Automatväxellåda växlar ner i nedförsbackar, Skoda superb-16

79Jonny
15 januari 2022 · 9 Inlägg

Har en Skoda superb -16 med automatväxellåda och när man kör i nedförsbackar och man måste hjälpa till att bromsa in lite så växlar lådan ner från typ 6 till växel 3😣 tack vare att den gör så så rusar varvtalen på motorn så in i ......
Har haft den inlämnad på verkstad och dom hittar inga felkoder och som vanligt så får inte dom fram det felet när dom provkörde den 🤨
Har precis gjort service på den med både motor och växellåda oljebyte men det blev ingen förbättring av problemet,
Jag undra om någon har hört eller varit med om sådant fel eller liknande?
Ja tackar för alla tips jag kan få😃

https://www.garaget.org/video/156890

Senast redigerat av 79Jonny (18 januari 2022)

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 245 Inlägg

Och du kör den i läge D och inte i läge S?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Highway_Outlaw
15 januari 2022 · 198 Inlägg

Kör du på farthållare?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2022 · 13 674 Inlägg

när du säger varvar så inåt helvete.. är det förbi röda eller inte?     menar att klippa upp varvmätaren nära varvstoppet vid motorbroms är iaf något jag använder när jag kör bil för att inte behöva bromsa med bromsarna på bilen. 

min polo är riktigt dryg att motorbromsa med så den slevar jag i rejält låga växlar för att få den att sakta ner något..   men den smakar ju på fullgasväxlingar och växlingar konstant 50rpm från varvstoppet.. raka motsatsen till hur man ska köra en diesel men har gjort så sedan jag köpte bilen och den har rullat rätt många tusentals mil så..   men gör den idiot nedväxlingar så är något fel..     har dom provat att nolla lådan så den lär sig ditt körsätt?  kan ju vara någon som växlar ner manuellt för att få den att sakta ner.. jag gör så varje gång jag hoppar in i Caravellen på jobbet. för den ligger på så hög växel den kan när man ska sakta ner av någon märklig anledning.   riktigt irreterande så den blippar jag själv ner vid tex rondeller och sånt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
79Jonny
17 januari 2022 · 9 Inlägg

Brådhis skrev:
Och du kör den i läge D och inte i läge S?

Japp i läge D

79Jonny
17 januari 2022 · 9 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Kör du på farthållare?

Har kört med både farthållare i och utan med samma resultat

-Akerfeldt-
17 januari 2022 · 2 638 Inlägg

Kör du utan släp när detta händer? Jag har haft flertalet Superb som växlar ner några steg i nedförsbacke när man bromsar, men då har jag släp på. Aldrig varit med om att dom beter sig som du beskriver utan släp på. Tänker att bilen kanske fått för sig att det sitter ett släp på fast det inte gör det om du har drag? 😊

79Jonny
18 januari 2022 · 9 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Kör du utan släp när detta händer? Jag har haft flertalet Superb som växlar ner några steg i nedförsbacke när man bromsar, men då har jag släp på. Aldrig varit med om att dom beter sig som du beskriver utan släp på. Tänker att bilen kanske fått för sig att det sitter ett släp på fast det inte gör det om du har drag? 😊

Nopp har inget släpp bakom, då kanske man hade mer förståelse för hur den växlar i nedförsbackar. ska försöka lägga upp en film om hur den gör i nedförsbackar,

Cadd
18 januari 2022 · 7 Inlägg

Det är ett helt normalt beteende.
Bilen växlar ner för att hålla varvtalet uppe så att du får en kraftigare motorbroms, för att slita mindre på bromsarna, samt att bränslet kan stängas av för att spara på det.

Mossan1
19 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Cadd skrev:
Det är ett helt normalt beteende.
Bilen växlar ner för att hålla varvtalet uppe så att du får en kraftigare motorbroms, för att slita mindre på bromsarna, samt att bränslet kan stängas av för att spara på det.

Ja, EN växel går DSG/S-tronic lådor ner om man bromsar lätt i utförbacke för att hålla farten. = Normalt beteende.

Men inte från 6 till 3.
Såvida man inte sänkt farten drastiskt, och/eller bromsar hårt, men så förefaller det inte vara.

Låter som en mjukvarubugg, eller om den inte känner av bromspedalen och reagerar som om den blev plötsligt uppför.

Till viss del måste den känna bromsen för att kunna starta.  Men felkalibrerat tex..
(OBS Långsökt)

Du råkar inte trycka gas och broms samtidigt?  Tex stora skor/stövlar...
Eller okynnet att bromsa med fel fot.

79Jonny
20 januari 2022 · 9 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Kör du utan släp när detta händer? Jag har haft flertalet Superb som växlar ner några steg i nedförsbacke när man bromsar, men då har jag släp på. Aldrig varit med om att dom beter sig som du beskriver utan släp på. Tänker att bilen kanske fått för sig att det sitter ett släp på fast det inte gör det om du har drag? 😊

När du skrev att du haft superb och har haft släp bakom och den har då växlat ner. Så kolla jag upp va det var för ägare innan och den dom hade den innan mig (som första ägare på bilen) så va den registrerad på ett företag som säljer hästtransporter. Kan det va så att (som del har sagt till mig) att växellådan har lärt sig att eventuellt växla ner i nerförsbackar pga att dom har kört hästtransporter med bilen?

79Jonny
20 januari 2022 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:

Cadd skrev:
Det är ett helt normalt beteende.
Bilen växlar ner för att hålla varvtalet uppe så att du får en kraftigare motorbroms, för att slita mindre på bromsarna, samt att bränslet kan stängas av för att spara på det.

Ja, EN växel går DSG/S-tronic lådor ner om man bromsar lätt i utförbacke för att hålla farten. = Normalt beteende.

Men inte från 6 till 3.
Såvida man inte sänkt farten drastiskt, och/eller bromsar hårt, men så förefaller det inte vara.

Låter som en mjukvarubugg, eller om den inte känner av bromspedalen och reagerar som om den blev plötsligt uppför.

Till viss del måste den känna bromsen för att kunna starta.  Men felkalibrerat tex..
(OBS Långsökt)

Du råkar inte trycka gas och broms samtidigt?  Tex stora skor/stövlar...
Eller okynnet att bromsa med fel fot.

Nej jag har inte för stor skor eller bromsar med fel fot 😃

Cuefa Ain't no place like home...
20 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Kollat på filmen nu. Hade du farthållaren aktiverad vid det tillfället?
Ser att den är låst på en hastighet men inte om den är aktiverad på den hastigheten 🤔

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simlar
20 januari 2022 · 5 516 Inlägg

Sitter släpvagnsadapter i 13-pol släpvagnsuttaget?
Det kan ge skumma fel.

Annars när den ägts av företag som mest troligt kört mycket släp så är ju en anpassningskörning av växellådan att rekommendera för att börja om från nytt med lådans inlärning av ditt körsätt.

Egentligen är det alltid en bra idé att göra anpassningskörning av lådan i samband med ägarbyte då det annars ofta resulterar i diverse anmärkningar på DSG-lådans beteende.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Xebers76
20 januari 2022 · 2 250 Inlägg

Känns som att en uppdatering av bilens mjukvara hade varit en bra början. Det hade jag gjort om jag fick in en bil med såna problem iaf.

79Jonny
21 januari 2022 · 9 Inlägg

Cuefa skrev:
Kollat på filmen nu. Hade du farthållaren aktiverad vid det tillfället?
Ser att den är låst på en hastighet men inte om den är aktiverad på den hastigheten 🤔

Nej farthållaren är inte i, då jag hjälper till lite med bromsen så kopplar den ur automatiskt.

79Jonny
21 januari 2022 · 9 Inlägg

Xebers76 skrev:
Känns som att en uppdatering av bilens mjukvara hade varit en bra början. Det hade jag gjort om jag fick in en bil med såna problem iaf.

Vad menar du med uppdatering av mjukvaran?  Jag har haft den inlämnad två ggr och dom säger att det inte finns någon uppdatering eller felkoder i den 🤔

79Jonny
21 januari 2022 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Sitter släpvagnsadapter i 13-pol släpvagnsuttaget?
Det kan ge skumma fel.

Annars när den ägts av företag som mest troligt kört mycket släp så är ju en anpassningskörning av växellådan att rekommendera för att börja om från nytt med lådans inlärning av ditt körsätt.

Egentligen är det alltid en bra idé att göra anpassningskörning av lådan i samband med ägarbyte då det annars ofta resulterar i diverse anmärkningar på DSG-lådans beteende.

Har inte tänkt på om det sitter en adapter i, tack vare det är ett fabriks monterat drag så ska det väl inte va en adapter där?
När du säger anpassningskörning av lådan hur menar du då?

simlar
21 januari 2022 · 5 516 Inlägg

79Jonny skrev:

simlar skrev:
Sitter släpvagnsadapter i 13-pol släpvagnsuttaget?
Det kan ge skumma fel.

Annars när den ägts av företag som mest troligt kört mycket släp så är ju en anpassningskörning av växellådan att rekommendera för att börja om från nytt med lådans inlärning av ditt körsätt.

Egentligen är det alltid en bra idé att göra anpassningskörning av lådan i samband med ägarbyte då det annars ofta resulterar i diverse anmärkningar på DSG-lådans beteende.

Har inte tänkt på om det sitter en adapter i, tack vare det är ett fabriks monterat drag så ska det väl inte va en adapter där?
När du säger anpassningskörning av lådan hur menar du då?

13pol till 7pol Adaptern brukar många lämna kvar i kontakten efter dom kört släp. Det håller då inte tätt och börjar då ärja och ibland så får bilen t.ex för sig att släp är påkopplat trots det inte är det och bilens körprofil ändras då till släpvagnsläge.
Har även hänt på bilar som körs på saltade vägar att det ärgar i 13pol kontakten trots det återfjädrande locket aldrig ens varit öppnat.

En sån här adapter jag snackar om alltså: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/34-992_xl_1.jpg


Anpassningskörning av växellådan gör man med diagnosutrustning.
Man aktiverar anpassningskörningsprogrammet och far sedan ut och kör bilen medan man följer instruktionerna från diagnosdatorn.
Efter detta så brukar växellådan kännas mycket bättre smile
Blir inte lådan bättre så kan det vara något fel i den eller i motorstyrningen. Om motorn inte går helt 100% som den ska blir även växellådan knäpp.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang