Volvo 940 turbo blårycker på tomgång

kuren
1 december 2021 · 35 Inlägg

hej,
först lite info om  bilen
jag har en Volvo 940 turbo -96 den är totalrenoverad på pmm/firma för ungefär 3 år sedan och har inte rullar en än 2000 mil efter detta men den har mest ståt den är lite småtrimmad kan man säja men förstärkt med h-profilstakar smidda kolvar förstärkta tryckfjädrar starkare toppbultar osv osv det sitter chipp och eftermarknads fulerayl med justerbart ladtryck och 16t turbo

nu till problemet, det började för någon vecka sedan. Stod på tomgång och helt plötsligt började den blåryka (MYCKET) och lukta bränd olja men sedan när jag körde iväg så slutade de sedan dess så blåryker den på tomgång om jag så trycker ner kopplingen och frirullar eller står stilla, inte på kallsatarten så när motorn är kal så ryker den inte. Har gjort grundläggande felsökning och när jag tog av tryckröret som sitter på turbon så låg det olja i "skarvarna" eller vad man ska säja imelan rör och slang detta måste ju inebära att det kommer olja ifrån den kalla sidan på turbon men jag vägrar att erkänna för mig själv att det är da att byta turbo för det har jag inte råd med

Så min fundering är om de kan komma någon annanstans ifrån eller om ja kan byta någon packning och isf vilken själv eller något typ av biklligare alternativ till att lösa problemet för det finns dax mycket pengar att leka med.

tacksam för svar:)

jaka54
1 december 2021 · 5 680 Inlägg

Oljan måste ju komma någonstans ifrån eftersom den blåryker...Antagligen sliten turbo!

Senast redigerat av jaka54 (1 december 2021)

kuren
1 december 2021 · 35 Inlägg

jaka54 skrev:
Oljan måste ju komma någonstans ifrån eftersom den blåryker...Antagligen sliten turbo!

ja så är det och de kommer ju inte från avgasidan efftersom att de är olja i insuget men turbon är inte gammal och det är ingat glapp i den annat än liiite upp och ner om du förstår vad jag menar precis som det ska vara så det är inte sliten på så sätt

fadret
1 december 2021 · 1 125 Inlägg

Har du bytt oljefilter,har varit med om att den blåryker när filtret inte mår bra

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
kuren
1 december 2021 · 35 Inlägg

Olja och filter är bytt 2 gånger de senaste 2 månaderna

gjutarolle
1 december 2021 · 669 Inlägg

oljereturen är inte täppt på något sätt? kolla så det inte koxat i röret

kuren
1 december 2021 · 35 Inlägg

gjutarolle skrev:
oljereturen är inte täppt på något sätt? kolla så det inte koxat i röret

Det var ett bra förslag:) ska kolla detta imorgon

kuren
17 december 2021 · 35 Inlägg

PROBLEMET LÖST!
Tror jag😅
Hadde tappat böjen på avgassystemet över bakaxeln och sissta dämparen vilket också var den ända demparen, effter att ha satt tilbaka detta så på något magiskt vis så har den slutat blåryka. Är det någon som har en vettig förklaring till varför😅

torsen
17 december 2021 · 7 198 Inlägg

Defekt vevhusventilation, som trycket upp olja/vevhusgaser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang