Hur många watt laddas batteriet med, ungefär?

pirx
30 november 2021 · 53 Inlägg

granadadr skrev:
köp en powerbooster smile då blir du iaf ej ståendes smile

DET har jag faktiskt gjort. En liten pryl med litiumceller (fattar inte hur de ska klara av att hjälpa till nämnvärt, men det får jag säkert testa inom kort)

torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

Hickan skrev:

Hybrid_ skrev:

MammDiin skrev:

Det är sant, men i detta fall så vet man ju spänningen i systemet.
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Men nu med elbilarna så är det kWh som gäller för batteriet, och jag antar det är för att de kan ha i stort sett vilken spänning som helst i batteripacket (eller finns det någon standard gällande spänningen?) och därför kan man inte använda sig av amperetimmar när spänningen inte är självklar.

Den flesta elbilar ligger på runt +400 volt.

leaf har 360, tesla har 450, men tex taycan har ett 800v system vilket blir allt vanligare

Tesla har minst 5st olika spänningar. 300-450volt som finns idag

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

pirx skrev:

granadadr skrev:
köp en powerbooster smile då blir du iaf ej ståendes smile

DET har jag faktiskt gjort. En liten pryl med litiumceller (fattar inte hur de ska klara av att hjälpa till nämnvärt, men det får jag säkert testa inom kort)

Det fick du ju förklarat av mig tidigare i tråden.

Har har lipo celler värda namnet till mina modellflygplan. Ett batteri stort som en Snickers startade ledigt min V70 D5 när 12V batteriet inte orkade.

Bytte ut 12V bly mot ett 4S li-fe batteri och levde sedan gott i alla dagar där efter. Tråd finnns här nån stans om man orkar söka och läsa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

MammDiin skrev:
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Bara för andra gör fel så måste man ju inte göra fel också.

Det är oftare än sällan det blir helt tokigt. Alla vet ju att en bil laddar med 2bar och inte ampere. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
30 november 2021 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
OT: Start/stopp fungerar inte just nu, kallt. Den behöver sin laddning. Kan stänga av sig när jag kommer hem och lägger in N men startar omedelbart efter någon sekund igen.

Blev tvungen o testa i morse, eftersom omständigheterna var lämpliga för det.
Detta är efter ca 2.8 mils körning. Bilen stod utomhus i natt och jag använde dieselvärmaren i 50 minuter i morse.



Verkar som om Skodan klarar sig rätt bra där faktiskt.
Trodde inte den skulle stänga av vid -15 😳

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hickan
30 november 2021 · 374 Inlägg

pirx skrev:

granadadr skrev:
köp en powerbooster smile då blir du iaf ej ståendes smile

DET har jag faktiskt gjort. En liten pryl med litiumceller (fattar inte hur de ska klara av att hjälpa till nämnvärt, men det får jag säkert testa inom kort)

Litiumbatterier kan ge mycket mer effekt än vanliga blyklumpar på kort tid. Ett litiumbatteri på ynka 1ampere kan ge ca 10 ampere i burst med 14.8v brukar man väl säga

jag hatar bilar
torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

Hickan skrev:

pirx skrev:

granadadr skrev:
köp en powerbooster smile då blir du iaf ej ståendes smile

DET har jag faktiskt gjort. En liten pryl med litiumceller (fattar inte hur de ska klara av att hjälpa till nämnvärt, men det får jag säkert testa inom kort)

Litiumbatterier kan ge mycket mer effekt än vanliga blyklumpar på kort tid. Ett litiumbatteri på ynka 1ampere kan ge ca 10 ampere i burst med 14.8v brukar man väl säga

Nej, tvärt om. Blybatteriers styrka är höga strömmar kortvarigt. Litiums styrka är hög energitäthet och låg självurladdning.

Nu råkar det vara så att moderna litiumbatterier absolut kan ge mycket ström också, men generellt är dom mer lämpade till annat.

Sen är ett litiumbatteri på ca 4 volt och man räknar kapaciteten i Wh även här.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MammDiin
30 november 2021 · 2 019 Inlägg

torpis skrev:

MammDiin skrev:
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Bara för andra gör fel så måste man ju inte göra fel också.

Det är oftare än sällan det blir helt tokigt. Alla vet ju att en bil laddar med 2bar och inte ampere. smile

Du som har modellflygplan ställer väl in ampere på laddaren när ska ladda dina Lipos och inte watt? Brukar du ladda så snabbt batteriet klarar eller håller du dig till 1C?

torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

MammDiin skrev:

torpis skrev:

MammDiin skrev:
Tror inte jag sett någon batteriladdare till en bil som angett hur många watt den laddar med utan alltid ampere som anges.

Bara för andra gör fel så måste man ju inte göra fel också.

Det är oftare än sällan det blir helt tokigt. Alla vet ju att en bil laddar med 2bar och inte ampere. smile

Du som har modellflygplan ställer väl in ampere på laddaren när ska ladda dina Lipos och inte watt? Brukar du ladda så snabbt batteriet klarar eller håller du dig till 1C?

Jag ställer in Watt i allra högsta grad!! Det är extremt viktigt, antal celler dvs spänningen samt strömmen i Ampere. Tillsammans alltså Watt.

Jag laddar så mycket min laddare orkar med att ge. Idag handlar det om ca 10C i laddström. Även här reglerat av effekten mit nätaggregat kan ge. Stora batterier får ju lägre "C-tal" än mindre. Marginell temperaturökning och livslängden på batterierna är längre än på flygplanet eller helikoptern i regel. :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

Här är diskussionen om lifeypo4 i en V70

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282273

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hickan
30 november 2021 · 374 Inlägg

torpis skrev:

Hickan skrev:

pirx skrev:

DET har jag faktiskt gjort. En liten pryl med litiumceller (fattar inte hur de ska klara av att hjälpa till nämnvärt, men det får jag säkert testa inom kort)

Litiumbatterier kan ge mycket mer effekt än vanliga blyklumpar på kort tid. Ett litiumbatteri på ynka 1ampere kan ge ca 10 ampere i burst med 14.8v brukar man väl säga

Nej, tvärt om. Blybatteriers styrka är höga strömmar kortvarigt. Litiums styrka är hög energitäthet och låg självurladdning.

Nu råkar det vara så att moderna litiumbatterier absolut kan ge mycket ström också, men generellt är dom mer lämpade till annat.

Sen är ett litiumbatteri på ca 4 volt och man räknar kapaciteten i Wh även här.

nej det där håller jag inte med om. litium använder man inom billjud för att det kan ge mycket ström snabbt. punkt.

kolla på det här litium batteriet, https://dbakuten.se/varumarken/dbvox/db … -s1%2F1248
det är på 300ah och kan ge 3000ampere.

jag hatar bilar
Hickan
30 november 2021 · 374 Inlägg

torpis skrev:

MammDiin skrev:

torpis skrev:

Bara för andra gör fel så måste man ju inte göra fel också.

Det är oftare än sällan det blir helt tokigt. Alla vet ju att en bil laddar med 2bar och inte ampere. smile

Du som har modellflygplan ställer väl in ampere på laddaren när ska ladda dina Lipos och inte watt? Brukar du ladda så snabbt batteriet klarar eller håller du dig till 1C?

Jag ställer in Watt i allra högsta grad!! Det är extremt viktigt, antal celler dvs spänningen samt strömmen i Ampere. Tillsammans alltså Watt.

Jag laddar så mycket min laddare orkar med att ge. Idag handlar det om ca 10C i laddström. Även här reglerat av effekten mit nätaggregat kan ge. Stora batterier får ju lägre "C-tal" än mindre. Marginell temperaturökning och livslängden på batterierna är längre än på flygplanet eller helikoptern i regel. :-)

men du laddar ju batteriet i ampere som du ställer in på din balance charger som även balanserar cellerna. sen har du ju såklart också en sån här som piper när volten blir för låg på någon av cellerna https://www.banggood.com/BX100-1-8S-Lip … mds=search om du inte har lite avancerade grejer och har det integrerat i flight controllern i fpv glasögonen om du nu flyger med sånna dvs. tänkte gissa på att det var en imax laddare du hade men jag tror iofs inte dom klarar av att ladda i 10c. minns jag rätt tar det en timme att ladda ett batteri i 1c? vilket alltså är 1ampere, om batteriet är på 1ah då

jag hatar bilar
torpis Forummoderator
30 november 2021 · 10 572 Inlägg

Hickan skrev:

torpis skrev:

MammDiin skrev:

Du som har modellflygplan ställer väl in ampere på laddaren när ska ladda dina Lipos och inte watt? Brukar du ladda så snabbt batteriet klarar eller håller du dig till 1C?

Jag ställer in Watt i allra högsta grad!! Det är extremt viktigt, antal celler dvs spänningen samt strömmen i Ampere. Tillsammans alltså Watt.

Jag laddar så mycket min laddare orkar med att ge. Idag handlar det om ca 10C i laddström. Även här reglerat av effekten mit nätaggregat kan ge. Stora batterier får ju lägre "C-tal" än mindre. Marginell temperaturökning och livslängden på batterierna är längre än på flygplanet eller helikoptern i regel. :-)

men du laddar ju batteriet i ampere som du ställer in på din balance charger som även balanserar cellerna. sen har du ju såklart också en sån här som piper när volten blir för låg på någon av cellerna https://www.banggood.com/BX100-1-8S-Lip … mds=search om du inte har lite avancerade grejer och har det integrerat i flight controllern i fpv glasögonen om du nu flyger med sånna dvs. tänkte gissa på att det var en imax laddare du hade men jag tror iofs inte dom klarar av att ladda i 10c. minns jag rätt tar det en timme att ladda ett batteri i 1c? vilket alltså är 1ampere, om batteriet är på 1ah då

Du tänker lite fel i hela resonemanget.

Man ställer in antal celler OCH ampere. Alltså spänning och ström dvs Watt.

En imax vad det nu är kan ladda en liten cell med 100C. Det hänger inte ihop med laddaren utan är bara en multipel av cellens kapacitet.

Detta är inget jag hittar på utan så det är.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MammDiin
30 november 2021 · 2 019 Inlägg

torpis skrev:

Hickan skrev:

torpis skrev:

Jag ställer in Watt i allra högsta grad!! Det är extremt viktigt, antal celler dvs spänningen samt strömmen i Ampere. Tillsammans alltså Watt.

Jag laddar så mycket min laddare orkar med att ge. Idag handlar det om ca 10C i laddström. Även här reglerat av effekten mit nätaggregat kan ge. Stora batterier får ju lägre "C-tal" än mindre. Marginell temperaturökning och livslängden på batterierna är längre än på flygplanet eller helikoptern i regel. :-)

men du laddar ju batteriet i ampere som du ställer in på din balance charger som även balanserar cellerna. sen har du ju såklart också en sån här som piper när volten blir för låg på någon av cellerna https://www.banggood.com/BX100-1-8S-Lip … mds=search om du inte har lite avancerade grejer och har det integrerat i flight controllern i fpv glasögonen om du nu flyger med sånna dvs. tänkte gissa på att det var en imax laddare du hade men jag tror iofs inte dom klarar av att ladda i 10c. minns jag rätt tar det en timme att ladda ett batteri i 1c? vilket alltså är 1ampere, om batteriet är på 1ah då

Du tänker lite fel i hela resonemanget.

Man ställer in antal celler OCH ampere. Alltså spänning och ström dvs Watt.

En imax vad det nu är kan ladda en liten cell med 100C. Det hänger inte ihop med laddaren utan är bara en multipel av cellens kapacitet.

Detta är inget jag hittar på utan så det är.

Är ju det som är poängen, du ställer in cellantalet, men istället för att direkt välja effekten den ska ladda med så ställer du in strömmen den ska ladda med istället. Är ju lite samma sak om någon frågar vad man har för LiPo i sin RC-grej så säger ju 4S 3000mAh mer än om man säger 44,4Wh.

iMax är väl en produkt av SkyRC som i och för sig är en billig laddare med endast 60W effekt. Dock är det bra att kolla att den endast klarar 6A så med 1S och 2S kommer man inte upp till maximal effekt. Och vill man ladda med 100C så snackar vi cell med max 60mAh.
Finns väl en massa kopior av dem också med varierande kvalité.

SkyRC har ju även en hel del andra grejer bland annat GSM-015 som är vanligt att se om man kollar på YouTube när någon testar toppfarten på diverse radiostyrda grejer. Finns även GSM020 som är mindre.

torpis Forummoderator
1 december 2021 · 10 572 Inlägg

MammDiin skrev:
iMax är väl en produkt av SkyRC som i och för sig är en billig laddare med endast 60W effekt. Dock är det bra att kolla att den endast klarar 6A så med 1S och 2S kommer man inte upp till maximal effekt. Och vill man ladda med 100C så snackar vi cell med max 60mAh.

Det är svårt när man blandar enheter stup i kvarten. Om Laddaren är på 60W och maximalt 6A och 6Celler seriellt så inträder begränsningar. 60watt dividerat på 9volt blir ju faktiskt över 6A även på en tom 3S acke. Har du i andra änden en 6S pack som skall laddas med 100C så kommer den behöva vara så liten att strax under 2.4A blir 100C dvs 24mAh.

Det är otroligt viktigt att vara konsekvent när man diskuterar, frågar och svarar. Jag är absolut inte 100procentig men försöker hela tiden poängtera hur viktigt det är. Men behöver veta helheten, många har helt enkelt inte koll och behöver då lite mer vägledning för att det skall bli rätt. Det är ju därför detta forum finns för att man skall kunna svara på frågor. Då är det ju bra om det blir rätt, eller iaf åt rätt håll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MammDiin
1 december 2021 · 2 019 Inlägg

torpis skrev:

MammDiin skrev:
iMax är väl en produkt av SkyRC som i och för sig är en billig laddare med endast 60W effekt. Dock är det bra att kolla att den endast klarar 6A så med 1S och 2S kommer man inte upp till maximal effekt. Och vill man ladda med 100C så snackar vi cell med max 60mAh.

Det är svårt när man blandar enheter stup i kvarten. Om Laddaren är på 60W och maximalt 6A och 6Celler seriellt så inträder begränsningar. 60watt dividerat på 9volt blir ju faktiskt över 6A även på en tom 3S acke. Har du i andra änden en 6S pack som skall laddas med 100C så kommer den behöva vara så liten att strax under 2.4A blir 100C dvs 24mAh.

Det är otroligt viktigt att vara konsekvent när man diskuterar, frågar och svarar. Jag är absolut inte 100procentig men försöker hela tiden poängtera hur viktigt det är. Men behöver veta helheten, många har helt enkelt inte koll och behöver då lite mer vägledning för att det skall bli rätt. Det är ju därför detta forum finns för att man skall kunna svara på frågor. Då är det ju bra om det blir rätt, eller iaf åt rätt håll.

Är väl inte rekommenderat att köra 3S så lågt, men det är klart det händer förstås. Men laddaren går ju upp till maxeffekt när spänningen kommer upp över 10 volt. Är väl vanligen endast 1S som har så liten kapacitet att man skulle kunna komma upp till 100C med denna laddare.

Du har helt rätt i det du skriver. Och om man inte är helt 100 på om man har rätt så är det bra att skriva det, eller formulera det på ett sätt så att det uppfattas så.
Sen så är människor så olika och vissa tror de vet allt när de bara vet lite om en sak medan andra förstår att de endast vet lite om ämnet ifråga. Brukar ju oftast gå bra när någon som tror de vet allt gör något, men brukar kunna skita sig rejält när det blir fel.

Hickan
1 december 2021 · 374 Inlägg

MammDiin skrev:

torpis skrev:

MammDiin skrev:
iMax är väl en produkt av SkyRC som i och för sig är en billig laddare med endast 60W effekt. Dock är det bra att kolla att den endast klarar 6A så med 1S och 2S kommer man inte upp till maximal effekt. Och vill man ladda med 100C så snackar vi cell med max 60mAh.

Det är svårt när man blandar enheter stup i kvarten. Om Laddaren är på 60W och maximalt 6A och 6Celler seriellt så inträder begränsningar. 60watt dividerat på 9volt blir ju faktiskt över 6A även på en tom 3S acke. Har du i andra änden en 6S pack som skall laddas med 100C så kommer den behöva vara så liten att strax under 2.4A blir 100C dvs 24mAh.

Det är otroligt viktigt att vara konsekvent när man diskuterar, frågar och svarar. Jag är absolut inte 100procentig men försöker hela tiden poängtera hur viktigt det är. Men behöver veta helheten, många har helt enkelt inte koll och behöver då lite mer vägledning för att det skall bli rätt. Det är ju därför detta forum finns för att man skall kunna svara på frågor. Då är det ju bra om det blir rätt, eller iaf åt rätt håll.

Är väl inte rekommenderat att köra 3S så lågt, men det är klart det händer förstås. Men laddaren går ju upp till maxeffekt när spänningen kommer upp över 10 volt. Är väl vanligen endast 1S som har så liten kapacitet att man skulle kunna komma upp till 100C med denna laddare.

Du har helt rätt i det du skriver. Och om man inte är helt 100 på om man har rätt så är det bra att skriva det, eller formulera det på ett sätt så att det uppfattas så.
Sen så är människor så olika och vissa tror de vet allt när de bara vet lite om en sak medan andra förstår att de endast vet lite om ämnet ifråga. Brukar ju oftast gå bra när någon som tror de vet allt gör något, men brukar kunna skita sig rejält när det blir fel.

Menar du att man ska ladda med så hög c som möjligt? Det håller jag inte med om. Jag har alltid hört att 1c är bäst att ladda i, iallafall för lipo batterier

jag hatar bilar
MammDiin
1 december 2021 · 2 019 Inlägg

Hickan skrev:

MammDiin skrev:

torpis skrev:
Det är svårt när man blandar enheter stup i kvarten. Om Laddaren är på 60W och maximalt 6A och 6Celler seriellt så inträder begränsningar. 60watt dividerat på 9volt blir ju faktiskt över 6A även på en tom 3S acke. Har du i andra änden en 6S pack som skall laddas med 100C så kommer den behöva vara så liten att strax under 2.4A blir 100C dvs 24mAh.

Det är otroligt viktigt att vara konsekvent när man diskuterar, frågar och svarar. Jag är absolut inte 100procentig men försöker hela tiden poängtera hur viktigt det är. Men behöver veta helheten, många har helt enkelt inte koll och behöver då lite mer vägledning för att det skall bli rätt. Det är ju därför detta forum finns för att man skall kunna svara på frågor. Då är det ju bra om det blir rätt, eller iaf åt rätt håll.

Är väl inte rekommenderat att köra 3S så lågt, men det är klart det händer förstås. Men laddaren går ju upp till maxeffekt när spänningen kommer upp över 10 volt. Är väl vanligen endast 1S som har så liten kapacitet att man skulle kunna komma upp till 100C med denna laddare.

Du har helt rätt i det du skriver. Och om man inte är helt 100 på om man har rätt så är det bra att skriva det, eller formulera det på ett sätt så att det uppfattas så.
Sen så är människor så olika och vissa tror de vet allt när de bara vet lite om en sak medan andra förstår att de endast vet lite om ämnet ifråga. Brukar ju oftast gå bra när någon som tror de vet allt gör något, men brukar kunna skita sig rejält när det blir fel.

Menar du att man ska ladda med så hög c som möjligt? Det håller jag inte med om. Jag har alltid hört att 1c är bäst att ladda i, iallafall för lipo batterier

Menar jag inte, men blev ju tal om 100C laddning...
När det kommer till billiga laddare med liten effekt så kan man snabbt stöta på begränsningar när det gäller hur mycket effekt den kan ge ur sig eller max laddström. Det är ju oftast inga problem om man inte har något emot att det tar en timme eller två att ladda ett batteri, men vill man ladda med 1C eller mer så är det oftast bättre att köpa en laddare med mera effekt.

Bäst är ju att hålla sig till 1C eller lägre för maximal livslängd. Men vill man inte vänta så länge på laddningen så går det ju att se vad tillverkaren av batteriet anger när det kommer till laddning.

När det gäller exempelvis Li-ion 18650 som är vanligt i ficklampor och liknande så är det vanligen inte rekommenderat att gå över 1A vid laddning om man inte kollar upp att den klarar mer enligt tillverkaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang