Motorhaveri

Mossan1
4 december 2021 · 2 790 Inlägg

Vilken urspårad tråd!
Att på riktigt tro att ett typ 4% stort politiskt parti i Sverige skulle påverka hur fransmännen (!!!) bygger en viss motor tar priset! Jesus alltså....

Och Longelife finns det så mycket myter och okunskap om så man baxnar. Även bland bilintresserade.
Det heter "variabel serviceintervall", för det första. Det finns alltså parametrar som bestämmer längden/tiden.  Uppfylls alla så kan det bli uppmot maxmilen/tiden, men då har man också kört gynnsamt för oljan.
De som drabbas av problem med detta har i dom absolut flesta fall något av följande:

* Kört idel kortkörningar. Så pass att parametrarna inte kan hantera det.
Ska man ens ha bil då?

* fel uppstått i återställningen så den fixerats vid mil. Möjligt via tex VCDS på VAG. Man visste inte vad man sysslade med. Hempulare i regel

*Man kan inte ett skit om oljeklasser och använder fel oljeklass, och återställer till variabel igen.

Eller det vanligaste:
Bilen har variabelservats korrekt och är sedan dåligt servad i nått år och drabbas av problem. Naturligtvis var det "Longelife"'s fel.....

Lite som Biltemamyterna.
Slå Biltemaolja i en taskigt servad bil och så händer nått.  Självklart är det "jäkla Biltemaskit".
Inte historiken, eller ens en frågan om oljan var rätt för motorn och/eller serviceintervallen.

Till trådskaparen:
Tråkigt nog händer detta ibland, oavsett hur välservad den är.  Men jag tycker nog någon mer bör titta på bilen. Speciellt pga köperbjudandet, såvida du inte själv pushade för att få ett inköpspris av dom och dom bara gjorde som du bad dom.

Att en bil är välservad är inte värdehöjande. Det är inte värdeSÄNKANDE.
Att en bil bara är handtvättad etc, höjer inte värdet heller.  Avsaknad av tvättrepor, inredningsslitage osv är inte värdeSÄNKANDE.

Många överskattar sådant när dom ska värdera sin inte så jättegamla bil.
Det ska vara LÅNGT över genomsnittet för att göra betydande genomslag på priset.  Självklart ökar det i takt med skillnaden till andra bilar.
Men 2013 är inte så himla gammalt att skillnaden mellan normalt och superskick är så stort.
Misshandlade har naturlig värdeSÄNKNING från "normalpris".

Senast redigerat av Mossan1 (4 december 2021)

candyweiss
4 december 2021 · 875 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är ju självklart att byter man olja "ofta" så är det bättre än att köra på samma olja längre tid...som i t.ex 3000mil.

Ja, 1500 är förstås bättre än 3000, 750 är bättre än 1500, 375 är bättre än 750, osv. Och bäst är kanske att inte starta alls. Men alla som tror sig veta mer om oljans egenskaper än biltillverkarens utvecklingsavdelning aktar jag mig för...

Att byta olja efter halva tiden är att elda för kråkorna. Det finns extremt många exempel (taxi tex...) på bilar som servats enligt bok och gått 50-60-70000 mil utan haverier. En normal svensson-ägd bil kommer "ta slut" långt innan motorn gör det, troligen även om du så skulle dubbla intervallerna och byta olja var 6000:e mil.

Jag vet ett företag som körde 42000 mil utan oljebyte på en Toyota. Sedan skar den... Men det var då efter 42000 mil!

Många kallstarter och småkörningar knäcker alla motorer. Taxi går ju i stort sett alltid genomvarma, kallstarterna är lätträknade därför klara taxibilarna så många mil med service var 3000:e mil. En taxi går väl ca 15000 - 20000 mil om året = 5 - 6 service (oljebyte) om året.

Senast redigerat av candyweiss (4 december 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
4 december 2021 · 10 275 Inlägg

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är ju självklart att byter man olja "ofta" så är det bättre än att köra på samma olja längre tid...som i t.ex 3000mil.

Ja, 1500 är förstås bättre än 3000, 750 är bättre än 1500, 375 är bättre än 750, osv. Och bäst är kanske att inte starta alls. Men alla som tror sig veta mer om oljans egenskaper än biltillverkarens utvecklingsavdelning aktar jag mig för...

Att byta olja efter halva tiden är att elda för kråkorna. Det finns extremt många exempel (taxi tex...) på bilar som servats enligt bok och gått 50-60-70000 mil utan haverier. En normal svensson-ägd bil kommer "ta slut" långt innan motorn gör det, troligen även om du så skulle dubbla intervallerna och byta olja var 6000:e mil.

Jag vet ett företag som körde 42000 mil utan oljebyte på en Toyota. Sedan skar den... Men det var då efter 42000 mil!

Många kallstarter och småkörningar knäcker alla motorer. Taxi går ju i stort sett alltid genomvarma, kallstarterna är lätträknade därför klara taxibilarna så många mil med service var 3000:e mil. En taxi går väl ca 15000 - 20000 mil om året = 5 - 6 service (oljebyte) om året.

Absolut inte! När jag körde taxi i början av 00-talet var det långt ifrån alla bilar som gick dygnet runt. Minst en kallstart om dagen var det. Ibland fler om inte skiften låg direkt efter varandra. Så att en taxi aldrig kallstartas är definitivt en myt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
4 december 2021 · 875 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

Ja, 1500 är förstås bättre än 3000, 750 är bättre än 1500, 375 är bättre än 750, osv. Och bäst är kanske att inte starta alls. Men alla som tror sig veta mer om oljans egenskaper än biltillverkarens utvecklingsavdelning aktar jag mig för...

Att byta olja efter halva tiden är att elda för kråkorna. Det finns extremt många exempel (taxi tex...) på bilar som servats enligt bok och gått 50-60-70000 mil utan haverier. En normal svensson-ägd bil kommer "ta slut" långt innan motorn gör det, troligen även om du så skulle dubbla intervallerna och byta olja var 6000:e mil.

Jag vet ett företag som körde 42000 mil utan oljebyte på en Toyota. Sedan skar den... Men det var då efter 42000 mil!

Många kallstarter och småkörningar knäcker alla motorer. Taxi går ju i stort sett alltid genomvarma, kallstarterna är lätträknade därför klara taxibilarna så många mil med service var 3000:e mil. En taxi går väl ca 15000 - 20000 mil om året = 5 - 6 service (oljebyte) om året.

Absolut inte! När jag körde taxi i början av 00-talet var det långt ifrån alla bilar som gick dygnet runt. Minst en kallstart om dagen var det. Ibland fler om inte skiften låg direkt efter varandra. Så att en taxi aldrig kallstartas är definitivt en myt!

Jag skrev aldrig "aldrig" big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
4 december 2021 · 10 275 Inlägg

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Många kallstarter och småkörningar knäcker alla motorer. Taxi går ju i stort sett alltid genomvarma, kallstarterna är lätträknade därför klara taxibilarna så många mil med service var 3000:e mil. En taxi går väl ca 15000 - 20000 mil om året = 5 - 6 service (oljebyte) om året.

Absolut inte! När jag körde taxi i början av 00-talet var det långt ifrån alla bilar som gick dygnet runt. Minst en kallstart om dagen var det. Ibland fler om inte skiften låg direkt efter varandra. Så att en taxi aldrig kallstartas är definitivt en myt!

Jag skrev aldrig "aldrig" big_smile

För all del... Men myten är allmänt spridd och direkt felaktig. smile

Men visst, kallstarterna är lätträknade (i snitt en om dagen) så i den meningen har du ju rätt eftersom lätträknade inte är detsamma som få. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
4 december 2021 · 1 588 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:

Brådhis skrev:

Absolut inte! När jag körde taxi i början av 00-talet var det långt ifrån alla bilar som gick dygnet runt. Minst en kallstart om dagen var det. Ibland fler om inte skiften låg direkt efter varandra. Så att en taxi aldrig kallstartas är definitivt en myt!

Jag skrev aldrig "aldrig" big_smile

För all del... Men myten är allmänt spridd och direkt felaktig. smile

Men visst, kallstarterna är lätträknade (i snitt en om dagen) så i den meningen har du ju rätt eftersom lätträknade inte är detsamma som få. wink

Huu, att du orkar. 
mvh/husse

Palman Jurist
16 december 2021 · 9 Inlägg

Hejbilhej skrev:
Hej alla bilkunniga !
Detta kanske är helt fel forum, men jag testar om  de finns någon som kan hjälpa mig.
De är så att jag äger en clio sport Tourer som gått precis 15000 mil och är årsmodell 2013. Vilket innebär att jag har precis passerat maskingarantin på min försäkring med 3 mån och kanske 300 mil. För en vecka sedan fick min bil motorhaveri från ingenstans och är just nu på verkstaden. Jag har alltid sköt min besiktning och min service i tid. Vilket var för typ 2 månader sedan.

Nu till mina två frågor.
1. Borde inte dom upptäckt någonting på servicen som kunnat stoppa detta ? Har jag någon annan rättighet att få ut pengar så jag slipper betala hela kostnaden själv ?
2. Reparationen skulle kosta ca 33 tusen och verkstan erbjöd sig att köpa ut bilen för 25. Bilen är pedantskött. Har alltid haft skyddsöverdrag, inte krockad, felfri på besiktningar, endast två ägare. Är det värt att låta dom köpa bilen ? Eller ska jag laga den och behålla. Eller eventuellt sälja den själv ?

Hoppas inte att de blev allt för luddigt och att någon kan hjälpa mig att fatta bra beslut kring min bil.

Med vänlig hälsning,
Jess

Problemet med 1. är att det är den som kräver något av bilverkstaden som ska bevisa att det är bilverkstaden som har gjort något fel/ej fackmässigt utfört reparation/service. Den här artikeln beskriver ganska bra:
https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Så det är svårt att kräva betalt av någon annan i den här situationen.

torsen
17 december 2021 · 7 230 Inlägg

torsen skrev:
Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?
Om den är "bättre", på vilket sätt är den "bättre"?

När Mobil lanserade sin longlife-olja på (tror jag) 1970-talet var det väl just en helsyntetolja med stort viskositetsområde.
Eller har jag fel?
Rätta mig gärna och berätta hur det är - någon som VET!

Återupprepar min fråga: VAD MENAS MED LONGLIFE-OLJA?

Jesper328
17 december 2021 · 2 364 Inlägg

torsen skrev:

torsen skrev:
Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?
Om den är "bättre", på vilket sätt är den "bättre"?

När Mobil lanserade sin longlife-olja på (tror jag) 1970-talet var det väl just en helsyntetolja med stort viskositetsområde.
Eller har jag fel?
Rätta mig gärna och berätta hur det är - någon som VET!

Återupprepar min fråga: VAD MENAS MED LONGLIFE-OLJA?

Nu är jag inte så speciellt intresserad av oljor, men såvitt jag vet så är en long life-olja självklart helsyntet, och det som gör det just till en long life är tillsatserna.
Tillsatserna kallas för antioxidanter vilket "förlänger" livet för alla andra tillsatser som ingår i en helsyntet som med tiden oxiderar till följd av bränsle, fukt, och värme.

Utöver detta så finns det ju även oljefilter som klarar X antal mil, och som i en motor av samma typ KAN skilja sig beroende på om servicen är av konventionell intervall, eller long life.

Long life bilar justerar intervallen utefter hur bilen brukas.
Fiser man runt inne i stan, eller använder bilen för att åka till affärn så får man troligtvis inte ut 3000 mil ur oljan.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Up the RA
Mossan1
18 december 2021 · 2 790 Inlägg

torsen skrev:
Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?

Alla tillverkare har flera olika oljekravsrekomendationer till varje motor beroende just på tänkta byteintervallen och vart i världen bilen nyttjas.

Alla deras klassningar har olika förutsättningar för bytesintervall, och även SAPS, osv..

Men man behöver inte veta allt om detta.
Ta reda på vilken klassning du skall ha för din tänkta bytesintervall för just din motor, och köp sedan oljan vart som helst, bara har den klassningen.  OK-Q8, Biltema, Lidl, ICA maxi,, osv. Kvittar helt, bara du har rätt klass.

torsen skrev:
MENAS MED LONGLIFE-OLJA?[/b]

Olja som möter bilmotortillverkarnas specifikationer för att fungera med variavel serviceintervall.
Det är alltså olja som möter rekomenderade klassningarna för variabel intervall för en specifik motor. No more, no less.  Så himla hokus pokus är det inte.

Övrigt:
Man ska INTE förväxla VISCOSITET med KLASSNING
Helsyntet, Delsyntet, multigrade, osv, är inte avgörande heller.
Raka Mineraloljor lever inte upp till  klassningarna till moderna motorer, och kommer därför aldrig på tal.
Vissa multigrade kanske till semigamla fordon.

Viscositet är  tex 5w 40.
Viscositet vid olika temperaturer.
Finns ingen anledning att frångå rekomenderad, egentligen, men har man problem med oljeförbrukning kan man lägga sig i tjockare spannet i rekomendationen.(tex från 0w30 till 5w30)  Men gå aldrig utanför rekomenderade spannet som återfinns som diagram i bilens handbok.
Och klassningen skall fortfarande vara samma.
Osäker, så vet dom flesta reservdelsföretag.

Klassning är tex ACEA A5-B5 som är universell. Finns till alla motorer.

Sen finns tillverkarnas egna klasser som VAG(följt av siffror),   JASO, osv, osv... 
Samma sak som ACEA egentligen.   Bara förvillande egentligen, fast tänkt att underlätta.

Har man rätt oljeklass, får man generellt rätt viscositet på köpet.

Att slå i "högre" klass än rekomenderat finns ingen som helst poäng i heller. Kan bli lika fel som för låg.
Det funkar inte så.
Det ska vara rätt.
Punkt slut.

Senast redigerat av Mossan1 (18 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
18 december 2021 · 10 275 Inlägg

Mossan1 skrev:

torsen skrev:
Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?

Alla tillverkare har flera olika oljekravsrekomendationer till varje motor beroende just på tänkta byteintervallen och vart i världen bilen nyttjas.

Alla deras klassningar har olika förutsättningar för bytesintervall, och även SAPS, osv..

Men man behöver inte veta allt om detta.
Ta reda på vilken klassning du skall ha för din tänkta bytesintervall för just din motor, och köp sedan oljan vart som helst, bara har den klassningen.  OK-Q8, Biltema, Lidl, ICA maxi,, osv. Kvittar helt, bara du har rätt klass.

torsen skrev:
MENAS MED LONGLIFE-OLJA?[/b]

Olja som möter bilmotortillverkarnas specifikationer för att fungera med variavel serviceintervall.
Det är alltså olja som möter rekomenderade klassningarna för variabel intervall för en specifik motor. No more, no less.  Så himla hokus pokus är det inte.

Övrigt:
Man ska INTE förväxla VISCOSITET med KLASSNING
Helsyntet, Delsyntet, multigrade, osv, är inte avgörande heller.
Raka Mineraloljor lever inte upp till  klassningarna till moderna motorer, och kommer därför aldrig på tal.
Vissa multigrade kanske till semigamla fordon.

Viscositet är  tex 5w 40.
Viscositet vid olika temperaturer.
Finns ingen anledning att frångå rekomenderad, egentligen, men har man problem med oljeförbrukning kan man lägga sig i tjockare spannet i rekomendationen.(tex från 0w30 till 5w30)  Men gå aldrig utanför rekomenderade spannet som återfinns som diagram i bilens handbok.
Och klassningen skall fortfarande vara samma.
Osäker, så vet dom flesta reservdelsföretag.

Klassning är tex ACEA A5-B5 som är universell. Finns till alla motorer.

Sen finns tillverkarnas egna klasser som VAG(följt av siffror),   JASO, osv, osv... 
Samma sak som ACEA egentligen.   Bara förvillande egentligen, fast tänkt att underlätta.

Har man rätt oljeklass, får man generellt rätt viscositet på köpet.

Att slå i "högre" klass än rekomenderat finns ingen som helst poäng i heller. Kan bli lika fel som för låg.
Det funkar inte så.
Det ska vara rätt.
Punkt slut.

Bra skrivet!

Detta är också anledningen till att man ALLTID undviker att köpa bilar där folk stolt skriver att dom servat bilen själv eller servat dubbelt så ofta och "undvikit longlife".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2021 · 13 729 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:

torsen skrev:
Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?

Alla tillverkare har flera olika oljekravsrekomendationer till varje motor beroende just på tänkta byteintervallen och vart i världen bilen nyttjas.

Alla deras klassningar har olika förutsättningar för bytesintervall, och även SAPS, osv..

Men man behöver inte veta allt om detta.
Ta reda på vilken klassning du skall ha för din tänkta bytesintervall för just din motor, och köp sedan oljan vart som helst, bara har den klassningen.  OK-Q8, Biltema, Lidl, ICA maxi,, osv. Kvittar helt, bara du har rätt klass.

torsen skrev:
MENAS MED LONGLIFE-OLJA?[/b]

Olja som möter bilmotortillverkarnas specifikationer för att fungera med variavel serviceintervall.
Det är alltså olja som möter rekomenderade klassningarna för variabel intervall för en specifik motor. No more, no less.  Så himla hokus pokus är det inte.

Övrigt:
Man ska INTE förväxla VISCOSITET med KLASSNING
Helsyntet, Delsyntet, multigrade, osv, är inte avgörande heller.
Raka Mineraloljor lever inte upp till  klassningarna till moderna motorer, och kommer därför aldrig på tal.
Vissa multigrade kanske till semigamla fordon.

Viscositet är  tex 5w 40.
Viscositet vid olika temperaturer.
Finns ingen anledning att frångå rekomenderad, egentligen, men har man problem med oljeförbrukning kan man lägga sig i tjockare spannet i rekomendationen.(tex från 0w30 till 5w30)  Men gå aldrig utanför rekomenderade spannet som återfinns som diagram i bilens handbok.
Och klassningen skall fortfarande vara samma.
Osäker, så vet dom flesta reservdelsföretag.

Klassning är tex ACEA A5-B5 som är universell. Finns till alla motorer.

Sen finns tillverkarnas egna klasser som VAG(följt av siffror),   JASO, osv, osv... 
Samma sak som ACEA egentligen.   Bara förvillande egentligen, fast tänkt att underlätta.

Har man rätt oljeklass, får man generellt rätt viscositet på köpet.

Att slå i "högre" klass än rekomenderat finns ingen som helst poäng i heller. Kan bli lika fel som för låg.
Det funkar inte så.
Det ska vara rätt.
Punkt slut.

Bra skrivet!

Detta är också anledningen till att man ALLTID undviker att köpa bilar där folk stolt skriver att dom servat bilen själv eller servat dubbelt så ofta och "undvikit longlife".

ähh minns när jag hämtade en bil som jag köpt osedd  hon som gav mig nycklar och allt sa att dom ägt bilen sen ny och Aldrig behövt fixat något på bilen smile       gjorde en fin fin affär på den bilen tro det eller ej smile   +20k gjorde jag


vill påstå att om man har lite motoröra och känsla för fordon så vet man dom första 500metrarnas provkörning om bilen är nått att ha eller ej.   service och sånt där trams har jag aldrig brytt mig om.   aldrig haft några motorproblem på någon av mina skrotbilar jag köpt..  visst nåra har varit trasiga vid köp. jag har själv dödat ett par motorer.. men inget har berott på om dom varit servade eller ej.. utan 100% att dom ogillar min körning framför allt 2:an till 3ans växel har jag dödat ringlandet på 3st volvo 850 ;-) samtliga cyl3 ;-)

ju billigare bilarna varit ju bättre har dom fungerat..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
18 december 2021 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:

torsen skrev:
Vad menas med longlife-olja?
Är den "bättre" än en helsyntetolja 5W40 som uppfyller VAG:s kravspecifikation, angiven på etikett på oljeflaska/-dunk?

Alla tillverkare har flera olika oljekravsrekomendationer till varje motor beroende just på tänkta byteintervallen och vart i världen bilen nyttjas.

Alla deras klassningar har olika förutsättningar för bytesintervall, och även SAPS, osv..

Men man behöver inte veta allt om detta.
Ta reda på vilken klassning du skall ha för din tänkta bytesintervall för just din motor, och köp sedan oljan vart som helst, bara har den klassningen.  OK-Q8, Biltema, Lidl, ICA maxi,, osv. Kvittar helt, bara du har rätt klass.


Olja som möter bilmotortillverkarnas specifikationer för att fungera med variavel serviceintervall.
Det är alltså olja som möter rekomenderade klassningarna för variabel intervall för en specifik motor. No more, no less.  Så himla hokus pokus är det inte.

Övrigt:
Man ska INTE förväxla VISCOSITET med KLASSNING
Helsyntet, Delsyntet, multigrade, osv, är inte avgörande heller.
Raka Mineraloljor lever inte upp till  klassningarna till moderna motorer, och kommer därför aldrig på tal.
Vissa multigrade kanske till semigamla fordon.

Viscositet är  tex 5w 40.
Viscositet vid olika temperaturer.
Finns ingen anledning att frångå rekomenderad, egentligen, men har man problem med oljeförbrukning kan man lägga sig i tjockare spannet i rekomendationen.(tex från 0w30 till 5w30)  Men gå aldrig utanför rekomenderade spannet som återfinns som diagram i bilens handbok.
Och klassningen skall fortfarande vara samma.
Osäker, så vet dom flesta reservdelsföretag.

Klassning är tex ACEA A5-B5 som är universell. Finns till alla motorer.

Sen finns tillverkarnas egna klasser som VAG(följt av siffror),   JASO, osv, osv... 
Samma sak som ACEA egentligen.   Bara förvillande egentligen, fast tänkt att underlätta.

Har man rätt oljeklass, får man generellt rätt viscositet på köpet.

Att slå i "högre" klass än rekomenderat finns ingen som helst poäng i heller. Kan bli lika fel som för låg.
Det funkar inte så.
Det ska vara rätt.
Punkt slut.

Bra skrivet!

Detta är också anledningen till att man ALLTID undviker att köpa bilar där folk stolt skriver att dom servat bilen själv eller servat dubbelt så ofta och "undvikit longlife".

ähh minns när jag hämtade en bil som jag köpt osedd  hon som gav mig nycklar och allt sa att dom ägt bilen sen ny och Aldrig behövt fixat något på bilen smile       gjorde en fin fin affär på den bilen tro det eller ej smile   +20k gjorde jag


vill påstå att om man har lite motoröra och känsla för fordon så vet man dom första 500metrarnas provkörning om bilen är nått att ha eller ej.   service och sånt där trams har jag aldrig brytt mig om.   aldrig haft några motorproblem på någon av mina skrotbilar jag köpt..  visst nåra har varit trasiga vid köp. jag har själv dödat ett par motorer.. men inget har berott på om dom varit servade eller ej.. utan 100% att dom ogillar min körning framför allt 2:an till 3ans växel har jag dödat ringlandet på 3st volvo 850 ;-) samtliga cyl3 ;-)

ju billigare bilarna varit ju bättre har dom fungerat..  smile

Självklart finns det undantag, men gubb-servade bilar där dom tror sig veta bättre än biltillverkarens utvecklingsavdelning vad som ska hällas i motorn håller jag mig undan från.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2021 · 13 729 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Bra skrivet!

Detta är också anledningen till att man ALLTID undviker att köpa bilar där folk stolt skriver att dom servat bilen själv eller servat dubbelt så ofta och "undvikit longlife".

ähh minns när jag hämtade en bil som jag köpt osedd  hon som gav mig nycklar och allt sa att dom ägt bilen sen ny och Aldrig behövt fixat något på bilen smile       gjorde en fin fin affär på den bilen tro det eller ej smile   +20k gjorde jag


vill påstå att om man har lite motoröra och känsla för fordon så vet man dom första 500metrarnas provkörning om bilen är nått att ha eller ej.   service och sånt där trams har jag aldrig brytt mig om.   aldrig haft några motorproblem på någon av mina skrotbilar jag köpt..  visst nåra har varit trasiga vid köp. jag har själv dödat ett par motorer.. men inget har berott på om dom varit servade eller ej.. utan 100% att dom ogillar min körning framför allt 2:an till 3ans växel har jag dödat ringlandet på 3st volvo 850 ;-) samtliga cyl3 ;-)

ju billigare bilarna varit ju bättre har dom fungerat..  smile

Självklart finns det undantag, men gubb-servade bilar där dom tror sig veta bättre än biltillverkarens utvecklingsavdelning vad som ska hällas i motorn håller jag mig undan från.

då har jag bara haft tur alltså? smile sedan jag fick mitt körkort.   

men visst självklart ska man hälla i olja med rätt klassning förutsatt att motorn inte är ombyggd.
ett lätt tips på riktiga bilar (innan dom där äkliga oljefiltrena) är ju att kolla att det inte sitter ett billigskittema filter..    men som sagt när någon kör en biltema serivce hör man det direkt när man startar bilen så en sån bil faller ju bort direkt innan man ens lagt i ettans växel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
18 december 2021 · 4 020 Inlägg

har en kusin som jobbar på en firma som servar och reparerar entrepenadmaskiner och lastbilar, han menar att man ska ha en riktig minreral olja eller syntetolja, inte delsyntet när man servar
till syntet räknas även fusksyntet (tex. Lidl 5W-40) han menar att lågvsikositetsoljor är mög,
hit räknas tom. även 0W-40 olja, lasbilar rullar som regel 5.000-10.000mil om året och man ser lättare ett mönster än på en personbil när något inte håller måttet, lågviskositetesoljor är framtagna enbart för att putsa värderna vid evt. avgascertifiering, rullande landsväg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
18 december 2021 · 2 790 Inlägg

Jag skulle inte vilja generalisera som att hemservade bilar skulle vara sämre. Dom som frångår rekomendationerna byter också betydligt oftare än rek.  Då klarar man sig i regel.  Detta gäller idag bilar med åtskilliga år på nacken. För det är sådana som hemservas i regel.
=ingen större fara, så länge man inte gör totaltok med tex rak SAE30 olja. (Olja för Briggs&Stratton och fordon före 1950 typ)

Men det blir allt kinkigare, så ju nyare fordon, desto mer noga är det.
Det handlar numera inte bara om smörjning för motorna, utan också om utsläpp.
Det är hårda miljökrav idag. Därför krävs det tex Low Ash i många bilar.
Struntar man i det, i tron att "Det handlar bara om miljöklassning i nått fabrikstest" så bedrar man sig.  Katalysator och/eller partikelfilter är anpassade för rätt oljeklass ang just bla SAPS värden, osv.

Paralellen till tunga fordon flyger inte så jättebra heller. Dom är så otroligt mycket mer robust uppbyggda, körs så ofta i långa stunder samt att oljemängden är ofta är väl över 20liter.

Oftast handlar det om okunskap, blandat med GAMLA erfarenheter när man är skeptisk till variabla.

Men inga motor har tagit skada internt av för täta oljebyten. Det är riktigt.
Men det handlar som sagt om mer än så.

Rätt, är alltid rätt.

husseman
18 december 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, allt handlar om övertro på att olja som trimmats med tillsatser kan lösa alla problem. Så är det inte. En bil som rullar 3000 mil på ett år, har inget problem med "Long Life" service. En bil som rullar 800mil om året, som används till affären o nästan aldrig hinner komma upp i drifttemp... kommer inte överleva "Long Life" Service.  Inget fel på Long Life olja- men den borde bytas efter rätt tid för bilen. Alltså- använd LongLife olja, men byt oftare om du bara kör korta sträckor. Bilens "oljekvaliteavkännare" är rena bingolotto. O att folk släcker allt de kan med ELM gör ju inte saken bättre. Man kan inte byta olja för ofta, men man kan definitivt byta för sällan.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
18 december 2021 · 10 275 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag skulle inte vilja generalisera som att hemservade bilar skulle vara sämre. Dom som frångår rekomendationerna byter också betydligt oftare än rek.  Då klarar man sig i regel.  Detta gäller idag bilar med åtskilliga år på nacken. För det är sådana som hemservas i regel.
=ingen större fara, så länge man inte gör totaltok med tex rak SAE30 olja. (Olja för Briggs&Stratton och fordon före 1950 typ)

Men det blir allt kinkigare, så ju nyare fordon, desto mer noga är det.
Det handlar numera inte bara om smörjning för motorna, utan också om utsläpp.
Det är hårda miljökrav idag. Därför krävs det tex Low Ash i många bilar.
Struntar man i det, i tron att "Det handlar bara om miljöklassning i nått fabrikstest" så bedrar man sig.  Katalysator och/eller partikelfilter är anpassade för rätt oljeklass ang just bla SAPS värden, osv.

Paralellen till tunga fordon flyger inte så jättebra heller. Dom är så otroligt mycket mer robust uppbyggda, körs så ofta i långa stunder samt att oljemängden är ofta är väl över 20liter.

Oftast handlar det om okunskap, blandat med GAMLA erfarenheter när man är skeptisk till variabla.

Men inga motor har tagit skada internt av för täta oljebyten. Det är riktigt.
Men det handlar som sagt om mer än så.

Rätt, är alltid rätt.

Tyvärr är det inte bara dom gamla som gubb-servas. Även nyare bilen servas hemma "mellan intervallerna eftersom dom är så långa" och kör man då med en olja som är fel så mår, precis som du skriver, (i bästa fall bara...) DPF och/eller katalysatorn skit halva tiden mellan varje service på verkstad. Så nej, dom bilarna undviker jag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
18 december 2021 · 7 284 Inlägg

AlDRIG i livet jag skulle lämna in min 12 år gamla bil för service på 4000 kr som jag gör själv för 500 kr,, jag talar för mig själv,, jag byter alltid olja en gång om året även om bilen bara gått 500 mil som ena gjort nu,, eller tyvärr 2000 som dena andra bruksen gjort,, finns det inga garantier på bilen anser inte jag att jag behöver betala i onödan för en stämpel,,  finns så många sätt å få fram serviceprotokoll på bilar idag,, å dessutom så fort jag misstänker något knas eller liknade så åker jag in på bes stationen efter stängningsdags å bjuder på mat för besväret wink  meo bilen är välskött TROTS att jag gör det själv,, obs ALLA får göra precis som dem själva vill,, men så gör jag smile

Senast redigerat av granadadr (18 december 2021)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2021 · 13 729 Inlägg

granadadr skrev:
AlDRIG i livet jag skulle lämna in min 12 år gamla bil för service på 4000 kr som jag gör själv för 500 kr,, jag talar för mig själv,, jag byter alltid olja en gång om året även om bilen bara gått 500 mil som ena gjort nu,, eller tyvärr 2000 som dena andra bruksen gjort,, finns det inga garantier på bilen anser inte jag att jag behöver betala i onödan för en stämpel,,  finns så många sätt å få fram serviceprotokoll på bilar idag,, å dessutom så fort jag misstänker något knas eller liknade så åker jag in på bes stationen efter stängningsdags å bjuder på mat för besväret wink  meo bilen är välskött TROTS att jag gör det själv,, obs ALLA får göra precis som dem själva vill,, men så gör jag smile

jag håller med..   skulle aldrig elda pengar på att någon idiot ska röra min bil.    gör jag det själv vet jag vad eller vad som inte blir gjort.

sista jag skulle lita på är en reservdelsbytare..  som 99% av alla som jobbar på stora verkstäder är.   
föredrar att göra jobbet själv.  visst det finns saker jag låter andra göra oxå. sånt jag själv tycker är apa tråkigt.. men då är det polare till mig som får göra det.    men skulle aldrig lämna iväg den till någon okänd verkstad där jag inte vet vem det är som rör min bil.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang