torsen
2 december 2021
· 7 236 Inlägg
ASB hade en mycket kompetent utbildning av besiktningstekniker(bilprovare i början).
Det här med att bedöma skador på bilar är absolut inte rätt.
När det t ex gällde att klassa rostskador så lade man ner mycket tid på att lära ut hur olika rostskador skulle bedömas.
En sidobalk(tröskel på prosa) kunde t ex ha en skada(rosthål) eller flera skador.
En skada på en sidobalk kunde vara kosmetisk eller så allvarlig att säkerhetbältets infästning äventyrades.
Bedöma en draganordnings, och dess infästnings, kondition lär man sig inte på fordonslinjen.
Hur man skulle skriva lärdes ut - men inte alla följde(glömde/struntade i) rekommendationen.
En (de flesta) besiktningstekniker ska även behärska tryckluftbromsar, gasbilar. ADR, TIR, MC m m på de stationer som besiktar alla fordon - och värre kan man förvänta sig att det blir med alla batteribilar.
En besiktningstekniker som grundutbildats på ASB:s skola i Västerås, och därefter fått fortlöpande vidareutbildning, tror jag är mer kunnig än de nyrekryterade från fordonslinjen som endast behöver kontrollera lätta fordon på saxlyft, och som fått sin utbildning "genom att gå med en kollega".
Basen vid rekrytering av besiktningstekniker kan vara både erfarna bilmekaniker och nyutexaminerade från fordonsl injen.
Men BÅDA måste få kompletterande utbildning resp erfarenhet innan de anförtros bedömningar av defekter på fordon.
Kan det vara här det brister hos DEKRA?
Eller är det lokalernas utformning och utrustning som brister(avgasutsug, belysning, bullernivå etc).
Möjligen även arbetsledningens kompetens att leda, fördela och entusiasmera personalen(till ett bättre resultat).
Vi har de senaste åren besiktat våra bilar hos DEKRA och blivit kompetent bemötta vid vid besiktningen av alla typer av bilar av olika åldrar.
Enda missen DEKRA höll på att göra var att kontrollera funktionen hos den den infällbara draganordningen på en ny CR-V.
Men den syns ju knappt, och inte heller finns den noterad i Transportstyrelsens handlingar.
Personligen anser jag det är fel att "A3:an" togs bort.
Hoppas DEKRA får tillbaka ackrediteringen snarast.