Leasing, köpa bil ...behöver input

cristiancjb
7 december 2021 · 5 Inlägg

Hej ni kunniga!

Jag har aldrig ägt en bil och har noll koll på bilar men nu när jag skaffat familj så börjar det kännas som att det underlättar. Då jag för tillfället är den som försörjer så letar jag efter alternativ som inte är så dyra.
Det som jag behöver först och främst input för är vad ni tycker angående bästa alternativet...är det leasing, köpa begagnad etc som ni rekommenderar och varför? Vilka för/nackdelar med de olika alternativ etc.

Jag har som sagt noll koll på bilar och kan alltså inte meka själv och sånt och känner därför inte att det lönar sig för mig att ha en bil som jag hela tiden måste fixa med ...

Tacksam för all input som kan hjälpa mig att välja hur jag bör gå tillväga

Vänliga hälsningar

granadadr
7 december 2021 · 7 286 Inlägg

Kia kombi

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Brådhis * Voff voff *
7 december 2021 · 10 276 Inlägg

Leasing kan ha sina fördelar. Tex om ni ska köpa hus eller liknande så är ju en fördel att leasing inte syns på din/er UC. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Niklas_J
7 december 2021 · 152 Inlägg

Leasing:
Fördelar
Kontroll på kostnaden. Du vet vad bilen kommer kosta varje månad. Kan vara bra om det bara är en inkomst.
Du vet hur länge du har bilen och kan sen lämna tillbaka den/teckna nytt avtal.
Du behöver ingen kontantinsats och det är inget lån.

Nackdel.
Du betalar för att få låna en bil men äger inte den.
Låst i ett avtal.
Du kan får betala extra för onormalt slitage

Köpa
Fördelar
På långsikt amorterar Du och äger den sen.

Nackdelar
Du kan inget och måste därför lämna in för allt. Det kan blir dyrt.
Behövs en budget för oförutsedda kostnader (beroende på om du köper nytt eller beg).

Behöver du ha kontroll på kostnader och har en begränsad budget så hat leasing många fördelar.

Senast redigerat av Niklas_J (7 december 2021)

panda666
7 december 2021 · 4 250 Inlägg

Vad har du för budget för det första? Billigaste bilen att leasa kostar runt 2500 minst i månaden i 3 år och om du väljer en lägre period 1-2 år då blir det dyrare per månad. Som ovan sa också så är många leasingbolag hårda när det gäller slitage på bilen, är det bucklor och lackskador osv samt slarv med service så kommer du att få betala ganska mycket till leasingbolaget när det är dags att lämna över bilen tbax. Har jobbat i nästan 10 år med leasingbilar och vet vad jag pratar om^^ Det är väldigt vanligt att folk leasar billiga bilar för tjänsten, typ städ, elektriker, vvs, bygg osv osv och när dom lämnar tbax bilen ska nån göra en kalkyl och samla allt med skicket att göra på bilen och många överstiger 40-50 tusen i reparationer osv innan moms. Är du pedant som person och inte sliter på bilen och sköter service då kan det vara en ide, annars skulle ja skita i det. Många som jag känner kör typ toyota, kia och andra märken och brukar inte ha problem, dom brukar bara rulla på. Sen behöver du inte ta bilen heller till märkesverksta som fantiserar om priser.

cristiancjb
6 januari 2022 · 5 Inlägg

Ok, jag har nu bestämt mig för att köpa i stället! Fortfarande inte lätt då det finns mängder med bilar och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det gäller budget. Köper man begagnad, vilket nog är det jag ska göra , är det så att ju mer jag betalar för bilen (total kostnad), ju större chans att den håller längre? Eller är det bara ett lotteri ifall man får en bil som man kort efter köp får skicka till verkstad för diverse reparationer eller en sån håller sig utan större fel, oberoende på om man köper en bil för 20000 eller en för 150000kr?
Vad bör jag tänka på om jag ska köpa?
Tack för all hjälp

panda666
6 januari 2022 · 4 250 Inlägg

cristiancjb skrev:
Ok, jag har nu bestämt mig för att köpa i stället! Fortfarande inte lätt då det finns mängder med bilar och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när det gäller budget. Köper man begagnad, vilket nog är det jag ska göra , är det så att ju mer jag betalar för bilen (total kostnad), ju större chans att den håller längre? Eller är det bara ett lotteri ifall man får en bil som man kort efter köp får skicka till verkstad för diverse reparationer eller en sån håller sig utan större fel, oberoende på om man köper en bil för 20000 eller en för 150000kr?
Vad bör jag tänka på om jag ska köpa?
Tack för all hjälp

Om det viktigaste för dig är hållbarhet borde du hålla dig till asiatiskt om du inte gillar att mecka ibland eller har nån billig meck som kan hjälpa dig . Toyota, kia,mazda,honda,hyundai, suzuki tex. Om du vill ha kostnaderna nere, lexus finns också som är typ bland de bästa inom hållbarhet. för 150k borde du hitta en pålitlig rackare som inte ger dig huvudvärk. Finns andra märken som också håller bra bara man hittar en välservad jävel som dom har tagit hand om. Men rent generellt skulle ja säga nått asiatiskt. För 20k är det lite mer lotteri vad man får men man kan hitta bra bilar där också. Enda jag kan säga är att många som jag känner som kör typ toyota och andra asiater hör jag aldrig nått om att deras bilar strular.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 459 Inlägg

Titta på vilka bilar som har lång fabriksgaranti och köp en lätt begagnad sådan. Exempelvis en 2 år gammal KIA Ceed. Då har den 5 års helgaranti kvar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
7 januari 2022 · 7 233 Inlägg

cristiancjb skrev:
Hej ni kunniga!

Jag har aldrig ägt en bil och har noll koll på bilar men nu när jag skaffat familj så börjar det kännas som att det underlättar. Då jag för tillfället är den som försörjer så letar jag efter alternativ som inte är så dyra.
Det som jag behöver först och främst input för är vad ni tycker angående bästa alternativet...är det leasing, köpa begagnad etc som ni rekommenderar och varför? Vilka för/nackdelar med de olika alternativ etc.

Jag har som sagt noll koll på bilar och kan alltså inte meka själv och sånt och känner därför inte att det lönar sig för mig att ha en bil som jag hela tiden måste fixa med ...


Tacksam för all input som kan hjälpa mig att välja hur jag bör gå tillväga

Vänliga hälsningar

Köp en ny bensindriven Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, KIA eller Hyundai.
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för.
Alla bilars helförsäkring ger dig ett gott  ekonomiskt skydd mot stora/omfattande/dyra fel på motor, växellåda elfel m m genom maskinskadedelen i 10 år eller 10.000 mil - vilket som först uppnås - till en självrisk på 2.000:-(Folksam), vilket även inkluderar bärgning till verkstad.
Härutöver har de flesta nya bilar en "vägassistans" (Honda) som förnyas på 1 år varje gång du servar bilen på auktoriserad märkesverkstad.
Kan vara bra för sinnesfriden.

Väljer du, av budgetskäl, en begagnad bil vill jag rekommendera en runt 3 - 5 år gammal bil som körts runt 5.000 mil.
Har du möjlighet att köpa en bil som är körd i Norrlands inland så ä det att föredra före "storstadsbil".
Köp privat och slipp bilhandlarnas påslag på priset med runt 30.000:-.
Visserligen lämnar bilhandlarna 6 månaders garanti - men endast på fel som är trafiksäkerhetsrelaterade.
Fördelen med att köpa av en näringsidkare är att du kan reklamera ev fel(som fanns när du köpte bilen).
Vid handel mellan privatpersoner finns inte motsvarande skydd = "runt-hörnet-garanti".
Att köpa en "enägarbil" direkt av förste ägaren guld värt.

Sist - men inte minst - ju nyare bil du köper - desto säkrare är den(fler säkerhetsrelaterade saker tillkommer varje år).
Något att tänka på om du har familj och är rädd om den.

Har du problem med rörelseapparaten - rygg, knän, höftleder - så råder jag till att prova en SUV.
Likaså om du har, eller kommer att få, en eller flera bilbarnstolar, så är en SUV komfortablare för din rygg än en låg Volvo 40 eller 60 - för att exemplifiera.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 459 Inlägg

torsen skrev:

cristiancjb skrev:
Hej ni kunniga!

Jag har aldrig ägt en bil och har noll koll på bilar men nu när jag skaffat familj så börjar det kännas som att det underlättar. Då jag för tillfället är den som försörjer så letar jag efter alternativ som inte är så dyra.
Det som jag behöver först och främst input för är vad ni tycker angående bästa alternativet...är det leasing, köpa begagnad etc som ni rekommenderar och varför? Vilka för/nackdelar med de olika alternativ etc.

Jag har som sagt noll koll på bilar och kan alltså inte meka själv och sånt och känner därför inte att det lönar sig för mig att ha en bil som jag hela tiden måste fixa med ...


Tacksam för all input som kan hjälpa mig att välja hur jag bör gå tillväga

Vänliga hälsningar

Köp en ny bensindriven Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, KIA eller Hyundai.
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för.
Alla bilars helförsäkring ger dig ett gott  ekonomiskt skydd mot stora/omfattande/dyra fel på motor, växellåda elfel m m genom maskinskadedelen i 10 år eller 10.000 mil - vilket som först uppnås - till en självrisk på 2.000:-(Folksam), vilket även inkluderar bärgning till verkstad.
Härutöver har de flesta nya bilar en "vägassistans" (Honda) som förnyas på 1 år varje gång du servar bilen på auktoriserad märkesverkstad.

Så pass? Exempel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för..

Så pass? Exempel?

"...många undantag från vad den inte gäller för..." betyder ju att den gäller för väldigt mycket då? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 459 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för..

Så pass? Exempel?

"...många undantag från vad den inte gäller för..." betyder ju att den gäller för väldigt mycket då? wink

Samma gäller ju för VAG. Försäkringen täcker inte kamkedjeras, oljeförbrukning eller DSG-låda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
7 januari 2022 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Så pass? Exempel?

"...många undantag från vad den inte gäller för..." betyder ju att den gäller för väldigt mycket då? wink

Samma gäller ju för VAG. Försäkringen täcker inte kamkedjeras, oljeförbrukning eller DSG-låda.

Perfekt, dom täcker inte de vanligaste problemen som inträffar på dessa bilar. Kia och toyota tex täcker nästan allt, tom hybridbatteri som är dyrt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2022 · 17 459 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:
"...många undantag från vad den inte gäller för..." betyder ju att den gäller för väldigt mycket då? wink

Samma gäller ju för VAG. Försäkringen täcker inte kamkedjeras, oljeförbrukning eller DSG-låda.

Perfekt, dom täcker inte de vanligaste problemen som inträffar på dessa bilar. Kia och toyota tex täcker nästan allt, tom hybridbatteri som är dyrt.

Ja, men vi får snällt serva vår Prius på en Toyota-verkstad så får man ett Hybrid-intyg på att systemet är ok och då täcker garantin detta motorpaket ett år till på garanti upp til bilen blir 10 år. Å andra sidan kostade en mellanservice 2495:- sist...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2022 · 13 733 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

"...många undantag från vad den inte gäller för..." betyder ju att den gäller för väldigt mycket då? wink

Samma gäller ju för VAG. Försäkringen täcker inte kamkedjeras, oljeförbrukning eller DSG-låda.

Perfekt, dom täcker inte de vanligaste problemen som inträffar på dessa bilar. Kia och toyota tex täcker nästan allt, tom hybridbatteri som är dyrt.

ja kia verkar sköta sig vad jag märkt..   polarn fick in en kundbil med handbromsproblem och efter felsökning konstaterade han att en handbromsvajer var skrot.   han beställde ny vajer och tänkte inte så mycket på det.  då han hade en del att göra så fick jag i vanlig ordning rycka in och hjälpa till. 
men när han pratade om vajern på denna bil frågade jag honom om inte bilen hade garanti.   vi kollade upp och den var under garanti fortfarande.  så han ringde kunden som hämtade bilen och åkte till Kia dom bytte vajern kostnadsfritt .  kan säga tat den kunden var väldigt glad att slippa betala polarn.  tror polarn tjänade på det oxå.  istället för att scamma kunder och ta betalt för sånt under garanti.

men han tänkte inte på det då bilen endå var "gammal"   den hade 3månaders garanti kvar då.     
den kunden återkommer garanterat till honom efter det om det blir något fel på den bilen och säkert skickar din vänner och bekanta oxå.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
7 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Samma gäller ju för VAG. Försäkringen täcker inte kamkedjeras, oljeförbrukning eller DSG-låda.

Perfekt, dom täcker inte de vanligaste problemen som inträffar på dessa bilar. Kia och toyota tex täcker nästan allt, tom hybridbatteri som är dyrt.

ja kia verkar sköta sig vad jag märkt..   polarn fick in en kundbil med handbromsproblem och efter felsökning konstaterade han att en handbromsvajer var skrot.   han beställde ny vajer och tänkte inte så mycket på det.  då han hade en del att göra så fick jag i vanlig ordning rycka in och hjälpa till. 
men när han pratade om vajern på denna bil frågade jag honom om inte bilen hade garanti.   vi kollade upp och den var under garanti fortfarande.  så han ringde kunden som hämtade bilen och åkte till Kia dom bytte vajern kostnadsfritt .  kan säga tat den kunden var väldigt glad att slippa betala polarn.  tror polarn tjänade på det oxå.  istället för att scamma kunder och ta betalt för sånt under garanti.

men han tänkte inte på det då bilen endå var "gammal"   den hade 3månaders garanti kvar då.     
den kunden återkommer garanterat till honom efter det om det blir något fel på den bilen och säkert skickar din vänner och bekanta oxå.

Ja, jag har också bara hört gott om KIA´s garantier. Jag undrar vad det är Torsen vet som inte vi vet?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2022 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

panda666 skrev:

Perfekt, dom täcker inte de vanligaste problemen som inträffar på dessa bilar. Kia och toyota tex täcker nästan allt, tom hybridbatteri som är dyrt.

ja kia verkar sköta sig vad jag märkt..   polarn fick in en kundbil med handbromsproblem och efter felsökning konstaterade han att en handbromsvajer var skrot.   han beställde ny vajer och tänkte inte så mycket på det.  då han hade en del att göra så fick jag i vanlig ordning rycka in och hjälpa till. 
men när han pratade om vajern på denna bil frågade jag honom om inte bilen hade garanti.   vi kollade upp och den var under garanti fortfarande.  så han ringde kunden som hämtade bilen och åkte till Kia dom bytte vajern kostnadsfritt .  kan säga tat den kunden var väldigt glad att slippa betala polarn.  tror polarn tjänade på det oxå.  istället för att scamma kunder och ta betalt för sånt under garanti.

men han tänkte inte på det då bilen endå var "gammal"   den hade 3månaders garanti kvar då.     
den kunden återkommer garanterat till honom efter det om det blir något fel på den bilen och säkert skickar din vänner och bekanta oxå.

Ja, jag har också bara hört gott om KIA´s garantier. Jag undrar vad det är Torsen vet som inte vi vet?

något hemligt tydligen?!      säger inte att Kia är världens bästa bil.  men samtidigt så får man nog ganska mycket för pengarna.  sen handlar det om vad man vill ha.   finast bil på uppfarten så nej.   tystaste bilen. så nej.     men tror ägandet vållar få problem. 

vet iof att polarns lillasysters Ceed så fungerar ac sjukt dåligt och enligt återförsäljaren är det normalt   att den inte klarar att hålla ner tempraturen fast det är +30   det klarar ju min 2003 Audi A2    som stått  parkerad hemma i 2år och drogs i gång i somras..   som plätt lätt sänkte tempraturen till 21grader och låg stadigt där. 

men det tror jag är mer relaterat till puckot som felsökte hennes bil snarare än Kia som företag. 

vet många som åker Hyundai med gott resultat med väldigt få problem under dom åren dom äger bilarna.   
men det är ju samma bil som en Kia istort sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
cristiancjb
7 januari 2022 · 5 Inlägg

Tack för svaren, lutar lite åt Kia hållet. Några modeller som ni rekommenderar om man är en familj (förvisso liten familj men man vill kunna ha en nedfälld barnvagn i bakluckan åtminstone utan problem)
Mvh

panda666
7 januari 2022 · 4 250 Inlägg

cristiancjb skrev:
Tack för svaren, lutar lite åt Kia hållet. Några modeller som ni rekommenderar om man är en familj (förvisso liten familj men man vill kunna ha en nedfälld barnvagn i bakluckan åtminstone utan problem)
Mvh

Ceed eller sportswagon ceed. finns flera andra modeller beroende på din budget. Alla kia håller bra och dessutom har du också deras garanti på 7 år eller 15.000mil. Toyota är också mycket bra. Dom nya corolla är fina;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2022 · 17 459 Inlägg

KIA Carens finns med som begagnad, en lite mer högbyggd Ceed modell mindre familjebuss.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang