Byte tändspole/kasett på VW Caddy 2010 Ecofuel? [Bild]

thekman
29 november 2021 · 3 Inlägg

Hej!

Har fått felmeddelande att cylinder 4 misständer och märks tydligt att bilen bara går på 3 cylindrar. Har läst lite och verkar troligt att det är tändspolen som behöver bytas. Jag har sökt internet med ljus och lyckta men hittar ingen som har samma tändspole/kassett i de guides.

Det är en sådan tändspole jag har https://www.skruvat.se/Tandspole-P1242106.aspx och jag har listat ut hur jag kopplar loss kablarna som går till tändstiften men själva huvudkabeln till denna tändspole hur fasen tar man bort den? Bilder på kontakten: https://photos.app.goo.gl/SVeTTUFMC95AswHg8

Har försökt stoppa in en mejsel i och bända inåt, utåt och på alla sätt. Har redan lyckas spräcka plasten lite på den "ögglan" då den inte rör sig ur fläcken, och vågar inte vålda mer utan att veta hur jag egentligen ska trycka för att kontakten ska gå att dra ur, jag förstår att det är någon spärr men verkar inte vara som en vanlig sådan spärr på en kontakt som man trycker ihop för att få ut kontakten.

Någon som vet?

Samt vågar man köpa den billigaste tändspolen på skuvat som jag länkade till? Mekonomens tändspole från borsch kostar 3x mer än denna, nu kanske inte mekonomen är super billiga men ändå väldigt stor skillnad i pris som gör mig fundersam.

Bmsone Reservdelsnisse
30 november 2021 · 182 Inlägg

MAn ska trycka in låsklacken, gärna samtidigt som man trycker kontakten in mot spolen, då brukar den släppa

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
thekman
30 november 2021 · 3 Inlägg

Bmsone skrev:
MAn ska trycka in låsklacken, gärna samtidigt som man trycker kontakten in mot spolen, då brukar den släppa

Tack så mycket för svar! Låsklacken är det den övre delen på bilden eller är det i det fyrkantiga hålet som man ska trycka? och det är då alltså mot själva kontakten man ska trycka, alltså åt vänster om man står framför den? Inte att man ska trycka "låsklacken" nedåt mot själva sockeln? Om du förstår hur jag menar

Bmsone Reservdelsnisse
30 november 2021 · 182 Inlägg

Får inte in bild :-)
Men tryck på klacken ovanför fyrkanten på bilden du har, typ uppåt inåt. Tryck samtidigt kontakten nedåt enligt bilden. Då ska den lossna.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
thekman
1 december 2021 · 3 Inlägg

Bmsone skrev:
Får inte in bild :-)
Men tryck på klacken ovanför fyrkanten på bilden du har, typ uppåt inåt. Tryck samtidigt kontakten nedåt enligt bilden. Då ska den lossna.

Okej tack så mycket, ska försöka! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang