Bilverkstad försökte lura mig på 70k

Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Motorlampan började lysa utan några andra tecken på fel så jag kör bilen som vanligt till verkstaden där de gör en felsökning och kommer fram till att topplocket behöver bytas ut för 70,000kr (problem med det variabla ventilsystemet i topplocket). Efter 3-4 månader med bilen ståendes hos verkstaden bestämmer jag mig för att topplocket ska skickas till en motorrenoveringsfirma i stället men då säger verkstaden att det räcker med att byta ut kamaxeln för 30,000kr. Efter detta samtal hämtar jag bilen och köper en felkodsläsare för att själv se vad som kommer upp och råkar sen ta bort felkoderna och motorlampan. Jag har nu kört bilen 20 mil under en månads tid utan att motorlampan har börjat lysa igen och bilen går precis som vanligt. Bilen har för övrigt gått 7k mil, normalt körd och servad årligen.

Jag kontaktade bilorganisationen M-Sverige för att höra med dem om det här och de var inte tveksamma till att det inte har gått rätt till och att jag borde bestrida felsökningskostnaden på 2000kr.

Verkstaden är auktioriserad och heter Uppsala Bilgalleri – Peugeot/Mazda återförsäljare.  De har varit dåliga på att återkoppla till mig och i mitt senaste mejl bad jag om en offert på kamaxelsbytet och undrade vad exakt som är fel på bilen men har inte fått svar på snart en månad. Att de inte svarar stärker bara känslan av att de inte är ärliga.

Ville bara dela med mig av detta och även få synpunkter från andra kunniga som kan ge svar på om verkstaden förmodligen har försökt lura mig eller om det är så att de kan ha gjort ett ärligt misstag eller kanske helt rätt?

Senast redigerat av Vyke (13 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
13 januari 2022 · 10 244 Inlägg

70000:- för att byta topplocket...? Det måste nog ingått något mer då...

Vad exakt var det som gjorde att man ville byta topplocket för att den variabla ventilstyrningen krånglar?

Vad är det för bil?

Vilka felkoder fick du fram?

20 mil är för övrigt inte mycket i sammanhanget...

Senast redigerat av Brådhis (13 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
13 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Brådhis skrev:
20 mil är för övrigt inte mycket i sammanhanget...

Tyvärr är det helt sant.
Än går inte att friskskriva bilen alls, utan motorlampan kan komma när som helst.  Men när/om den gör det, ska någon annan vetkstad ge offert på åtgärden.
70kkr låter ohyggligt dyrt, men svårt när man inte vet vad det är för bil eller motor.
Många har extremt dyra delar.
Liten Dacia för 100kkr eller en Maybach för 2mkr ger bara där skillnad, liksom.

Jag undrar därför också vad det är för bil, årsmodell, motoralternativ, samt vad felkoden/erna var som du själv läste ut?

Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Om vi bortser från kostnaden och att motorlampan kanske börjar lysa snart igen. Är det rimligt att en verkstad vill byta ut topplocket när det uppenbarligen räcker med att byta kamaxeln och när det skiljer 40,000kr mellan dessa åtgärder? Går det att ta miste på topplock och kamaxel? Felsökningen kostar 2000kr så jag utgår från att man gör en ordentlig felsökning då.



Vad är det för bil?

Bilmodellen är en RCZ (2012) som är ovanlig och inte görs längre men det är trots allt en Peugeot med en 1.6 THP motor. Jag antar att kostnaden drar i väg eftersom bilmodellen är ovanlig så priserna tror jag inte att de luras med men däremot litar jag inte på deras felsökning och att de har valt den enklaste och snabbaste lösningen på bekostnad av kunden. Eftersom det är en Peugeot med en vanlig motor så antar jag att den inte är krångligare att felsöka än någon annan bil?

70000:- för att byta topplocket...? Det måste nog ingått något mer då...

Bara topplocket kostar 40.000kr och sen 30k för jobbet och lite annat smått som behöver bytas vid topplocksbyte.

Vad exakt var det som gjorde att man ville byta topplocket för att den variabla ventilstyrningen krånglar?

Jag fick inte veta något mer än den beskrivningen. Internt fel i topplocket och glapp i regleringen är andra ord som använts. Ett alternativ var att byta ut hela motorn eftersom det eventuellt hade varit billigare men det fanns bara en enda motor till salu och det för ett dyrare pris än att byta topplocket för 70k. 

Låter det konstigt att byta ut topplocket för att det är fel på det variabla ventilsystemet? Jag är inte det minsta kunnig när det kommer till motorer.

Vilka felkoder fick du fram?

Koderna jag fick fram var:
P1030 - DTC definition not found! Please refer to vehicle service manual!
P0098 - Intake air. Temperature Sensor 2. Circuit High Bank 1.
P0238 - Turbocharger/Supercharger Boost/Sensor A. Circuit High.

20 mil är för övrigt inte mycket i sammanhanget...

Jag antog att det kanske krävs fler mil men jag kör inte bilen så mycket så det kommer dröja innan jag har kommit upp i högre miltal. Men jag tänkte också att om det är ett så pass stort fel att topplocket behöver bytas ut så går lampan i gång ganska omedelbart eller åtminstone inom några mil men det kanske inte funkar så.

Märks det inte på bilen om topplock eller kamaxel behöver bytas ut?

Ungefär hur många mil krävs för att kunna utesluta fel på bilen, om man nu kan det? Har hört att motorlampan kan gå i gång ibland fast det inte är något särskilt fel men det kanske inte stämmer.

Senast redigerat av Vyke (13 januari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 669 Inlägg

70k är vad ett motorbyte brukar gå på..   i runda slängar.   så det låter märkligt.   

men hur som helst börja från början vad är den exakta felkoden?
för vad det låter som från din beskriving är det den variabla styrningen av kamaxeln som strular..  och jag har inte sätt någon som inte har det inbyggt i kamdrevet ingen speciellt dyr operation eller dyr del.   ganska standard på många bilar.  jag säger inte att just din bil ser ut som dom flesta märkena.   och dessa drev brukar bli glappa dom brukar läcka och kan ställa till en del problem.       men det är inget som normalt kräver att lyfta toppen. eller ens ta bort kamaxeln.   

bilar med kamkedja brukar kräva att man river en del mer än en bil med kamrem .  men endå inget speciellt avancerat.  inget som kräver renoveringar byte av topplock osv.

(edit tittat lite och allt ser ut som vilken motor som helst.)

om det nu skulle vara ett vvt problem finns ett helt kitt att köpa med kamdreven inkl vvt och kedja löpskenor och allt..  svårt att tro att montera detta överstiger 10k.       det är det enda som i min värld kan bli glappt.      visst om kammen får dålig smörjning ligger toppen dåligt till och då kan det bli glappt men då snackar vi att det börjar låta skapligt illa långt innan det är glappt..  och mest troligen hade motorn haft andra problem som var mer akuta problem som ingen smörjning i huvudtaget och då går vev och ramlager ner sig väldigt mycket fortare.  och då hade en nollning inte låtit bilen gå 20mil till ;-)

https://www.ebay.de/itm/294656079374?fi … SwsHNg~BCf

Senast redigerat av Growe (13 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hamilton
13 januari 2022 · 8 864 Inlägg

Varför låter man bilen stå 3-4 månader på en verkstad?

Fotograf på tierpidag.se
Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Hamilton skrev:
Varför låter man bilen stå 3-4 månader på en verkstad?

För att jag till en början inte visste vad jag skulle göra med bilen p.g.a. den höga kostnaden och till slut inte orkade ta tag i det eftersom jag hade ångest över det. Jag förväntande inte mig en så stor kostnad på en bil som gått 7k mil och som är helförsäkrad. Maskinskadeförsäkringen gick tyvärr ut bara några månader innan så allt skulle betalas av mig själv.

Hade verkstaden haft något emot det hade jag hämtat den och min grundtanke var hela tiden att de skulle reparera eller köpa bilen tills jag fick reda på att man kan renovera motorn till ett billigare pris.

Senast redigerat av Vyke (13 januari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 669 Inlägg

Vyke skrev:

Hamilton skrev:
Varför låter man bilen stå 3-4 månader på en verkstad?

För att jag till en början inte visste vad jag skulle göra med bilen p.g.a. den höga kostnaden och till slut inte orkade ta tag i det eftersom jag hade ångest över det. Jag förväntande inte mig en så stor kostnad på en bil som gått 7k mil och som är helförsäkrad. Maskinskadeförsäkringen gick tyvärr ut bara några månader innan så allt skulle betalas av mig själv.

Hade verkstaden haft något emot det hade jag hämtat den och min grundtanke var hela tiden att de skulle reparera eller köpa bilen tills jag fick reda på att man kan renovera motorn till ett billigare pris.

förstår dig.. det är skiten med för dyra bilar man har inte råd att lösa det  när det går åt skogen.. 

vet du exakt vad du hade för felkod?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

vet du exakt vad du hade för felkod?

P1030 - DTC definition not found! Please refer to vehicle service manual!
P0098 - Intake air. Temperature Sensor 2. Circuit High Bank 1.
P0238 - Turbocharger/Supercharger Boost/Sensor A. Circuit High.

Brådhis * Voff voff *
13 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Vyke skrev:
Hade verkstaden haft något emot det hade jag hämtat den och min grundtanke var hela tiden att de skulle reparera eller köpa bilen tills jag fick reda på att man kan renovera motorn till ett billigare pris.

Var detta något dom föreslog i samband med att du fick prisuppgiften på 70000:-?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 669 Inlägg

för att kanske lösa ditt problem försök att leta på en grupp på facebook som hålls med rcz och försök få tips på en bra verkstad.. 

jag kan säkert hitta någon här i örebro som inte är bs men i närheten av dig är ju svårt men dessa personer som älskar sina bilar har bra koll på vilka verkstäder som är bra på deras bilar.

så ska det nog lösa sig.   för jag har svårt att förstå hur variabla kamstyrningen skulle ha något med varken toppen eller kammen att göra.   för det enda funktionen den har är att ändra kamaxelns postiton förhållande till vevaxeln.   det kan låta krångligt men man styr detta via en ventil som släpper in pulser med motorolja in i drevet som då förskjuts någon mm och gör att man får bättre vridmoment genom hela varvtals registret..     det kan vara så enkelt att du bara behöver byta en utanpåliggande ventil  för att lösa problemet.   detta kan vem som helst byta själv om det skulle vara så.

men leta på en grupp på facebook och beskriv problemet för dom äger ju själv bilar med samma motor och är antagligen väldigt kunniga..     jag själv kan nada om en sån bil.   men kunskap maskinellt rent allmänt.         sen kan det så klart vara andra problem oxå... det kan ju vara sliten kamkedja osv.. men ska man byta vvt så måste kedjan av och man byter den då samtidigt..   den kostnaden är relativt liten.    detta är ju inget mega stort jobb.    men det tar nog några timmar gissar jag på så på en verkstad drar det iväg snabbt men inte några 70k det kan jag säga säkert..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 669 Inlägg

https://www.etuners.gr/psamini-1-6-thp- … camshafts/


verkar som dom har delvis rätt i deras diagnos av felkoden.  men samtidigt dom andra felkoderna är ju lite halv udda och jag skulle inte lägga någon som helst vikt i felkoderna du fick just nu.

det står även vad man kan göra för att åtgärda det och vilka fel det kan vara..

How to fix them

It is always a good idea to check engine oil pressure, before touching any of the above components. If there is insufficient oil pressure it can be the root cause of all these problems, without any parts being at fault.
Otherwise, the only way to fix these problems is to inspect each individual part first and then start replacing them:

The cam oil control solenoid
The cam shaft oil rings
The cam phaser


och det första förslaget är nog det jag skulle satsa på just pga felkoden inte dykt upp direkt igen.   att skit gjort att ventilen inte fungerar som den ska.

Senast redigerat av Growe (13 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2022 · 10 244 Inlägg

För övrigt är rubriken rätt missvisande...

Hade du fått betala 70000:- så hade dom ju utfört ett arbete och bytt delar. Sedan kanske dom hade gjort det i onödan, men det är lite en annan sak...

Bara en tanke...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:
För övrigt är rubriken rätt missvisande...

Hade du fått betala 70000:- så hade dom ju utfört ett arbete och bytt delar. Sedan kanske dom hade gjort det i onödan, men det är lite en annan sak...

Bara en tanke...

Fick en offert på 70k och inte förrän jag ska ta bilen någon annan stans flera månader senare säger de att det räcker med att byta kamaxeln för 30k. Förmodligen för att de är på väg att bli påkomna av renoveringsfirman topplocket skulle till som kommer se exakt vad felet är. Vad anser du att det är?

De tjänar ju pengar på arbetet och inte vet väl jag om de ens byter grejerna om nu mina delar är hela? Även om de byter så har de ju mina delar som är hela OM det nu är så.

Om en verkstad har satt i system att utföra arbeten som inte behöver göras. Är det inte att lura kunderna på pengar och ett sätt för företaget att tjäna mer pengar?

Inget ovanligt att verkstäder luras:

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b … en-163356/

https://www.testfakta.se/sv/ekonomi/art … verkstader

Senast redigerat av Vyke (13 januari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 669 Inlägg

kör nu ett tag med bilen dyker felkoden upp   börja med att göra rent ventilen.   den bör vara lätt att demontera så det kan du lätt göra själv om du bara har verktyg ..  sen börja där.    man kan ju inte rita fan på vägen direkt som dom verkar gjort.   
felet verkar väldigt vanligt iallfall efter jag började googla. =/   samma motor sittter även i minin  tydligen så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Growe skrev:
för att kanske lösa ditt problem försök att leta på en grupp på facebook som hålls med rcz och försök få tips på en bra verkstad.. 

jag kan säkert hitta någon här i örebro som inte är bs men i närheten av dig är ju svårt men dessa personer som älskar sina bilar har bra koll på vilka verkstäder som är bra på deras bilar.

Det hade varit bra om man kunde lämna in den till någon man litar på. Jag har skrivit i en RCZ facebook grupp men det gav ingenting mer än chockade reaktioner och att jag borde byta verkstad. Jag lämnade in den till en annan verkstad men felkoderna var borta så de gjorde ingenting, jag skulle komma tillbaka om motorlampan kom upp igen. Nu ska bilen strax stå still i 1 år tyvärr.

Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Vyke skrev:
Hade verkstaden haft något emot det hade jag hämtat den och min grundtanke var hela tiden att de skulle reparera eller köpa bilen tills jag fick reda på att man kan renovera motorn till ett billigare pris.

Var detta något dom föreslog i samband med att du fick prisuppgiften på 70000:-?

Att sälja bilen till dem var min egen tanke som jag föreslog. Eftersom topplocket hade gått sönder på ett så lågt miltal och kostnaden är så hög så ville jag inte riskera att det händer igen även efter byte av topplock då jag inte planerar att byta bil i närtid.

Brådhis * Voff voff *
13 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
För övrigt är rubriken rätt missvisande...

Hade du fått betala 70000:- så hade dom ju utfört ett arbete och bytt delar. Sedan kanske dom hade gjort det i onödan, men det är lite en annan sak...

Bara en tanke...

Fick en offert på 70k och inte förrän jag ska ta bilen någon annan stans flera månader senare säger de att det räcker med att byta kamaxeln för 30k. Förmodligen för att de är på väg att bli påkomna av renoveringsfirman topplocket skulle till som kommer se exakt vad felet är. Vad anser du att det är?

De tjänar ju pengar på arbetet och inte vet väl jag om de ens byter grejerna om nu mina delar är hela? Även om de byter så har de ju mina delar som är hela OM det nu är så.

Om en verkstad har satt i system att utföra arbeten som inte behöver göras. Är det inte att lura kunderna på pengar och ett sätt för företaget att tjäna mer pengar?

Inget ovanligt att verkstäder luras:

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b … en-163356/

https://www.testfakta.se/sv/ekonomi/art … verkstader

Jag har ingen aning om ifall denna verkstad är seriösa eller skojare, för jag har aldrig ens hört talas om dom innan denna tråd.

Men eftersom du bara kört 20 mil och inte ens vet om felkoden kommer tillbaka så är det rätt "modigt" att gå ut och svartmåla ett företag... Vi (och alla som googlar i framtiden) som läser detta har ju bara din utsago att gå på.

Och vi vet fortfarande inte vad som faktiskt var felet. Historien är en smula spretig. Du har haft problem med den variabla ventilstyrningen, verkstaden vill byta topplocket (till en rätt saftig summa, så saftig att man kan misstänka att det ingått mer saker), sedan ska det räcka med kamaxeln(!) och nu i slutändan har du nollat bort felkoderna och kört 20 mil.

Det är väldigt svårt utifrån den informationen att dra några slutsatser om vad som faktiskt är rätt och fel. Det kan mycket väl vara så att felet kvarstår och/eller resulterar i ett ännu dyrare "ras" över tid om det inte åtgärdas... Eller så händer absolut ingenting! Vem vet...

Senast redigerat av Brådhis (13 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vyke
13 januari 2022 · 28 Inlägg

Jag har ingen aning om ifall denna verkstad är seriösa eller skojare, för jag har aldrig ens hört talas om dom innan denna tråd.

Men eftersom du bara kört 20 mil och inte ens vet om felkoden kommer tillbaka så är det rätt "modigt" att gå ut och svartmåla ett företag... Vi (och alla som googlar i framtiden) som läser detta har ju bara din utsago att gå på.

Och vi vet fortfarande inte vad som faktiskt var felet. Historien är en smula spretig. Du har haft problem med den variabla ventilstyrningen, verkstaden vill byta topplocket (till en rätt saftig summa, så saftig att man kan misstänka att det ingått mer saker), sedan ska det räcka med kamaxeln(!) och nu i slutändan har du nollat bort felkoderna och kört 20 mil.

Det är väldigt svårt utifrån den informationen att dra några slutsatser om vad som faktiskt är rätt och fel. Det kan mycket väl vara så att felet kvarstår och/eller resulterar i ett ännu dyrare "ras" över tid om det inte åtgärdas... Eller så händer absolut ingenting! Vem vet...

Hur kan du inte se något fel i att de först ger en offert på 70k för att byta topplocket och sen helt plötsligt räcker det med att byta kamaxel för bara 30k när jag tänkt lösa problemet på annat håll?

Oavsett om motorlampan kommer tillbaka eller inte så anser jag att de har gjort fel och det är därför jag skriver ut deras namn ändå. Jag har skrivit allting utförligt om hur det har gått till och därefter får var och en tolka om man tycker verkstaden verkar vara skojare eller inte.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med spretig, allt det du säger som är spretigt är ju hur p.g.a. hur verkstaden har betett sig så då tycker du uppenbarligen också att verkstaden har uppfört sig konstigt.

Alltså det är verkstaden som säger att det är fel på det variabla ventilsystemet och vill byta topplock och sen säger att det räcker med kamaxeln. Vad är oklart? Eller ja det är mycket oklart och det är därför jag starkt misstänker att de inte har gjort rätt.

Som sagt tidigare i tråden kostar bara topplocket 40k och sen kostnaden för arbetet och även annat som behöver bytas vid topplocksbyte kostar tydligen 30k. Jag kan lägga upp offerten.

Jag är inte den som svartmålar någon i första taget och jag har inte vinklat den här historian till min fördel.

Senast redigerat av Vyke (13 januari 2022)

spillolja
13 januari 2022 · 4 014 Inlägg

Det kan inte vara så att oljan inte är bytt på länge så VVT-ställaren delvis är igenkoksad av gammal olja och därför evt. kan kärva ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang