Frågor runt Ägarbyte körning osv

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Köpte som sagt bil idag. Det visade sig att personen som sålde inte hade körkort så det gick bara att skicka in blanketten om ägarbyte. Vilket vi gjorde.

Jag har försäkrat bilen.
Men får jag köra den, eller jag måste vänta tills ägarbytet kommit in och blivit registrerat?

Brådhis * Voff voff *
5 december 2021 · 10 244 Inlägg

Stojest skrev:
Köpte som sagt bil idag. Det visade sig att personen som sålde inte hade körkort så det gick bara att skicka in blanketten om ägarbyte. Vilket vi gjorde.

Jag har försäkrat bilen.
Men får jag köra den, eller jag måste vänta tills ägarbytet kommit in och blivit registrerat?

Är ägarbytet inskickat och du har försäkrat den är det bara att köra (förutsatt att den är påställd och skattad). smile

Tips till nästa gång, ta en bild på ägarbytet med telefonen så kan du visa det om du skulle bli stoppad. Annars går det säkert fint med ett köpekontrakt (om ni skrev ett sådant?). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Ja okej men nej det var det jag menade. Vi kunde inte ställa på bilen snabbt /via hemsidan då han ej har körkort och du måste fylla in körkorts nr.

Så det var bara att skicka in blanketten som var möjlig.

Därav är bilen ej påställd.

Så jag måste vänta tills ägarbytet kommit in och registrerats?

Sen undrar jag även, vi skrev ägarbytet idag med dagens datum på allt.
Hur blir det då när de får in pappret för ägarbytet?
Eftersom det på Trafikverket  hemsida står att man ej kan ställa på Bakåt i tiden..?!

Brådhis * Voff voff *
5 december 2021 · 10 244 Inlägg

Stojest skrev:
Ja okej men nej det var det jag menade. Vi kunde inte ställa på bilen snabbt /via hemsidan då han ej har körkort och du måste fylla in körkorts nr.

Så det var bara att skicka in blanketten som var möjlig.

Därav är bilen ej påställd.

Så jag måste vänta tills ägarbytet kommit in och registrerats?

Sen undrar jag även, vi skrev ägarbytet idag med dagens datum på allt.
Hur blir det då när de får in pappret för ägarbytet?
Eftersom det på Trafikverket  hemsida står att man ej kan ställa på Bakåt i tiden..?!

Bilen blir påställd från dagens datum om ni skrev dagens datum.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Men hur kan det gälla om inget registrerat det?
Om jag söker upp bilen står ju inte jag som ägare och att den är avställd. Då får jag ju alltså inte lov att köra den.

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:

Stojest skrev:
Köpte som sagt bil idag. Det visade sig att personen som sålde inte hade körkort så det gick bara att skicka in blanketten om ägarbyte. Vilket vi gjorde.

Jag har försäkrat bilen.
Men får jag köra den, eller jag måste vänta tills ägarbytet kommit in och blivit registrerat?

Är ägarbytet inskickat och du har försäkrat den är det bara att köra (förutsatt att den är påställd och skattad). smile

Tips till nästa gång, ta en bild på ägarbytet med telefonen så kan du visa det om du skulle bli stoppad. Annars går det säkert fint med ett köpekontrakt (om ni skrev ett sådant?). smile

Jag tog foto på allt sad)

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Stojest skrev:

Brådhis skrev:

Stojest skrev:
Köpte som sagt bil idag. Det visade sig att personen som sålde inte hade körkort så det gick bara att skicka in blanketten om ägarbyte. Vilket vi gjorde.

Jag har försäkrat bilen.
Men får jag köra den, eller jag måste vänta tills ägarbytet kommit in och blivit registrerat?

Är ägarbytet inskickat och du har försäkrat den är det bara att köra (förutsatt att den är påställd och skattad). smile

Tips till nästa gång, ta en bild på ägarbytet med telefonen så kan du visa det om du skulle bli stoppad. Annars går det säkert fint med ett köpekontrakt (om ni skrev ett sådant?). smile

Jag tog foto på allt sad)

😁skulle det va

Brådhis * Voff voff *
5 december 2021 · 10 244 Inlägg

Stojest skrev:
Men hur kan det gälla om inget registrerat det?
Om jag söker upp bilen står ju inte jag som ägare och att den är avställd. Då får jag ju alltså inte lov att köra den.

Jag skulle säga att du får köra den, du har ju skickat in beviset, du har bild på det, och får du böter kan du neka och dras det till domstol ser dom ju att den visst var påställd den dagen (eftersom pappret hunnit komma in då).

Men någon annan får gärna också bekräfta. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:

Stojest skrev:
Men hur kan det gälla om inget registrerat det?
Om jag söker upp bilen står ju inte jag som ägare och att den är avställd. Då får jag ju alltså inte lov att köra den.

Jag skulle säga att du får köra den, du har ju skickat in beviset, du har bild på det, och får du böter kan du neka och dras det till domstol ser dom ju att den visst var påställd den dagen (eftersom pappret hunnit komma in då).

Men någon annan får gärna också bekräfta. smile

Ja men pappret har ju inte kommit, den las på brevlådan idag.
Ja hmmm ☺️

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Stojest skrev:

Brådhis skrev:

Stojest skrev:
Men hur kan det gälla om inget registrerat det?
Om jag söker upp bilen står ju inte jag som ägare och att den är avställd. Då får jag ju alltså inte lov att köra den.

Jag skulle säga att du får köra den, du har ju skickat in beviset, du har bild på det, och får du böter kan du neka och dras det till domstol ser dom ju att den visst var påställd den dagen (eftersom pappret hunnit komma in då).

Men någon annan får gärna också bekräfta. smile

Ja men pappret har ju inte kommit, den las på brevlådan idag.
Ja hmmm ☺️

Eller sorry, nu fattar jag vad du menar.
Känns ändå osäkert. Tack för svaren☺️

spillolja
5 december 2021 · 4 014 Inlägg

man kan gå hit:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ … nnatFordon
så ser man om den är påställd dvs, i trafik

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
5 december 2021 · 2 752 Inlägg

Så gjorde man ALLTID innan apparnas intåg och var inget konstigt med det.
Du får förklara om du blir stoppad. Att  just DU har löst försäkring på den bilen ser dom i systemet.

Du måste dock vara 100% säker på att bilen inte har körförbud pga besiktning eller skatteskuld tex.
Sådant upplyser appen om direkt.

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så gjorde man ALLTID innan apparnas intåg och var inget konstigt med det.
Du får förklara om du blir stoppad. Att  just DU har löst försäkring på den bilen ser dom i systemet.

Du måste dock vara 100% säker på att bilen inte har körförbud pga besiktning eller skatteskuld tex.
Sådant upplyser appen om direkt.

Den har inget körförbud, skuld eller strul med besiktning så det är ju lugnt och jag skaffa försäkring idag.
Men om den kommer upp som avställd om jag skulle stoppas osv så Är den väl avställd och förbjuden att köra?

Jag fattar att det borde va lugnt med försäkring och att kunna visa upp ägande bytet men jag har ju också bara haft mitt körkort i 4 veckor så man vill ju inte chansa.

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

spillolja skrev:
man kan gå hit:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/ … nnatFordon
så ser man om den är påställd dvs, i trafik

Tack för svar!

Den kan omöjligt va påställd då han som stod på den och sålde den till mig inte har körkort, dvs ägande bytet gick endast göra via blankett och den gick på lådan idag.

Mossan1
5 december 2021 · 2 752 Inlägg

Vill du känna dig säker kan du ju ringa polisen och fråga.
Eller transportstyrelsen.

Stojest
5 december 2021 · 18 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vill du känna dig säker kan du ju ringa polisen och fråga.
Eller transportstyrelsen.

Ja, ska ringa imorn.

EmulFFS
5 december 2021 · 42 Inlägg

Stojest skrev:

Mossan1 skrev:
Vill du känna dig säker kan du ju ringa polisen och fråga.
Eller transportstyrelsen.

Ja, ska ringa imorn.

Polisen kan du ju ringa dygnet runt, 114 14 är ju alltid öppet

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
dan-kristian
6 december 2021 · 518 Inlägg

Påställning avställning  blir det datumet det registreras. skickar du in pappret ägarbyte med påställning så blir ägarbytet det datum som står skrivet på lappen.påställning blir den dagen pappret kommer in och registreras.Så köra nu så är bilen avställd..Du kunde be han du köpte bilen av att ställt på den så vore det ok..

Lucif3r
6 december 2021 · 2 183 Inlägg

Påställning blir mycket riktigt från det datum transportstyrelsen registrerar anmälan, dvs när pappret kommit fram till dom.

Så, i nuläget är bilen avställd och får ej köras annat än kortast lämpligast väg till bes. eller verkstad.

Stojest
6 december 2021 · 18 Inlägg

Japp det är bra , det är bara att vänta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang