Köpråd vilken sorts audi bör jag köpa

Maistro
30 november 2021 · 5 Inlägg

KÖPRÅD

Hejsan!

Står i ett litet dilemma här.

Jag är 19 år och ska köpa min andra bil.

Det står mellan följande:

Audi A4 Allroad quattro 2.0 TDI 2011 (manuell)
19000 mil servad som den ska mm.

eller en Audi A3 Sportback 1.6 TDI 2014 (manuell)
18000 mil Servad som den ska mm.

Båda bilarna kostar 80 000kr då jag fått bra pris av närstående på båda. Vet att a4 är dyrare i skatt samt försäkring men det spelar ingen större roll för mig.

Bilen ska användas till att köra fram och tillbaka till jobbet samt till träningar (50km per dag högt räknat)

Vilken bil är det bästa alternativet? Några kända fel eller plus minus mellan modellerna.

Tacksam för råd.

Mvh

Senast redigerat av Maistro (30 november 2021)

panda666
30 november 2021 · 4 228 Inlägg

Hej, på de manuella modellerna kan vara bra att känna ifall kopplings och svänghjul är bytta eller är i bra skick annars går dieslarna ganska bra och är långlivade. Borde komma upp i 35-40.000 mil utan större problem. Serva och kör lugnt så lever dom länge. Kör du bara korta sträckor mår dom inge bra. Välj den som passar dig, a3 är ganska liten och mysig.

Noobnisse
30 november 2021 · 181 Inlägg

Beror väl lite på vad du prioriterar. Ingen kan väl hävda att en Audi är billig i drift rent generellt men mellan de där två torde väl a3an vara billigare att äga. Behöver du inte fyrhjulsdriften och storleken på a4an så hade jag satsat på a3an. Har ägt en golf kombi 2011 med 1.6tdi och upplevde den som vansinnigt slö men hade absolut inga problem med motorn i övrigt.

jaka54
1 december 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hade A4:n varit en Avant modell hade jag valt den !

spillolja
1 december 2021 · 4 014 Inlägg

Rent sporadiskt:
A3 lägre förbrukning, lägre ägarekostnad, bättre efterfrågan på beg. marnaden
A4 Bättre prestanda, bättre komfort vid långfärd, bättre framkomlighet vid vinterväglag

oljebyte max ca 15.000-20.000km, kamremskitt efter ca 120.000-180.000km

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
1 december 2021 · 2 752 Inlägg

Det är dubbelmassesvänghjul även i DSG/S-tronic automaterna, men det har inget med tråden att göra egentligen eftersom båda är manuella. Bara kuriosa.

Vilken som du ska välja handlar övervägande om dina egna preferenser.

En AWD är alltid dyrare på alla vis så är det onödigt för dig så är det onödiga pengar. Det är onödigt för alla utom folk i djupaste glesbygden som kanske har oplogade vägar ofta och branta backar. Ändå rullar dom flesta 4wd i stockholmsområdet med finaste vägarna i Sverige.
Så geografin har ju stor betydelse där.

VAG är verkligen inte dom tillförlitligaste bilarna rent generellt, men ingen av dom du räknar upp är dom sämsta. Dieslarna framförallt brukar tuffa på ganska bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2021 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hade A4:n varit en Avant modell hade jag valt den !

Det är väl smaken som avgör där? Jag gillar inte kombi. Var tvungen att köra det i många pga grund av barn. Har förvisso en liten 5d i nuläget men hade den funnits i sedan-version hade jag beställt en sådan istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Heltskadad
2 december 2021 · 28 Inlägg

Håll dig borta från A4 TFSI 2.0
Kan få en väldigt hög oljeförbrukning och så kommer du troligtvis behöva byta kolvringar på bilen.
Om du ska ha en A4 kör TDI isåfall!

Maistro
4 december 2021 · 5 Inlägg

Heltskadad skrev:
Håll dig borta från A4 TFSI 2.0
Kan få en väldigt hög oljeförbrukning och så kommer du troligtvis behöva byta kolvringar på bilen.
Om du ska ha en A4 kör TDI isåfall!

Hejsan, är medveten om problemen med tsfi motorerna. Till och med en bilhandlare var ärlig nog att säga att man ska hålla sig borta från dem fast det stod 3 bilar med tsfi motor i bilhallen.

Maistro
4 december 2021 · 5 Inlägg

spillolja skrev:
Rent sporadiskt:
A3 lägre förbrukning, lägre ägarekostnad, bättre efterfrågan på beg. marnaden
A4 Bättre prestanda, bättre komfort vid långfärd, bättre framkomlighet vid vinterväglag

oljebyte max ca 15.000-20.000km, kamremskitt efter ca 120.000-180.000km

Tack för hjälpen, blir förmodligen A3an!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang