1.8Ts går ojämnt! Vad kan vara felet?

W_Raisanen
11 december 2021 · 19 Inlägg

Tjenare, har en Audi 1.8ts från 1999 som helt plötsligt började gå dåligt med samma symptom som att den skulle misstända. Jag har hittills provat att byta alla 4 stift samt felsökt tändspolarna. Kollat slangar efter läckage men hittade inget. Har även felsökt med VCDS men inga felkoder dök upp. Märkte att bilen gick dåligt när den var kall så fick rådet av Müllers att byta tempgivare, så bytte tempgivaren och gav ej några resultat. Bilen går dåligt tills den når arbetstemperatur men när den står på tomgång kan den ibland börja att gå dåligt igen men börjar gå bra igen efter några sekunder. Bilen bluddrar och vibrerar när den går dåligt. Så vad kan felet vara? Börjar vara ganska less på att bara gissa mig fram.

chybber
12 december 2021 · 61 Inlägg

Börja med att försöka lokalisera vilken cylinder den går dåligt på, Ryck spridarkontakt/tändspole och se vilken det är.
Börja sen när du lokaliserat vilken att flytta tändspole/tändkabel och ev spridare och se om felet följer med.
Börja där tycker jag

W_Raisanen
14 december 2021 · 19 Inlägg

chybber skrev:
Börja med att försöka lokalisera vilken cylinder den går dåligt på, Ryck spridarkontakt/tändspole och se vilken det är.
Börja sen när du lokaliserat vilken att flytta tändspole/tändkabel och ev spridare och se om felet följer med.
Börja där tycker jag

Nu mera verkar temperaturen inte spela någon roll överhuvudtaget. Jag har kollat så alla tändspolar funkar vilket dom gör samt att det sitter nya tändstift. Ibland går den rent och ibland har den samma symptom som att den misständer. Några andra tips?

fax110
15 december 2021 · 344 Inlägg

Har du ett vcds så slå upp livedata och kolla misständningar.

Slår vad om att det är backventilen till pcv/vevhusventilation som har gett upp. Så länge sen jag höll på nu men man kan nypa en slang till vevhusventen så ska bilen gå bra nästan direkt.

Jag har skrivit mycket om detta tidigare här på forumet ska se om jag kan hitta igen det men har inte tid att leta just nu tyvärr

W_Raisanen
15 december 2021 · 19 Inlägg

fax110 skrev:
Har du ett vcds så slå upp livedata och kolla misständningar.

Slår vad om att det är backventilen till pcv/vevhusventilation som har gett upp. Så länge sen jag höll på nu men man kan nypa en slang till vevhusventen så ska bilen gå bra nästan direkt.

Jag har skrivit mycket om detta tidigare här på forumet ska se om jag kan hitta igen det men har inte tid att leta just nu tyvärr

Tack för tipset:) ska kolla det imorgon så uppdaterar jag om vad som händer

fax110
15 december 2021 · 344 Inlägg

Den här haft oftast varit trasig när jag har haft fel på vevhusventen men även slangar och stora pucken kan vara kass. Klämmer man åt slangen till insuget så borde det försvinna i så fall men jag minns inte riktigt 😂

https://www.partsplaceinc.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/2/vw-1-8t-pcv-valve-22452.jpg

W_Raisanen
16 december 2021 · 19 Inlägg

fax110 skrev:
Den här haft oftast varit trasig när jag har haft fel på vevhusventen men även slangar och stora pucken kan vara kass. Klämmer man åt slangen till insuget så borde det försvinna i så fall men jag minns inte riktigt 😂

https://www.partsplaceinc.com/media/cat … -22452.jpg

Har en bättre begagnad sådan här, som kommer från en anna bil jag skrotat så kan ju prova att byta den för det skadar ju inte om inte får jag beställa en ventil.
https://media.autodoc.de/360_photos/129 … review.jpg

W_Raisanen
21 december 2021 · 19 Inlägg

Har nu läst lite nya felkoder och fick fram felkoderna:

Luftmassemätare (G70) P0103 - 35-10 - signalen är för hög - Intermittent fel
Givare för kylvätsketemperatur (G62) P0116 - 35-00 - orimlig signal

Luftmassemätaren är väl en rimlig teori eftersom det brukar ju vara ett vanligt problem på dessa bilar, men tempgivaren är ny bytt så vet inte riktigt vad man ska tolka "orimlig signal" som

fax110
22 december 2021 · 344 Inlägg

W_Raisanen skrev:
Har nu läst lite nya felkoder och fick fram felkoderna:

Luftmassemätare (G70) P0103 - 35-10 - signalen är för hög - Intermittent fel
Givare för kylvätsketemperatur (G62) P0116 - 35-00 - orimlig signal

Luftmassemätaren är väl en rimlig teori eftersom det brukar ju vara ett vanligt problem på dessa bilar, men tempgivaren är ny bytt så vet inte riktigt vad man ska tolka "orimlig signal" som

Du bytte tempgivaren på baksidan av motorn? Den som är jätte lätt att komma åt .. not 😂

Senast redigerat av fax110 (22 december 2021)

W_Raisanen
23 december 2021 · 19 Inlägg

fax110 skrev:

W_Raisanen skrev:
Har nu läst lite nya felkoder och fick fram felkoderna:

Luftmassemätare (G70) P0103 - 35-10 - signalen är för hög - Intermittent fel
Givare för kylvätsketemperatur (G62) P0116 - 35-00 - orimlig signal

Luftmassemätaren är väl en rimlig teori eftersom det brukar ju vara ett vanligt problem på dessa bilar, men tempgivaren är ny bytt så vet inte riktigt vad man ska tolka "orimlig signal" som

Du bytte tempgivaren på baksidan av motorn? Den som är jätte lätt att komma åt .. not 😂

Aa den är bytt big_smile

Senast redigerat av W_Raisanen (23 december 2021)

W_Raisanen
17 januari 2022 · 19 Inlägg

Har bytt luftmassemätaren och felkoderna försvann och bilen gick bra igen men efter ca 5km kom problemet tillbaka bilen känns typ orkeslös och rycker vid gaspådrag och går ojämnt har inga felkoder. Någon som har tips på vad det kan vara börjar vara jävligt less på att söka. Om. ingen har något bra tips så lämnar jag in skiten på verkstad. smile

Cassius Hobbymekaniker
4 februari 2022 · 470 Inlägg

Var vevhus vent'en schysst? De där motorerna hade en tendens att koksa en del om man inte lät dom bli varma innan man gasade hårt och inte bytte olja i tid. Det sätter tillslut igen bl a vevhusventen som kan ge de där problemen (precis som fax110 är inne på)

Skulle kunna vara en sån enkel sak som ett jordfel om den gick bra ett tag för att sen bli sämre igen. Antar att du uteslutit en strulande spridare?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang