Lucif3r
18 december 2021
· 2 208 Inlägg
husseman skrev:
Hmm. så va vi på det vanliga tugget som alltid kommer upp- bilverkstäder har ju rabatt på delar vi köper. Inte några gigantiska, men 25% är normalt. I detta fall, får vi varken sälja delen, eller har nån koll på om delen ens passar på bilen. Då e´det väl inte så konstigt att man som verkstad tackar nej till dessa jobb. Svårt att lämna nån form av garanti..om man måste sätta dit saker man vet e´skit. Testa att ta med en räkmacka till ditt café o beställ bara Kaffe. Du kommer få samma bemötande där. Visst monterar vi grejer åt folk, men då ska det inte vara stark o såna märken...- mvh/Husse
Dom gånger jag haft med egna delar så har det stått på kvittot typ att "kunds egna delar användes, garanti lämnas ej på delarna"(kommer inte ihåg exakta ord), dom har aldrig vägrat använda delarna jag haft med mig. Och då är det ändå volvo-verkstäder jag talar om, inte nisse-på-hörnet verkstäder
Själva jobbet får man ju fortfarande garanti på. Sen är det ju såklart tämligen omöjligt att bevisa om t ex länkarmsbussningarna slets ut i förtid pga. dålig del, eller pga. felaktig åtdragning
Sen ang. priser på reservdelar hos verkstäder... Detta är säkerligen inte sant hos *alla*, men dom flesta verkstäder får själva betala okker-priser för delarna, så även ~25% rabatt på delarna(för verkstäderna) är fortfarande åt h-e för dyrt, jämnfört med priser man själv kan hitta online. Detta är sant inom istortsett alla brancher som tillhandahåller delar.
Så det är ju inte bara kunderna som blir rånande på delpriser hos återförsäljare Jag vet många småföretag som väljer att själva köpa in delar, då det inte är ekonomiskt försvarbart att betala okker-grossistpriserna.