Hej!
Följande inlägg handlar om en Volkswagen Golf sportkombi automat årsmodell 2014 med en mätarställning på 22 000 mil. Blivit servad som den ska och bytt kamrem etc. Inte haft några problem alls med den.
Vi har hamnat i en lite knivig sits. Dagen innan nyårsafton hämtade jag ut bilen som varit på service. Där bytte dom bland annat oljan i växellådan. Körde hem bilen (5 km) utan problem. Den 1a januari körde jag bilen igen och skulle till jobbet. Efter 2 mil "hoppar" något till i bilen, bilen växlar ner ett snäpp fast jag har farthållaren och kör på en plan motorväg i 120 km/h. Reagerade på det men sen var allt som vanligt. 1 mil senare kommer det missljud från bilen som bara blir värre och värre. Svänger av motorvägen och känner då att den börjar "hoppa", när jag väl stannat i väggrenen och försöker köra efter att ha startat om bilen känns det om jag fick motorstopp med en manuell bil (detta är en automat). Inga varningslampor tänds.
Får ringa bärgare etc såklart. Bärgaren ställde av bilen på den auktoriserade verkstaden som hade servat den. De började med att byta oljan i växellådan och då påstår han att man kan köra med bilen men inte alla växlar funkar. Han skickar den vidare till en mekonomenverkstad för att göra en felsökning. De upptäcker då att oljan i växellådan är full med metallspån och drar då slutsatsen att det är ett hål i växellådan och att vi måste byta växellådan. Priset för detta skulle bli 32 000kr.
Nu har vi kommit till den stora frågan om vems fel detta är? Vi har haft en bra dialog och vi är nöjda med firman hittills, vi trodde dock att det var rätt uppenbart att det måste ha med jobbet de gjorde att göra. Det var första gången vi körde bilen efter att de jobbat med den och just den delen. De påstår nu att det inte är deras fel, att det bara är en olycklig slump. Och så kan det såklart vara också och då är det klart att vi ska betala. Men hur ska göra nu? Ska vi bara betala och gå vidare eller ska vi dra detta vidare? 32 000kr är ändå mycket pengar tänker vi. Speciellt när det inte är helt uppenbart att det inte är deras fel. Vår försäkring täcker inte detta (växellådan är bara försäkrad till 12 000 mil).
Jag ringde tillbaka och sa att jag inte accepterar det just nu, att antingen så får de betala en ny växellåda eller så får ARN granska fallet. Han vill att vi ska bli nöjda och ska ringa tillbaka efter helgen så det är ju möjligt att detta löser sig. Jag vill ändå veta vad ni kunniga tänker, jag kan egentligen ingenting om bilar. Om det är helt uppenbart att det är en dålig slump och att vi ska betala så gör vi självklart det .
Hoppas ni alla andra har fått en bättre start på det nya året!