Köpråd: Långfärdskryssare - äldre tysk eller nyare fransk?

Cressida12
11 december 2021 · 19 Inlägg

Kör mycket bil privat pga av jobba på långt håll. Blir åtminstone 200 mil per månad. Hade gärna tagit kollektivtrafik, men tyvärr funkar det inte med hur jag bor. När nu också frun behöver bilen mer måste vi ha en bil till.

Min budget är mellan 250-300 000 och jag vill ha en bil med hög komfort och hyfsat billig i drift. Mercedes E-klass och Bmw 5-serie tilltalar. Gärna sedan. BMW har jag haft som yngre och har både bra och dålig erfarenhet. Men, det är många år sedan nu. Tänker dock att det är bilar med bra komfort. Det vore inte otänkbart att hitta en w213 med amgpaket eller G30 för 250-300 000.

Bubblarna är Renault Talisman och nya Peugeot 508. Särskilt Peugeoten har fått fina recensioner. Tyst som i en A8 läste jag i ett test. Här kan man få nyare bilar och med färre mil. Kan det till och med vara så att en nyare Peugeot eller Talisman slår en äldre BMW eller Mercedes? Kanske också billigare i drift?

Sedan finns det så klart Volvo V90 och Passat… Lexus Gs/LS Andra tips?

Hur hade ni resonerat?

torsen
11 december 2021 · 7 231 Inlägg

Varför inte en Jaguar, Range Rover, Daimler eller Bentley?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2021 · 17 455 Inlägg

Kan bara svara på en bil: Vi har en Peugeot 508 Sedan E-Hdi EGS 2013 sedan drygt 2 år tillbaka.

Den är mycket fin att åka i. Tyst. Automatlådan är modell trög, den ska koppla-växla-släppa koppling i lugn och ro. Inga problem för oss som kör rätt lugnt men ligger i 130 km/h på långresor. Stämpla full gas gas vid rödljus rekommenderas inte. Den växlar mycket hårt då. Förbrukning ligger på 0,48 L/mil  även vid kortkörningar på en tank. Men har samma typ av låda i min Hyundai årsmodell 2022 och inget problem där heller.  Fulltankad tar man sig över 150 mil.

Min chef och en kompis har BMW 535D -08 och BMW 740D och de krånglar friskt.

Skatt på Pega är 1103:- per år. Billig är den med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Samuelssons
11 december 2021 · 18 Inlägg

Volvo V90 D4 CrossCountry med inscription paket eller en Mercedes E klass 300 de. Dieselmotorerna är både snåla och klimatsmarta då de kan tankas fossilfritt med HVO100.

Samuelssons
11 december 2021 · 18 Inlägg

Glömde säga att en Audi A6 / A6 quattro Tdi är också fina långfärdsbilar.

Presidento Of World
11 december 2021 · 3 322 Inlägg

Citroën c5 aircross med 1.6 turbo bensin drar blandad 0.55, hög komfort och 8 steg riktig automat (ej robot likt EGS eller DCT).

Bekymmersfri bil men det är ingen statusbil likt Volvo Mercedes eller BMW/Audi. Dock mycket mindre krångel.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torpis Forummoderator
11 december 2021 · 10 572 Inlägg

Cressida12 skrev:
Hur hade ni resonerat?

Köp en elbil. Nästan vilken du än väljer (förutom Zoe) kommer vara mycket behagligare att åka i än en bensin/diesel bil. Sen spar du stora summor på att slippa köpa räckvidd för 20kr/mil utan snarare 2kr/mil. Skatt är också en rätt stor skillnad.

Klura på det....  50k per år i besparing på skatt + räckvidd gör ju ganska mycket, efter 5år kan du slänga elbilen utan att ha gått minus(!) Eller om vi vänder på det sätt en budget 250k högre och gå jämn ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang