Köpråd:Framsystem mm

dddale
15 januari 2022 · 71 Inlägg

Tjena Billjudsentusiaster!

Är på jakt efter en SQ framsystem 6,5" kitsystem samt ett slutsteg till de, budget för framsteget är ca 3 lax där med..

Har ni några förslag på något trevligt system i 3000kr klassen..
Har inte möjlighet att lyssna på så många system så lär gå på rekommendationer och recensioner, så tänkte att här kan de finnas mkt kunskap och audiofiler..

MVH
Daniel

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2022 · 13 733 Inlägg

om du har tur och lyckas hitta ett Dls Up6i kit skulle jag köpa det utan minsta tvekan..   har ett 5.25" up5i kitt och det spelar otroligt rent och trevligt.. och skapligt högt oxå..    när jag använde det i bil
så körde jag mellan registrena på ett dls Ca23 och diskanterna på ett ca20 aktivt delat via en Pioneer p88rs

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dddale
15 januari 2022 · 71 Inlägg

Growe skrev:
om du har tur och lyckas hitta ett Dls Up6i kit skulle jag köpa det utan minsta tvekan..   har ett 5.25" up5i kitt och det spelar otroligt rent och trevligt.. och skapligt högt oxå..    när jag använde det i bil
så körde jag mellan registrena på ett dls Ca23 och diskanterna på ett ca20 aktivt delat via en Pioneer p88rs

Kitet fanns att beställa på brl.se så det var inget problem. nå tips på steg som ska driva systemet?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2022 · 13 733 Inlägg

dddale skrev:

Growe skrev:
om du har tur och lyckas hitta ett Dls Up6i kit skulle jag köpa det utan minsta tvekan..   har ett 5.25" up5i kitt och det spelar otroligt rent och trevligt.. och skapligt högt oxå..    när jag använde det i bil
så körde jag mellan registrena på ett dls Ca23 och diskanterna på ett ca20 aktivt delat via en Pioneer p88rs

Kitet fanns att beställa på brl.se så det var inget problem. nå tips på steg som ska driva systemet?

tänkte mest att det låg på över 3k smile

150watt räcker gott och väl om du kommer köra det med orginal delningsfilter.  men det ska vara ett class ab steg utan tvekan.

ju bättre märke du har råd med ju mer nöjd tror jag du blir. 
ska du köra det aktivt så skulle jag välja 4kanals steg men annars räcker ju ett 2kanals steg   jag antar att delningsfilterna som följer med är bra mina är dock fortfarande nerpackade.


det här är på 2x110watt
aldrig testat den serien själv så kan inte utala mig om just det steget..
men jag är ju riktigt dls freak och har alltid varit nöjd med mina dls steg..   bara älskar mitt Dls Ra10 som jag har i min Audi a2..   det är "bara" 780watt men det spelar så kontrollerat att man inte kan sluta njuta..
https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-cci-2.html

Senast redigerat av Growe (15 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dddale
15 januari 2022 · 71 Inlägg

Tack för länken..
Lade till den i "listan"
Då har jag bara två tankenötter kvar att knäcka och de är baslådan, vill ha så mkt plats kvar som möjligt i bagaget, kollat på dd 6,5" och 8" men även en alpine...
Har du några erfarenheter på den sidan med komponenter...DLS köper jag rakt av !

Christian S
16 januari 2022 · 4 816 Inlägg

Growe skrev:
om du har tur och lyckas hitta ett Dls Up6i kit skulle jag köpa det utan minsta tvekan..   har ett 5.25" up5i kitt och det spelar otroligt rent och trevligt.. och skapligt högt oxå..    när jag använde det i bil
så körde jag mellan registrena på ett dls Ca23 och diskanterna på ett ca20 aktivt delat via en Pioneer p88rs

jag hade ett UP5i kitt som jag drev med ett DLS A3 steg i den Subaru jag hade och det spelade riktigt bra, som bas hade jag 2st DLS MW12 i en låda som drevs utav ett DLS A6 steg och dom spelade nått helt sinnes sjukt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
16 januari 2022 · 4 816 Inlägg

dddale skrev:
Tack för länken..
Lade till den i "listan"
Då har jag bara två tankenötter kvar att knäcka och de är baslådan, vill ha så mkt plats kvar som möjligt i bagaget, kollat på dd 6,5" och 8" men även en alpine...
Har du några erfarenheter på den sidan med komponenter...DLS köper jag rakt av !

meddelande skickat.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2022 · 13 733 Inlägg

hur många basar är du ute efter?   jag skulle inte välja en 6.5" eller en 8"
då skulle jag välja en 10" dom blir inte mycket större men dom orkar röra lite mer luft
men en låda med 2st 8" blir inte stor heller..  bättre än en 10"

jag brukar först fokusera på slutesteget eftersom det är mest avgörande vilken bas man lär välja
dels effekt men även hur mycket nedlastning av slusteget man ska göra.

mitt första intryck av Gas gpp basarna är ganska bra .  köpte faktist 4st 6.5 till min Polo.  tyvärr jobbar jag långa dagar och när jag är ledig så är jag totalt död så inte hunnit bygga låda och montera alla saker.    tänkte driva dom 4st på 2st Dls cad11 steg lite overkill när det gäller steg tror jag men varför inte.   smile

tror basar spelar mindre roll än slutsteg och framsystem och stereon.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang