Leasing, köpa bil ...behöver input

Mangisen
8 januari 2022 · 1 034 Inlägg

panda666 skrev:

cristiancjb skrev:
Tack för svaren, lutar lite åt Kia hållet. Några modeller som ni rekommenderar om man är en familj (förvisso liten familj men man vill kunna ha en nedfälld barnvagn i bakluckan åtminstone utan problem)
Mvh

Ceed eller sportswagon ceed. finns flera andra modeller beroende på din budget. Alla kia håller bra och dessutom har du också deras garanti på 7 år eller 15.000mil. Toyota är också mycket bra. Dom nya corolla är fina;)

Min syster har en 2020 corolla kombi med två barn 7 och 3, den är riktigt trång i kupén så hon rekommenderar inte mer än  1 barn för att få plats med sina grejer eller om man har bakåtvänd stol 🙂.
Tänk på att ceed är rymligare i kupén

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2022 · 13 732 Inlägg

Mangisen skrev:

panda666 skrev:

cristiancjb skrev:
Tack för svaren, lutar lite åt Kia hållet. Några modeller som ni rekommenderar om man är en familj (förvisso liten familj men man vill kunna ha en nedfälld barnvagn i bakluckan åtminstone utan problem)
Mvh

Ceed eller sportswagon ceed. finns flera andra modeller beroende på din budget. Alla kia håller bra och dessutom har du också deras garanti på 7 år eller 15.000mil. Toyota är också mycket bra. Dom nya corolla är fina;)

Min syster har en 2020 corolla kombi med två barn 7 och 3, den är riktigt trång i kupén så hon rekommenderar inte mer än  1 barn för att få plats med sina grejer eller om man har bakåtvänd stol 🙂.
Tänk på att ceed är rymligare i kupén

mycket billigare att inte skaffa barn..   och man kan ha roligare bilar då oxå smile

har haft nedräkning i 21år på att ungarna ska flytta hemifrån så man får sitt liv tillbaka smile
men jag har aldrig anpassat fordon storleken efter barnen.. dom får helt enkelt leva med att det är trångt om det nu är trångt smile
sen har nog aldrig en Corolla varit tänkt som familjebil..    men jag minns när polarn hade en 92:Ans corolla och vi åkte säkert 7st i den ibland.. iof hade vi 7st i min fiat uno när vi körde från örebro till e-tuna det gick oxå smile  det var dock rätt trångt men bara man vill så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
8 januari 2022 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:

Mangisen skrev:

panda666 skrev:

Ceed eller sportswagon ceed. finns flera andra modeller beroende på din budget. Alla kia håller bra och dessutom har du också deras garanti på 7 år eller 15.000mil. Toyota är också mycket bra. Dom nya corolla är fina;)

Min syster har en 2020 corolla kombi med två barn 7 och 3, den är riktigt trång i kupén så hon rekommenderar inte mer än  1 barn för att få plats med sina grejer eller om man har bakåtvänd stol 🙂.
Tänk på att ceed är rymligare i kupén

mycket billigare att inte skaffa barn..   och man kan ha roligare bilar då oxå smile

har haft nedräkning i 21år på att ungarna ska flytta hemifrån så man får sitt liv tillbaka smile
men jag har aldrig anpassat fordon storleken efter barnen.. dom får helt enkelt leva med att det är trångt om det nu är trångt smile
sen har nog aldrig en Corolla varit tänkt som familjebil..    men jag minns när polarn hade en 92:Ans corolla och vi åkte säkert 7st i den ibland.. iof hade vi 7st i min fiat uno när vi körde från örebro till e-tuna det gick oxå smile  det var dock rätt trångt men bara man vill så smile

Har alltid kört sedaner och har en kid. aldrig vart problem med barnvagn och barnstol, köper bara grejerna som är smidiga och anpassningsbara. Även farsan när jag var liten stoppa han i oss i sedan 2 kids och barnvagn o stolar osv inga problem alls^^ tror folk kanske är lite känsliga och tror dom behöver super suv för att klara sig^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 januari 2022 · 17 455 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:

Mangisen skrev:

Min syster har en 2020 corolla kombi med två barn 7 och 3, den är riktigt trång i kupén så hon rekommenderar inte mer än  1 barn för att få plats med sina grejer eller om man har bakåtvänd stol 🙂.
Tänk på att ceed är rymligare i kupén

mycket billigare att inte skaffa barn..   och man kan ha roligare bilar då oxå smile

har haft nedräkning i 21år på att ungarna ska flytta hemifrån så man får sitt liv tillbaka smile
men jag har aldrig anpassat fordon storleken efter barnen.. dom får helt enkelt leva med att det är trångt om det nu är trångt smile
sen har nog aldrig en Corolla varit tänkt som familjebil..    men jag minns när polarn hade en 92:Ans corolla och vi åkte säkert 7st i den ibland.. iof hade vi 7st i min fiat uno när vi körde från örebro till e-tuna det gick oxå smile  det var dock rätt trångt men bara man vill så smile

Har alltid kört sedaner och har en kid. aldrig vart problem med barnvagn och barnstol, köper bara grejerna som är smidiga och anpassningsbara. Även farsan när jag var liten stoppa han i oss i sedan 2 kids och barnvagn o stolar osv inga problem alls^^ tror folk kanske är lite känsliga och tror dom behöver super suv för att klara sig^^

Tja, när våra 3 ungar var små så åkte vi Citroën C5 kombi och Volvo V70. Gick fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
9 januari 2022 · 7 231 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:
mycket billigare att inte skaffa barn..   och man kan ha roligare bilar då oxå smile

har haft nedräkning i 21år på att ungarna ska flytta hemifrån så man får sitt liv tillbaka smile
men jag har aldrig anpassat fordon storleken efter barnen.. dom får helt enkelt leva med att det är trångt om det nu är trångt smile
sen har nog aldrig en Corolla varit tänkt som familjebil..    men jag minns när polarn hade en 92:Ans corolla och vi åkte säkert 7st i den ibland.. iof hade vi 7st i min fiat uno när vi körde från örebro till e-tuna det gick oxå smile  det var dock rätt trångt men bara man vill så smile

Har alltid kört sedaner och har en kid. aldrig vart problem med barnvagn och barnstol, köper bara grejerna som är smidiga och anpassningsbara. Även farsan när jag var liten stoppa han i oss i sedan 2 kids och barnvagn o stolar osv inga problem alls^^ tror folk kanske är lite känsliga och tror dom behöver super suv för att klara sig^^

Tja, när våra 3 ungar var små så åkte vi Citroën C5 kombi och Volvo V70. Gick fint.

När min son var nyfödd hade vi en Plymouth sedan.
Den var så låg i bagageutrymmet att vi var tvungna att köpa en barnvagn med avtagbara hjul.
Men på bredden och längden hade det nog nästan fått plats 4 barnvagnar.
Så köp inte Plymouth sedan!!!!!!

Brådhis * Voff voff *
9 januari 2022 · 10 275 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

cristiancjb skrev:
Hej ni kunniga!

Jag har aldrig ägt en bil och har noll koll på bilar men nu när jag skaffat familj så börjar det kännas som att det underlättar. Då jag för tillfället är den som försörjer så letar jag efter alternativ som inte är så dyra.
Det som jag behöver först och främst input för är vad ni tycker angående bästa alternativet...är det leasing, köpa begagnad etc som ni rekommenderar och varför? Vilka för/nackdelar med de olika alternativ etc.

Jag har som sagt noll koll på bilar och kan alltså inte meka själv och sånt och känner därför inte att det lönar sig för mig att ha en bil som jag hela tiden måste fixa med ...


Tacksam för all input som kan hjälpa mig att välja hur jag bör gå tillväga

Vänliga hälsningar

Köp en ny bensindriven Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, KIA eller Hyundai.
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för.
Alla bilars helförsäkring ger dig ett gott  ekonomiskt skydd mot stora/omfattande/dyra fel på motor, växellåda elfel m m genom maskinskadedelen i 10 år eller 10.000 mil - vilket som först uppnås - till en självrisk på 2.000:-(Folksam), vilket även inkluderar bärgning till verkstad.
Härutöver har de flesta nya bilar en "vägassistans" (Honda) som förnyas på 1 år varje gång du servar bilen på auktoriserad märkesverkstad.

Så pass? Exempel?

Torsen, inget nytt om tankarna kring varför du skriver att man ska inte ska stirra sig blind på KIA´s garanti? Det är ju inte utan att man är lite nyfiken. Tror att Hybrid_ också är det . smile

Senast redigerat av Brådhis (9 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
cristiancjb
9 januari 2022 · 5 Inlägg

Tack för all info. Bra med tips!
Hur går ni till väga när ni ska välja vilken handlare ni köper från? Finns ju många och då jag som sagt inte kan nåt om bilar så känns det säkrare än att köpa från privatperson.

Vad har ni för tankar om KVDbil?

Mvh.

panda666
9 januari 2022 · 4 250 Inlägg

cristiancjb skrev:
Tack för all info. Bra med tips!
Hur går ni till väga när ni ska välja vilken handlare ni köper från? Finns ju många och då jag som sagt inte kan nåt om bilar så känns det säkrare än att köpa från privatperson.

Vad har ni för tankar om KVDbil?

Mvh.

ingen är perfekt som handlare tyvärr, man får kolla upp vilken handlare det gäller om innan man besöker. Har haft bra kontakt med kvd flera gånger då jag har både köpt och sålt via dom. Det gäller att vara noga när man kollar på bilderna och läser noga om vad dom skriver. Sen så skulle ja inte rekommendera att man åker 500mil och går och köper en bil då ifall nått har missats eller nått är fel då blir det för jävligt. Men bilarna som säljs där verkar stämma med beskrivningen för det mesta. Ingen kompis som kan lite bilar som kan hänga med eller hjälpa till?

cristiancjb
16 januari 2022 · 5 Inlägg

Nä, tyvärr har jag inte några kunniga bilvänner. Eventuellt har jag kanske någon jag känner som har koll men vet inte om han skulle haka på för att åka en alldeles för lång sträcka bara för att kolla på en bil...aja, men det blir mest att röka och få lite basinfo för det kanske blir att jag avvaktar ett tag till med att köpa bil.
Tack för alla svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang