Vinande ljud från xc60 d4 awd över 50km/h

reft
10 januari 2022 · 6 Inlägg

Hej!

Jag har en xc60 d4 awd -17 (5.5k mil) som har börjat låta konstigt vid hastighet över 50km/h.

* Tror det kommer framifrån/motorn? (Väldigt svårt att höra vart det kommer ifrån)
* Konstant ljud som låter som centrifugering/coilwhine/spoltjut
* Börjar när man kommer över 50kmh och slutar när man kommer under
* Får ej fram ljudet vid tomvarv
* Ljudet ökar med hastigheten
* Hjälper ej att stänga av all elektronik (ac osv)

Video:
https://youtu.be/Y1tJsVxNZwk
saktar ner vid 0:30 och ljudet försvinner helt

Oljudet kommer och går. Vissa resor låter inte alls. Ibland kan låta hela resan, (över 50km/h), och ibland kan det sluta mitt i färden, (när man kommer under 50km/h).

Inga andra fel. Bilen servad på auktoriserad verkstad augusti 2021. Jag tror att det dök upp en tid efter servicen men jag är inte helt hundra. Kan vara så att jag hört ljudet någon gång innan servicen. Gjorde även ett däckbyte vid den tiden..

Väldigt tacksam för hjälp då jag är väldigt okunnig på bilar :)

EKL
11 januari 2022 · 3 Inlägg

Jag tycker ljudet påminner om när mitt hjullager rasade, Hissa upp bilen så framhjulen står i luften sen vicka dom från vänster till höger. Har du rörelse så är lagret kasst.

zzr94092
11 januari 2022 · 4 378 Inlägg

Inte så ofta man kan känna något glapp,gör man som EKL säger så känner man bara om p-änden är glapp!! Lägg två fingrar på fjädern och försök att snurra på hjulet,relativt fort,man känner en "vibration" om lagret är slut..Och förresten, skulle ett hjullager vara slut på en -17 ,och 5,5tusen mil,vetefan,men allt är ju möjligt...

Senast redigerat av zzr94092 (11 januari 2022)

reft
12 januari 2022 · 6 Inlägg

Tack för svar.

Ska hissa upp bilen i helgen och känna lite. Har annars en dyr felsökning på verkstad bokad nästa vecka, dock känns det lite som pengar i sjön då felet kan va svårt och hitta även för dom.

Återkommer om jag hittar något.

reft
13 januari 2022 · 6 Inlägg

Bonusvideo öppet fönster:

https://youtube.com/shorts/xsoudPYdGaA?feature=share

Mycket tydligare när fönstret är öppet. Verkar komma från vänster framhjul.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2022 · 13 673 Inlägg

det där låter som något som ligger mot bromskivan när du har fönstret öppet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
reft
14 januari 2022 · 6 Inlägg

Kan det vara grus? Ser inget speciellt när jag tittar. hissar som sagt upp bilen i helgen så plockar bort däcket då så jag ser bättre

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2022 · 13 673 Inlägg

reft skrev:
Kan det vara grus? Ser inget speciellt när jag tittar. hissar som sagt upp bilen i helgen så plockar bort däcket då så jag ser bättre

tycker det låter som det där typiska sten ljudet när en sten lägger sig mellan bromskivan och bromskölden.  men det är ju alltid svårt med ljud över internet.. allt hänger på hur bra mic man har och hur bra lyssningsutrustning man har.. jag tyckte det var dovare ljud när rutan var stängd.  det där lät väldigt högt upp i freqvensbandet derför tänker jag direkt sten mot bromskivan alternativ att det är slitna belägg  men blir det noll skillnad när man bromsar så är det mer sten jag skulle titta efter.. 

sen kan det ju alltid hoppa dit nya stenar om man har otur.  men  riv isär bromsen på den sidan det är ju inget stort jobb.. bara hänga av beläggen titta runt mellan skivna och bromsskölden och kolla runt bromsoket.     
har hört helt sjuka ljud som jag aldrig trott kunde bero på en sten men som varit det..   smile


(edit) kom på en sak till  kolla så inte verkstan varit på bromskölden och tryckt till den när dom servade bilen..   det är lätt hänt om man har av hjulen.
för lägger sig skölden mot skivan så kan det låta skumnt oxå. och inte säkert att man hör det när man kör sakta.   men vid fart blir det lite mer själv svängning i grejerna

Senast redigerat av Growe (14 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang