Köpråd: under 10 000?

krar
3 januari 2022 · 4 Inlägg

Kan man hitta en körbar bil under 10 000 kr?

Jag är på jakt efter en billig bil som startar och kan ta en kortare sträckor på max 5 mil. Har haft körkort i snart 10 år men alltid bott centralt utan något behov av bil. Nu råkar jag ha tillgång till en parkeringsplats där jag gärna vill ställa något. Behovet finns egentligen fortfarande inte, men hade gärna haft en bil för att kunna åka ut till skogen på helgen och ev. köpcentrum men slippa kollektivtrafik. Kraven är med andra ord inte särskilt höga. Har tittat på lite Saab och Volvo och även asiatiska märken, men är egentligen helt blank på vad jag bör leta efter, så alla tips välkomnas! Kan man pressa priset ännu mer mot 5000 blir jag inte besviken. Satsar helt enkelt på att få en bil som rullar så länge den kan, utan några förväntningar på att sälja den vidare sen.

Tack på förhand!

Jesper328
3 januari 2022 · 2 333 Inlägg

Nu är ju den prisklassen lite av ett lotteri, så skruva kommer du att få göra.. frågan är bara när.

Min personliga favorit för runt 10.000kr är Volvo S40/V40, har nog haft en 6-7st nu.
850 funkar också.
Man vill väl gärna få tag i en som är rätt så nybesiktigad.

Peugeot 406 är skapligt stabila (eller så kanske jag har haft tur), och jäkligt bekväma.

Up the RA
Ahrle
4 januari 2022 · 71 Inlägg

krar skrev:
Kan man hitta en körbar bil under 10 000 kr?

Jag är på jakt efter en billig bil som startar och kan ta en kortare sträckor på max 5 mil. Har haft körkort i snart 10 år men alltid bott centralt utan något behov av bil. Nu råkar jag ha tillgång till en parkeringsplats där jag gärna vill ställa något. Behovet finns egentligen fortfarande inte, men hade gärna haft en bil för att kunna åka ut till skogen på helgen och ev. köpcentrum men slippa kollektivtrafik. Kraven är med andra ord inte särskilt höga. Har tittat på lite Saab och Volvo och även asiatiska märken, men är egentligen helt blank på vad jag bör leta efter, så alla tips välkomnas! Kan man pressa priset ännu mer mot 5000 blir jag inte besviken. Satsar helt enkelt på att få en bil som rullar så länge den kan, utan några förväntningar på att sälja den vidare sen.

Tack på förhand!

Ja, absolut! Köpte t ex min Accord -92 på Tradera för 9.500 kr, är väl en av de allra mest driftsäkra bilar som tillverkats enligt kunskapsgurun. Nu efter ett års ägande även skattefri och kan försäkras för runt 500:-/år. Inga problem, jättetrevlig säljare och bilen gav 1500 problemfria mil innan jag tröttnade (grå inredning, högt vägljud, fyrcylindrigt, framhjulsdrift)...

Andra bilupplevelser under 10.000:- :
- Audi 80 CD5E -83, förstabilen (köpt 2009), 2.900:-, inköpt samma dag som godkänd besiktning. Drog åt höger men det var typ enda felet på den. Närmast rostfri.
- Audi 90 -88, andra bilen (köpt 2009), byttes mot förstabilen, fick den aldrig att gå, skrotades
- Toyota Celica -87 (köpt 2012), 8.000:-, nylackad, kopplingen brann upp men annars klanderfri de få mil jag hade råd att köra innan arbetslivet
- Audi A4 2.8 quattro -97 (köpt 2017), 9.500:-, fulltankad, besiktad ett år framåt, sliten kaross och servoläckage, annars helt ok
- MB 190E 2.0 -90 (köpt 2018), 6.000:-, bes drygt ett år, maskinellt felfri förutom överhettning vid längre tomgång, åkte runt halva Sverige med den.
- Saab 9-3 -00, 3.000:-, läckte olja och vevaxelgivaren gav upp, men den hängde med ett halvår.
- Toyota Corona -75 (köpt 2020), 9.000:-, räknas nog inte då den inte är bes, men motorn spinner otroligt fint och bilen är frisk under ytrosten. Fixar man bromsarna är det nog bara att besikta.

Dyraste bilen jag ägt: 190E 2.6 automat, 26.000:-. Av mina hittills 19 bilar är det bara tre som pajat:
- Celican (8.000:-) som rasat kopplingen
- BMW 325i'n (20.000:-) som sköt toppackningen i race mot Camaro
- Nuvarande MG ZT (15.000:-) som sköt kamaxellagring vid gashäng och varvstopp i -15c. Å andra sidan, brittisk Alfa... big_smile

Då kör jag mina bilar rätt ordentligt, 2-3000 mil per år. Någon gång under i princip varje körning passeras 5.000 varv.

Skulle själv säga att de billigaste bilarna är de allra bästa. Äldre bilar är simplare med färre saker som går sönder, framför allt japsarna. Kör taxi i yrket, döm om min chock när jag häromdagen hoppade in i typ 10:e bilen för säsongen, som utmärkte sig att faktiskt inte ha en enda lysande varningslampa. Skoda Superb är nog värst av alla, där är det motorlampor och däcktryck på precis varenda en i minusgrader. Har bilen ett ekonomiskt värde blir det dessutom svårare att undvika reparationer när allt går sönder hela tiden.

Mitt tips, titta på Tradera, gärna skattefritt och som du nämner, svenskt eller japanskt. BMW och Mercedes erbjuder kamkedja och bakhjulsdrift som kan spara väldigt många tusenlappar, men å andra sidan är dyrare i inköp, och har annat som riskerar annat att paja, t ex BMW:s ökända kylsystem. Även Saab 9-3 NG har kamkedja, åkkomfort som spöar det mesta (inkl tyskarna) och de gamla T5-motorerna ska vara rätt skottsäkra.

Senast redigerat av Ahrle (4 januari 2022)

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
krar
4 januari 2022 · 4 Inlägg

Tack för de fina svaren! Kul att läsa. Det där med att satsa på skattefritt lockar ju såklart och de får gärna vara lite äldre då jag inbillar mig att jag förstår mig bättre på dem ifall det skulle behöva mekas. Länkar en jag hittade på Blocket. Kan detta vara något tro eller ser ni rutinerade några direkta varningslampor?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … a/97342352

Ahrle
4 januari 2022 · 71 Inlägg

krar skrev:
Tack för de fina svaren! Kul att läsa. Det där med att satsa på skattefritt lockar ju såklart och de får gärna vara lite äldre då jag inbillar mig att jag förstår mig bättre på dem ifall det skulle behöva mekas. Länkar en jag hittade på Blocket. Kan detta vara något tro eller ser ni rutinerade några direkta varningslampor?
https://www.blocket.se/annons/skane/toy … a/97342352

Den ser ju riktigt fin ut smile Med beg bilar i allmänhet, japanska i synnerhet, skulle jag provköra till en mack med lyft, hissa upp och kolla underredet, så det inte är uppätet av rost. Kanske kan man göra ett M-test för några hundralappar fortfarande?

Och så det där med kamremmen... Är den utom bytesintervall, eller byte inte finns dokumenterat, får man nog slå på ett gäng tusenlappar. Min Accord ville verkstaden ha närmare 10.000:- att byta på.

Annars lär du nog inte hitta billigare bilägande, skall vara en Nissan Micra då smile

Senast redigerat av Ahrle (4 januari 2022)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
krar
4 januari 2022 · 4 Inlägg

Bra råd! Nu när jag ändå har dig på tråden passar jag på att länka en golf:

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … d/98823157

Kan den vara något? Förstår att det såklart är svårt att göra en bedömning enbart på en annons, men finns modeller man ska undvika vad jag förstått. Denna är ju väldigt häftig.

Ahrle
4 januari 2022 · 71 Inlägg

krar skrev:
Bra råd! Nu när jag ändå har dig på tråden passar jag på att länka en golf:

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … d/98823157

Kan den vara något? Förstår att det såklart är svårt att göra en bedömning enbart på en annons, men finns modeller man ska undvika vad jag förstått. Denna är ju väldigt häftig.

Fränt med Golf såklart! Skulle nog ge samma tips, kamrem och rost. Golf har förvisso inte samma driftsäkerhetsrykte som Corolla, men inte så det skall vara någon dealbreaker (såvida man inte tänker köra i oändlighet och strunta i servicen, typ). Båda är ju ganska enkla modeller som bör vara både lättmekade och driftsäkra.

Går båda som de skall, och är i likvärdigt skick är det nog bara välja den man tycker bäst om big_smile

Här har du annars en Jetta om du är sugen på budgivning: https://www.tradera.com/item/100120/520 … jetta-1987

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Lucif3r
4 januari 2022 · 2 182 Inlägg

Volvo S/V70 ligger bra i pris och är överlag extremt stabila bilar, billiga i service och även överlag billiga i reparationer när det behövs.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2022 · 17 379 Inlägg

Toyota Yaris kan man hitta med. De är ofta rätt fina dessutom!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
4 januari 2022 · 5 083 Inlägg

Bästa bilen jag haft är min Nissan Micra 2001. Har vart inom familjen sedan 2015 och 7000mil och rullat så gått som problemfritt. Maskinellt så har jag bytt ett batteri. Nyss påkostad med nya drivaxeldamasker då som gamla hade sprickor samt 2 bussningar som knarrade.
Billig att äga.
Se upp för rost dock. Och undvik att krocka..  fast det gäller nog alla småbilar i den prisklassen.

Annars är Nissan almera rätt driftsäkra och trevliga att köra.

Edit, bytt kylare också, fast den var trasig när jag köpte den. Satt en ganska stor sten i den så vet inte om det riktigt räknas :-p

Senast redigerat av mb_pucken (4 januari 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
krar
4 januari 2022 · 4 Inlägg

Trevlig läsning! Det lutar allt mer åt någon asiatisk, typ Toyota eller Nissan. Känns pålitliga och tycker många av dem ser riktigt fräna ut som är från sent 80-tal - 90-talet (typ en Corolla!).

Sen har ju annars en Saab 900 inte heller varit fel. Alltid varit lite av en drömbil, men där verkar jag behöva spräcka 10 000-gränsen för att få något som rullar.

Ahrle
9 januari 2022 · 71 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu är ju den prisklassen lite av ett lotteri, så skruva kommer du att få göra.. frågan är bara när.

Min personliga favorit för runt 10.000kr är Volvo S40/V40, har nog haft en 6-7st nu.
850 funkar också.
Man vill väl gärna få tag i en som är rätt så nybesiktigad.

Peugeot 406 är skapligt stabila (eller så kanske jag har haft tur), och jäkligt bekväma.

Kanske borde flika in med vad jag åtminstone läst/hört mig till gällande Volvo.

S/V40 ligger mycket bra till i pris, men man får passa sig för handbromsen, akilleshäl som ska vara rejält krånglig att bråka med när det börjar kärva. (Rätta mig gärna om jag har fel, är vad jag läst mig till iaf)

440/460 också ett kap, där varnas dock för en mycket svåråtkomlig startmotor. Bekväm (men kanske lite tråkig) mellanklassare för kaffepengar.

850/S/V70 billiga och bra, driftsäkra, medan V70N (andra gen) ska bränslepumpen vara ett gissel att byta. I övrigt kan man nog inte få mer bil för dessa pengar (i synnerhet beträffande sedanerna).

240 typ världens bästa bil. Första modellerna (75-77?) var dock ovanligt rostkänsliga, och 88orna specifikt bör undvikas pga problem med sprutet. Men som sagt, evighetsmaskinen om man vill ha japansk driftsäkerhet men ändå lite kul på vintern. Förmodligen också den som kommer öka mest i värde av dessa.

Senast redigerat av Ahrle (9 januari 2022)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Utmarks-Loke
9 januari 2022 · 5 809 Inlägg

Ahrle skrev:
240 typ världens bästa bil. Första modellerna (75-77?) var dock ovanligt rostkänsliga, och 88orna specifikt bör undvikas pga problem med sprutet. Men som sagt, evighetsmaskinen om man vill ha japansk driftsäkerhet men ändå lite kul på vintern. Förmodligen också den som kommer öka mest i värde av dessa.

Det kunde du ha skrivit för 10-15 år sedan, idag går de nästan inte att hitta i aktuell prisklass om de inte är riktiga vrak. För de har som sagt ökat enormt i värde. Jag tror den tiden då 240 var en bra, billig begagnad bil har passerat, idag är det 850 som gäller, eller kanske S80/V70.

Jesper328
9 januari 2022 · 2 333 Inlägg

Ahrle skrev:

Jesper328 skrev:
Nu är ju den prisklassen lite av ett lotteri, så skruva kommer du att få göra.. frågan är bara när.

Min personliga favorit för runt 10.000kr är Volvo S40/V40, har nog haft en 6-7st nu.
850 funkar också.
Man vill väl gärna få tag i en som är rätt så nybesiktigad.

Peugeot 406 är skapligt stabila (eller så kanske jag har haft tur), och jäkligt bekväma.

Kanske borde flika in med vad jag åtminstone läst/hört mig till gällande Volvo.

S/V40 ligger mycket bra till i pris, men man får passa sig för handbromsen, akilleshäl som ska vara rejält krånglig att bråka med när det börjar kärva. (Rätta mig gärna om jag har fel, är vad jag läst mig till iaf)

440/460 också ett kap, där varnas dock för en mycket svåråtkomlig startmotor. Bekväm (men kanske lite tråkig) mellanklassare för kaffepengar.

850/S/V70 billiga och bra, driftsäkra, medan V70N (andra gen) ska bränslepumpen vara ett gissel att byta. I övrigt kan man nog inte få mer bil för dessa pengar (i synnerhet beträffande sedanerna).

240 typ världens bästa bil. Första modellerna (75-77?) var dock ovanligt rostkänsliga, och 88orna specifikt bör undvikas pga problem med sprutet. Men som sagt, evighetsmaskinen om man vill ha japansk driftsäkerhet men ändå lite kul på vintern. Förmodligen också den som kommer öka mest i värde av dessa.

Gällande S40/V40 så vill man ju helst komma åt en av 2003/2004 årsmodell.
Dessa har oftast klarat sig bättre mot rosten, och är allmänt trevligare med en interiörmässig facelift.

Man slipper även Mitsubishis GDI-motorer om man väljer en 1.8i, och får istället en vanligt vitblockare utan turbo.
Min senaste S40 var en -04 1.8i, snittade 0.65 blandat med skapligt tung högerfot.

Gällande handbromsen så är det skruvok på denna modell, och packboxen på baksidan av oket som ligger runt axeln till handbromshävarmen har en förmåga att bli dålig, vilket i sin tur leder till att man får in fukt och skit i oket.
Har jag fått nedslag på handbromsen så köper jag bara ett nytt (billigaste) ifrån Tyskland.
Då håller det ett år eller två till. smile

Up the RA
Ahrle
9 januari 2022 · 71 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Ahrle skrev:
240 typ världens bästa bil. Första modellerna (75-77?) var dock ovanligt rostkänsliga, och 88orna specifikt bör undvikas pga problem med sprutet. Men som sagt, evighetsmaskinen om man vill ha japansk driftsäkerhet men ändå lite kul på vintern. Förmodligen också den som kommer öka mest i värde av dessa.

Det kunde du ha skrivit för 10-15 år sedan, idag går de nästan inte att hitta i aktuell prisklass om de inte är riktiga vrak. För de har som sagt ökat enormt i värde. Jag tror den tiden då 240 var en bra, billig begagnad bil har passerat, idag är det 850 som gäller, eller kanske S80/V70.

Mja, det beror på. Blocket har ju sina fantasipriser, tittade på en lokal ganska rostfri 88B för 12.000:- i somras. Även legat ute en fin 90-talare för runt 20.000:- på Tradera. Men vad vet jag... folk kanske betalar uppemot 50t för en 240/245 idag?

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Utmarks-Loke
9 januari 2022 · 5 809 Inlägg

Ahrle skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Ahrle skrev:
240 typ världens bästa bil. Första modellerna (75-77?) var dock ovanligt rostkänsliga, och 88orna specifikt bör undvikas pga problem med sprutet. Men som sagt, evighetsmaskinen om man vill ha japansk driftsäkerhet men ändå lite kul på vintern. Förmodligen också den som kommer öka mest i värde av dessa.

Det kunde du ha skrivit för 10-15 år sedan, idag går de nästan inte att hitta i aktuell prisklass om de inte är riktiga vrak. För de har som sagt ökat enormt i värde. Jag tror den tiden då 240 var en bra, billig begagnad bil har passerat, idag är det 850 som gäller, eller kanske S80/V70.

Mja, det beror på. Blocket har ju sina fantasipriser, tittade på en lokal ganska rostfri 88B för 12.000:- i somras. Även legat ute en fin 90-talare för runt 20.000:- på Tradera. Men vad vet jag... folk kanske betalar uppemot 50t för en 240/245 idag?

Det beror nog på vad man menar med "fin". Skall du ha en någorlunda rostfri får du nog betala bortåt 50k ja.

Ahrle
10 januari 2022 · 71 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Ahrle skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kunde du ha skrivit för 10-15 år sedan, idag går de nästan inte att hitta i aktuell prisklass om de inte är riktiga vrak. För de har som sagt ökat enormt i värde. Jag tror den tiden då 240 var en bra, billig begagnad bil har passerat, idag är det 850 som gäller, eller kanske S80/V70.

Mja, det beror på. Blocket har ju sina fantasipriser, tittade på en lokal ganska rostfri 88B för 12.000:- i somras. Även legat ute en fin 90-talare för runt 20.000:- på Tradera. Men vad vet jag... folk kanske betalar uppemot 50t för en 240/245 idag?

Det beror nog på vad man menar med "fin". Skall du ha en någorlunda rostfri får du nog betala bortåt 50k ja.

Vill tro mig minnas det var denna, eller ytterst snarlik (samma färg, kaross, årgång) https://www.tradera.com/item/521020813

240:n jag tittade på för 12.000:- var en 4vxl 88:a sedan. Fin originalare, lite rost men endast ytligt på mindre delar av skärmkanterna. Köptes senare av bilfirma och listades om för runt 40.000:-. Jag valde att undvika dels i brist på plats och dels för det var en 88:a.

Blocketpriser är en annan del av verkligheten - 530i E39 liknande min t ex, listas normalt mellan 50 och 80.000, medan jag efter 3 veckors hård tvekan slog till för 20.000 (då hade den legat ute länge utan respons).

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Ahrle skrev:
240:n jag tittade på för 12.000:- var en 4vxl 88:a sedan. Fin originalare, lite rost men endast ytligt på mindre delar av skärmkanterna. Köptes senare av bilfirma och listades om för runt 40.000:-. Jag valde att undvika dels i brist på plats och dels för det var en 88:a.

88 har LH2.2
88b har LH2.4

Inget av dessa är ett krångligt eller dåligt insprutningssystem.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
11 januari 2022 · 2 182 Inlägg

Och 88b är ju bland dom bäst rostskyddade modellerna som finns smile Det är ju mycket mer troligt att hitta en så gott som rostfri 88b än en rostfri 89+

Hade LH2.4 varit ett dåligt system hade ju volvo aldrig behållt det under hela 940'is livstid(98). Det är ett enkelt och "idiotsäkert" system med få krånglande komponenter. Mer avancerade styrsystem som t ex Motronic är objektivt sett bättre, men det finns desto mer som kan krångla på dom.

Mossan1
11 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Ja, vill man svetsa rost igen, slira i snön och faktiskt skruva med bilen så är ju en uråldrig 240 ett altetnativ.

Vill man åka säkert, komma fram i snö, slippa rostsvetsning dessutom för billigare inköpspeng, väljer man en nyare bil av valfri modell.

Gamla bakhjulsdrivna Volvos förträfflighet är ifrånåkt utvecklingsmässigt för länge sedan.
Pålitlighet är överdriven med moderna mått mätt.
Tro mig, jag har kört massor av år i olika RWD Volvo redan innan dom blev stenålder.

Dom lider inte bara av kraftiga ålderskrämpor och stenåldersteknik idag utan numera också av omogna ägare som modifierat sönder dom på ett eller annat vis.

Som entusisast, busåkare eller liknande, = visst.
Som trygg vardagsbil år 2022 = nope!
I synnerhet inte för 10kkr. = skrotbil isf.

850 / S/V70 I visar ålder på dåligt sätt.
Bra grejer (pålitligare än RWD) men svårt att finna bra ex nu.

En V70N / S60 <04 är trygga grejer.
Både pålitlighet och säkerhet.
Rekomenderar 140 eller 170hk.
Ganska bränslesnåla om man inte bara kör i stan.

S40 <03 men >05 är också bra generellt.

Sedan finns det mycket bra utanför Volvosfären också, bättre rent av,  men måste sticka hål på myterna om RWD Volvos som lever än. Märkligt nog.
Men det är nog lite bubbla tror jag.

Senast redigerat av Mossan1 (11 januari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang