Heter det "tändbrygga"?

d-b
29 december 2021 · 541 Inlägg

Har en bil på verkstad och har fått beskedet att "tändbryggan" är trasig men när jag googlar på det (resp tändningsbrygga) finns det knappt några träffar. Samma sak när jag söker efter det på Trodo - finns ingen reservdel med det namnet. Finns det något annat begrepp som används, utöver tändbrygga, för samma sak?

Och hur vanligt är det felet (en Peugeot 407)? Jag bytte kamrem, och då passade verkstaden även på att byta tändstift - och när jag gör ut från verkstaden får jag plötsligt massa felkoder (jag hade kollat och nollställt dem innan jag lämnade in bilen). Man blir ju lite misstänksam när ett sådant fel uppstår omedelbart efter tändstiftsbyte (inte för att jag har någon aning om vad en tändbrygga är - det var ju därför jag googlade - men det känns ju kopplat till tändstiften).

Utmarks-Loke
29 december 2021 · 5 833 Inlägg

Tändbrygga borde vara tändspolar som är ihopbyggda, ungefär som saab hade. Men jag vet inte hur det ser ut på Peugeot.

d-b
29 december 2021 · 541 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tändbrygga borde vara tändspolar som är ihopbyggda, ungefär som saab hade. Men jag vet inte hur det ser ut på Peugeot.

Hmm, ja kollar man på tändspolar på Trodo för den aktuella bilen kostar de från ca 1000:- och uppåt och verkar ha fyra "delar". Vanliga tändspolar kostar väl samtidigt 200-300:- och uppåt så det verkar ju logiskt.

https://www.trodo.se/tandspole/peugeot- … -41032-cid

torpis Forummoderator
29 december 2021 · 10 572 Inlägg

d-b skrev:
och då passade verkstaden även på att byta tändstift.

Har du inte bett om att de skall serva bilen eller byta tändstift eller något liknande så kan dom inte bara byta tändstift. Då skulle du kunna be den antingen montera tillbaka dina gamla tändstift eller ordna så bilen fungerar.

Har du på något vis sagt eller inituerat att de skulle serva eller åtgärda tändstiften och det uppstår fel när dom tar bort tändspolar så får du stå för nya delar.

Det är ju synnerligen vansligt att plocka med gamla bilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xebers76
29 december 2021 · 2 265 Inlägg

Tändkassett heter dem som sitter på SAAB

Senast redigerat av Xebers76 (29 december 2021)

d-b
30 december 2021 · 541 Inlägg

torpis skrev:

d-b skrev:
och då passade verkstaden även på att byta tändstift.

Har du inte bett om att de skall serva bilen eller byta tändstift eller något liknande så kan dom inte bara byta tändstift. Då skulle du kunna be den antingen montera tillbaka dina gamla tändstift eller ordna så bilen fungerar.

Har du på något vis sagt eller inituerat att de skulle serva eller åtgärda tändstiften och det uppstår fel när dom tar bort tändspolar så får du stå för nya delar.

Det är ju synnerligen vansligt att plocka med gamla bilar.

Den var inne för kamremsbyte. Sedan hörde de av sig och berättade att det läckt olja och att de rekommenderade att byta några packningar. När jag sedan hämtade bilen hade de även bytt tändstift - vilket de inte hade ringt och berättat att de rekommenderade/jag godkänt, men för detta tog de inte betalt (vilket i sig är lite misstänkt - fyra tändstift kostar väl typ tusen spänn?). Och så när jag körde därifrån så feltände den, jordfel mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang