Rensa DPF själv? VW Golf Plus 1.6TDI 2011

HenrikSvensson
2 december 2021 · 25 Inlägg

Hej!

Som titeln lyder skulle jag behöva hjälp med att rensa DPFen på morsans bil. Är detta något som är svårt att göra själv, isåfall vad behöver man införskaffa? Är det lättare att lämna in på verkstad?

Tack på förhand! big_smile

zzr94092
2 december 2021 · 4 390 Inlägg

Klart det är lättare att lämna iväg..Är det inte bara att åka ut på nån motorväg annars på typ 5 :ans växel i typ 20-30 minuter, Men står väl annars I "världens minst lästa bok" hur man gör..

panda666
2 december 2021 · 4 250 Inlägg

som tidigare person skrev, skulle dra ut på motorväg och köra hårt i 1-2 tim minst och se om det hjälper, annars tyvärr byte av dpf eller rensa hos kalle på hörnet. Men se till också så att allt annat funkar så som egr osv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2021 · 13 742 Inlägg

vet inte om våra ider skiljer sig.. för mig betyder rensa   att ta fram kapen och ta bort innehållet svetsa igen..  det kan man göra själv om man kan köra en vinkelslip och svetsa..  blir jobbigt att bes..   

om det är en rengörning av partikelfiltret som ska göra så efter ett antal avbrutna försök så låser sig den och man måste tvångsköra den med dator för att få den att göra rent sig..    och det kan man göra själv oxå om man har rätt utrustning till att starta genereringen av partikelfiltret..     största problemet när bilfärsäljare inte förklarar vikten av att dieselbilar behöver rulla ordenkligt hela tiden.   det går inte att köra 3km varje dag och tro att det ska fungera.. då får man jobbiga motorlampor som lyser..    har samma motor i min polo och den har aldrig begärt en tvångskörning.   men så rullar den 7mil om dagen=)   utom sista tiden då det är billigare att pendla med bensinbil pga dieselpriserna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang