Dör efter uppvarvning Volvo 940

Tenco
13 januari 2022 · 173 Inlägg

Tjena!
Jag har en Volvo 940 med en B230FK som jag nu satt på en större turbo på. En T3T4 TO4E turbo. Sitter vx4 kam och biltemas intercooler. När jag startar bilen nu så går den som en klocka. Inga problem. Tomgången sitter fint och det kan varva som vanligt.
Dock efter att jag varvat upp å släpper gasen så dör bilen. Då är min fråga, drunknar den? Eller för lite bensin med de originella FK spridarna? Turbon trycker inge vidare mycket i original utskick.

LMM funkar, lambda sonden läser fel får att jag inte har rätt fläns mellan turbo och det orginalla FK downpipeen men går endå fint på tomgång. Tomgångsmotorn är inte sotat/kladdig. Tändstift, kablar och rotor är nya.

Någon smart jävel med en ide?

Brådhis * Voff voff *
14 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Har du ECC på den? Minns nå´nstans långt bak i minnets dunkla hörn att det sitter backventiler för vakumet till klimatanläggningens spjällmotorer, och när dom ger upp så brukar en eller flera vakumklockor spricka och sedan läcker det där och det får bilen att tjuvstanna när man släpper gasen efter att just ha haft laddtryck...

Men det är säkert över 10 år sedan jag senast ägde en 945:a så jag minns inte exakt riktigt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
14 januari 2022 · 2 333 Inlägg

Kör du med eller utan dumpventil?
Om med; är denna av återcirkulerande typ eller atmosfärisk?

Senast redigerat av Jesper328 (14 januari 2022)

Up the RA
Tenco
14 januari 2022 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:
Har du ECC på den? Minns nå´nstans långt bak i minnets dunkla hörn att det sitter backventiler för vakumet till klimatanläggningens spjällmotorer, och när dom ger upp så brukar en eller flera vakumklockor spricka och sedan läcker det där och det får bilen att tjuvstanna när man släpper gasen efter att just ha haft laddtryck...

Men det är säkert över 10 år sedan jag senast ägde en 945:a så jag minns inte exakt riktigt...

Jesper328 skrev:
Kör du med eller utan dumpventil?
Om med; är denna av återcirkulerande typ eller atmosfärisk?

Ingen ECC på bilen, och kör utan dump.

LMM sitter före turbon om det är något att veta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang