Vems fel är det? Hål i växellådan dagen efter byte av växellådsolja.

JenniferO
15 januari 2022 · 5 Inlägg

Hej!

Följande inlägg handlar om en Volkswagen Golf sportkombi automat årsmodell 2014 med en mätarställning på 22 000 mil. Blivit servad som den ska och bytt kamrem etc. Inte haft några problem alls med den.

Vi har hamnat i en lite knivig sits. Dagen innan nyårsafton hämtade jag ut bilen som varit på service. Där bytte dom bland annat oljan i växellådan. Körde hem bilen (5 km) utan problem. Den 1a januari körde jag bilen igen och skulle till jobbet. Efter 2 mil "hoppar" något till i bilen, bilen växlar ner ett snäpp fast jag har farthållaren och kör på en plan motorväg i 120 km/h. Reagerade på det men sen var allt som vanligt. 1 mil senare kommer det missljud från bilen som bara blir värre och värre. Svänger av motorvägen och känner då att den börjar "hoppa", när jag väl stannat i väggrenen och försöker köra efter att ha startat om bilen känns det om jag fick motorstopp med en manuell bil (detta är en automat). Inga varningslampor tänds.

Får ringa bärgare etc såklart. Bärgaren ställde av bilen på den auktoriserade verkstaden som hade servat den. De började med att byta oljan i växellådan och då påstår han att man kan köra med bilen men inte alla växlar funkar. Han skickar den vidare till en mekonomenverkstad för att göra en felsökning. De upptäcker då att oljan i växellådan är full med metallspån och drar då slutsatsen att det är ett hål i växellådan och att vi måste byta växellådan. Priset för detta skulle bli 32 000kr.

Nu har vi kommit till den stora frågan om vems fel detta är? Vi har haft en bra dialog och vi är nöjda med firman hittills, vi trodde dock att det var rätt uppenbart att det måste ha med jobbet de gjorde att göra. Det var första gången vi körde bilen efter att de jobbat med den och just den delen. De påstår nu att det inte är deras fel, att det bara är en olycklig slump. Och så kan det såklart vara också och då är det klart att vi ska betala. Men hur ska göra nu? Ska vi bara betala och gå vidare eller ska vi dra detta vidare? 32 000kr är ändå mycket pengar tänker vi. Speciellt när det inte är helt uppenbart att det inte är deras fel. Vår försäkring täcker inte detta (växellådan är bara försäkrad till 12 000 mil).

Jag ringde tillbaka och sa att jag inte accepterar det just nu, att antingen så får de betala en ny växellåda eller så får ARN granska fallet. Han vill att vi ska bli nöjda och ska ringa tillbaka efter helgen så det är ju möjligt att detta löser sig. Jag vill ändå veta vad ni kunniga tänker, jag kan egentligen ingenting om bilar. Om det är helt uppenbart att det är en dålig slump och att vi ska betala så gör vi självklart det smile.

Hoppas ni alla andra har fått en bättre start på det nya året! smile

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Förutsatt att dom nu inte glömde fylla på olja, eller glömt att dra åt tex avtappningspluggen så skulle jag säga att det är en olycklig slump.

Men det ligger ju förstås nära till hands att misstänka det... Väldigt svårt att bevisa dock (om nu inte tex pluggen saknas, för då är det ju istället väldigt lätt). smile

Är det faktiskt ett hål (alltså riktigt hål) i växellådan nu?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
15 januari 2022 · 2 752 Inlägg

"Hål i växellådan " är en missuppfattning.  Metallspån kommer från skuret lager eller misshandlade kuggar.
Att bara vissa växlar fungerar indikerar fel i mechatronicen i DSG lådan.

Har verkstafen gjort fel?
Svårt att säga. Du såg ingen olja på marken vid något tillfälle?
Tex en urtappningsplugg som lossnat.
Skule dom helt missat att fylla olja tror jag inte den skulle ha fungerar bra alls.
Helt fel olja, tex motorolja tror jag inte skulle ha rasat så fort.

Servicehistorik på bilen är viktig här.
DSGoljan skall bytas var 6000mil. Detta eftersom det är våtlameller som smutsar oljan. Sköter man inte det kan smuts sätta sig tex i mechatronicen och  blockera.  Skulle kunna flytta sig när ny olja kommer ol den blivit för nedsmutsad.....  Kanske.

Även om man "kör fel" med en DSGautomat. Dvs mycket kopplingsslir. Alla vet inte att en DSG har koppling som en manuell, (ungefär) fast automatiskt manövrerad.  Äldre automater med momentomvandlare kan man segdra nästan hursomhelst utan större problem.  Inte med dubbelkopplingsautomater. Eller direktdriven automat som det också kallas.  Oavsett tillverkare.

22000 är inte delbart med 6000 men sannolikt kom en tidsintervall för service in i bilden.

JenniferO
15 januari 2022 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
"Hål i växellådan " är en missuppfattning.  Metallspån kommer från skuret lager eller misshandlade kuggar.
Att bara vissa växlar fungerar indikerar fel i mechatronicen i DSG lådan.

Har verkstafen gjort fel?
Svårt att säga. Du såg ingen olja på marken vid något tillfälle?
Tex en urtappningsplugg som lossnat.
Skule dom helt missat att fylla olja tror jag inte den skulle ha fungerar bra alls.
Helt fel olja, tex motorolja tror jag inte skulle ha rasat så fort.

Servicehistorik på bilen är viktig här.
DSGoljan skall bytas var 6000mil. Detta eftersom det är våtlameller som smutsar oljan. Sköter man inte det kan smuts sätta sig tex i mechatronicen och  blockera.  Skulle kunna flytta sig när ny olja kommer ol den blivit för nedsmutsad.....  Kanske.

Även om man "kör fel" med en DSGautomat. Dvs mycket kopplingsslir. Alla vet inte att en DSG har koppling som en manuell, (ungefär) fast automatiskt manövrerad.  Äldre automater med momentomvandlare kan man segdra nästan hursomhelst utan större problem.  Inte med dubbelkopplingsautomater. Eller direktdriven automat som det också kallas.  Oavsett tillverkare.

22000 är inte delbart med 6000 men sannolikt kom en tidsintervall för service in i bilden.

Bilen är servad som den ska, eller ja vi har lämnat in den och sagt ja till alla förslag på åtgärder de haft under åren sen vet jag inte exakt vad dom har gjort varje gång. Sista oljebytet var i somras innan nu igen då. När bilen gick sönder den 1 januari funkat ingenting och ingen växel funkade. Efter att de kollat på bilen och bytt olja igen så funkar vissa växlar igen.

JenniferO
15 januari 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:
Förutsatt att dom nu inte glömde fylla på olja, eller glömt att dra åt tex avtappningspluggen så skulle jag säga att det är en olycklig slump.

Men det ligger ju förstås nära till hands att misstänka det... Väldigt svårt att bevisa dock (om nu inte tex pluggen saknas, för då är det ju istället väldigt lätt). smile

Är det faktiskt ett hål (alltså riktigt hål) i växellådan nu?

Okej, kanske blir vi som får betala då trots allt. Men är det ens värt att reparera eller ska vi bara sälja den som den är och köpa en ny? Bilhandlaren värderade den till ca 75 000 kr.

Haha jadu, jag har inte sett den själv men han beskrev det som ett invändigt hål.

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 244 Inlägg

JenniferO skrev:
När bilen gick sönder den 1 januari funkat ingenting och ingen växel funkade. Efter att de kollat på bilen och bytt olja igen så funkar vissa växlar igen.

Det här är lite intressant om man läser mellan raderna. Det hjälpte alltså att byta olja? Eller är det egentligen en maskering av det faktum att det hjälpte att det fylldes på olja men att skadan av för lite/ingen olja redan är skedd...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
15 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Brådhis skrev:
Det här är lite intressant om man läser mellan raderna. Det hjälpte alltså att byta olja? Eller är det egentligen en maskering av det faktum att det hjälpte att det fylldes på olja men att skadan av för lite/ingen olja redan är skedd...?

Jag håller helt med att det är skumt.
Jag kan inte denna typ av automater i detalj, men sannolikt krävs någon form av hydrualtryck. Ingen olja inget tryck ingen funktion.

Att oljan läckt ut skulle kunna förklara saken.  Men bevisa det blir svårt.
Större företag inbillar kag mig att dom INTE skulle blåsa någon på det viset utan ta smällen. Säkert försäkringar för sådant. För riskabelt för dom.
Mindre semioseriös kanske....

Sen finns också ev missförstånd mellan mekaniker som snackar facktermer och en oinsatt kund.  Faktiskt.

Men det hela kan givetvis vara indirekt orsakat av oljebytet och därmed ordentlig otur. = betala själv.

Snart kommer också en massa kommentarer om "DSG-skit" mm, men dom är faktiskt pålitliga. Allt kan gå sönder om man har otur. Även korrekt servat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Brådhis har en poäng här. De kan ha gjort fel och fyllt på tok för lite olja. Lätt hänt. Maskin börjar tröga och lådan växlar ner. Du kör på farthållaren som bara ger mer gas och håller hastigheten trots att nu både lådan och maskin får "kämpa i motvind" för att hålla farten och lådan kanske var på slutet av sin livslinje och havererade helt enkelt.

Eller så gav lådan upp bara. Inget jag ser som orimligt då det är en 8 år gammal DSG som rullat 22000 mil. Som påpekats kan de rulla mycket längre men om man inte tänker på hur man kör så går det kanonfint att döda den på dessa mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2022 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Brådhis har en poäng här. De kan ha gjort fel och fyllt på tok för lite olja. Lätt hänt. Maskin börjar tröga och lådan växlar ner. Du kör på farthållaren som bara ger mer gas och håller hastigheten trots att nu både lådan och maskin får "kämpa i motvind" för att hålla farten och lådan kanske var på slutet av sin livslinje och havererade helt enkelt.

Eller så gav lådan upp bara. Inget jag ser som orimligt då det är en 8 år gammal DSG som rullat 22000 mil. Som påpekats kan de rulla mycket längre men om man inte tänker på hur man kör så går det kanonfint att döda den på dessa mil.

kopplingen är det som i regel dör men sliter man koppling så kommer ju skiten i oljan.. och ett oljebyte kan mycket väl göra att lådan börjar släppa mer skit och skiten hittar något lager någonstans.. 

men nu framgår det inte om den har bigblock motor 2liters eller större eller om det är en 1.2 1.4 1.6 dessa har ju alla den otroligt bra dsg 7 lådan som rasar i parti och minut.   sämsta smäcket som dom monterat i en vw..   fanns en anledning till att dom köpte tillbaka taxibilar pga lådan eftersom dom stog mer på lagning än vad den körde.


vet dock inte om lager problem är ett av problemen dom har..  jag har sätt avbrutna växelgafflar och trasig mecatronic enheter som är väldigt vanligt på dessa motorer.     den har dessutom en torrkoppling

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Brådhis har en poäng här. De kan ha gjort fel och fyllt på tok för lite olja. Lätt hänt. Maskin börjar tröga och lådan växlar ner. Du kör på farthållaren som bara ger mer gas och håller hastigheten trots att nu både lådan och maskin får "kämpa i motvind" för att hålla farten och lådan kanske var på slutet av sin livslinje och havererade helt enkelt.

Eller så gav lådan upp bara. Inget jag ser som orimligt då det är en 8 år gammal DSG som rullat 22000 mil. Som påpekats kan de rulla mycket längre men om man inte tänker på hur man kör så går det kanonfint att döda den på dessa mil.

kopplingen är det som i regel dör men sliter man koppling så kommer ju skiten i oljan.. och ett oljebyte kan mycket väl göra att lådan börjar släppa mer skit och skiten hittar något lager någonstans.. 

men nu framgår det inte om den har bigblock motor 2liters eller större eller om det är en 1.2 1.4 1.6 dessa har ju alla den otroligt bra dsg 7 lådan som rasar i parti och minut.   sämsta smäcket som dom monterat i en vw..   fanns en anledning till att dom köpte tillbaka taxibilar pga lådan eftersom dom stog mer på lagning än vad den körde.


vet dock inte om lager problem är ett av problemen dom har..  jag har sätt avbrutna växelgafflar och trasig mecatronic enheter som är väldigt vanligt på dessa motorer.     den har dessutom en torrkoppling

Nej... Inte särskilt stor risk egentligen. Lådan har ett filter som byts tillsammans med oljan var 6000:e mil så mycket skräp samlas inte runtom i lådan.

Jag tror helt klart mer på att verkstaden gjort nå´n tavla här.

Ledtrådarna är:

* Det hände kort efter servicen.

* Det hjälpte att byta (egentligen öka mängden) olja för att göra skillnad. Detta ger oss ledtråden att nivån var fel. Oljan kan inte (i synnerhet inte på så kort körsträcka som ett par mil) bli så dålig att bilen blir okörbar.

* Hade oljan läckt ut under färd borde bilen vara rejält kladdig på bakluckan och/eller lämnat en pöl under sig (och verkstaden borde skyllt på detta).

Men visst, det kan fortfarande vara en slump och att något, icke relaterat till oljan rasat för att det helt enkelt nådde sin livslängd. Men som nämnts, 22000 mil är inte särskilt mycket för en DSG...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JenniferO
17 januari 2022 · 5 Inlägg

Stort tack för alla svar i tråden! Vi får helt enkelt se vad som händer. 32 000kr känns dock som lite för mycket pengar att bara betala utan att det verkligen är fastslaget att det är vår sak ATT betala.

torpis Forummoderator
17 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Det är märkligt att verkstaden snabbt som fan bytte olja bara sådär igen. Oljan var ju bytt igår!

Gissar att som glömt fylla på olja helt enkelt.

Sen nästa fråga varför en auktoriserad verkstad skickar bilen vidare till Mekonomen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cuefa Ain't no place like home...
17 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Var det verkligen en auktoriserad verkstad i så fall?
Vi skulle t.ex ALDRIG skicka en sån felsökning till en mekonomen-verkstad, vi FÅR inte ens göra det om det är ett garanti-ärende, vilket det borde bli i alla fall initialt i detta skede.

Jag gissar att trådskaparens bil har en mindre motor, och därmed en 7-växlad torrlamell-låda.
Denna lådan har en olja till Mechatronic'en (LHM-olja) och en annan till själva växellådan ("vanlig" växellådsolja).

Det låter som man har tappat ur en olja och fyllt på en annan, alternativt fyllt på fel sorts olja.
Det går i knappa 2 liter i själva växellådan på en torr-dsg (våtlamell vill ha 6 liter och använder samma olja till både mechatronic och smörjning)

Jag gissar rent spontant på att verkstaden gjort något tokigt men det är otroligt svårt att säga.
Precis som sagts tidigare KAN det vara en olycklig slump.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
spillolja
17 januari 2022 · 4 014 Inlägg

TS har inte uppgivit vad det är för motor, så vi kan ju bara gissa hej vilt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
17 januari 2022 · 10 572 Inlägg

spillolja skrev:
TS har inte uppgivit vad det är för motor, så vi kan ju bara gissa hej vilt

Det är första gången på forumet som någon missar detta. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
JenniferO
17 januari 2022 · 5 Inlägg

Det är en auktoriserad verkstad. Och ja jag har inte skrivit vad det är för typ av motor då jag faktiskt inte vet och allt som tillhör bilen är ju just nu inlåst i en verkstad tongue

Low
17 januari 2022 · 3 296 Inlägg

JenniferO skrev:
Det är en auktoriserad verkstad. Och ja jag har inte skrivit vad det är för typ av motor då jag faktiskt inte vet och allt som tillhör bilen är ju just nu inlåst i en verkstad tongue

Går ju söka med regg nummer😇

Palman Jurist
18 januari 2022 · 9 Inlägg

Om verkstaden inte har gjort arbetet med oljebytet fackmässigt ansvarar de i enlighet med konsumenttjänstlagen. Detta kan till exempel vara att de inte har följt tillverkarens instruktioner, eller bara fyllt på för lite olja.

Det är dock du som har bevisbördan för att verkstaden gjort ett ej fackmässigt arbete. Att haveriet inträffade så nära inpå det arbete verkstaden utfört talar för att de kan ha gjort fel, men är inte tillräckligt, mot deras bestridande.

Om du däremot hade gjort felsökningen på en oberoende verkstad från första början hade du kanske kunnat fått ett utlåtande som styrkt att det var för låg oljenivå i växellådan till exempel. Då hade det visat att arbetet var felaktigt utfört och du hade kunnat kräva verkstaden.

Står mer om detta här:
https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang