Köpråd: Pålitlig bränsle-snål familjebil

DennisCA
11 januari 2022 · 233 Inlägg

Vill byta in Mazda 6:an (2005) jag har eftersom jag tycker den är för jobbig att mecka med själv, bara en sån sak om att byta brännaren i framlampan blir jobbiga (plocka bort fronten eller hjulhuset), oljebyten är inte heller så roliga då man måste komma in långt under bilen och plocka bort skyddsplattan under motorn. Tycker dessutom den drar alldeles för mycket (mätt 0,7l på landsväg). Jag är van med en Yaris som drar ca 0,45 milen eller mindre och det är ditåt jag vill hamna på bränsleföbrukningskurvan, eller bättre om det går.

Jag tror det är dags för en diesel igen hursomhelst. I Finland skattas dieseln annorlunda så den är billigare vid macken, istället blir det en klumpsumma baserad på bilens vikt som läggs på fordonsskatten, så desto lättare desto billigare.

Jag är ganska öppen för andra märken nu. Toyota och Mazda (mazda har nu sjunkit i anseende) har traditionellt varit högt värderade. Men kanske man borde se på nåt annat.

Kanske en Volvo vore nåt? Kollat på diverse modeller, C30, S40, V40, V50 från 2007-2012 och det ser ut som en intressant bil, vad jag har sett verkar de flesta ha ganska låg bränsleförbrukning trots storleken, scrollade igenom annonserna och såg en V50 1.6L Drive från 2011. Såg riktigt intressant ut, förbrukning på 0,35l milen på landsväg enligt specs, för en sån stor bil... låter ju perfekt att pendla med och köra familjen i om det stämmer.

Men hur är det med Volvo nuförtiden? Är dom lätta att själv göra grundläggande service på? Hört att vissa modeller har dåliga lösningar gällande inline oljefilter t.ex. som gör att ofiltrerad olja slipper igenom lätt om man gör fel. Kamrem eller kedja, och ska remmen bytas är det ett enkelt jobb eller något som kräver en massa jobb. Byta kamrem är förmodligen saker jag lejer ut åt verkstan men det är ju bra att veta om det blir ett dyrt eller billigt jobb...

Jag vill ha en sån ny bil som jag har råd med, men samtidigt vill jag också undvika så mycket avancerad teknik som möjligt av pålitlighetsskäl, samt det faktum att nyare bilar verkar jobbigare att jobba på... Så man måste göra en avvägning.  Jag är ju inte låst på Volvo heller, men ser dom som pålitliga bilar gjorda för det nordiska klimatet. Mazda har stått högt i kurs i min bok tills jag köpte den här Mazdan, den är trevlig och bekväm att köra, men så många designaspekter på den ger mig spader. Enkla saker är så svåra på den. Jämfört med en generation tidigare, 626an där man kunde byta oljefilter ovanifrån, bara öppna huven... Vilket steg neråt...

Budgeten är svår att säga då priserna är annorlunda i Sverige än i Finland, men frågepriset på V50an jag nämde låg på 3700 euro, kan säga det är mot den övre gränsen.

Senast redigerat av DennisCA (11 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
amazinjoey
11 januari 2022 · 1 138 Inlägg

aah du, 1.6 kommer aldrig dra 0.35...Körde en sån C30 snålt och fick 0.65...Dessutom är de en PSA diesel så den strular massa smile

Kamrem är ett dyrt jobb som går på runt 10 000KR

Saab 9-3 eller 9-5 1.9TID är nog de bättre alternativet, drar runt 0.6-0.7 landsväg men är större och mer pålitligt

Senast redigerat av amazinjoey (11 januari 2022)

DennisCA
11 januari 2022 · 233 Inlägg

0.65 för en C30 som är samma storlek som en Yaris är ju skitdåligt om det är en diesel också. Den får inte dra mera än max 0.5 på landsväg.

Jag är öppen för andra förslag förstås.

Senast redigerat av DennisCA (11 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
amazinjoey
11 januari 2022 · 1 138 Inlägg

Du får ju tänka på att det är en MYYYYCKET tyngre bil och kommer därför dra mer.  Yaris är en budget bil medans C30 är en premium bil.


Du jämför lite äpplen och päron just nu, visst båda är frukter men helt olika smile

Zet64
11 januari 2022 · 3 Inlägg

Hej
Jag har en Nissan qashqui 2016 med 1,5 diesel manual  stor bil drar ca 0,5-0,6 milen skatt 1200 kr år.
långkörning varit nere närmare 04 milen med försiktigt fot på gasen men med husvagn ville den ha ca 08,
Đotterns bil Mazda 3 sport 2010 1,5 diesel är snål 0,35-0,5 milen skatt 1100 kr år.
men kamremsbyte kostar en hel del.

DennisCA
11 januari 2022 · 233 Inlägg

Ok men vi kan ju säga att en bränsleförbrukning på 0,5 på landsväg är vad jag söker efter. Om det gäller en diesel så måste den vara bränslesnål, annars är det lika bra å köra bensin.

Är Mazda 3orna från 10 talet lika dåligt designade som 6orna från 02-07?

Nissan ja, ett märke jag inte tänkt på.

Senast redigerat av DennisCA (11 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
11 januari 2022 · 233 Inlägg

Är Huyndai ett märke att satsa på? Dom har billiga priser på begagnat marknaden iallafall.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
amazinjoey
11 januari 2022 · 1 138 Inlägg

Kör ni långt ? minst 5mil om dagen annars så är diesel inget för er, då de lär kosta mer fixa bilen än va ni sparar i bränslet  pg att bilen inte hinner bli varm.


Rek att ni sluta stirra er blind på bara bränslepriset

DennisCA
11 januari 2022 · 233 Inlägg

Jag kör nästan 6 mil om dagen och sambon 5 mil om dagen

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Vansterfilen
11 januari 2022 · 94 Inlägg

amazinjoey skrev:
Du får ju tänka på att det är en MYYYYCKET tyngre bil och kommer därför dra mer.  Yaris är en budget bil medans C30 är en premium bil.


Du jämför lite äpplen och päron just nu, visst båda är frukter men helt olika smile

Du har helt rätt i din argumentering men att kalla Volvo C30 för premium är lite väl magstarkt för min del.

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2022 · 10 244 Inlägg

amazinjoey skrev:
aah du, 1.6 kommer aldrig dra 0.35...Körde en sån C30 snålt och fick 0.65...Dessutom är de en PSA diesel så den strular massa smile

Kamrem är ett dyrt jobb som går på runt 10 000KR

Saab 9-3 eller 9-5 1.9TID är nog de bättre alternativet, drar runt 0.6-0.7 landsväg men är större och mer pålitligt

0,65 vid snålkörning med en C30 med 1,6:an? Då är den inte frisk...

Tjejen har en V50 2,0d -10 och den drar inte ens 0,65 nu när hon pendlar hiskeliga 4 km till jobbet (8 km om dagen) på 40-70 väg. big_smile (Japp, det är en diesel som kortkörs, den kommer självklart rasa direkt!) roll

Min V70N 2,4d, som är en dinosaurie i jämförelse, ligger på 0,7 landsväg i rask takt... Och den är är då inte snålkörd ett enda dugg, tvärtom, samt väger mer. smile

Senast redigerat av Brådhis (11 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Vansterfilen skrev:

amazinjoey skrev:
Du får ju tänka på att det är en MYYYYCKET tyngre bil och kommer därför dra mer.  Yaris är en budget bil medans C30 är en premium bil.


Du jämför lite äpplen och päron just nu, visst båda är frukter men helt olika smile

Du har helt rätt i din argumentering men att kalla Volvo C30 för premium är lite väl magstarkt för min del.

Kämpa! Hjälp finns: https://www.apotea.se/samarin-dospasar-36-st

Senast redigerat av Brådhis (11 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Vi har en Peugeot 508 E-hdi med 1,6-dieseln i. Den drar under 0,5 l/mil. Men går det på vikten i Finland så lär väl den gå bort... Toyota Prius? Förvisso bensin men kör man som folk så ligger den på 0,5 l/mil utslaget på sommar/vinter.

Hyundai? Tja, bra bilar. Jobbar med dessa ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DennisCA
12 januari 2022 · 233 Inlägg

En V50 ser fortfarande attraktiv ut i mina ögon, en 1.6 DRIVe då. Iallafall då jag googlat runt på bilforums och sett vad andra människor säger deras V50or drar så låter det som helt acceptabla siffror. Låter som en bra bil för bilsemester dessutom. Även 2.0D motorn hade imponerande siffror, om man ska tro på vad folk säger som sina bilar, men ser ingen orsak att ljuga.

Detta med DPF hade mig lite oroad (en sak min Yaris är utan från fabrik), men jag läser man kan plocka av det och tvätta det hemma med rätt sorts medel, isåfall sparar man mycket.

Senast redigerat av DennisCA (12 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Munkis
12 januari 2022 · 1 635 Inlägg

DennisCA skrev:
En V50 ser fortfarande attraktiv ut i mina ögon, en 1.6 DRIVe då. Iallafall då jag googlat runt på bilforums och sett vad andra människor säger deras V50or drar så låter det som helt acceptabla siffror. Låter som en bra bil för bilsemester dessutom. Även 2.0D motorn hade imponerande siffror, om man ska tro på vad folk säger som sina bilar, men ser ingen orsak att ljuga.

Detta med DPF hade mig lite oroad (en sak min Yaris är utan från fabrik), men jag läser man kan plocka av det och tvätta det hemma med rätt sorts medel, isåfall sparar man mycket.

Har själv haft en sådan ett par år, gick kanonfint och strulade inte alls i min ögo smile Låg på strax under halvlitern per mil blandad körning, men det blir mycket landsväg för mig. Min var en V50 DrivE -10 och den gjorde jobbet klart godkänt smile

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2022 · 10 244 Inlägg

DennisCA skrev:
En V50 ser fortfarande attraktiv ut i mina ögon, en 1.6 DRIVe då. Iallafall då jag googlat runt på bilforums och sett vad andra människor säger deras V50or drar så låter det som helt acceptabla siffror. Låter som en bra bil för bilsemester dessutom. Även 2.0D motorn hade imponerande siffror, om man ska tro på vad folk säger som sina bilar, men ser ingen orsak att ljuga.

Detta med DPF hade mig lite oroad (en sak min Yaris är utan från fabrik), men jag läser man kan plocka av det och tvätta det hemma med rätt sorts medel, isåfall sparar man mycket.

Tjejen har en V50 2,0d R-design -10 som gått 22000 mil. Hon har haft den i 0,5-1 år nu och är väldigt nöjd med den. Hon hade en BMW 118d -09 innan...

Det vi fått göra är kamremsbyte eftersom det var dags (10 år). Jag vet med säkerhet att partikelfiltret är original på den.

Det enda tråkiga som varit är att dubbelmassesvänghjulet gav upp strax efter köp (började skramla/rassla). När det ändå byttes så passade vi på att låta byta packboxen till vevaxeln och även byta själva kopplingen (när allt ändå var nere). Så det blev ju en hyfsad summa där, men nu är det gjort och då ska det väl rulla på nu.

Hon har dragit släp med den (~1000 kg) och även det gick bra. Nu kör jag den väldigt sällan, men jag upplever den som snål iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
12 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Nu anser jag att du är heeeelt fel ute!
Byta bort en kvalitetsbil som Mazda mot en Volvo?
Tänker du rasera din ekonomi heeeelt?
Inte nog med att kvalitetsnivån sjunker - driftkostnaderna ökar astronomiskt - om du inte kan meka själv.
Försök att gå in i baksätet på en "modern" Volvo - eller att placera barn i bilbarnstolar bak!
Min åsikt grundad på 4 Mazda och 3 Volvo.

Alternativ är i stället Honda, Suzuki, Toyota, KIA, Hyundai eller en annan Mazda - därmed bazda!

torsen
12 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
dubbelmassesvänghjulet gav upp strax efter köp (började skramla/rassla). När det ändå byttes så passade vi på att låta byta packboxen till vevaxeln och även byta själva kopplingen

Vad gick det kalaset på?
När dubbelmassesvänghjulet efter 4.000 mil började strula på en Defender Puma sålde jag bilen i stället för att låta reparera.
Garantin var slut och maskinskadeförsäkringen ville inte ta kostnaden, eftersom de ansåg att det var ett konstruktionsfel.
Och kostnaden var astronomisk hos Land Rover - Jaguar-verkstaden i Vällingby.
Men det var en bilhandlare som köpte den = ingen privatperson jag lurade, vill jag framhålla.
Dessutom behövde EGR-ventilen bytas ut!

Ursäkta o t.

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Nu anser jag att du är heeeelt fel ute!
Byta bort en kvalitetsbil som Mazda mot en Volvo?
Tänker du rasera din ekonomi heeeelt?
Inte nog med att kvalitetsnivån sjunker - driftkostnaderna ökar astronomiskt - om du inte kan meka själv.
Försök att gå in i baksätet på en "modern" Volvo - eller att placera barn i bilbarnstolar bak!
Min åsikt grundad på 4 Mazda och 3 Volvo.

Alternativ är i stället Honda, Suzuki, Toyota, KIA, Hyundai eller en annan Mazda - därmed bazda!

Vilka Volvo har du jämfört mot vilka Mazda?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
12 januari 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
dubbelmassesvänghjulet gav upp strax efter köp (började skramla/rassla). När det ändå byttes så passade vi på att låta byta packboxen till vevaxeln och även byta själva kopplingen

Vad gick det kalaset på?
När dubbelmassesvänghjulet efter 4.000 mil började strula på en Defender Puma sålde jag bilen i stället för att låta reparera.
Garantin var slut och maskinskadeförsäkringen ville inte ta kostnaden, eftersom de ansåg att det var ett konstruktionsfel.
Och kostnaden var astronomisk hos Land Rover - Jaguar-verkstaden i Vällingby.
Men det var en bilhandlare som köpte den = ingen privatperson jag lurade, vill jag framhålla.
Dessutom behövde EGR-ventilen bytas ut!

Ursäkta o t.

Normalpris landar runt 15000:- +/- några tusingar om man ringer runt. Nu betalade vi inte den summan pga bra kontakter, och bilen köptes till ett bra pris så totala kalkylen är ändå inget att klaga över.

Vi har nog totalt betalat ungefär vad, eller marginellt mer än, en normalprisad motsvarande bil skulle kostat. Dock med skillnaden att denna nu har ny kamrem samt ny koppling/dubbelmassesvänghjul/packbox till vevaxeln.

Senast redigerat av Brådhis (12 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang