Låsa bilen med touch på dörrhandtaget funkar inte (Ford Focus)

Turbosuper
29 december 2021 · 11 Inlägg

Ford Focus (2017). Plötsligt gick det inte att låsa bilen med touchlåset på utsidan av dörrhandtagen.
Varken på förar- eller passagerarsidan.
(Det görs alltså med "passiv nyckel", dvs man har nyckeln i fickan e.dyl).

- Nyckelns fjärrkontroll funkar.
- Och LÅSA UPP med touch (på INSIDAN av dörrhandtagen) funkar också.

Eftersom BÅDA dörrarnas touch för att låsa bilen plötsligt inte funkar så verkar det vara nåt centralt?
(Vet dock inte när passagerarsidans lås-touch användes senast, så den kan möjligen varit ur funktion en tid).

---
I svenska Fordmanualen kallas det touchlåset på dörrhantaget för "låsgivare" och "låssensor" (har dock inte sett nån annan använda de orden i detta sammanhang).

xXSammy
29 december 2021 · 6 566 Inlägg

Vet inte hur det är med Focus Mk3 men Mk4 stänger av keyless funktionen när batteriet är för dåligt

Ingen extranyckel som hamnat i bilen?

Hade varit bra med felkoder ifrån BCM och RFA.. Men eftersom det är en 2017 kan det fortfarande vara garanti på bilen om inte miltalet överskridits (5år/100.000 km)

De/Dem
Turbosuper
29 december 2021 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Vet inte hur det är med Focus Mk3 men Mk4 stänger av keyless funktionen när batteriet är för dåligt

Ingen extranyckel som hamnat i bilen?

Hade varit bra med felkoder ifrån BCM och RFA.. Men eftersom det är en 2017 kan det fortfarande vara garanti på bilen om inte miltalet överskridits (5år/100.000 km)

På Mk4, stängs det av i tysthet utan nån indikator som varnar?

Nej ingen extranyckel som spökar.

Garanti tänkte jag inte på, får kolla upp det.

Har en OBDII-läsare som användes till en annan äldre Focus för ett tag sen, vet inte om den funkar på denna Focusen (är tveksam till ansluta den läsaren, åtminstone nu före helgerna).

Turbosuper
30 december 2021 · 11 Inlägg

Det är garanti kvar på bilen, men novisen på Fordverkstan kan (självklart) inte säga i förväg om detta går på garantin. Undersökningsavgift 1500 kr.

Så länge fjärrkontrollen funkar helt ok så blir det inget verkstadsbesök.

Kvar att kolla mer ingående: bilbatteriet (men knappast troligt eftersom upplåsning med touch på handtaget fungerar utan problem).

Senast redigerat av Turbosuper (30 december 2021)

Larsboda
14 januari 2022 · 6 Inlägg

Hej.

Jag har precis samma problem. Ford Focus (2016) Det hände bara för ett par dagar sedan.
Dvs. Jag kan inte låsa från dörrhandtagen med touch, men kan med enkelhet låsa upp genom att ta i handtaget.
Jag måste alltså låsa med fjärrkontrollen men kan öppna med touchfunktionen.

Har två fjärrkontroller och bägge batterierna byttes runt september-oktober. Då varnade systemet för att batterinivån var dålig.

Skulle vara mycket intressant om någon har en lösning.

Tack!

Turbosuper
16 januari 2022 · 11 Inlägg

Larsboda skrev:
Hej.

Jag har precis samma problem. Ford Focus (2016) Det hände bara för ett par dagar sedan.
Dvs. Jag kan inte låsa från dörrhandtagen med touch, men kan med enkelhet låsa upp genom att ta i handtaget.
Jag måste alltså låsa med fjärrkontrollen men kan öppna med touchfunktionen.

Har två fjärrkontroller och bägge batterierna byttes runt september-oktober. Då varnade systemet för att batterinivån var dålig.

Skulle vara mycket intressant om någon har en lösning.

Tack!

Har du minusgrader ute?
Här började touchlåsen fungera igen när det blev mindre kallt.
Bilbatteriet verkar ok, så det kanske är nån odokumenterad "egenskap" hos Ford.

Larsboda
24 januari 2022 · 6 Inlägg

Det spökar oavsett utomhustemperatur. Har fungerat ett par dagar för att i morse inte fungera igen. + 4 grader och duggregn smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang