DEKRA bilbesiktningar stänger!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2021 · 17 380 Inlägg

Ja, idag. Tills vidare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3 … besiktning

Gillar Dekra, de släpper igenom bilar som är på gränsen.... Kanske just där problemet ligger? Vår Prius smet igenom häromdagen med anliggade broms Höger bak. Dock rent papper.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2021 · 14 007 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, idag. Tills vidare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3 … besiktning

Gillar Dekra, de släpper igenom bilar som är på gränsen.... Kanske just där problemet ligger? Vår Prius smet igenom häromdagen med anliggade broms Höger bak. Dock rent papper.

Dom kanske var för slappa i sin bedömning. Jag har dock inte använt mig av Dekra. Har kört med Besikta ganska mycket men på senare år så har det blivit Svensk Bilprovning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jesper328
1 december 2021 · 2 333 Inlägg

Har aldrig använt Dekra, men jag hade en kollega som inte fick igenom sin bil.
Varför, måntro?
Blåa kylarslangar, och tryckslangar.. det var inte original.. lol

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2021 · 13 673 Inlägg

skumnt  försöker pressa polarn lite som jobbar på Dekra här i stan..   

Dekra i mina ögon borde ha bra koll på grejerna..   men visst får dom tag i något klappträ som det står tilt i pannan på så kan ju en sån person förstöra allt totalt..   genom att inte göra sitt jobb.   det är ju ingen direkt vetenskap dom hålls med..      sen är det ju ett urval av alla kontrollpunkter dom utför..  där man kollar allmäna skicket vilket kan göras att något skit kan missas..     tex ett bromsrör där man missar att kolla på något ställe..  det har ju hänt mig ett par gånger att kort efter bes har man trampat av ett bromsrör..   då har det gått sönder vid en hållare till bromsröret vilket är totalt omöjligt att se utan att plocka loss röret från klipset..

ogillar när man inte skriver i klartext vad man missat  eller vad för fel dom gjort.    men det är väll inte så intresant att dela det med allmänheten och media är bara ute efter stora rubriker.   

nu får man bara gissa vad som hänt..     

jag gillar dom som företag dom gångerna jag varit där har dom enligt mig uppfört sig väldigt bra och varit extremt nogranna..      enda att anmärka var när dom skulle öppna huvuen på min Audi a2.. fick mig ett gott skratt när han drar i huvvajern går fram och försöker öppna huvuen samtidigt som han tittar åt andra hållet..   och han snabbt tittar ner får upp en liten lucka och där stog han och såg ut som ett frågetecken..     frågade om han ville ha lite hjälp..  det ville han..   tog ungefär 1sec att ta bort huvuen så han kunde kolla där under ;-)

har bes båda mina brukbilar hos dekra och tycker det kändes som dom var väldigt noggranna så där så man funderar på om dom ska hitta något skit bara för att dom var så nogranna.   så antar att alla stationer drabbas av sånt här när någon enstaka inte gjort sitt jobb vilket är sjukt trist.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
1 december 2021 · 10 244 Inlägg

Har bara besiktigat en gång hos Dekra. En fyrhjuling. Besiktningsmannen började med att skälla ut mig för att jag kom dit i november och tvingade(?) honom att köra den när den var så kallt...

Har inte använt mig av dom efter det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
1 december 2021 · 7 198 Inlägg

Förvånar mig att just Dekra miste ackrediteringen.
Enda företag som varit så nitiska att de kollat att regplåtens chnr stämmer med stommens chnr.
Bilen är 32 år gammal och ingen annan har tidigare sett att bakre plåten har fel chnr.

Hade INTE blivit förvånad om Carspect mist ackrediteringen.
Dom har jag anmält till Swedac.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2021 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:
Förvånar mig att just Dekra miste ackrediteringen.
Enda företag som varit så nitiska att de kollat att regplåtens chnr stämmer med stommens chnr.
Bilen är 32 år gammal och ingen annan har tidigare sett att bakre plåten har fel chnr.

Hade INTE blivit förvånad om Carspect mist ackrediteringen.
Dom har jag anmält till Swedac.

ja utifrån vad jag sätt så är jag förvånad.. 

men tydligen har dom gjort märkliga bedömmningar vid bes. som tydligen inte var bra..

men det drabbar så många vad någon enskild person gör.    men man tycker ju att man blir lite extra nitisk om någon granskar arbetet man gör..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
2 december 2021 · 4 014 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vår Prius smet igenom häromdagen med anliggade broms Höger bak. Dock rent papper.

kanske inte så bra att skriva hur lätt bilen i gick igenom besikningen på öppet forum   tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
2 december 2021 · 7 198 Inlägg

ASB hade en mycket kompetent utbildning av besiktningstekniker(bilprovare i början).
Det här med att bedöma skador på bilar är absolut inte rätt.
När det t ex gällde att klassa rostskador så lade man ner mycket tid på att lära ut hur olika rostskador skulle bedömas.
En sidobalk(tröskel på prosa) kunde t ex ha en skada(rosthål) eller flera skador.
En skada på en sidobalk kunde vara kosmetisk eller så allvarlig att säkerhetbältets infästning äventyrades.
Bedöma en draganordnings, och dess infästnings, kondition lär man sig inte på fordonslinjen.
Hur man skulle skriva lärdes ut - men inte alla följde(glömde/struntade i) rekommendationen.
En (de flesta) besiktningstekniker ska även behärska tryckluftbromsar, gasbilar. ADR, TIR, MC m m på de stationer som besiktar alla fordon - och värre kan man förvänta sig att det blir med alla batteribilar.

En besiktningstekniker som grundutbildats på ASB:s skola i Västerås, och därefter fått fortlöpande vidareutbildning, tror jag är mer kunnig än de nyrekryterade från fordonslinjen som endast behöver kontrollera lätta fordon på saxlyft, och som fått sin utbildning "genom att gå med en kollega".
Basen vid rekrytering av besiktningstekniker kan vara både erfarna bilmekaniker och nyutexaminerade från fordonsl injen.
Men BÅDA måste få kompletterande utbildning resp erfarenhet innan de anförtros bedömningar av defekter på fordon.

Kan det vara här det brister hos DEKRA?
Eller är det lokalernas utformning och utrustning som brister(avgasutsug, belysning, bullernivå etc).
Möjligen även arbetsledningens kompetens att leda, fördela och entusiasmera personalen(till ett bättre resultat).

Vi har de senaste åren besiktat våra bilar hos DEKRA och blivit kompetent bemötta vid vid besiktningen av alla typer av bilar av olika åldrar.
Enda missen DEKRA höll på att göra var att kontrollera funktionen hos den den infällbara draganordningen på en ny CR-V.
Men den syns ju knappt, och inte heller finns den noterad i Transportstyrelsens handlingar.
Personligen anser jag det är fel att "A3:an" togs bort.

Hoppas DEKRA får tillbaka ackrediteringen snarast.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 december 2021 · 17 380 Inlägg

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:
Vår Prius smet igenom häromdagen med anliggade broms Höger bak. Dock rent papper.

kanske inte så bra att skriva hur lätt bilen i gick igenom besikningen på öppet forum   tongue

Vad anliggande beträffar så vet bara jag och besiktningsteknikern exakt hur trögt hjulet gick... Kan mycket väl bara varit "lite trögt".

Saken är dock avklarad. Oket smörjt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2021 · 13 673 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har aldrig använt Dekra, men jag hade en kollega som inte fick igenom sin bil.
Varför, måntro?
Blåa kylarslangar, och tryckslangar.. det var inte original.. lol

låter som han träffade på min polare..    honom går inte att lura genom att säga att man har några blåa tryckslangar.. han ser minsta lilla ändring på en motor om det är någon vanlig motor ;-)  framför allt om det är en volvo..   då går det inte ens att rulla in med ett 16t på en 940 kan jag säga... han tar det direkt..  men så har hållts med bilar hela sitt liv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2021 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:
ASB hade en mycket kompetent utbildning av besiktningstekniker(bilprovare i början).
Det här med att bedöma skador på bilar är absolut inte rätt.
När det t ex gällde att klassa rostskador så lade man ner mycket tid på att lära ut hur olika rostskador skulle bedömas.
En sidobalk(tröskel på prosa) kunde t ex ha en skada(rosthål) eller flera skador.
En skada på en sidobalk kunde vara kosmetisk eller så allvarlig att säkerhetbältets infästning äventyrades.
Bedöma en draganordnings, och dess infästnings, kondition lär man sig inte på fordonslinjen.
Hur man skulle skriva lärdes ut - men inte alla följde(glömde/struntade i) rekommendationen.
En (de flesta) besiktningstekniker ska även behärska tryckluftbromsar, gasbilar. ADR, TIR, MC m m på de stationer som besiktar alla fordon - och värre kan man förvänta sig att det blir med alla batteribilar.

En besiktningstekniker som grundutbildats på ASB:s skola i Västerås, och därefter fått fortlöpande vidareutbildning, tror jag är mer kunnig än de nyrekryterade från fordonslinjen som endast behöver kontrollera lätta fordon på saxlyft, och som fått sin utbildning "genom att gå med en kollega".
Basen vid rekrytering av besiktningstekniker kan vara både erfarna bilmekaniker och nyutexaminerade från fordonsl injen.
Men BÅDA måste få kompletterande utbildning resp erfarenhet innan de anförtros bedömningar av defekter på fordon.

Kan det vara här det brister hos DEKRA?
Eller är det lokalernas utformning och utrustning som brister(avgasutsug, belysning, bullernivå etc).
Möjligen även arbetsledningens kompetens att leda, fördela och entusiasmera personalen(till ett bättre resultat).

Vi har de senaste åren besiktat våra bilar hos DEKRA och blivit kompetent bemötta vid vid besiktningen av alla typer av bilar av olika åldrar.
Enda missen DEKRA höll på att göra var att kontrollera funktionen hos den den infällbara draganordningen på en ny CR-V.
Men den syns ju knappt, och inte heller finns den noterad i Transportstyrelsens handlingar.
Personligen anser jag det är fel att "A3:an" togs bort.

Hoppas DEKRA får tillbaka ackrediteringen snarast.

kan säga att det var 2 saker som gjorde att det drogs in..   rent strunt saker..   tänker inte skriva exakt vad det är men man blir förvånad hur detta kan leda till att samtliga stationer fått stänga..        jag förstår om man stänger av vissa personer osv men hela företaget för några saker som inte borde handla om något så allvarligt som att fötternas slogs undan..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
2 december 2021 · 7 268 Inlägg

mm är mkt struntsaker,, tänker ej gå in på detaljer tyvärr,,  känner flera som jobbar på dekra,, och nog är dem nogranna wink fick själv 2a på dåligt hjullager trots han VET att jag aldrig skulle köra runt  så frivilligt

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2021 · 13 673 Inlägg

granadadr skrev:
mm är mkt struntsaker,, tänker ej gå in på detaljer tyvärr,,  känner flera som jobbar på dekra,, och nog är dem nogranna wink fick själv 2a på dåligt hjullager trots han VET att jag aldrig skulle köra runt  så frivilligt

trist som fan att alla drabbas av skit grejer..

inget i mot att man är nogrann men det måste finnas lite sunt förnuft..   att företaget som stort ska hållas ansvarig för dessa saker ställer man ju sig lite frågande till hur fan ska man kunna ha den kontrollen på varje ställe och på varje individ..   

vet inte riktigt hur man som företag ska kunna förebygga att vissa saker händer..  det är ju totalt omöjligt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
2 december 2021 · 5 813 Inlägg

Tur det inte var Bilprovningen som stängdes, för jag har en station jag brukar åka till som inte sätter anmärkning om det inte är ett allvarligt fel. Det är inte min närmaste station, men den är värd att åka till.

Jesper328
2 december 2021 · 2 333 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Har aldrig använt Dekra, men jag hade en kollega som inte fick igenom sin bil.
Varför, måntro?
Blåa kylarslangar, och tryckslangar.. det var inte original.. lol

låter som han träffade på min polare..    honom går inte att lura genom att säga att man har några blåa tryckslangar.. han ser minsta lilla ändring på en motor om det är någon vanlig motor ;-)  framför allt om det är en volvo..   då går det inte ens att rulla in med ett 16t på en 940 kan jag säga... han tar det direkt..  men så har hållts med bilar hela sitt liv smile

Jadu, om det stämmer att han jobbade på Salamandervägen i Örebro så är det nog korrekt. smile
Däremot så åker han 19t på en 8v, men fick nedslag på slangarna.

Detta är ju varför man gillar Carspect.. De släpper igenom det mesta så länge bilen inte utgör någon trafikfara.
"Oj, här satt det en stor turbo...men du kör inte så högt laddtryck, va?" lol

Up the RA
torsen
2 december 2021 · 7 198 Inlägg

Jo det är ju tur för vissa = de som vill sälja en bil utan besiktningsanmärkningar - att Carspect finns.

it_mutt Avstängd
5 december 2021 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
ASB hade en mycket kompetent utbildning av besiktningstekniker(bilprovare i början).
Det här med att bedöma skador på bilar är absolut inte rätt.
När det t ex gällde att klassa rostskador så lade man ner mycket tid på att lära ut hur olika rostskador skulle bedömas.
En sidobalk(tröskel på prosa) kunde t ex ha en skada(rosthål) eller flera skador.
En skada på en sidobalk kunde vara kosmetisk eller så allvarlig att säkerhetbältets infästning äventyrades.
Bedöma en draganordnings, och dess infästnings, kondition lär man sig inte på fordonslinjen.
Hur man skulle skriva lärdes ut - men inte alla följde(glömde/struntade i) rekommendationen.
En (de flesta) besiktningstekniker ska även behärska tryckluftbromsar, gasbilar. ADR, TIR, MC m m på de stationer som besiktar alla fordon - och värre kan man förvänta sig att det blir med alla batteribilar.

En besiktningstekniker som grundutbildats på ASB:s skola i Västerås, och därefter fått fortlöpande vidareutbildning, tror jag är mer kunnig än de nyrekryterade från fordonslinjen som endast behöver kontrollera lätta fordon på saxlyft, och som fått sin utbildning "genom att gå med en kollega".
Basen vid rekrytering av besiktningstekniker kan vara både erfarna bilmekaniker och nyutexaminerade från fordonsl injen.
Men BÅDA måste få kompletterande utbildning resp erfarenhet innan de anförtros bedömningar av defekter på fordon.

Kan det vara här det brister hos DEKRA?
Eller är det lokalernas utformning och utrustning som brister(avgasutsug, belysning, bullernivå etc).
Möjligen även arbetsledningens kompetens att leda, fördela och entusiasmera personalen(till ett bättre resultat).

Vi har de senaste åren besiktat våra bilar hos DEKRA och blivit kompetent bemötta vid vid besiktningen av alla typer av bilar av olika åldrar.
Enda missen DEKRA höll på att göra var att kontrollera funktionen hos den den infällbara draganordningen på en ny CR-V.
Men den syns ju knappt, och inte heller finns den noterad i Transportstyrelsens handlingar.
Personligen anser jag det är fel att "A3:an" togs bort.

Hoppas DEKRA får tillbaka ackrediteringen snarast.

Att vardagligt kalla en "sidobalk" för "tröksellåda" är inte prosa. Prosodi åsyftar ett språks ljudegenskaper, inte hur ord och uttryck används. Prosa syftar vanligtvis på mer vardagligt tal som saknar, eller snarare; inte är bundet till, metrik.  Apropå att använda uttryck på rätt sätt och allt det där.

I övrigt kan jag däremot bara hålla med; anser och känner också att DEKRA och dess anställda gett ett kompetent och bra bemötande. Oavsett om det gäller "dagens bilar" eller bilar som är närmare att fira centennium än "nybliven tonåring".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
5 december 2021 · 4 014 Inlägg

torsen skrev:
Hade INTE blivit förvånad om Carspect mist ackrediteringen.

Hugana mig om dom skulle bli av med ackrediteringen
min favoritstation, skulle bli kaos i min hemkommun där 2 av dom 4 stationerna är just en Carspect
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang