Polo variant 99:a dör direkt efter start! Uppdatering!!

Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

Som rubriken lyder, startar men dör lika snabbt igen, funderar på om det är startspärren som bråkar… har tyvärr bara en nyckel så kan inte testa med en annan!
Hur kan jag ta reda på om felet ligger i nyckeln och bilen inte känner igen den eller om det är anntenringen som inte känner igen nyckel?
Eller har någon nån annan idé vad problemet kan vara??
Tack på förhand// lotta

Så har en mekaniker vart ute och och kollar bilfan, det är startspärren som krånglar! Så det blir till närmaste skrot för han!

Senast redigerat av Lotta277 (30 december 2021)

Bmsone Reservdelsnisse
27 december 2021 · 182 Inlägg

Om den stannar pga startspärren så ska en gul lampa med en nyckelsymbol lysa på instrumentet

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Mossan1
27 december 2021 · 2 752 Inlägg

Startar den genast och dör direkt varje gång?
Och då går i max 2sek.

Kan vara startspärren.
Kan vara kamaxelsensorn
Kan vara en massa fler saker.
Finns inte en annan nyckel är det svårt att utesluta glaschippet i nyckeln.
Tappat den i golvet?

Det går ju att trycka in ventilen på fuelrailen och kolla om det ännu är tryck när motorn stannat.
Det kommer ge ledtråd, men inget specifikt svar.

Signalmottagaren ("antennring") är möjligt, samt dess strömförsörjning

Men utan en felkodsläsning är det omöjligt att gissa bättre.
Och då helst läsa alla styrdon och inte bara motorn.  VAG-com eller VCDS ger bäst svar. Finns handhållna scanner som är VAGspecifika också.

Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

Bmsone skrev:
Om den stannar pga startspärren så ska en gul lampa med en nyckelsymbol lysa på instrumentet

Det gör det inte, men borde jag se denna lampa när jag slår på tändningen? För det gör jag inte heller! Så funderar på om lampan e trasig…

Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:
Startar den genast och dör direkt varje gång?
Och då går i max 2sek.

Kan vara startspärren.
Kan vara kamaxelsensorn
Kan vara en massa fler saker.
Finns inte en annan nyckel är det svårt att utesluta glaschippet i nyckeln.
Tappat den i golvet?

Det går ju att trycka in ventilen på fuelrailen och kolla om det ännu är tryck när motorn stannat.
Det kommer ge ledtråd, men inget specifikt svar.

Signalmottagaren ("antennring") är möjligt, samt dess strömförsörjning

Men utan en felkodsläsning är det omöjligt att gissa bättre.
Och då helst läsa alla styrdon och inte bara motorn.  VAG-com eller VCDS ger bäst svar. Finns handhållna scanner som är VAGspecifika också.

Tack för svar!! Nu är det så varje gg, tidigare har den bråkat nån gg och inte velat starta alls, men då har det funkat att låta den va någon timme sen har den hoppat igång utan problem, men nu startar den på varje försök men dör efter en sekund.
Inte tappat nyckel i marken… kan det gå att göra en kopia av nyckeln, eller måste en verkstad koda om den?

Mossan1
27 december 2021 · 2 752 Inlägg

Som sagt, så borde det komma upp en lampa om startspärren vore problemet.  Eller text i färddator beroende på.

Jag gissar att du hör bränslepumpen jobba i nån sekund när tändningen slås på? 
Så ska den göra för att prima systemet. I så fall kan reläet till pumpen uteslutas, samt själva pumpen.

Pumpen ska nämligen inte starta igen föränn motorstyrdonet ger signal om att motorn rör sig. Oftast input från kamaxelsensor till motorstyrdon. (Inte alltid) 
Stannar motorn ska pumpen genast stanna också.
Detta av krocksäkerhetsskäl, så inte en bränslepump ska förse en motorbrand med bränsle så länge tändningen är på.

Är det slut på tryck i fulerailen när motorn stannat kan många saker uteslutas.

Men, som jag redan skrev, felkodsläsning sparar både tid och kanske pengar. Gissa och byta detaljer blir snabbt dyrt om man inte har tur.

Edit:
Ang kod extranyckel är det så olika mellan modeller på så gammal bil, att du måste kolla vad som gäller för just den.  Vissa kan klonas från en masternyckel, vissa kan programmeras in själv i bilen medelst olika kommandon med dörr, tändning, bromspedal, mm, mm.
Andra måste läggas in i flera styrdon medelst orginalprogram och nyckelpinkoder.

Senast redigerat av Mossan1 (27 december 2021)

Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som sagt, så borde det komma upp en lampa om startspärren vore problemet.  Eller text i färddator beroende på.

Jag gissar att du hör bränslepumpen jobba i nån sekund när tändningen slås på? 
Så ska den göra för att prima systemet. I så fall kan reläet till pumpen uteslutas, samt själva pumpen.

Pumpen ska nämligen inte starta igen föränn motorstyrdonet ger signal om att motorn rör sig. Oftast input från kamaxelsensor till motorstyrdon. (Inte alltid) 
Stannar motorn ska pumpen genast stanna också.
Detta av krocksäkerhetsskäl, så inte en bränslepump ska förse en motorbrand med bränsle så länge tändningen är på.

Är det slut på tryck i fulerailen när motorn stannat kan många saker uteslutas.

Men, som jag redan skrev, felkodsläsning sparar både tid och kanske pengar. Gissa och byta detaljer blir snabbt dyrt om man inte har tur.

Ja pumpen låter som den ska!!
Ja men bilfan står nere i garaget och får inte iväg den till någon verkstad för felsökning så därför uppskattas lite gissningar som man kanske kan titta på själv!:-)

Har denna bil en sån lampa?? Borde den inte lysa när man slår på tändningen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2021 · 13 669 Inlägg

läs felkoder det står där om det är startspärren som bryter smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

Growe skrev:
läs felkoder det står där om det är startspärren som bryter smile

Ja hade jag fått ut fanskapet ut garaget och kunnat köra till någon som kan hjälpa mig med så hade jag gjort det!:-)
Får väl bärga han till närmaste verkstad!:-(

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2021 · 13 669 Inlägg

Lotta277 skrev:

Growe skrev:
läs felkoder det står där om det är startspärren som bryter smile

Ja hade jag fått ut fanskapet ut garaget och kunnat köra till någon som kan hjälpa mig med så hade jag gjort det!:-)
Får väl bärga han till närmaste verkstad!:-(

felsök den hemma..       har du många vag bilar är mitt tips att köpa en Obdeleven.. har du en android telfon är det perfekt för då kostar det inte speciellt mycket med en sån man kan felsöka samtliga system på Vw,Audi,Skoda,Seat,lamborghini,Porsche osv..  finns även till äkel apple telfoner.  men kostar några kronor mer.   

idag måste man kunna felsöka bilar om man ska hållas med att meka smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
patrik79
27 december 2021 · 782 Inlägg

Jag är inte säker på att du kan få ut så mycket via obd uttaget på en polo från 99... men funkar det så kan ju det här vara ett billigt och bra alternativ: https://www.hygglo.se/6fd-vw-seat-audi- … ervice-etc

Jag hade nog tryckt in lite startgas i maskin och sett om det är bränslerelaterat alt plockat ur ett tändstift och kollat om det är tändningsrelaterat innan jag gått vidare med felsökningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2021 · 13 669 Inlägg

patrik79 skrev:
Jag är inte säker på att du kan få ut så mycket via obd uttaget på en polo från 99... men funkar det så kan ju det här vara ett billigt och bra alternativ: https://www.hygglo.se/6fd-vw-seat-audi- … ervice-etc

Jag hade nog tryckt in lite startgas i maskin och sett om det är bränslerelaterat alt plockat ur ett tändstift och kollat om det är tändningsrelaterat innan jag gått vidare med felsökningen.

kan säga till 100% att du kan..    helt hundra.. eftersom jag själv har flera Seat arosor som har samma ecu samma startspärr ..så vet att man kommer åt massor av info.   framför allt ser du om du har felkoder..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

patrik79 skrev:
Jag är inte säker på att du kan få ut så mycket via obd uttaget på en polo från 99... men funkar det så kan ju det här vara ett billigt och bra alternativ: https://www.hygglo.se/6fd-vw-seat-audi- … ervice-etc

Jag hade nog tryckt in lite startgas i maskin och sett om det är bränslerelaterat alt plockat ur ett tändstift och kollat om det är tändningsrelaterat innan jag gått vidare med felsökningen.

Ja jag har en burk startgas liggandes faktiskt, men är helt okunnig inom bil så vart ska jag spruta in den? Och gör jag det när bilen är igång?:-)

patrik79
27 december 2021 · 782 Inlägg

Lotta277 skrev:

patrik79 skrev:
Jag är inte säker på att du kan få ut så mycket via obd uttaget på en polo från 99... men funkar det så kan ju det här vara ett billigt och bra alternativ: https://www.hygglo.se/6fd-vw-seat-audi- … ervice-etc

Jag hade nog tryckt in lite startgas i maskin och sett om det är bränslerelaterat alt plockat ur ett tändstift och kollat om det är tändningsrelaterat innan jag gått vidare med felsökningen.

Ja jag har en burk startgas liggandes faktiskt, men är helt okunnig inom bil så vart ska jag spruta in den? Och gör jag det när bilen är igång?:-)

Hittar du luftfiltret? eller hittar du "röret" som motorn tar in luft från? Där ska gasen in.
Spruta lite innan du startar och sen sprutar du sporadiskt när du har fått igång bilen. Det hjälper mycket om man är två som hjälps åt.

Cuefa Ain't no place like home...
27 december 2021 · 4 628 Inlägg

Dessa bilar har INTE en lampa eller indikator som visar om startspärren går i.
De bara startar, går 1-2 sekunder o dör direkt igen.

Inte ovanligt på dessa bilar att mottagarspolen som sitter runt tändningslåset blir dålig, det går en sladd från denna till det styrdon som hanterar immobilizern, och ibland kan det räcka att byta den kabeln.
I nyckeln ligger ett litet chip, antingen som en liten kiselbit eller i form av en glas-ampull (mer troligt glas-varianten på denna nyckel)
Man kan testa att plocka ur den ur nyckeln (FÖRSIKTIGT! Sitter den hårt limmad - låt den sitta! Annars bryter man sönder den o så är det kört ändå...) och hålla den mot olika delar av spolen medans man försöker starta.
Har du tur (svårt att avgöra utan reg-nr) så är din bil så tidig att den har fast-kod-transponder. I så fall kan det gå att få en nyckel både slipad och kodad hos din lokala nyckel-tillverkare/låssmed/klackbar, så du har 2st nycklar att försöka med. Ibland räcker det med den ökade signalstyrkan från två immo-chip för att få fart på bilen igen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lotta277
27 december 2021 · 14 Inlägg

patrik79 skrev:

Lotta277 skrev:

patrik79 skrev:
Jag är inte säker på att du kan få ut så mycket via obd uttaget på en polo från 99... men funkar det så kan ju det här vara ett billigt och bra alternativ: https://www.hygglo.se/6fd-vw-seat-audi- … ervice-etc

Jag hade nog tryckt in lite startgas i maskin och sett om det är bränslerelaterat alt plockat ur ett tändstift och kollat om det är tändningsrelaterat innan jag gått vidare med felsökningen.

Ja jag har en burk startgas liggandes faktiskt, men är helt okunnig inom bil så vart ska jag spruta in den? Och gör jag det när bilen är igång?:-)

Hittar du luftfiltret? eller hittar du "röret" som motorn tar in luft från? Där ska gasen in.
Spruta lite innan du startar och sen sprutar du sporadiskt när du har fått igång bilen. Det hjälper mycket om man är två som hjälps åt.

Jaa jag har ett svart rör under huven som jag jag tror är det röret!!:-) toppen tack!! Ska testa imorgon så får vi se!!
Ska köpa en felkodsläsare oxå!
Tack alla för svaren!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2021 · 13 669 Inlägg

på höger sidan går röret om du har 8v motorn.   luftburken sitter ovanpå spjäll huset sen går det ett rör efter höger innerskärm

Senast redigerat av Growe (27 december 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang