Funderar på att byta bil... Tror jag... Kanske... Eller?

Brådhis * Voff voff *
14 januari 2022 · 10 275 Inlägg

Funderar på att byta ut min V70...

Den börjar helt enkelt bli lite i utkanten av sin livslängd som "daily driver" med sina 15 år och 35000 mil, och jag har inte tiden att hålla på och laga den i den takt den sannolikt kommer kräva.

Nåväl... Vad vill jag ha då? Bra fråga... Tänkte höra lite vad ni föreslår. smile

Sneglar egentligen mest på en nyare V70 från 2010-2012 ungefär. Borde landa runt 20-25000 mil och ett pris under 100000:-. Har kikat både på D5 och 2.5FT samt även 3.2 och T6. (Körde förut en V70 D3 -11 från 19500 till 34500 mil utan några egentliga bekymmer så det är ju ett lite givet val på sitt sätt)

Har även kikat lite på Mondeo runt 2012. Köper man en med 200 hk-dieseln får man ju en vanlig automatlåda (Durashift) som jag förstått det, och det vill jag helst ha. Dessa är något billigare än släktingen V70.

Kraven är:
* Automat (ej DSG/CVT eller liknande)
* Någon form av känsla eller glädje när man tittar på bilen (så tex Avensis och dylikt går bort direkt)
* Iaf hyfsat kraftfull motor
* Dragvikt på absolut minst 1600 kg, men helst mer
* Kombi (3 hundar)
* Helst inte fyrhjulsdrift
* Ingen SUV(!)

* Pris är väl helst under 100000:- eller iaf därikring.


Sedan är frågan om man ska ha diesel eller bensin. Kör runt 1500-2000 mil per år i nuläget så det är väl i gränslandet sett till prisskillnaderna idag iaf. Kör oftare 25-75 mil på en dag när jag kör än vad jag kör kortkörningar, även om förstås det också händer. Men komfort vid långkörning prioriteras över förbrukning vid stadskörning.

Skatten är inte avgörande, men får gärna vara under 5000:- iaf.

Förbrukningen blandat ska väl helst ligga under 0,8 för diesel och under 1,1-1,2 för bensin.

Så hjälp mig här nu med lite tips, vad ska man kika på mer än V70 och Mondeo, som uppfyller mina krav? wink Har ju nästan alltid kört Volvo, med undantag för någon BMW, Skoda och Renault. Så man blir ju lite insnöad på det... Så öppna min ögon nu! big_smile

Eller ska jag bara behålla min slitvarg nå´t år till? Haft den 2 år och kört 5-6000 mil med den nu (29000-35000). Den är betald och klar sedan dag 1 och tuffar på snällt. Den köptes från början mer eller mindre av en slump (fanns hos handlaren som köpte min Octavia RS och jag behövde en bil), sedan har den liksom bara blivit kvar eftersom den skött sig så bra. big_smile

Senast redigerat av Brådhis (14 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
14 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Jag skulle nog gå på det senare alternativet, att behålla den du har om den tuffar på och går bra.

Jag menar, du vet vad du har men inte vad du får. Lika bra och lägga några tusen på den du har då.

Har du otur köper du en annan som du får kosta på hur mycket som helst.

Som sagt... Du vet vad du har.... Men sen kan det ju va kul och byta bil med, få nåt annat. Men det kan ju kosta.

Brådhis * Voff voff *
14 januari 2022 · 10 275 Inlägg

uhlin skrev:
Jag skulle nog gå på det senare alternativet, att behålla den du har om den tuffar på och går bra.

Jag menar, du vet vad du har men inte vad du får. Lika bra och lägga några tusen på den du har då.

Har du otur köper du en annan som du får kosta på hur mycket som helst.

Som sagt... Du vet vad du har.... Men sen kan det ju va kul och byta bil med, få nåt annat. Men det kan ju kosta.

Ja, jag är med på hur du tänker och jag har liksom hamnat i ett gränsland där jag trivs bra med den och, som du skriver, vet vad jag har. smile

Men sedan är det kul att byta och det skulle ju inte göra ont med lite mer effekt under huven då på samma gång. wink

Svårt detta! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
14 januari 2022 · 2 789 Inlägg

V70 var som bäst 2005-2007.
Med V70 II kom en hel del nya problem och inte riktigt riktigt den där "odödligheten".
En V70N av senare modell är värd att ha kvar.  Milen är egalt på dom.
Kopplingsbyte är väl lite kostsamt på verkstad, annars rullar dom bara på...
Inte för att kopplingen är dålig.
Körde själv en V70N 140hk över 40k på orginal koppling, och såldes fullt fungerande. Rullat säkert med samma koppling  än. Jag ser den ibland.

Vissa fick dåliga slavcylindrar men dom är nog bytta nu. Dom flesta redan på garantin antagligen.

Tids nog kommer ju åren ikapp alla trotjänare, men dessa V70N är inte där än.

Munkis
14 januari 2022 · 1 635 Inlägg

Är du nöjd med den du har så slit lite till på den är mitt förslag smile Kör själv en V70 D5 -05 som vid köp hade gått 57000mil. Nu har den precis slagit om till 61000 och den bara tuffar och går smile Vid köp så var ett hjullager fram dåligt så jag bytte bägge på en gång och det är också det enda jag gjort under 4000mil bortsätt från vanlig service då såklart.

V70N är väldigt bra bilar som dock börjar bli till åren, men komfortmässigt så håller den fortfarande enligt mig smile

Brådhis * Voff voff *
14 januari 2022 · 10 275 Inlägg

Mossan1 skrev:
V70 var som bäst 2005-2007.
Med V70 II kom en hel del nya problem och inte riktigt riktigt den där "odödligheten".
En V70N av senare modell är värd att ha kvar.  Milen är egalt på dom.
Kopplingsbyte är väl lite kostsamt på verkstad, annars rullar dom bara på...
Inte för att kopplingen är dålig.
Körde själv en V70N 140hk över 40k på orginal koppling, och såldes fullt fungerande. Rullat säkert med samma koppling  än. Jag ser den ibland.

Vissa fick dåliga slavcylindrar men dom är nog bytta nu. Dom flesta redan på garantin antagligen.

Tids nog kommer ju åren ikapp alla trotjänare, men dessa V70N är inte där än.

Ja, du har en poäng där iofs. Detta är en automatare för övrigt. smile

Munkis skrev:
Är du nöjd med den du har så slit lite till på den är mitt förslag smile Kör själv en V70 D5 -05 som vid köp hade gått 57000mil. Nu har den precis slagit om till 61000 och den bara tuffar och går smile Vid köp så var ett hjullager fram dåligt så jag bytte bägge på en gång och det är också det enda jag gjort under 4000mil bortsätt från vanlig service då såklart.

V70N är väldigt bra bilar som dock börjar bli till åren, men komfortmässigt så håller den fortfarande enligt mig smile

Ja, körde 75 mil med den häromdagen och 55 mil en dag förra veckan. Man sitter kanonfint och den är bekväm att köra. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
15 januari 2022 · 4 250 Inlägg

Vad är det som strular med volvon?^ som många redan har sagt så behåll volvon och laga lite då o då för att dom är slitstarka och håller lätt upp till 60+mil. Jag förstår å andra sidan att det är kul o pröva nått nytt men finns inte så mycke att välja mellan då du ska ha nått roligt också^ men du väljer bort flera modeller:) Kanske en merca eller beemer skulle ge dig lite roliga mil bakom spakarna? tycker att äldre mercor ser lite gubbiga ut men 5 serie är fina i alla årsmodeller enligt min personliga åsikt. en 525d med 6a skulle ja rekommendera då utan några strul med kamkedjan. antingen en sen e60 eller tidig f10 kan du lätt hitta med budgeten. Automatlådorna ska hålla bra på f10 åtminstone, e60 lite osäkert men så länge den växlar bra vid provkörning ska det vara ok. Alla kombis har typ luftfjädring på 5 serie f11 så kolla att skiten funkar vid köp och inte är ihopsäckad. f11an är jävligt snål med dropparna och 525d då, snabb är den också med 204hk original och det sägs att med en vanlig chipptrim så hamnar du runt 300hk om det är nått du vill ha. bmws diesel 6or är typ odödliga så länge man byter olja i tid och tar hand om dom. Nått för dig kanske?

husseman
15 januari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, ja du är nog för insnöad på din Volvo och vill inte se att det finns bilar som drar mkt. mindre soppa, aldrig behöver mer än vanlig service o är jävligt dyra nu...- alla beg. bilar är dyra nu när ingen jävel vill köpa nytt. Att Dieselbilar kommer straffas ut snabbt e´min gissning. De faller som fan på priser o de e´nog inget man vill ha sittandes med. Fast att hitta nåt roligare än en Volvo D5, kan inte vara svårt. Testa allt som rullar- de flesta lär vara bättre(roligare)...men se upp för Franska skiten..Då e´det bättre att behålla oljebrännaren. Varför inte testa en Lexus??

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 275 Inlägg

panda666 skrev:
Vad är det som strular med volvon?^ som många redan har sagt så behåll volvon och laga lite då o då för att dom är slitstarka och håller lätt upp till 60+mil. Jag förstår å andra sidan att det är kul o pröva nått nytt men finns inte så mycke att välja mellan då du ska ha nått roligt också^ men du väljer bort flera modeller:) Kanske en merca eller beemer skulle ge dig lite roliga mil bakom spakarna? tycker att äldre mercor ser lite gubbiga ut men 5 serie är fina i alla årsmodeller enligt min personliga åsikt. en 525d med 6a skulle ja rekommendera då utan några strul med kamkedjan. antingen en sen e60 eller tidig f10 kan du lätt hitta med budgeten. Automatlådorna ska hålla bra på f10 åtminstone, e60 lite osäkert men så länge den växlar bra vid provkörning ska det vara ok. Alla kombis har typ luftfjädring på 5 serie f11 så kolla att skiten funkar vid köp och inte är ihopsäckad. f11an är jävligt snål med dropparna och 525d då, snabb är den också med 204hk original och det sägs att med en vanlig chipptrim så hamnar du runt 300hk om det är nått du vill ha. bmws diesel 6or är typ odödliga så länge man byter olja i tid och tar hand om dom. Nått för dig kanske?

Ingenting strular med Volvon, iaf inte just nu. wink Börjar bli dags att byta belägg fram iofs, men det är ju typ 20-30 minuters jobb.

F11 har jag sneglat lite på också, det är fina bilar. Känner flera som har en så´n och dom är nöjda över lag. Enda tråkiga är att den hundburen jag har nu inte passar i F11, så då måste jag byta ut den. Iofs lösbart, men ja, kan man slippa så... wink

husseman skrev:
Hmm, ja du är nog för insnöad på din Volvo och vill inte se att det finns bilar som drar mkt. mindre soppa, aldrig behöver mer än vanlig service o är jävligt dyra nu...- alla beg. bilar är dyra nu när ingen jävel vill köpa nytt. Att Dieselbilar kommer straffas ut snabbt e´min gissning. De faller som fan på priser o de e´nog inget man vill ha sittandes med. Fast att hitta nåt roligare än en Volvo D5, kan inte vara svårt. Testa allt som rullar- de flesta lär vara bättre(roligare)...men se upp för Franska skiten..Då e´det bättre att behålla oljebrännaren. Varför inte testa en Lexus??

mvh/husse

Jaha, spännande. Jag vill alltså inte se att det finns andra bilar som drar mindre? Får du intrycket av att förbrukningen är en viktig punkt utifrån det jag skrev? big_smile

Jag tar dessutom hellre en Renault än en Toyota. Hemskt va? big_smile Varför gör jag det? För att jag avskyr plastiga bilar utan själ och känsla. Bilen behöver inte vara den absolut bästa, den ska vara bäst för mig. Stor skillnad där!

Och lustigt nog tycker jag en välutrustad Volvo D5:a, T6:a eller en 200 hk Mondeo är roligare än en Avensis tex. Mer motorkraft och mer ombonad och trevligare invändigt. Är Avensis bättre och går snålare? Säkert, men det är inte avgörande.

Förstår att det kan vara svårt att ta till sig, men så resonerar jag när jag köper bil. smile Det är lite som med mat. Man kan välja mellan att köpa det billigaste, det nyttigaste eller det som helt enkelt är godast. Och översatt till bilköp väljer jag det som smakar godast, inte det nyttigaste eller billigaste.

För övrigt har Lexus inte gjort en enda bil som stämmer in på mina krav... wink

Senast redigerat av Brådhis (15 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari 2022 · 17 448 Inlägg

Det förekommer ju problem med automaten när de rullat 40-45k mil men du har ju ett tag kvar till dit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 275 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det förekommer ju problem med automaten när de rullat 40-45k mil men du har ju ett tag kvar till dit.

Ja, långmilade automater är alltid en gambling på sitt sätt. Det finns dom som rasat vid 30k och dom som gått 60k. Handlar lite om ifall dom fått service och så misstänker jag. Det är som det är med det, händer det så händer det. Enda jobbiga är ju om man blir stående på fel ställe helt enkelt, men det gäller ju alla bilar. smile

Drog 1800 kg släp i början sommaren med min, 100 mil på en dag (iofs bara fullt lass 50 av dom milen). Gick ju bra då iaf. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
15 januari 2022 · 1 139 Inlägg

BMW F10 eller BMW F30?

520D eller 525/530D Om man vill ha 6 cylindrig
Rätt få problem med dessa, reservdelar är billiga smile  Dock dyrt att lämna in  för rep om man inte kan meka själv

trubbelturbo
15 januari 2022 · 1 457 Inlägg

Egentligen tror jag det bästa valet är att behålla din Volvo. Men annars vill jag rekommendera BMW e91. Trevlig körkänsla och för din budget så får du ett fint exemplar. Hyfsat pålitliga och ganska snåla med rätt motor.

husseman skrev:
Hmm, ja du är nog för insnöad på din Volvo och vill inte se att det finns bilar som drar mkt. mindre soppa, aldrig behöver mer än vanlig service o är jävligt dyra nu...- alla beg. bilar är dyra nu när ingen jävel vill köpa nytt. Att Dieselbilar kommer straffas ut snabbt e´min gissning. De faller som fan på priser o de e´nog inget man vill ha sittandes med. Fast att hitta nåt roligare än en Volvo D5, kan inte vara svårt. Testa allt som rullar- de flesta lär vara bättre(roligare)...men se upp för Franska skiten..Då e´det bättre att behålla oljebrännaren. Varför inte testa en Lexus??

mvh/husse

En Toyota eller Lexus är säkert skitbra men tristare än ett tandläkarbesök en grådisig onsdagsmorgon i februari.

Senast redigerat av trubbelturbo (15 januari 2022)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
xXSammy
15 januari 2022 · 6 568 Inlägg

2.2an I Mondeo är en trevlig maskin, har nog bara varit med om 1 de senaste 7 år som stannat under färd - Var sista temp. givaren till DPF som gått sönder

DPF spridaren är nog den enda svaga delen, sätter felkod på P2002 DPF effektivitet då
Livslängden på den (spridaren) är allt ifrån 14.000 till 28.000 mil.
Kamremsintervall är på 20.000 mil/10år
Automatlådan är typen AWF21

Har bilen navigation så måste det finnas radiokod i bilen, en vanlig stereo kan auktoriserad verkstad fixa radiokod till men inte navigationsenheten. Den måste skickas iväg till Tyskland om de nu inte ändrat något 2022.

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 275 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Egentligen tror jag det bästa valet är att behålla din Volvo. Men annars vill jag rekommendera BMW e91. Trevlig körkänsla och för din budget så får du ett fint exemplar. Hyfsat pålitliga och ganska snåla med rätt motor.

husseman skrev:
Hmm, ja du är nog för insnöad på din Volvo och vill inte se att det finns bilar som drar mkt. mindre soppa, aldrig behöver mer än vanlig service o är jävligt dyra nu...- alla beg. bilar är dyra nu när ingen jävel vill köpa nytt. Att Dieselbilar kommer straffas ut snabbt e´min gissning. De faller som fan på priser o de e´nog inget man vill ha sittandes med. Fast att hitta nåt roligare än en Volvo D5, kan inte vara svårt. Testa allt som rullar- de flesta lär vara bättre(roligare)...men se upp för Franska skiten..Då e´det bättre att behålla oljebrännaren. Varför inte testa en Lexus??

mvh/husse

En Toyota eller Lexus är säkert skitbra men tristare än ett tandläkarbesök en grådisig onsdagsmorgon i februari.

E91 är tyvärr för liten, men i övrigt en trevlig bil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 275 Inlägg

amazinjoey skrev:
BMW F10 eller BMW F30?

520D eller 525/530D Om man vill ha 6 cylindrig
Rätt få problem med dessa, reservdelar är billiga smile  Dock dyrt att lämna in  för rep om man inte kan meka själv

Ja, F11 är en kandidat som dykt upp. Ska kolla på dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 275 Inlägg

xXSammy skrev:
2.2an I Mondeo är en trevlig maskin, har nog bara varit med om 1 de senaste 7 år som stannat under färd - Var sista temp. givaren till DPF som gått sönder

DPF spridaren är nog den enda svaga delen, sätter felkod på P2002 DPF effektivitet då
Livslängden på den (spridaren) är allt ifrån 14.000 till 28.000 mil.
Kamremsintervall är på 20.000 mil/10år
Automatlådan är typen AWF21

Har bilen navigation så måste det finnas radiokod i bilen, en vanlig stereo kan auktoriserad verkstad fixa radiokod till men inte navigationsenheten. Den måste skickas iväg till Tyskland om de nu inte ändrat något 2022.

Utmärkt info! Tackar! smile Mondeon ligger rätt bra till så här långt iaf får jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang