stort sett vilken spänning som helst i batteripacket (eller finns det någon standard gällande spänningen?) och därför kan man inte använda sig av amperetimmar när spänningen inte är självklar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2021 · 17 380 Inlägg

MammDiin skrev:

torpis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Man räknar inte laddning i W eller Wh

Jo, det är precis det man gör. Ampere är bara en halv enhet i sammanhanget.

Det är sant, men i detta fall så vet man ju spänningen i systemet.
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Men nu med elbilarna så är det kWh som gäller för batteriet, och jag antar det är för att de kan ha i stort sett vilken spänning som helst i batteripacket (eller finns det någon standard gällande spänningen?) och därför kan man inte använda sig av amperetimmar när spänningen inte är självklar.

Den flesta elbilar ligger på runt +400 volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
29 november 2021 · 373 Inlägg

Hybrid_ skrev:

MammDiin skrev:

torpis skrev:

Jo, det är precis det man gör. Ampere är bara en halv enhet i sammanhanget.

Det är sant, men i detta fall så vet man ju spänningen i systemet.
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Men nu med elbilarna så är det kWh som gäller för batteriet, och jag antar det är för att de kan ha i stort sett vilken spänning som helst i batteripacket (eller finns det någon standard gällande spänningen?) och därför kan man inte använda sig av amperetimmar när spänningen inte är självklar.

Den flesta elbilar ligger på runt +400 volt.

leaf har 360, tesla har 450, men tex taycan har ett 800v system vilket blir allt vanligare

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang