Dieselvärmare startar och stänger av med felkod 52

sidekrans
21 december 2021 · 6 Inlägg

Bilmodell
Toyota RAV4 III

Eberspächer

Ange gärna vilken motor din bil har.
Diesel D4D 2.2L

Hydronic II-H D5Z-H
Ref nr 25 2282 05
35W/12V/5kW/max 2.5bar

• Årsmodell
2007

• Miltal
25000

• Modifikationer på bilen
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
Dieselvärmare Eberspächer fabriksmonterad.
Eftermonterad cirkulationspump och EasyStart R+ paketet.
Eftermonterad GSM start relä.


• Hur yttrar sig felet?
Symtom, t.ex. för lågt/högt laddtryck, ryckningar etc - var så detaljerad som möjligt med angivelse av laddtrycksnivåer, varvtal osv.
Lyser det några varningslampor?

Dieselvärmaren startar upp och stänger av sig efter 5-10 minuter.
Ibland stänger den ned innan bränslepumpstickandet kommit igång, ibland efter.
Ibland ger den felkod 52, ibland inte.
Jag tycker att den låter lite annorlunda vid uppstart. Normalt brukar man höra när bränslet börjar brinna och intensiteten ökar eftersom i ganska stadig takt. Numera så är denna frekvensökning eller vad man ska kalla det lite svajande, går upp, lite ned och upp igen för att slutligen antingen starta och låta normalt eller stänga av.


• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Tror inte det.


• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har det bytts några delar?
Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Dieselvärmaren slutade fungera redan i höstas och byttes då ut till en begagnad av samma modell men som tidigare satt på en Toyota Yaris.
Den nya fungerade bra i ca 1-2 veckor men har nu börjat krångla.
Via Easystart fjärrkontrollen kan jag läsa ut felkoder och nolla dessa, hittills verkar 52 vara vanligast men har också sett 12, 14 och 50.

Beskrivning:
https://altox.ru/en/docs/eberspacher-code/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2021 · 13 669 Inlägg

gör rent den...    får göra rent värmaren i min buss några gånger om året.  det är ju dock en stadig pjäs på över 30kw 

men på den är det alltid själva glaset mellan värmaren och flamvakten som är sotigt. 

detta är straffet för att man kör korta sträckor och stänger av och på värmaren..   värmaren ska vara på en bra stund varje gång man startar den.  annars sotar den och man får detta problem.   vet inte varför man kör denna bytes hysterin med bilvärmare då min värmare i bussen suttit där i 50.000mil och fungerar prima fortfarande.   det problemet vi har är att man parkerar bussen med värmaren igång i tvätt hallen när man  tvättat och städat klart kör man ut bussen 20meter och parkerar den.. den manövern är den som gör att vi måste göra rent våra värmare då och då..   
samma sak när man vrider på tändningen och har värmaren igång tex för att öppna dörren sen stänger man dörren och slår av tändingen och värmaren stängs av. 

fördelen på våra bussar att där sitter den väldigt bra och tar max 5min att göra rent även om man står utomhus i -25 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
21 december 2021 · 10 572 Inlägg

Som redan nämnts så sitter det lite olika säkerhetsfunktioner i dessa brännare.

Det är inte magi - det skall dit bränsle, bränslet skall förångas och det skall antändas. Vi skall även dit med luft. Bränsle som inte är förångat kommer inte brinna

Bränsle förångar inte sig självt utan det sker i små bränslemunstycken. Känsliga delar som måste vara rena. Bränsle förångar sig inte heller i bränslemunstyckena av sig självt utan det krävs värme för det. Värmen kommerinitiellt från ett tändelement. Man kan inte förånga mer bränsle än vad tändelementet kan ge i effekt. Sen skall man sakta rampa upp lufttillförseln så att bränslet från spridarna förångas och antänds.

Ju kallare det blir desto viktigare är det att allt lirar i symbios för att bränslet skall förångas och antändas.

Som sagt det är inte magi och man kan ofta lyssna sig till om bränslepumpen går(tick), om fläkten går(surr) och och glödstiftet går (kupébelysning dämpas en smula och kan darra lite).

Är man händig kan man enkelt själv laga dessa brännare, men det kan krävas lite tid för att få ut den på arbetsbänken.

Byta glödstift kan vara en bra första åtgärd som med lite tur inte är supersvårt eller dyrt att göra själv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2021 · 17 379 Inlägg

torpis skrev:
Som redan nämnts så sitter det lite olika säkerhetsfunktioner i dessa brännare.

Det är inte magi - det skall dit bränsle, bränslet skall förångas och det skall antändas. Vi skall även dit med luft. Bränsle som inte är förångat kommer inte brinna

Bränsle förångar inte sig självt utan det sker i små bränslemunstycken. Känsliga delar som måste vara rena. Bränsle förångar sig inte heller i bränslemunstyckena av sig självt utan det krävs värme för det. Värmen kommerinitiellt från ett tändelement. Man kan inte förånga mer bränsle än vad tändelementet kan ge i effekt. Sen skall man sakta rampa upp lufttillförseln så att bränslet från spridarna förångas och antänds.

Ju kallare det blir desto viktigare är det att allt lirar i symbios för att bränslet skall förångas och antändas.

Som sagt det är inte magi och man kan ofta lyssna sig till om bränslepumpen går(tick), om fläkten går(surr) och och glödstiftet går (kupébelysning dämpas en smula och kan darra lite).

Är man händig kan man enkelt själv laga dessa brännare, men det kan krävas lite tid för att få ut den på arbetsbänken.

Byta glödstift kan vara en bra första åtgärd som med lite tur inte är supersvårt eller dyrt att göra själv.

Ja, de kan sitta riktigt tråkigt till! Tvångsköra den i serviceläge från en EB-dator kan ge mer indikationer om vad som strular eller bara bränna ur den. Om den möjligheten nu finns på en värmare från 2007? Har bara pillat med 2017-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
21 december 2021 · 10 572 Inlägg

PS. I konceptet luft, bränsle, värme så börjar man ju i rätt ände först. Böja sig ner och se så avgasröret från brännaren inte är tillplattat är ju ett bra steg 1 som inte kräver verktyg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
sidekrans
21 december 2021 · 6 Inlägg

Tack för svar.

Jag tror också den skulle må bra av en rengöring. Jag är medveten om att brännarna mår bäst av att komma upp i riktig temperatur när man väl startar den. Nog därför min gamla gick i 25k mil utan att klaga.

Varför jag bytte hela brännaren var för att jag misstänkte att ECUn var trasig i den tidigare (felkod 99 och stendöd) samt att jag inte heller hade möjlighet att ta loss den själv. Räknade jag sedan på timmarna för en mekaniker kontra en 2k brännare så chansade jag på bytet.

Avgasröret är ivf helt och runt. Bränslepumpen tickar också på när den väl startar. Den verkar ju få luft när den väl går också. ECUn svarar och beter sig som förväntat både vid fel och vid drift så den är nog också ok.

Brännaren gick i varje fall igång idag efter en massa misslyckade starter. Jag lät den köra närmare 2 timmar så det var ju positivt. Förhoppningen är att hålla liv i den till sommaren så får man skruva isär och rengöra då. Tyvärr sitter den tråkigt till så blir nog ett litet projekt att få loss den.
Kanske man kan slänga i nån dieselrengöring i tanken för att hjälpa till med ev igensotning tills dess?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2021 · 13 669 Inlägg

sidekrans skrev:
Tack för svar.

Jag tror också den skulle må bra av en rengöring. Jag är medveten om att brännarna mår bäst av att komma upp i riktig temperatur när man väl startar den. Nog därför min gamla gick i 25k mil utan att klaga.

Varför jag bytte hela brännaren var för att jag misstänkte att ECUn var trasig i den tidigare (felkod 99 och stendöd) samt att jag inte heller hade möjlighet att ta loss den själv. Räknade jag sedan på timmarna för en mekaniker kontra en 2k brännare så chansade jag på bytet.

Avgasröret är ivf helt och runt. Bränslepumpen tickar också på när den väl startar. Den verkar ju få luft när den väl går också. ECUn svarar och beter sig som förväntat både vid fel och vid drift så den är nog också ok.

Brännaren gick i varje fall igång idag efter en massa misslyckade starter. Jag lät den köra närmare 2 timmar så det var ju positivt. Förhoppningen är att hålla liv i den till sommaren så får man skruva isär och rengöra då. Tyvärr sitter den tråkigt till så blir nog ett litet projekt att få loss den.
Kanske man kan slänga i nån dieselrengöring i tanken för att hjälpa till med ev igensotning tills dess?

problemet blir att den sotar igen där den känner av om det är en låga eller ej..  den måste göras rent det finns ingen genväg till det.  men visst kan sot ihop med diesel få den att inte se lågan oxå.   men min erfarenhet är att man behöver göra rent den när den börjar bli trög startad och sätter felkod på att den inte ser en brännarlåga.  sen kan det så klart vara så att den helt enkelt inte startar oxå.

vanliga fel i övrigt är vattenpumpen om man har en sån.  det beror oftast på om bilen har en hjälpvärmare eller en tidstyrd/funktion.     det ser man lättast att den sätter överhettnings felkoder när värmaren körs med bilen avstängd.   men aldrig när den är igång.     
dessa går sönder i parti och minut.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sidekrans
22 december 2021 · 6 Inlägg

Growe skrev:

sidekrans skrev:
Tack för svar.

Jag tror också den skulle må bra av en rengöring. Jag är medveten om att brännarna mår bäst av att komma upp i riktig temperatur när man väl startar den. Nog därför min gamla gick i 25k mil utan att klaga.

Varför jag bytte hela brännaren var för att jag misstänkte att ECUn var trasig i den tidigare (felkod 99 och stendöd) samt att jag inte heller hade möjlighet att ta loss den själv. Räknade jag sedan på timmarna för en mekaniker kontra en 2k brännare så chansade jag på bytet.

Avgasröret är ivf helt och runt. Bränslepumpen tickar också på när den väl startar. Den verkar ju få luft när den väl går också. ECUn svarar och beter sig som förväntat både vid fel och vid drift så den är nog också ok.

Brännaren gick i varje fall igång idag efter en massa misslyckade starter. Jag lät den köra närmare 2 timmar så det var ju positivt. Förhoppningen är att hålla liv i den till sommaren så får man skruva isär och rengöra då. Tyvärr sitter den tråkigt till så blir nog ett litet projekt att få loss den.
Kanske man kan slänga i nån dieselrengöring i tanken för att hjälpa till med ev igensotning tills dess?

problemet blir att den sotar igen där den känner av om det är en låga eller ej..  den måste göras rent det finns ingen genväg till det.  men visst kan sot ihop med diesel få den att inte se lågan oxå.   men min erfarenhet är att man behöver göra rent den när den börjar bli trög startad och sätter felkod på att den inte ser en brännarlåga.  sen kan det så klart vara så att den helt enkelt inte startar oxå.

vanliga fel i övrigt är vattenpumpen om man har en sån.  det beror oftast på om bilen har en hjälpvärmare eller en tidstyrd/funktion.     det ser man lättast att den sätter överhettnings felkoder när värmaren körs med bilen avstängd.   men aldrig när den är igång.     
dessa går sönder i parti och minut.

Vattenpump installerades i samband med fjärrstyrningspaketet, fanns inte original då den här fabriksmonterade värmaren var tänkt att köras som hjälpvärme under drift.

Denna morgon (-22) startade den direkt men efter en stund så la den av med en annan felkod, 54 som betyder att lågan slocknande under 'high power' drift.

Blir till att använda slangvärmaren jag köpte i höstas när brännaren började krångla tills jag fått den här rengjord. Behöver bara en kupevärmare till, har kollat in Defa Termini II 1700W så får nog bli en sån.

torpis Forummoderator
22 december 2021 · 10 572 Inlägg

sidekrans skrev:
Denna morgon (-22) startade den direkt men efter en stund så la den av med en annan felkod, 54 som betyder att lågan slocknande under 'high power' drift.

Det är med stor sannolikhet så att det är smuts i dina spridare. Det kommer dels för lite diesel och den som kommer förångas inte. Ofta kan man höra på brännaren att den brinner orent, liksom flämtar istället för att ha ett konstant väsande/morrande.

Relativt likt en jetmotor faktiskt, man felsöker dom på samma sätt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
sidekrans
23 december 2021 · 6 Inlägg

torpis skrev:

sidekrans skrev:
Denna morgon (-22) startade den direkt men efter en stund så la den av med en annan felkod, 54 som betyder att lågan slocknande under 'high power' drift.

Det är med stor sannolikhet så att det är smuts i dina spridare. Det kommer dels för lite diesel och den som kommer förångas inte. Ofta kan man höra på brännaren att den brinner orent, liksom flämtar istället för att ha ett konstant väsande/morrande.

Relativt likt en jetmotor faktiskt, man felsöker dom på samma sätt smile

Jo, det var en bra beskrivning. Jag har noterat att den "nya" brännaren flämtar under drift.

Tack för svaren i övrigt också, får nog återkomma den dag jag lyckats rengöra den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 december 2021 · 17 379 Inlägg

Antar att den är placerad bakom fronten framför en skärm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sidekrans
23 december 2021 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Antar att den är placerad bakom fronten framför en skärm?

Den sitter rätt långt upp framför passagerarplats. Ser egentligen hyffsat lättåtkomligt ut men mekanikern som bytte sa att den var krånglig att komma åt så ev att man måste in underifrån.

torpis Forummoderator
23 december 2021 · 10 572 Inlägg

sidekrans skrev:
ev att man måste in underifrån.

Ja jo det är ju lite som att man bahöver böja sig ner när man byter däck. Kanske skulle försöka hitta en bättre bilmekaniker istället för att mickla själv?!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
sidekrans
23 december 2021 · 6 Inlägg

torpis skrev:

sidekrans skrev:
ev att man måste in underifrån.

Ja jo det är ju lite som att man bahöver böja sig ner när man byter däck. Kanske skulle försöka hitta en bättre bilmekaniker istället för att mickla själv?!

Hade du sett monteringen hade du nog inte heller sett det som självklart.

Sen "micklar" jag gärna på själv i mån av tid och kunskap, blir det övermäktigt får nån annan ta över.

torpis Forummoderator
24 december 2021 · 10 572 Inlägg

sidekrans skrev:

torpis skrev:

sidekrans skrev:
ev att man måste in underifrån.

Ja jo det är ju lite som att man bahöver böja sig ner när man byter däck. Kanske skulle försöka hitta en bättre bilmekaniker istället för att mickla själv?!

Hade du sett monteringen hade du nog inte heller sett det som självklart.

Sen "micklar" jag gärna på själv i mån av tid och kunskap, blir det övermäktigt får nån annan ta över.

Hehe ja det sitter illa till. Ibland behöver man dock någon som är lite onödigt kaxig för att få tummen ur. Utan brännare på vintern är inget roligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang