Rep.förslag från verkstad

zzr94092
25 januari 2022 · 4 378 Inlägg

För att inte glömma,kan vara ihoprostat, då kan det gå åt både vinkelslip gassvets..

skreech3
25 januari 2022 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:

skreech3 skrev:

Brådhis skrev:

Det kan vara så om man har otur. Du får dels mäta själva styrleden, men även tex mäta från en fast punkt på bilen (tex subframen eller något) så har du iaf ett något sånär mått. Och förstås jämföra den gamla och nya styrleden bredvid varandra.

Det är ju inte så att det är omöjligt att åtgärda så länge du har ett måttband och förstår var och varför du ska justera, men man ska nog inte utgå från att det bara är att skruva dit en ny led, då är risken att man står där sen. (Även om jag förstås också varit med om att det bara varit att skruva dit en) smile

Vad jag förstått så ska det inte vara några problem att skruva tillbaka den gamla leden igen, förutsatt att man markerat på den. Såg nån video där man räknade hela varv som den skruvades i och ur, men det förutsätter väl rätt längd på leden.

Från var mäter man annars på styrleden för att få rätt mått när man väljer delar?

(Nu är det i princip raka vägen och nerförsbacke till närmsta verkstad (vi snackar högst 500 meter).)

Räkna varven är en bra början, men om det skiljer i längd mellan ledens ände och gängornas ände så blir det inte rätt ändå. smile

Därav att du måste mäta, tex från där styrleden fästs mot styrtappen på hjulspindeln, det måttet ska ju då bli detsamma före och efter förutsatt att du inte rört ratten.

Vad är det egentligen de gör när de gör hjulinställning sen? (Rattlåset går i när inte nyckeln sitter och är nog elservo på styrningen, kanske underlättar)

Tänker du som jag markerade i rött på styrleden här?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-451b4fa033d7a1f9a113b5ef60e06ebb.jpg

skreech3
25 januari 2022 · 159 Inlägg

zzr94092 skrev:
För att inte glömma,kan vara ihoprostat, då kan det gå åt både vinkelslip gassvets..

Då ringer jag dig då väl? Du har väl en vinkelslip jag kan låna. smile

Lucif3r
25 januari 2022 · 2 182 Inlägg

En "riktig hjulinställning" använder sig ju av maskiner som räknar ut vinklar.
I styrleds-sammanhang så är det toe man justerar, och det görs genom att just justera längden på styrstagen.

För att mäta längden mäter man från styrväxeln till hålet för styrleden i spindeln. Att bara mäta inre eller yttre led gör ingen nytta direkt...

spillolja
25 januari 2022 · 4 014 Inlägg

Eller så blåser man bilverkstaden och gör hjulinställnings själv:
https://www.ebay.co.uk/itm/331688440438

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
skreech3
25 januari 2022 · 159 Inlägg

Lucif3r skrev:
En "riktig hjulinställning" använder sig ju av maskiner som räknar ut vinklar.
I styrleds-sammanhang så är det toe man justerar, och det görs genom att just justera längden på styrstagen.

För att mäta längden mäter man från styrväxeln till hålet för styrleden i spindeln. Att bara mäta inre eller yttre led gör ingen nytta direkt...

Du menar att man mäter för hjulinställningens skull? Inte för att hitta rätt reservdel?


De reservdelar jag hittat har ju en längd på 218 och 235 mm, framgår ju inte exakt var de mätt på styrleden, diffar ju ändå nästan 20 mm. Mäter man från ytterkant till ytterkant ska det ju vara 235 mm, men mäter man från mitten blir det ju en annan femma.


Något problem med rost var det inte tal om dock.

Lucif3r
26 januari 2022 · 2 182 Inlägg

precis, man mäter för att få rätt hjulvinkel smile Hur långa själva lederna är är tämligen orelevant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang