Bil vibrerar när man trycker ned kopplingen - Renault Megane - 13

Kronblom8
23 december 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Jag var in med min bil på en biltvätt häromdagen för att den såg ut som den gjorde. Allt gick som det skulle och hittills så gick bilen precis som den alltid gjort. Jag parkerade bilen på macken för att gå in och handla i ca. 10 min. När jag kommer ut och startar bilen märker jag att ratten vibrerar mer än vad den gjort förut. Tänkte att jag inbilla mig och började åka hemåt. När jag kommer ut på riksvägen märker jag att ratten och nästan hela kupén vibrerar så fort jag trycker ned kopplingen, men så fort jag släpper den (så länge jag rullar) så går bilen precis som vanligt. Med andra ord så vibrerar bilen lite mer än vanligt när den står på tomgång, men när jag kopplar ur så vibrerar den betydligt mycket mer än vad den någonsin gjort. Jag har varit in på en verkstad och hörde mig för lite snabbt men dom kunde absolut inte förstå varför den beter sig som den gör. Jag tänker att jag chansar här och se om någon kanske vet vad det gäller, eller kanske någon som varit med om det själv?

Kan tilläggas att det var -15 grader ute när jag kom ut ur tvätten. Tänker att det kanske är något som har frusit eller liknande.

Senast redigerat av Kronblom8 (23 december 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2021 · 13 671 Inlägg

kan ju vara så enkelt att tvätten fick tex snö att släppa och lägga sig dumnt.. varit med om att hela motorutrymmet på baksidan av motorn var fyllt med snö.. så fort man körde skavde drivaxlarna i och det lät för jävligt.. tog 2timmar i garaget för att få loss all snö...     det kan ju vara något sånt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ottorb
23 december 2021 · 320 Inlägg

gissar att du har fått in vatten vid tändspolen som ger överslag

Kronblom8
23 december 2021 · 2 Inlägg

Tack så mycket för tipsen! jag ska undersöka saken närmre så återkommer jag med resultat.

Brådhis * Voff voff *
23 december 2021 · 10 244 Inlägg

ottorb skrev:
gissar att du har fått in vatten vid tändspolen som ger överslag

Jag har haft en Megane. Jag gissar på samma sak...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
24 december 2021 · 2 752 Inlägg

Misständningar av det slaget borde tända motorlampan.  Rent av, borde den blinka. (Blinka = skarpare varning än tänd)

Symptomen i övrigt stämmer bra med konstant misständning på en cyl.
Då är motorn avsevärt svagare också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang