Avgas värden

Hasky
6 januari 2022 · 5 Inlägg

Är de någon duktig på läsa av avgas värden? Inkl CO2, O2? Har en golf mk4 AKL 8V års modell 98. Blev stulen på katten i somras, köpte en katalysator på Biltema den för 729sek, art nr 79-802 då min bil ej har en lambdasond efter katalysatorn.  Det jag inte förstår är hur CO2 är 14+ men visar ett CO som om motorn  inte förbränner fullständigt? Samtidigt finns tillgång till syre? Bilen går hur bra som helst men bensin förbrukningen på 1,2L/mil från ca 0,8. Verkar dock som detta är relaterat till termostaten då bilen kyls ned vid körning. Vid avgas testet är dock bilen på 90 grader och i ”closed loop” så det borde väl inte påverka CO eller HC?

Avgas värden vid tomgång.
HC:207
CO:0,52
CO2:14,3
O2:0,96
Lambda:1,02
Förhöjd tomgång 2500rpm
HC:136
CO:0,71
CO2:14,2
O2:0,91
Lambda:1,015

Senast redigerat av Hasky (6 januari 2022)

Deception
7 januari 2022 · 97 Inlägg

När alla värden är höga/förhöjda brukar det enligt min erfarenhet bero på antingen att katten inte är riktigt varm, eller att du har läckage på avgassystemet.

Just Biltemas kattar brukar kunna behöva lite extra värme. Lambdan är ju inte heller optimal, den ska ju helst ligga på 1.00 på förhöjd tomgång om allt annat är bra.
Högre lambda tyder på att du har mer luft i systemet/läckage.
O2 (syre) ser ju rätt ut, lambda acceptabelt men övriga värden är ju inte bra.
Har du för mycket luft/högt lambda, blir inte mätningen tillförlitlig.

I första hand, kolla läckage, vanligt med läckande flexrör på dem. Håll för utblåset på tomgång så hör du om det pyser.
Se sedan till att allt är riktigt varmt. Inte bara vattentempen utan att avgassystemet är rejält varmt.

Är det fortfarande kassa värden så är det troligtvis motorrelaterat. Har du kollat efter felkoder osv?

Senast redigerat av Deception (7 januari 2022)

Hasky
7 januari 2022 · 5 Inlägg

Kollat läckage. Hittar ingenting. Grenröret har jag dock inte kollat, kanske böjde dem sönder en del av grenröret och lambda ger ”falsk” lean value men borde inte syre va högre då? Känner dock ingen lukt i kupén. CO2 tyder på bra funktion i motorn. Börjar undra om just denna katalysatorn är fel och den har inte tillräckligt med ädelmetaller för rena de avgaser som kommer ifrån denna årsmodellen?

Deception
7 januari 2022 · 97 Inlägg

Min erfarenhet av Biltemas kattar överlag är att de inte funkar nå vidare. Kan bli acceptabla värden om man kör så grejerna glöder typ..

Hasky
8 januari 2022 · 5 Inlägg

Fan vad skumt. Vissa funkar det för men för andra inte, förstår inte😂

torpis Forummoderator
8 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Högt HC innebär att katten inte renar bra nog. Det kan ju bero på dels dess funktion eller att det kommer in mer skit än den kan hantera aka sliten motor.

Att utföra en servie på bilen med nya tänddelar, stift, olja och filter kan hjälpa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
8 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Detta är ju långt ifrån första tråden där någon monterat Biltema-kat och sedan fått halvdana avgasvärden...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2022 · 14 007 Inlägg

Brådhis skrev:
Detta är ju långt ifrån första tråden där någon monterat Biltema-kat och sedan fått halvdana avgasvärden...

Jaa, men den var ju billig!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hasky
8 januari 2022 · 5 Inlägg

Vad innebär det att katalysatorn är för bilar upp till 4L i cylinder volym?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2022 · 14 007 Inlägg

Hasky skrev:
Vad innebär det att katalysatorn är för bilar upp till 4L i cylinder volym?

Det betyder helt enkelt att den är för motorer med en cylindervolym upp till 4 liter. Exempelvis en 2-litersmotor har en cylindervolym på 2 liter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hasky
8 januari 2022 · 5 Inlägg

Så kan man då säga att denna katalysatorn ska kunna rena dubbelt så mycket HC som min bil släpper ut Pre-cat? Alltså en vanlig motor på 1,6 släpper kanske ut 100-150HC pre cat alltså ska denna katalysatorn kunna rena upp till 300-400 HC?

torpis Forummoderator
8 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Hasky skrev:
Så kan man då säga att denna katalysatorn ska kunna rena dubbelt så mycket HC som min bil släpper ut Pre-cat? Alltså en vanlig motor på 1,6 släpper kanske ut 100-150HC pre cat alltså ska denna katalysatorn kunna rena upp till 300-400 HC?

Det är nog inte riktigt så det är menat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
8 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Hasky skrev:
Så kan man då säga att denna katalysatorn ska kunna rena dubbelt så mycket HC som min bil släpper ut Pre-cat? Alltså en vanlig motor på 1,6 släpper kanske ut 100-150HC pre cat alltså ska denna katalysatorn kunna rena upp till 300-400 HC?

Nej, så funkar det inte... Dessutom är det inte alls bra att ha en för stor katalysator heller. Det blir tex svårare att få upp temperaturen så att den renar vettigt då, som jag förstått det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang