KÖPRÅD Hur långt kan en audi a3 1.6 tdi rulla?

Maistro
30 november 2021 · 5 Inlägg

Tjena!

Behöver eran hjälp med köpråd!

Funderar på att köpa en audi a3 1.6 tdi från 2014 som rullat ca 18000 mil.
bilen är servad som den ska och allt men hur långt klarar dem små 1.6 tdi motorerna på 105hk att gå egentligen?

Senast redigerat av Maistro (30 november 2021)

panda666
30 november 2021 · 4 228 Inlägg

Hej igen^

Dom klarar hur många mil som helst, se till bara att kamrem är bytt samt koppling o svänghjul är friska. kläm o känn ordentligt innan köp. dieslarna håller bra och den borde vara jävligt snål på dropparna också.

simlar
1 december 2021 · 5 516 Inlägg

Hur långt är ett snöre?

Sett taxi-bilar med 60k mil på mätaren där motorn fortfarande går fint.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
1 december 2021 · 5 680 Inlägg

Beror helt på hur DU sköter den!

Mossan1
1 december 2021 · 2 752 Inlägg

Milen dödar ALDRIG en bil.
Det är oviljan att kosta på service eller reparation.
Moderna motorer behöver inte öppnas för renovering vid vissa mil.
Det är inte 1960 längre.

Undantag?
Jodå, det finns bottenappsmotorer som behöver renoveras pga oljekonsumtion före 12.000mil. Nästan alla hos just VAG.
Men det gäller inte 1.6 tdi.

Sen kan man köra sönder vad som helst om man kör som en idiot.
Eller inte servar.

Senast redigerat av Mossan1 (1 december 2021)

Maistro
4 december 2021 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Milen dödar ALDRIG en bil.
Det är oviljan att kosta på service eller reparation.
Moderna motorer behöver inte öppnas för renovering vid vissa mil.
Det är inte 1960 längre.

Undantag?
Jodå, det finns bottenappsmotorer som behöver renoveras pga oljekonsumtion före 12.000mil. Nästan alla hos just VAG.
Men det gäller inte 1.6 tdi.

Sen kan man köra sönder vad som helst om man kör som en idiot.
Eller inte servar.

Där satt du spiken i kistan 👏🏼

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2021 · 13 669 Inlägg

1.6tdi är skott säker så länge den är skött.  det stora problemet på 1.6tdi är spridarna..  men dessa kostar inte flera miljoner att byta.   

min polo 1.6tdi har gått optimerad i ett par år 5-6kmil hårt körd och den går kanon fint fortarande..   är riktigt nöjd med hur fint motorerna fungerar.    visst finns det viss vw sjuka som egr ventiler. givare till partikelfiltret men dessa går att köpa äkligt billigt utomlands.      det värsta haveriet på våran polo var när oljefilterhuset sprack   en ny kostade 3500kr i sverige om man är dum    jag beställde från tyskland för 500kr då ingick allt inkl filter ;-)     

det som hände med filterhuset var att det började läcka vatten  först var det totalt omöjligt att hitta problemet.. jag märkte att på vintern gick det åt lite kylarvatten.. inga mängder sen när sommarn kom så slutade det tvärt..  sen rätt vad det var började den dra märkbart mer vatten men fortfarande inte så man direkt kunde se var det kom från.  men rätt vad det var så gick det åt 10liter på 3mil smile då kunde jag följa floden till filterhuset.      med rätt verktyg är det ett lätt jobb.   för större delen av tiden när jag bytte på min gick åt att hitta verktyg som var tillräckligt långa men endå tillräckligt korta för att få plats smile  men så stog jag på jobbet med en obefintlig verktygs uppsättning smile   men det tog mig kanske 2-3timmar   hade inte tagit mer än 30min om jag sluppit rotat verktyg hela tiden.      sen har en givare som mäter trycket i partikelfiltret gått sönder den kostade inte många kronor tror jag köpte 2st sånna för 350kr eller nått sånt på ebay.de

det första jag gjorde på min var att bakdatera programvaran till pre dieselgate uppdateringen för att spara egr ventilen.   sen gjorde jag en optimering som bumpade upp effekten från 90hk till 135hk .   sen handen på hjärtat kör jag den bilen onormalt hårt..     inte sällan jag växlar just vid rödmarkering..  alltså kör den som en bensinbil.   vilket är ganska obra för en dieselbil i längden.. men den har klarat detta i allalfall 5k  så för vanlig normal körning så finns det inget att oroa sig för..  därimot ajabaja att köpa 1.6tdi om det sitter en dsg i andra änden..   dom lådorna till dessa motorer är SKIT  dom duger inte ens som bojsänke i nybroviken..

Senast redigerat av Growe (4 december 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2021 · 17 379 Inlägg

Growe skrev:
1.6tdi är skott säker så länge den är skött.  det stora problemet på 1.6tdi är spridarna..  men dessa kostar inte flera miljoner att byta.   

min polo 1.6tdi har gått optimerad i ett par år 5-6kmil hårt körd och den går kanon fint fortarande..   är riktigt nöjd med hur fint motorerna fungerar.    visst finns det viss vw sjuka som egr ventiler. givare till partikelfiltret men dessa går att köpa äkligt billigt utomlands.      det värsta haveriet på våran polo var när oljefilterhuset sprack   en ny kostade 3500kr i sverige om man är dum    jag beställde från tyskland för 500kr då ingick allt inkl filter ;-)     

det som hände med filterhuset var att det började läcka vatten  först var det totalt omöjligt att hitta problemet.. jag märkte att på vintern gick det åt lite kylarvatten.. inga mängder sen när sommarn kom så slutade det tvärt..  sen rätt vad det var började den dra märkbart mer vatten men fortfarande inte så man direkt kunde se var det kom från.  men rätt vad det var så gick det åt 10liter på 3mil smile då kunde jag följa floden till filterhuset.      med rätt verktyg är det ett lätt jobb.   för större delen av tiden när jag bytte på min gick åt att hitta verktyg som var tillräckligt långa men endå tillräckligt korta för att få plats smile  men så stog jag på jobbet med en obefintlig verktygs uppsättning smile   men det tog mig kanske 2-3timmar   hade inte tagit mer än 30min om jag sluppit rotat verktyg hela tiden.      sen har en givare som mäter trycket i partikelfiltret gått sönder den kostade inte många kronor tror jag köpte 2st sånna för 350kr eller nått sånt på ebay.de

det första jag gjorde på min var att bakdatera programvaran till pre dieselgate uppdateringen för att spara egr ventilen.   sen gjorde jag en optimering som bumpade upp effekten från 90hk till 135hk .   sen handen på hjärtat kör jag den bilen onormalt hårt..     inte sällan jag växlar just vid rödmarkering..  alltså kör den som en bensinbil.   vilket är ganska obra för en dieselbil i längden.. men den har klarat detta i allalfall 5k  så för vanlig normal körning så finns det inget att oroa sig för.. därimot ajabaja att köpa 1.6tdi om det sitter en dsg i andra änden..   dom lådorna till dessa motorer är SKIT  dom duger inte ens som bojsänke i nybroviken..

Haha! Det fick vi erfara 2016...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
4 december 2021 · 2 752 Inlägg

När det gäller DSG så är verkligen inte alla dåliga.

(OBS! Ingen sa det i tråden, jag bara förtydligar)

Generellt är dom faktiskt riktigt problemfria sedan vätskelamellerna infördes.
Framförallt med tanke på hur avancerat det är.
Jag vet flera som rullat över 30k mil utan minsta bekymmer.

Visst kan tex mekatroniken haverera även på nyare om man har otur, och främst tidiga DSG hade en del kopplingsproblem.
Men dom flesta kopplingsproblemen är faktiskt skapade av föraren. Man behandlar kopplingen som en momentomvandlare, dvs vet/bryr sig inte att det är koppling som slits likt manuell. Man segdrar (kopplingsslirar) tungt och bränner/sliter.  Något momentomvandlarautomater var lysande på, men är helt förkastligt på direktdrivna automater, oavsett tillverkare. Oljebytet i kopplingen var 6000mil är oerhört viktigt också.

Men är problemfrihet starkaste parametern ska man ha en vanlig manuell, så klart.
Ju mindre som KAN krångla....

Men DSG har oförtjänt dåligt rykte.
Man ska också komma ihåg att det sitter i oerhört många bilar, så bara för att man hör om nån som rasat, är det ändå få procentuellt.

Senast redigerat av Mossan1 (4 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang