Motorhaveri

Hejbilhej
2 december 2021 · 3 Inlägg

Hej alla bilkunniga !
Detta kanske är helt fel forum, men jag testar om  de finns någon som kan hjälpa mig.
De är så att jag äger en clio sport Tourer som gått precis 15000 mil och är årsmodell 2013. Vilket innebär att jag har precis passerat maskingarantin på min försäkring med 3 mån och kanske 300 mil. För en vecka sedan fick min bil motorhaveri från ingenstans och är just nu på verkstaden. Jag har alltid sköt min besiktning och min service i tid. Vilket var för typ 2 månader sedan.

Nu till mina två frågor.
1. Borde inte dom upptäckt någonting på servicen som kunnat stoppa detta ? Har jag någon annan rättighet att få ut pengar så jag slipper betala hela kostnaden själv ?
2. Reparationen skulle kosta ca 33 tusen och verkstan erbjöd sig att köpa ut bilen för 25. Bilen är pedantskött. Har alltid haft skyddsöverdrag, inte krockad, felfri på besiktningar, endast två ägare. Är det värt att låta dom köpa bilen ? Eller ska jag laga den och behålla. Eller eventuellt sälja den själv ?

Hoppas inte att de blev allt för luddigt och att någon kan hjälpa mig att fatta bra beslut kring min bil.

Med vänlig hälsning,
Jess

spillolja
2 december 2021 · 4 020 Inlägg

Hur gick haveriet till, sa det pang och bilen fick bogseras?
vad är det som pajat ?
25tkk är nog ett ganska odinärt bud
vad tar masse på hörnet för att fixa det ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
2 december 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Att "sköta en bil" betyder för mig, förutom att tvätta och vaxa den då och då, att sköta oljebyten, tändstiftbyten, luftfilterbyten och eventuella andra motorrelaterade saker själv...inte att lämna in den för service bara för att bilens dator säger att det är dags för service. Olja ,filter bör/ska bytas med jämna mellanrum, helst varje år , eller vart tusende mil. Väntar man tills datorn i bilen säger till (Audi 3000mil) så kommer motorproblem garanterat.

Så...hur , på vilket sätt la motorn av!?

Mossan1
2 december 2021 · 2 796 Inlägg

Måste ju vara kamkedja eller kamrem som havererat om det blev så plötsligt.

Sådant kan hända även med välservade bilar, även om risken ökar kapitalt om man slarvar.

Det är ju lite märkligt att verkstaden vill köpa in den tycker jag.
Varför, undrar man ju?
Har dom något ansvar, typ något bristande/felaktigt utfört?

Driver dom någon begagnade delar försäljning, typ DEMIA?

Eller har dom som affärside att laga och sälja bilar typ så här?

Eller vill dom lura av dig en bil med ett enkelt fel?
Jag skulle nog vilja ha ett utlåtande till....

Dom köper den knappast för att vara snälla.  Ingen välgörenhetsinrättning utan vinstdrivande företag.

Senast redigerat av Mossan1 (2 december 2021)

Hejbilhej
3 december 2021 · 3 Inlägg

Tack för att ni tar er tiden att svara. Jag ska prata med verkstaden igen. Men fick bekräftat att det var kamkedjan som gått, ren otur sa han som äger verkstaden.

Och för att fylla i det med pedant sköt, så har jag haft koll på olja filter osv.

Jag bytte dessutom några remar till kamkedjan förra året. Vet inte om de heter remar. Men ni förstår säkert vad de är jag bytt.

Nej verkstaden säljer egentligen inte begagnat, eller han sa att han gör de ibland. Men det är inget han annonserar ut direkt. Så de känns lurigt också.

spillolja
3 december 2021 · 4 020 Inlägg

Bara låta någon ta bort toppen för då ser man vad som behöver bytas
är den körd på förlängt oljebytesintervall ?  tex. 3000 istället för 1500mil ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
3 december 2021 · 5 833 Inlägg

Hejbilhej skrev:
Tack för att ni tar er tiden att svara. Jag ska prata med verkstaden igen. Men fick bekräftat att det var kamkedjan som gått, ren otur sa han som äger verkstaden.

Och för att fylla i det med pedant sköt, så har jag haft koll på olja filter osv.

Jag bytte dessutom några remar till kamkedjan förra året. Vet inte om de heter remar. Men ni förstår säkert vad de är jag bytt.

Nej verkstaden säljer egentligen inte begagnat, eller han sa att han gör de ibland. Men det är inget han annonserar ut direkt. Så de känns lurigt också.

Skyll det på MP och liknande partier runt om i EU. De kräver så låga utsläpp från förbränningsmotorer att delar, inklusive kamkedja, underdimensioneras för att rulla lättare. Då får man räkna med fler dyrbara haverier.

Presidento Of World
3 december 2021 · 3 322 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hejbilhej skrev:
Tack för att ni tar er tiden att svara. Jag ska prata med verkstaden igen. Men fick bekräftat att det var kamkedjan som gått, ren otur sa han som äger verkstaden.

Och för att fylla i det med pedant sköt, så har jag haft koll på olja filter osv.

Jag bytte dessutom några remar till kamkedjan förra året. Vet inte om de heter remar. Men ni förstår säkert vad de är jag bytt.

Nej verkstaden säljer egentligen inte begagnat, eller han sa att han gör de ibland. Men det är inget han annonserar ut direkt. Så de känns lurigt också.

Skyll det på MP och liknande partier runt om i EU. De kräver så låga utsläpp från förbränningsmotorer att delar, inklusive kamkedja, underdimensioneras för att rulla lättare. Då får man räkna med fler dyrbara haverier.

Jag är långt ifrån MP men helvete va långsökt och inte alls något vettigt tillförande för tråden... Jag tror att 99% vill att bruksbilen skall dra så lite som möjligt så jag tvekar på att MP har något att göra med det faktiskt.

Och som bonus för moder jord så får man lägre utsläpp. Lite seriös får man vara även om det är val snart och det ska kastas skit till höger och vänster ..

(Jag personligen skiter i vad politiker vill eller inte vill... Kör en gammal diesel från 2008 med 4wd och en skatt på 5600...)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
candyweiss
3 december 2021 · 875 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att "sköta en bil" betyder för mig, förutom att tvätta och vaxa den då och då, att sköta oljebyten, tändstiftbyten, luftfilterbyten och eventuella andra motorrelaterade saker själv...inte att lämna in den för service bara för att bilens dator säger att det är dags för service. Olja ,filter bör/ska bytas med jämna mellanrum, helst varje år , eller vart tusende mil. Väntar man tills datorn i bilen säger till (Audi 3000mil) så kommer motorproblem garanterat.

Så...hur , på vilket sätt la motorn av!?

Imponerande att du lyckas få med Audi i denna tråden roll
Varför inte något annat märke av alla som har longlifeservice roll

Senast redigerat av candyweiss (3 december 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
xXSammy
3 december 2021 · 6 569 Inlägg

Finns väl bara kamrem i Clio ?
Intervallerna var rätt "korta" med? Iallafall när det kommer till år

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2021 · 17 464 Inlägg

xXSammy skrev:
Finns väl bara kamrem i Clio ?
Intervallerna var rätt "korta" med? Iallafall när det kommer till år

Aha! Kan ju vara så att TS menar kamrem men inte har koll på ålder på denna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hejbilhej
3 december 2021 · 3 Inlägg

Nej de är kamkedja smile de flesta har kamrem. Men en del har kamkedja smile vilket min bil har.

Brådhis * Voff voff *
3 december 2021 · 10 276 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att "sköta en bil" betyder för mig, förutom att tvätta och vaxa den då och då, att sköta oljebyten, tändstiftbyten, luftfilterbyten och eventuella andra motorrelaterade saker själv...inte att lämna in den för service bara för att bilens dator säger att det är dags för service. Olja ,filter bör/ska bytas med jämna mellanrum, helst varje år , eller vart tusende mil. Väntar man tills datorn i bilen säger till (Audi 3000mil) så kommer motorproblem garanterat.

Så...hur , på vilket sätt la motorn av!?

Att det är så för dig gör det inte till en generell sanning. smile

En bil ska i första hand skötas enligt boken, med dom vätskor och intervaller som tillverkaren satt. Mil, tid eller motortimmar.

Man ser ofta trådar här där folk ska serva själva och tex enbart går på viskositeten och "att det inte är en longlife-olja" och sedan struntar blankt i att övriga klassningar på oljan inte stämmer.

Köper jag bil undviker jag kategoriskt bilar där en gubbe själv skrivit i boken och servat "ofta". Varför? För att han tror att han kan mer än tillverkarens ingenjörer och den inställningen är direkt skadlig i stort.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
3 december 2021 · 4 020 Inlägg

Kör man 3000mil mellan oljebyterna så får man problem förr eller senare oavsett tillverkarens rekommendation

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2021 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Att "sköta en bil" betyder för mig, förutom att tvätta och vaxa den då och då, att sköta oljebyten, tändstiftbyten, luftfilterbyten och eventuella andra motorrelaterade saker själv...inte att lämna in den för service bara för att bilens dator säger att det är dags för service. Olja ,filter bör/ska bytas med jämna mellanrum, helst varje år , eller vart tusende mil. Väntar man tills datorn i bilen säger till (Audi 3000mil) så kommer motorproblem garanterat.

Så...hur , på vilket sätt la motorn av!?

Att det är så för dig gör det inte till en generell sanning. smile

En bil ska i första hand skötas enligt boken, med dom vätskor och intervaller som tillverkaren satt. Mil, tid eller motortimmar.

Man ser ofta trådar här där folk ska serva själva och tex enbart går på viskositeten och "att det inte är en longlife-olja" och sedan struntar blankt i att övriga klassningar på oljan inte stämmer.

Köper jag bil undviker jag kategoriskt bilar där en gubbe själv skrivit i boken och servat "ofta". Varför? För att han tror att han kan mer än tillverkarens ingenjörer och den inställningen är direkt skadlig i stort.

rätt korkat att välja bort longlife oljan..  det är ingen fel på den oljan.. det är tiden den är i motorn som är problemet.. men samtidigt en motor klarar 3000mil på ett oljebyte om den gör det under relativ kort tid.   då är det inga problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
3 december 2021 · 10 276 Inlägg

spillolja skrev:
Kör man 3000mil mellan oljebyterna så får man problem förr eller senare oavsett tillverkarens rekommendation

Nej, men man kan under vissa förhållanden absolut få det. Man kan även få det under vissa förhållanden om man servar var 1000:e mil.

Min förra V70 -11 körde jag från 19500 mil till 34500 mil. Servad enligt boken hela sitt liv, både innan jag köpte den och under tiden jag ägde den. Behövde aldrig fylla på en droppe mellan servicetillfällena. Servades var 3000:e mil på verkstad med avsedd olja.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
3 december 2021 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Att "sköta en bil" betyder för mig, förutom att tvätta och vaxa den då och då, att sköta oljebyten, tändstiftbyten, luftfilterbyten och eventuella andra motorrelaterade saker själv...inte att lämna in den för service bara för att bilens dator säger att det är dags för service. Olja ,filter bör/ska bytas med jämna mellanrum, helst varje år , eller vart tusende mil. Väntar man tills datorn i bilen säger till (Audi 3000mil) så kommer motorproblem garanterat.

Så...hur , på vilket sätt la motorn av!?

Att det är så för dig gör det inte till en generell sanning. smile

En bil ska i första hand skötas enligt boken, med dom vätskor och intervaller som tillverkaren satt. Mil, tid eller motortimmar.

Man ser ofta trådar här där folk ska serva själva och tex enbart går på viskositeten och "att det inte är en longlife-olja" och sedan struntar blankt i att övriga klassningar på oljan inte stämmer.

Köper jag bil undviker jag kategoriskt bilar där en gubbe själv skrivit i boken och servat "ofta". Varför? För att han tror att han kan mer än tillverkarens ingenjörer och den inställningen är direkt skadlig i stort.

rätt korkat att välja bort longlife oljan..  det är ingen fel på den oljan.. det är tiden den är i motorn som är problemet.. men samtidigt en motor klarar 3000mil på ett oljebyte om den gör det under relativ kort tid.   då är det inga problem.

Precis! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
3 december 2021 · 7 233 Inlägg

Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?
Om den är "bättre", på vilket sätt är den "bättre"?

När Mobil lanserade sin longlife-olja på (tror jag) 1970-talet var det väl just en helsyntetolja med stort viskositetsområde.
Eller har jag fel?
Rätta mig gärna och berätta hur det är - någon som VET!

jaka54
4 december 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är ju självklart att byter man olja "ofta" så är det bättre än att köra på samma olja längre tid...som i t.ex 3000mil.

Brådhis * Voff voff *
4 december 2021 · 10 276 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är ju självklart att byter man olja "ofta" så är det bättre än att köra på samma olja längre tid...som i t.ex 3000mil.

Ja, 1500 är förstås bättre än 3000, 750 är bättre än 1500, 375 är bättre än 750, osv. Och bäst är kanske att inte starta alls. Men alla som tror sig veta mer om oljans egenskaper än biltillverkarens utvecklingsavdelning aktar jag mig för...

Att byta olja efter halva tiden är att elda för kråkorna. Det finns extremt många exempel (taxi tex...) på bilar som servats enligt bok och gått 50-60-70000 mil utan haverier. En normal svensson-ägd bil kommer "ta slut" långt innan motorn gör det, troligen även om du så skulle dubbla intervallerna och byta olja var 6000:e mil.

Jag vet ett företag som körde 42000 mil utan oljebyte på en Toyota. Sedan skar den... Men det var då efter 42000 mil!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang