Startar ej varm, men vid kall motor ganska ok

Seamaster6
1 december 2021 · 5 Inlägg

Hej alla Volvo snillen och andra smarta...
Jag har en S70 T, 99, optimerad av Autotec i Trollhättan steg3,  318 hkr som numera kursat, så jag kan inte få info därifrån längre.
Har problem vid start, och haft det ganska länge nu, men inte hittat felet.
Upplever att den startar bättre när den stått länge, (några timmar) men när den är varm är det näst intill omöjligt.
Har bytt bränslepump, bränslefilter, bränslerelä, vevaxelgivare, kamaxelgivare, vaccumslangar, backventiler som går till konastern och turbon, har även dragit alla slangar o kollat dem, nyckelantennen, tändstift och skött servicen som man ska....
Motorlampan tändes ofta förr, så jag lödde på kabeln till motorlampan på laddningslampan, och det tack vare att bilprovningen inte godkände att motorlampan lyste, men det var långt innan startproblemet uppkom.
Är det någon som har kläm på vad problemet kan vara, eller tips om vad problemet är.

Glömde skriva att motorn tvärdör precis vid 4500 varv, men inga övriga motorstörningar finns, motorn levererar fullt till 4500och släpper jag där så går den perfekt igen, nästan som ett övervarvningskydd slår av.
Vet egentligen inte hur länge just det problemet varit, eftersom motorn levererar så mycket pulver så jag inte behövt varva mer någongång.
Vet inte om det finns ett samband, men tror inte det.
     Kenneth på Ön

Senast redigerat av Seamaster6 (1 december 2021)

jaka54
1 december 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Först skulle jag ta reda på varför motorlampan lyste! -Det är ju en oerhört viktig varning!

Seamaster6
1 december 2021 · 5 Inlägg

Hej.
Att motorlampan tändes efter ungefär 3-4 mil berodde på att motorn var optimerad enligt Autotec, och de rekommenderade mig att löda om , och det var säkert något år innan det konstiga började med startproblemet, så det är nog uteslutet, men tack för din tanke..
      Kenneth

uhlin
1 december 2021 · 2 834 Inlägg

Seamaster6 skrev:
Hej.
Att motorlampan tändes efter ungefär 3-4 mil berodde på att motorn var optimerad enligt Autotec, och de rekommenderade mig att löda om , och det var säkert något år innan det konstiga började med startproblemet, så det är nog uteslutet, men tack för din tanke..
      Kenneth

Motorlampan ska ju inte tändas för att den är optimerad.

Kanske fanns en anledning till att de kursade?

zzr94092
1 december 2021 · 4 385 Inlägg

Har TS ens läst av ev,felcoder??

Seamaster6
1 december 2021 · 5 Inlägg

Gårdby bil har läst av och även Liljas ( Volvo i Kalmar har båda läst av uta några skillnader och uta något som kan på verka detta fenomen som jag har.
TS vet jag inte ens ved eller vem det är.

Seamaster6
1 december 2021 · 5 Inlägg

uhlin skrev:

Seamaster6 skrev:
Hej.
Att motorlampan tändes efter ungefär 3-4 mil berodde på att motorn var optimerad enligt Autotec, och de rekommenderade mig att löda om , och det var säkert något år innan det konstiga började med startproblemet, så det är nog uteslutet, men tack för din tanke..
      Kenneth

Motorlampan ska ju inte tändas för att den är optimerad.

Kanske fanns en anledning till att de kursade?

Ja, anledningen till att de kusade vet jag inte, men tror de kunde sin sak, det tvivlar jag inte alls på, och hade jag kunnat mer om detta problem hade jag inte lagt ut det här, för helt borta är jag inte, har byggt tävlingsbilar och rotat i ett otal motorer, hur många vet jag inte, men det är många och olika typer, och byggt toppar, lätta och även balanserat, men de nya elektroniska systemen är jag mycket dålig på.

Motorn slår ju av vid 4500, och jag har själv en aning om att det skulle kunna vara westgaten, men vrider inte på den utan att vara säker, vill inte förvärra problemet, men tanken finns att det skulle kunna vara den som säger ifrån när d gäller varvet.

Heltskadad
2 december 2021 · 28 Inlägg

Jag hade på min Audi A4 att innan motorn blivit varm / eller när den inte var varm alls, så kom det upp ett felmeddelande med "Please do not exceed 4000rpm" med en EPC lampa.
Vet inte om det ligger något i detta , men på min hade de något med elen och göra. "EPC- Electronic Power Control".
Och i detta fall så dog inte bilen, men man kunde ej accelerera upp och gå ner i växlar för att sticka iväg.
Vissa som hade detta problem så dog hela bilen som du beskriver det.
Kanske är något med elen i din bil?

zzr94092
2 december 2021 · 4 385 Inlägg

TS=Trådskaparen....

Seamaster6
2 december 2021 · 5 Inlägg

Tack för ditt svar.
Jodå, jag är övertygad om att det är ett elproblem, men det kan även vara ett mekaniskt fel parallellt.
Har bytt ut mycket delar och någonstans på vägen har det ändrats något som jag inte märkt eller förstått, till det positiva.
Jag får fortsätta leta och kanske någon här på sidan har ett uppslag så jag kan komma vidare
     Kenneth

Senast redigerat av Seamaster6 (2 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang