Köpråd: Pålitlig bränsle-snål familjebil

DennisCA
12 januari 2022 · 247 Inlägg

torsen skrev:
Alternativ är i stället Honda, Suzuki, Toyota, KIA, Hyundai eller en annan Mazda - därmed bazda!

Problemet med Mazdan är ju att den är så förhatligt designad då det gäller att mecka lite själv, jag vill inte behöva demontera så mycket som jag gör för att göra enkla jobb, speciellt då jag inte har nånstans inomhus att vara med bilen. Och så drar den alldeles för mycket för sin storlek.

Senast igår hade jag bilen till verkstan, dom bytte hjullager, olja, filter och framlampa.

Farsans 626a från 1998 drar 0.45l (han kör endast 98an förvisso). Hade den haft AC och inte annars börjat vara slutkörd vid 450 tkm hade jag nästan köpt den av honom...

Senast redigerat av DennisCA (12 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
amazinjoey
12 januari 2022 · 1 139 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Nu anser jag att du är heeeelt fel ute!
Byta bort en kvalitetsbil som Mazda mot en Volvo?
Tänker du rasera din ekonomi heeeelt?
Inte nog med att kvalitetsnivån sjunker - driftkostnaderna ökar astronomiskt - om du inte kan meka själv.
Försök att gå in i baksätet på en "modern" Volvo - eller att placera barn i bilbarnstolar bak!
Min åsikt grundad på 4 Mazda och 3 Volvo.

Alternativ är i stället Honda, Suzuki, Toyota, KIA, Hyundai eller en annan Mazda - därmed bazda!

Vilka Volvo har du jämfört mot vilka Mazda?

Mazda , Ford och Volvo Körde samma bottenplatta under 2000 talet. Så de har mycket gemensamt...

DennisCA
13 januari 2022 · 247 Inlägg

Jag har nu läst lite mera och V50an verkar ha många problem mwed elfel, iallafall de tillverkade under ford-eran, vet inte om en från 2011 eller så är pålitligare eller samma bil än.

Ford Focus lär vara väldigt likadan som en V50, nån påstår den är sannolikt problemfriare, diesel 1.6an lär komma från Peugeot.

Hur är det med Oplar nuförtiden (2010-2012 typ), jag brukade köra en Astra '92, det var en jävla rosthög men den var pålitlig och hade aldrig några andra problem än rosten.

Sambon svor över den "satans mazdajävlen" igen som måste tankas....

Senast redigerat av DennisCA (13 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
amazinjoey
13 januari 2022 · 1 139 Inlägg

Moderna opelar är bra bilar, tråkiga men bra.

Låter mer som ert probem är att bilen har en liten bränsletank

DennisCA
13 januari 2022 · 247 Inlägg

Nä, det är att den drar mycket som är problemet, och att det kostar.

Yarisen har mindre bränsletank men där klagas det inte. Ingen av oss vill ha kvar mazdan och den används så lite som möjligt. Yarisen väljs alltid först.

Senast redigerat av DennisCA (13 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
15 januari 2022 · 247 Inlägg

Hur är det med Audi och BMW? Läser dom kommer topp 3 i pålitlighetsindex i vissa artiklar jag läser. Jag har alltid sett dom lite som typiska tyska bilar, krångliga och dyra att reparera om nåt går fel, nåt som folk köper för märkets skull. Eller är det en föråldrad syn? Diverse audi och bmw dieslar kan man hitta relativt förmånligt här, årsmodeller 08-11 ungefär, dock alla över 20,000 mil men för en diesel är det inte så mkt i min bok.

Jag gissar dock det säkraste kortet är en Auris, typ 09-11, steg upp från Yarisen i storlek, de nyare modellerna verkar dra lika mycket eller mindre.

Senast redigerat av DennisCA (15 januari 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang