Behöver hjälp med vad jag ska ha.

HampusFrankoni
18 januari 2022 · 3 Inlägg

Hej!
Jag ska nu sätta in basar i bilen och behöver veta ifall jag ska köpa något mer.
Ska sätta in ett slutsteg på 3000watt till en dubbel baslåda. Jag är med på att slutsteget kommer dra 250A. Jag har ett original batteri och på det står det 80Ah 700V EN vet inte vad 700V EN betyder Så nu kommer frågorna.
Vad betyder det?
Behöver jag ett extra batteri?
ska jag byta ut det jag har?
Eller ska jag köpa en bättre generator?
All information hjälper! Tack på förhand smile

Engvers
5 februari 2022 · 43 Inlägg

Skulle absolut rekommendera att köpa ett extra batteri alltså ett likadant till som du redan har i bilen. Har hört att man ska ha ett batteri för varje 1000w.
Alltså kan det bli jobbigt för generatorn att ladda allt det men om du ska ha mer ljud i framtiden och bygga seriösare byggen skulle jag rekommendera att köpa litium batteri och en kraftigare generator.
Beror förstås åckså vad för generator du har nu och hur många amper den är på.

HampusFrankoni
9 februari 2022 · 3 Inlägg

Engvers skrev:
Skulle absolut rekommendera att köpa ett extra batteri alltså ett likadant till som du redan har i bilen. Har hört att man ska ha ett batteri för varje 1000w.
Alltså kan det bli jobbigt för generatorn att ladda allt det men om du ska ha mer ljud i framtiden och bygga seriösare byggen skulle jag rekommendera att köpa litium batteri och en kraftigare generator.
Beror förstås åckså vad för generator du har nu och hur många amper den är på.

Måste jag köpa ett lika dant batteri. Går det inte att köpa ett större?

Engvers
10 februari 2022 · 43 Inlägg

HampusFrankoni skrev:

Engvers skrev:
Skulle absolut rekommendera att köpa ett extra batteri alltså ett likadant till som du redan har i bilen. Har hört att man ska ha ett batteri för varje 1000w.
Alltså kan det bli jobbigt för generatorn att ladda allt det men om du ska ha mer ljud i framtiden och bygga seriösare byggen skulle jag rekommendera att köpa litium batteri och en kraftigare generator.
Beror förstås åckså vad för generator du har nu och hur många amper den är på.

Måste jag köpa ett lika dant batteri. Går det inte att köpa ett större?

Beror på hur du ska koppla men om du ska koppla plus till plus på batterierna så ska du köpa exakt lika dant

Superb-linkan
11 februari 2022 · 275 Inlägg

Hej,
Vad är det för RMS på basarna samt steget?
3000W i all ära men vad är den verkliga effekten?
700 på batteriet förklarar strömstyrkan vid kallstart, vid ca -18 har jag för mig

Engvers
12 februari 2022 · 43 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Hej,
Vad är det för RMS på basarna samt steget?
3000W i all ära men vad är den verkliga effekten?
700 på batteriet förklarar strömstyrkan vid kallstart, vid ca -18 har jag för mig

A det stämmer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang