Att bygga om bilens spindlar. Rally, drifting, hot rod.

Lundgren-No7
1 december 2021 · 18 Inlägg

Jag tänkte dela med mig av lite erfarenhet på ämnet svetsa och modifiera spindlarna på bilen, då detta ämne är svårt att hitta värdefull info om.

Till att börja med så vill jag påpeka att omfattande ingrepp på bilens hjulupphägning är förbjudet för bilar på allmän väg och fullständigt livsfarligt om du inte är djupt insatt i vad du sysslar med.
Värdefulla kommentarer i denna tråd kommer endast från erfarna människor inom Rally, Drifting, Hotrod och yrkesmässig avancerad svetsning.

Vad är bilens spindlar tillverkade av?
Fram till 60-talet så va det enda vettiga sättet att tillverka slagtåliga och smäckra spindlar (därav namnet) att göra dem av smidesstål. Detta har mycket goda svets egenskaper med alla vanliga svets metoder och kan byggas om i oändlighet med kunskap om vilken belastning som är aktuell och hur kraftig svets-söm som krävs.

På 70-80 talet som skivbromsen och spindlar av gjutjärn blev det vanligaste. Detta material är väldigt annorlunda och svårare att jobba med. Om någon här har erfarenhet av gjutjärn så dela gärna med dig!

På senare tid förfinades gjutjärn till "nodular iron" segjärn, vilket är ett gjutjärn med nästan samma seghet som smidesstål, men betydligt billigare.
Spindlar i segjärn är de vi oftast ser i "dagens" bilar. (?) Jag antar att svetsbarheten för modifieringar är betydligt bättre än gammalt gjutjärn.
Igen, om du har erfarenhet, dela gärna med dig!

Spindlar i smidesstål är fortfarande bäst, och används i mer extrema förhållanden som rally osv, där modifiering är mer regel än undantag.

Detta är som sagt en tråd för de som saknar hämningar för att bygga om fordon, och vet vad de gör! Så bespara kommentarer som "man är galen om man försöker göra sådant"

Lundgren-No7
1 december 2021 · 18 Inlägg

Själv har jag jobbat med svetsning och stål-bearbetning hela mitt vuxna liv.

Här kommer en modifiering av en spindel i smidesstål.
Fästöronen för spindel lederna kapas av och flyttas. Inlägget av extra material är solid Borstål.
Svets metoden är MAG med rörtråd.

Spindels hårdhet är 260 brinell
Borstålets hårdhet är 220 brinell
Svets-sömens hårdhet är 170 brinell.
(vanligt svartstål ca 120-150 brinell)

Lundgren-No7
1 december 2021 · 18 Inlägg

Svetsarna är fog-bearbetade och sedan svetsat med ganska låga värden i lugn och ro. Spindeln får svalna mellan varven. Sedan är svets-sömmarna och materialet intill Normaliserat på 800 grader med axel tappen nedsänkt i vatten för att inte påverkas av värmen.

Lundgren-No7
1 december 2021 · 18 Inlägg

En "prototyp spindel" med en något sämre svetsning, med samma metod och samma material prov-pressades och stod pall för 10 ton utan problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang