Kylarfläkten varvar upp oavsett motortemperatur. ( AC'n avstängd.) VW golf V.

fibbla
25 december 2021 · 4 Inlägg

Kylarfläkten går på högvarv oavsett motortemperatur.
Kylarfläktens varvtal pendlar kontinuerligt.

Vid -8 grader ute-temperatur och körning i 60km/h
kommer motortemperaturen aldrig över 75 grader (efter 120 minuter)!
Vid tomgång sjunker motortemperaturen ner mot 50 grader.

Vad är orsaken?
Vid besiktningen fick jag några motorstyrning-felkoder avlästa:
P0071 Omgivningstemperaturgivare, prestanda problem.
P1951 Kylfläkt 2; kärvar.
De kan vara vilseledande pga av tillfälligt tomt batteri.

Enligt Haynes styrs fläkten av en "radiator fan control unit"
även kallad "Ställanordning" tror jag,
som i sin tur styrs av "Engine control unit" (ECU).
Vilken temperaturgivare som är inblandad vet jag inte.
Jag har blåst med hårtork på en "omgivningstemperaturgivare"
som sitter mellan grillen och kylaren.
Det påverkade ingenting, så den kanske är trasig?
Jag tycker kylarfläkten borde styras av motortemperatur,
inte av yttertemperatur.

Vad gissar du är orsaken?

• Bilmodell
VW Golf V Variant (1K5) 1.4 TSI Bensin 140 hk
• Årsmodell
2008
• Mil
ca 15 000

Några tänkbara reservdelar:

Sensor, yttertemperatur
RIDEX Artikelnummer: 1186S0004

METZGER Ställanordning, elfläkt (kylsystemet)
Artikelnummer: 0917453

Ny kylarfläkt?

ottorb
25 december 2021 · 320 Inlägg

du har två tempgivare en på motorn en på kylaren nån av dem har gett upp
köp en ny tempgivare och byt en i taget börja med kylarens för att det är lättare

fibbla
26 december 2021 · 4 Inlägg

Felsökningen förenklas av att felet finns när bilen står still och motorn är kall.
Jag kan lossa kontakter och koppla in fungerande komponenter utan att behöva montera dem !

Min bil påstås ha en termokontakt  (som troligen ska starta fläkten först vid 97-102 °C).
Klart misstänkt komponent, så jag har beställt en sådan.
Men var sitter den?
Jag saknar tyvärr en skiss över kylsystemet på min bil, VW Golf V Variant (1K5) 1.4 TSI Bensin 140 hk

METZGER 0915041 Termokontakt, kylarfläkt
Temperaturområde från [°C]: 87, 97
Temperaturförhållande till [°C]: 97, 102
Kombi-omkopplarfunktion: Stängare
Strömbrytare: med dubbel termokontakt

Ajdå. En tabbe troligen.
Den komponenten verkar bara användas som övertemperatur varning.
Nåja, billig tabbe, jag  har även beställt tempgivare, det kanske löser problemet.
METZGER Sensor, kylmedietemperatur grå, med tätning, Artikelnummer: 0905022

Senast redigerat av fibbla (26 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
26 december 2021 · 10 275 Inlägg

fibbla skrev:
Vid -8 grader ute-temperatur och körning i 60km/h
kommer motortemperaturen aldrig över 75 grader (efter 120 minuter)!
Vid tomgång sjunker motortemperaturen ner mot 50 grader.

Detta i sig är ett tecken på att din termostat inte fungerar som den ska. Vid körning i 60 km/h gör fläkten i princip ingenting till eller från för kylningen eftersom fartvinden är den primära orsaken till avkylningen.

Så för att lösa detta problem: Byt termostat.

Det övriga problemet är du spåren med ny(a) tempgivare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
26 december 2021 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
fibbla
26 december 2021 · 4 Inlägg

Underbart,  SSP_359.pdf ser ut att vara perfekt eller väldigt lik min bil.
Tack "spillolja",
Nu kan jag försöka få mer koll.
Nu har jag intressant läsning.
Tack även Brådhis.
Du har rätt, det blir till att byta termostat(er).

Senast redigerat av fibbla (26 december 2021)

ottorb
26 december 2021 · 320 Inlägg

när du har fel på termostaten pendlar motorempen
när du har fel på termokontakt startar fläkten på full fart  vid kall motor det  är en säkerhetsåtgärd att förhindra överhettning

fibbla
26 december 2021 · 4 Inlägg

Tack ottorb och alla.

Jag ska felsöka genom att känna på kylaren, är den det minsta varmare än ute-temperaturen,
så är det fel på termostat 1 (som ska öppna vid 80 grader). Allt flöde från kylaren måste först
passera genom termostat 1. Det har jag sett i SSP_359.pdf.

Att fläkten blåser är troligen ett mindre problem, men jag ska mäta hur snabbt luften blåser
från kylarfläkten, jag vill verifiera att det är mindre än 60 km/timmen.
Sedan när jag får termokontakten ska jag koppla in den till kabeln, då ser jag om fläkten blir
lugnare.

Stort tack för hjälpen alla !
Jag tror det fixar sig nu.

spillolja
26 december 2021 · 4 020 Inlägg

Dessa givare har ett NTC-motstånd med ett R25 värde på ca 2,2 Kohm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang