Bensinläckage Volvo 940 sedan år 1993 motor B230FD

killenjag
2 januari 2022 · 6 Inlägg

Hej som rubriken lyder har jag en Volvo som läcker bensin.
Det hände idag när jag tankade fulltank.  Det rann en som en dusch stråle på vägen hem. När jag ställde den så droppar den bara lite.
Vid ungefär halvtank så vad jag vet har den inte läckt något.
Kan det vara så att någon slangklämma har gett upp?
Eller är det en slang som behöver bytas?
Någon med erfarenhet?
Tack på förhand!

Utmarks-Loke
2 januari 2022 · 5 833 Inlägg

Det är bara du som har tillgång till bilen och kan kolla var det läcker, vi här bakom våra datorskärmar vet inte ens om det droppar från framänden eller bakänden på bilen.

killenjag
2 januari 2022 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke
Jag bara tänkte om det var någon som också har haft problemet. Som då kunde skriva sin erfarenhet, då jag är ovan vid skruvandet.

jaka54
3 januari 2022 · 5 719 Inlägg

Antagligen bränslerör som rostat sönder! Kolla ovanför bakaxeln!

Steff240
3 januari 2022 · 1 017 Inlägg

Om det läcker mer med motorn igång så är Rör eller slang som behöver bytas mest troligt.

Jag har dock råkat ut för hål i tanken på min 740, pga ett dumt monterat fäste för handbromsvajern. Fästet gick emot tanken varje gång bakaxeln fjädrade in tillräckligt mycket, och till slut blev det hål. Gissa vem som monterat fästet roll

Jag tolkar din text som att det bara läcker över halvtank, och då är nog skada på tanken mer troligt...

Det är inte svårare än att krypa under bilen och kolla efter var det kommer ifrån. Det kommer synas tydligt om det är som en duschstråle... Använd pallbockar, ej enbart domkraft om du behöver lyfta bilen lite.

killenjag
3 januari 2022 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Antagligen bränslerör som rostat sönder! Kolla ovanför bakaxeln!

Tack!

killenjag
3 januari 2022 · 6 Inlägg

Steff240 skrev:
Om det läcker mer med motorn igång så är Rör eller slang som behöver bytas mest troligt.

Jag har dock råkat ut för hål i tanken på min 740, pga ett dumt monterat fäste för handbromsvajern. Fästet gick emot tanken varje gång bakaxeln fjädrade in tillräckligt mycket, och till slut blev det hål. Gissa vem som monterat fästet roll

Jag tolkar din text som att det bara läcker över halvtank, och då är nog skada på tanken mer troligt...

Det är inte svårare än att krypa under bilen och kolla efter var det kommer ifrån. Det kommer synas tydligt om det är som en duschstråle... Använd pallbockar, ej enbart domkraft om du behöver lyfta bilen lite.

Tack så mycket!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang