Rep.förslag från verkstad

skreech3
6 december 2021 · 159 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns lösa dammskydd på Biltema ..

Vad är det för kvalitet på en sådan damask egentligen? Biltema känns inte alltid så seriösa med bildelar, men kanske bara är jag...

Brådhis * Voff voff *
6 december 2021 · 10 244 Inlägg

skreech3 skrev:

spillolja skrev:
Drivknutsdamasken: sätt åtminstånde dit en straps

En straps?

Buntband. smile

Senast redigerat av Brådhis (6 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
6 december 2021 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:

skreech3 skrev:

spillolja skrev:
Drivknutsdamasken: sätt åtminstånde dit en straps

En straps?

Buntband. smile

Jaså, sånt där livsfarligt elände som man måste klippa upp sen? smile


Jag hittade en sån här ( https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000024104 ) appropå *host* Biltema *host*....

spillolja
6 december 2021 · 4 014 Inlägg

Buntband ser ut såhär:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000042585
Vill man ta bort ett sådant så får man klippa upp det med en avbitare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
6 december 2021 · 7 198 Inlägg

Jag använder Ligarex-tång och Ligarex-band på metervara.
Har jag använt i många år till många olika bilar på såväl kylslangar som dammskydd m m.

Ligarex är en fransk uppfinning som bl a finns på Citroen från fabrik.
Säljs inte över disk(tror jag?).
Jag kom över mitt Ligarex-set  på loppisen i Skärholmen(där jag gjort många många fina fynd - Sveriges största hälerimarknad?)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2021 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Jag använder Ligarex-tång och Ligarex-band på metervara.
Har jag använt i många år till många olika bilar på såväl kylslangar som dammskydd m m.

Ligarex är en fransk uppfinning som bl a finns på Citroen från fabrik.
Säljs inte över disk(tror jag?).
Jag kom över mitt Ligarex-set  på loppisen i Skärholmen(där jag gjort många många fina fynd - Sveriges största hälerimarknad?)

verkar finnas på ebay ;-)
https://www.ebay.de/sch/131090/i.html?_ … kw=Ligarex
aldrig sätt någonsin.. men det är det fina man lära sig alltid nått nytt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2021 · 13 669 Inlägg

Mossan1 skrev:
Krängningsstaget (yttre) handlar der nog om, och den kam du byta själv.
100%logiskt byte. Tänk bara på att du har spänning i staget, om hjulen är olika långt upptryckt i fjädringen.
Bästa är att hissa båda fram samtidigt.

Yttre styrled är inte hjärnkirurgi, men du behöver ett specialverktyg för att få loss tappen när mutter är borta. Tappen är konisk och måste pressas ur.  Seriös hjulinställning rekomenderas efter styrledsbyte.
Det går att få TOE-vinkeln skaplig antingen genom att räkna varv eller medelst snöre om man har lite baskunskaper.
Men däck är dyra och snedslitna sådana + hjulinställning EFTER det är ju himla onödiga pengar.

Drivknutsdamasken är ett lite större jobb för nybörjare utan verktyg. (Gissar jag)  Momentnyckel för drivknutens mutter/skruv, tex. Även bromsok måste i regel lossas också.
Låsringstång osv.
Eller plastkon om man ska trä den utifrån.
Skulle rekomendera verkstad för det faktiskt, alternativt så köpet du en rephandbok och läser på INNAN.

Och oavsett villet du gör själv så SKA DU PALLA UPP BILEN STADIGT!
Inte bara domkraft.  Det är en hemsk död, och hemskt för den som hittar liket under bilen.  Kanske ett barn som hittar sin förälder...

nej då bort med muttern klappa till med slägga på sidan så hoppar dom alltid ur så fint..   det finns olika skärp verktyg till sånt där men det behövs aldrig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
7 december 2021 · 2 752 Inlägg

Jag har fått kapa styrleder, demonterat hela navet för att läggas på städ och fått slå ur tappen med slägga.
Jag har också fått värma med kraftig spänn av pressverktyg innan det lossnat.
Jag har också fått sätta press NERÅT för koningen lossnade före muttern.
Och ibland släpper det lätt med en bestämd knack på sidan medan man böjer uppåt med brytjärn....
Man vet aldrig innan.

Så klart man kan prova utan pressverktyget och då BÖRJA med det så man lätt kan avbryta och skruva ihop om det misslyckas.

Men hjulinställning rekomenderas ändå.

Ang drivknutsdamasken så är buntbandet bara en lösning om orginal klämma är helt borta.  Oftast är det sprickor i gummit.

Fett är inte så farligt att ha på händerna en kort stund någon gång ibland. Då skulle inte mina finnas kvar...
Men visst, någon hudkräm är det verkligen inte.

Senast redigerat av Mossan1 (7 december 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2021 · 13 669 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har fått kapa styrleder, demonterat hela navet för att läggas på städ och fått slå ur tappen med slägga.
Jag har också fått värma med kraftig spänn av pressverktyg innan det lossnat.
Jag har också fått sätta press NERÅT för koningen lossnade före muttern.
Och ibland släpper det lätt med en bestämd knack på sidan medan man böjer uppåt med brytjärn....
Man vet aldrig innan.

Så klart man kan prova utan pressverktyget och då BÖRJA med det så man lätt kan avbryta och skruva ihop om det misslyckas.

Men hjulinställning rekomenderas ändå.

Ang drivknutsdamasken så är buntbandet bara en lösning om orginal klämma är helt borta.  Oftast är det sprickor i gummit.

Fett är inte så farligt att ha på händerna en kort stund någon gång ibland. Då skulle inte mina finnas kvar...
Men visst, någon hudkräm är det verkligen inte.

som jag brukar säga släpper dom inte har man inte klappat till hårt nog.. och fungerar det inte med kraft skaffa större slägga..  har aldrig misslyckats.  det är väll inte så att jag byter sånna hela dagarna men tanke på skicket på några av bilarna jag hållts med så borde det endå räknas som att det bör fungera hela tiden..

alla jag känner som både bedriver verkstad och mekar som hobby gör likdant och aldrig hört någon misslyckas.   
men det kan finnas märken som är skräp som detta inte fungerar.. men på alla högkvalitetsbilar jag mekar med så som skoda seat vw audi volvo fiat mazda har iaf det fungerat på smile

men visst i bland får man slå mer än en gång och det går ju inte att tro att man kan ta en vanlig hammare och klappa på med..   utan jag använder en skaplig slägga sen klappar man på lite lagom först.. fungerar det inte slår man hårdare och hårdare tills den hoppar bort. 

enda gång jag kan se att det ska strula är när det är någon lös hylsa i dom.. då kan jag tänka mig att chocka dom inte fungera på samma sätt men har bara mekat normala europeiska bilar.   har sätt folk slå isär honda styrleder på youtube och där gör dom som beskrivet ovan.  dom slår på sidan av spindeln och leden hoppar ur

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
7 december 2021 · 2 831 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Jag har fått kapa styrleder, demonterat hela navet för att läggas på städ och fått slå ur tappen med slägga.
Jag har också fått värma med kraftig spänn av pressverktyg innan det lossnat.
Jag har också fått sätta press NERÅT för koningen lossnade före muttern.
Och ibland släpper det lätt med en bestämd knack på sidan medan man böjer uppåt med brytjärn....
Man vet aldrig innan.

Så klart man kan prova utan pressverktyget och då BÖRJA med det så man lätt kan avbryta och skruva ihop om det misslyckas.

Men hjulinställning rekomenderas ändå.

Ang drivknutsdamasken så är buntbandet bara en lösning om orginal klämma är helt borta.  Oftast är det sprickor i gummit.

Fett är inte så farligt att ha på händerna en kort stund någon gång ibland. Då skulle inte mina finnas kvar...
Men visst, någon hudkräm är det verkligen inte.

som jag brukar säga släpper dom inte har man inte klappat till hårt nog.. och fungerar det inte med kraft skaffa större slägga..  har aldrig misslyckats.  det är väll inte så att jag byter sånna hela dagarna men tanke på skicket på några av bilarna jag hållts med så borde det endå räknas som att det bör fungera hela tiden..

alla jag känner som både bedriver verkstad och mekar som hobby gör likdant och aldrig hört någon misslyckas.   
men det kan finnas märken som är skräp som detta inte fungerar.. men på alla högkvalitetsbilar jag mekar med så som skoda seat vw audi volvo fiat mazda har iaf det fungerat på smile

men visst i bland får man slå mer än en gång och det går ju inte att tro att man kan ta en vanlig hammare och klappa på med..   utan jag använder en skaplig slägga sen klappar man på lite lagom först.. fungerar det inte slår man hårdare och hårdare tills den hoppar bort. 

enda gång jag kan se att det ska strula är när det är någon lös hylsa i dom.. då kan jag tänka mig att chocka dom inte fungera på samma sätt men har bara mekat normala europeiska bilar.   har sätt folk slå isär honda styrleder på youtube och där gör dom som beskrivet ovan.  dom slår på sidan av spindeln och leden hoppar ur

Exakt, gör precis så jag med och aldrig misslyckats.

skreech3
7 december 2021 · 159 Inlägg

uhlin skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Jag har fått kapa styrleder, demonterat hela navet för att läggas på städ och fått slå ur tappen med slägga.
Jag har också fått värma med kraftig spänn av pressverktyg innan det lossnat.
Jag har också fått sätta press NERÅT för koningen lossnade före muttern.
Och ibland släpper det lätt med en bestämd knack på sidan medan man böjer uppåt med brytjärn....
Man vet aldrig innan.

Så klart man kan prova utan pressverktyget och då BÖRJA med det så man lätt kan avbryta och skruva ihop om det misslyckas.

Men hjulinställning rekomenderas ändå.

Ang drivknutsdamasken så är buntbandet bara en lösning om orginal klämma är helt borta.  Oftast är det sprickor i gummit.

Fett är inte så farligt att ha på händerna en kort stund någon gång ibland. Då skulle inte mina finnas kvar...
Men visst, någon hudkräm är det verkligen inte.

som jag brukar säga släpper dom inte har man inte klappat till hårt nog.. och fungerar det inte med kraft skaffa större slägga..  har aldrig misslyckats.  det är väll inte så att jag byter sånna hela dagarna men tanke på skicket på några av bilarna jag hållts med så borde det endå räknas som att det bör fungera hela tiden..

alla jag känner som både bedriver verkstad och mekar som hobby gör likdant och aldrig hört någon misslyckas.   
men det kan finnas märken som är skräp som detta inte fungerar.. men på alla högkvalitetsbilar jag mekar med så som skoda seat vw audi volvo fiat mazda har iaf det fungerat på smile

men visst i bland får man slå mer än en gång och det går ju inte att tro att man kan ta en vanlig hammare och klappa på med..   utan jag använder en skaplig slägga sen klappar man på lite lagom först.. fungerar det inte slår man hårdare och hårdare tills den hoppar bort. 

enda gång jag kan se att det ska strula är när det är någon lös hylsa i dom.. då kan jag tänka mig att chocka dom inte fungera på samma sätt men har bara mekat normala europeiska bilar.   har sätt folk slå isär honda styrleder på youtube och där gör dom som beskrivet ovan.  dom slår på sidan av spindeln och leden hoppar ur

Exakt, gör precis så jag med och aldrig misslyckats.

Just nu tror jag det där får skötas av verkstaden, om man nu måste till med hjulinställning. De kanske klankar ner på min montering om inte annat....

En sak som slog mig dock. Att köpa in delar själv och be verkstaden montera, är det något som brukar uppskattas eller gnällas på?

Mossan1
7 december 2021 · 2 752 Inlägg

Större verkstadskedjor brukar vägra, medan mindre gå med på det, men då ofta helt utan garanti på jobbet.

Det är ju bara att fråga.


Och visst, majoriteten av leder släpper lätt.  Det är sant.
Men jag sätter hellre mitt typ 400kr pressverktyg i spänn och klappar till mer kontrollerat på dom som kräver mer övertalning, än att smacka på med stora knostret och kanske missa.... (dvs träffa nått annat jättetråkig)

Men det är jag.

Senast redigerat av Mossan1 (7 december 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2021 · 13 669 Inlägg

Mossan1 skrev:
Större verkstadskedjor brukar vägra, medan mindre gå med på det, men då ofta helt utan garanti på jobbet.

Det är ju bara att fråga.


Och visst, majoriteten av leder släpper lätt.  Det är sant.
Men jag sätter hellre mitt typ 400kr pressverktyg i spänn och klappar till mer kontrollerat på dom som kräver mer övertalning, än att smacka på med stora knostret och kanske missa.... (dvs träffa nått annat jättetråkig)

Men det är jag.

ja är det en mekonomen eller autoexperten verkstad så vägrar dom garanterat dom vill sälja sina skräp reservdelar till ocker priser med prispåslag på minst 100%

men som sagt en mindre bra verkstad tvekar aldrig... men som sagt garanti är ju svårt på delen.. det är om man gör ett handhavarfel..

tex glömmer att skruva åt nått eller så..



du vet väll att man sätter handen i närheten då vet man att man aldrig träffar något på bilen utan bara handen. så då sparar man grejerna..

faktist aldrig haft problem..   det var någon gång jag fick tag i en liten äklig hammare för typ barn som jag fick slå som en idiot.. mest av lathet.  men annars har dom släppt oförskämt bra för mig..  men tror mer det är fordons modell som avgör..  hålls man med medelstora fordon är det nog ovanligt att grejerna sitter hårt..  medans om man håller på med någon äklig jänkebil då sitter allt fast så inåt...     minns när jag skulle byta knutkorsen fram på en dodge ram 3500  fy fan så grejerna satt..    man skulle ju kunna tro att dom var oförstörbara men aldrig sätt ett par knutkors som varit så jäkla dåliga..  det vara bara skräp kvar av dom..      där fick man starta bilen och använda servostyrningen för att pressa hur hållarna till hjulagrena från spindeln..smile  fanns liksom ingen annan möjlighet att komma åt med något

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
7 december 2021 · 4 014 Inlägg

Leta upp delarna hos tex:
bildelaronline24.se
mister-auto.se
trodo.se
ebay.com .de  mfl
åk till verkstad och få bytt, spara flera 100kronor, i bästa fall över 1000:- i besparing

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
18 december 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm. så va vi på det vanliga tugget som alltid kommer upp- bilverkstäder har ju rabatt på delar vi köper. Inte några gigantiska, men 25% är normalt. I detta fall, får vi varken sälja delen, eller har nån koll på om delen ens passar på bilen. Då e´det väl inte så konstigt att man som verkstad tackar nej till dessa jobb. Svårt att lämna nån form av garanti..om man måste sätta dit saker man vet e´skit. Testa att ta med en räkmacka till ditt café o beställ bara Kaffe. Du kommer få samma bemötande där. Visst monterar vi grejer åt folk, men då ska det inte vara stark o såna märken...- mvh/Husse

Lucif3r
18 december 2021 · 2 182 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. så va vi på det vanliga tugget som alltid kommer upp- bilverkstäder har ju rabatt på delar vi köper. Inte några gigantiska, men 25% är normalt. I detta fall, får vi varken sälja delen, eller har nån koll på om delen ens passar på bilen. Då e´det väl inte så konstigt att man som verkstad tackar nej till dessa jobb. Svårt att lämna nån form av garanti..om man måste sätta dit saker man vet e´skit. Testa att ta med en räkmacka till ditt café o beställ bara Kaffe. Du kommer få samma bemötande där. Visst monterar vi grejer åt folk, men då ska det inte vara stark o såna märken...- mvh/Husse

Dom gånger jag haft med egna delar så har det stått på kvittot typ att "kunds egna delar användes, garanti lämnas ej på delarna"(kommer inte ihåg exakta ord), dom har aldrig vägrat använda delarna jag haft med mig. Och då är det ändå volvo-verkstäder jag talar om, inte nisse-på-hörnet verkstäder smile

Själva jobbet får man ju fortfarande garanti på. Sen är det ju såklart tämligen omöjligt att bevisa om t ex länkarmsbussningarna slets ut i förtid pga. dålig del, eller pga. felaktig åtdragning smile

Sen ang. priser på reservdelar hos verkstäder... Detta är säkerligen inte sant hos *alla*, men dom flesta verkstäder får själva betala okker-priser för delarna, så även ~25% rabatt på delarna(för verkstäderna) är fortfarande åt h-e för dyrt, jämnfört med priser man själv kan hitta online. Detta är sant inom istortsett alla brancher som tillhandahåller delar.
Så det är ju inte bara kunderna som blir rånande på delpriser hos återförsäljare tongue Jag vet många småföretag som väljer att själva köpa in delar, då det inte är ekonomiskt försvarbart att betala okker-grossistpriserna.

Brådhis * Voff voff *
18 december 2021 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. så va vi på det vanliga tugget som alltid kommer upp- bilverkstäder har ju rabatt på delar vi köper. Inte några gigantiska, men 25% är normalt. I detta fall, får vi varken sälja delen, eller har nån koll på om delen ens passar på bilen. Då e´det väl inte så konstigt att man som verkstad tackar nej till dessa jobb. Svårt att lämna nån form av garanti..om man måste sätta dit saker man vet e´skit. Testa att ta med en räkmacka till ditt café o beställ bara Kaffe. Du kommer få samma bemötande där. Visst monterar vi grejer åt folk, men då ska det inte vara stark o såna märken...- mvh/Husse

Om det här ändå hade varit sant... Hur många gånger har man inte hört, både hos bilverkstaden och däckverkstaden, "det här är vårt eget märke, men det är jättebra, alla taxichaffisar kör med det..."?

Så nej, kommer jag med Bosch, Brembo, ATE osv så vill jag inte höra något gnäll för att man inte fick sälja och montera tex Promeister... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
18 december 2021 · 7 198 Inlägg

skreech3 skrev:

uhlin skrev:

Growe skrev:
som jag brukar säga släpper dom inte har man inte klappat till hårt nog.. och fungerar det inte med kraft skaffa större slägga..  har aldrig misslyckats.  det är väll inte så att jag byter sånna hela dagarna men tanke på skicket på några av bilarna jag hållts med så borde det endå räknas som att det bör fungera hela tiden..

alla jag känner som både bedriver verkstad och mekar som hobby gör likdant och aldrig hört någon misslyckas.   
men det kan finnas märken som är skräp som detta inte fungerar.. men på alla högkvalitetsbilar jag mekar med så som skoda seat vw audi volvo fiat mazda har iaf det fungerat på smile

men visst i bland får man slå mer än en gång och det går ju inte att tro att man kan ta en vanlig hammare och klappa på med..   utan jag använder en skaplig slägga sen klappar man på lite lagom först.. fungerar det inte slår man hårdare och hårdare tills den hoppar bort. 

enda gång jag kan se att det ska strula är när det är någon lös hylsa i dom.. då kan jag tänka mig att chocka dom inte fungera på samma sätt men har bara mekat normala europeiska bilar.   har sätt folk slå isär honda styrleder på youtube och där gör dom som beskrivet ovan.  dom slår på sidan av spindeln och leden hoppar ur

Exakt, gör precis så jag med och aldrig misslyckats.

Just nu tror jag det där får skötas av verkstaden, om man nu måste till med hjulinställning. De kanske klankar ner på min montering om inte annat....

En sak som slog mig dock. Att köpa in delar själv och be verkstaden montera, är det något som brukar uppskattas eller gnällas på?

En kompis till mig, som driver egen allbilsverkstad, skriver alltid på kvittot: "Kunden håller med delar = ingen garanti".
Dessutom tror jag han lägger till något i stil med: "materialomkostnad" på kvittot, som motsvarar hans uteblivna vinst på delarna.

Brådhis * Voff voff *
18 december 2021 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Dessutom tror jag han lägger till något i stil med: "materialomkostnad" på kvittot, som motsvarar hans uteblivna vinst på delarna.

Det finns skojare i alla branscher. big_smile Men dom brukar på sikt slippa kunder så det brukar lösa sig...

Senast redigerat av Brådhis (18 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2021 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:

skreech3 skrev:

uhlin skrev:

Exakt, gör precis så jag med och aldrig misslyckats.

Just nu tror jag det där får skötas av verkstaden, om man nu måste till med hjulinställning. De kanske klankar ner på min montering om inte annat....

En sak som slog mig dock. Att köpa in delar själv och be verkstaden montera, är det något som brukar uppskattas eller gnällas på?

En kompis till mig, som driver egen allbilsverkstad, skriver alltid på kvittot: "Kunden håller med delar = ingen garanti".
Dessutom tror jag han lägger till något i stil med: "materialomkostnad" på kvittot, som motsvarar hans uteblivna vinst på delarna.

en sån skulle jag aldrig åka till..    den så kallade vinsten på delarna består ju att han är en snål jävel och inte ger kunden rabbaten på delarna med 200% påslag som det är på alla delar från mekonomen och autoexprten..  den där här får man serivce på slaget på 200%    vad servicen innebär har jag frågat en jag känner som är utesäljare på ett av dessa förtag fick inget svar riktigt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang