Fungerar min hög och låg växel på min subarun?

Eleeb90
30 november 2021 · 345 Inlägg

Hej! Jag har en gammal subaru  legacy från 1991. Den har ju fyrhjulsdrift och boxer motor smile
Den tar sig fram oerhört bra.
Att köra på hög eller låg växel verkar inte vara någon skillnad. Inte i ut växlingen iaf. Jag kan nästan köra lika fort på hög och låg växeln.
Rent allmänt talat så brukar väl de flesta fordon gå mycket långsammare på låg växeln?
Kanske att subarus låg och hög växeln funkar på annat sätt?
Jag tar mig fram bra ändå men hade vart kul och se om låg växeln fungerar som den ska?

Mvh

Mvh.

torsen
30 november 2021 · 7 234 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en gammal subaru  legacy från 1991. Den har ju fyrhjulsdrift och boxer motor smile
Den tar sig fram oerhört bra.
Att köra på hög eller låg växel verkar inte vara någon skillnad. Inte i ut växlingen iaf. Jag kan nästan köra lika fort på hög och låg växeln.
Rent allmänt talat så brukar väl de flesta fordon gå mycket långsammare på låg växeln?
Kanske att subarus låg och hög växeln funkar på annat sätt?
Jag tar mig fram bra ändå men hade vart kul och se om låg växeln fungerar som den ska?

Mvh

Mvh.

Om du har svårt att avgöra om lågväxeln fungerar så kör först i t ex 30 km/t på högväxel och ge akt på varvräknarens värde.
Gör sedan samma sak med lågväxel och se om inte motorns varvtal är högre vid samma hastighet.

Cuefa Ain't no place like home...
1 december 2021 · 4 628 Inlägg

Det ska märkas en ordentlig skillnad mellan hög o låg på en äldre Subaru.
Min Leone gjorde 70 på 5an vid rödmarkeringen, på lågväxeln.

Om du inte märker någon skillnad i varvtal och hastighet har du inte lågväxeln aktiverad.
Man kan få justera länkaget på dessa, men om det inte ens skorrar eller skrapar när du lägger i lågväxeln känns det mer som att länkaget inte är inkopplat, och att du i själva verket inte ens lägger ur hög-läget.
Om du sätter spaken i läge N mellan hög och låg, driver bilen fortfarande då?
Om ja, så är spaken helt klart inte länkad med växellådan längre.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mossan1
1 december 2021 · 2 805 Inlägg

Eftersom Subaru inte är någon terrängbil är det inte någon kryplåda, utan en ganska liten sänkning.  Men gör stor nytta i krypkörning/start i backe ändå, trots säkert under 10% sänkning.
Hejdundrande sänkning är det alltså inte. Det gäller terrängbilar.

Cuefa Ain't no place like home...
1 december 2021 · 4 628 Inlägg

Mossan1 skrev:
Eftersom Subaru inte är någon terrängbil är det inte någon kryplåda, utan en ganska liten sänkning.  Men gör stor nytta i krypkörning/start i backe ändå, trots säkert under 10% sänkning.
Hejdundrande sänkning är det alltså inte. Det gäller terrängbilar.

Det är absolut inte någon terräng-lågväxel, men med ett utväxlingsförhållande på 1.592 så ska det absolut märkas, det gjorde det tydligt i min Leone som sagt, och en vanlig Legacy utan turbo har samma utväxling på lågväxeln.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang